Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod rawen » stř 04 říj, 2017 3:21 pm

Díky za všechny odpovědi, i když ta první sedí opravdu nejlépe.
Když se vrátím na začátek, jde o to, že při přípravě layoutu na nejbližší akci jsme se dostali do zajímavé situace s nabídkou modulů. A chtěl jsem si ověřit, zda v reálu existoval nebo existuje kolejový layout, ke kterému jsem došel. A jestli je z tohoto hlediska reálné třeba uvažovat stavbu nádraží určeného pro umístění těsně mezi dvě odbočky. Takže tady je odpověď ANO - není to typický případ, ale uvěřitelný.

Druhou, neméně podstatnou, otázkou je velikost takovéto stanice. Na to mi dávají náhled ty další odkazy. Zatím zkoumám jen současný stav - Straškov je pěkný, Libuň je na lokálku velikostně docela na hranici, Dolní Bousov má (z mého pohledu) dvoukolejková zhlaví a uspořádání, atd., však to vidíte sami, jak se to rozšiřuje. (Když uvážím vytížení sedmi (případně až devíti) kolejí našeho skryťáku, tak stavět stanici podle předlohy s rozsáhlejší nákladovou částí je mimo úvahy.)

Mám o čem přemýšlet, tak ještě jednou dík!

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1692
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » stř 04 říj, 2017 7:38 pm

milan ferdián píše:
MiG píše:Já si myslím, že moje i Hankovy tipy typu požadovanému Rawenem odpovídají.

Neodpovídají.
MiG píše:Rawen chtěl stanice se čtyřmi tratěmi, ne stanice podobné Senici.

To ano,ale se zaústěním tratí jak u stanice Senice na Hané.
==stanice== rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==
žst.Straškov
==rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==stanice==rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==

Vámi zmiňované stanice mají souběh tratí přímo ve staničním zhlaví na samostatnou dopravní kolej ve stanici.Mrkni na všechny kolejové plány stanic a rychle poznáš rozdíl.Milan


Ta původní formulace nebyla tak jednoznačná:
Existuje anebo existovala v minulosti stanice, ve které by se potkávaly čtyři jednokolejové tratě? Případně ne přímo v ní, ale odbočení je těsně za stanicí...
"Případně" chápu jako "nebo". Takže to čtu tak, že BUĎ (1) se potkávají tratě ve stanici NEBO (2) za stanicí. Proto jsem navrhl ty další příklady, které odpovídají PRVNÍ z uvedených možností, zatímco Straškov až té DRUHÉ. V češtině se na začátek dává to důležitější. (V jiných jazycích to může být a bývá jinak. Třeba v němčině. Mně se taky občas stává, že "po německu" dávám sloveso na konec věty, když ho chci zdůraznit. Ale tohle je jiný případ.)

Ono o houby jde (a nechci tu rozpoutávat zbytečný flamewar), ale toto je jen malý příklad, jak různí lidi čtou stejný text různě a jak jeho (ne)pochopení záleží na (ne)přesných formulacích.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod rawen » čtv 05 říj, 2017 3:35 am

Dobře,
chyba byla na mé straně, bo jsem netušil, že situace jako ve Straškově může reálně nastat. Měl jsem za to, že jsem vymyslel koninu, a podle toho jsem se opatrně ptal. :oops:

Tak se prosím nepobijte kvůli mé hlouposti. :wink: :)

Díky všem za pomoc, kreslím si teď doporučená nádraží a přemýšlím, jak to rozhodit na segmenty.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1692
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod Morris Zapp » sob 07 říj, 2017 6:41 am

Před Straškovem bych si dovolil varovat z praktických důvodů: taková stanice se stane přirozeným centrem provozu na layoutu, ale není na to kolejově vybavena. Zejména přechod nákladní zátěže mezi čtyřmi tratěmi, v podmínkách zrychleného času (!), bude tvrdý oříšek... Jedině snad zkrouhnout nákladní přepravu tak, aby chodily na vlaku tak 2-3 vozy...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » sob 07 říj, 2017 7:39 am

Morris Zapp píše:Před Straškovem bych si dovolil varovat z praktických důvodů: taková stanice se stane přirozeným centrem provozu na layoutu, ale není na to kolejově vybavena. Zejména přechod nákladní zátěže mezi čtyřmi tratěmi, v podmínkách zrychleného času (!), bude tvrdý oříšek... Jedině snad zkrouhnout nákladní přepravu tak, aby chodily na vlaku tak 2-3 vozy...


Ono záleží na epoše, i když mám za to, že na ty si moduláři nějak zvlášť moc nehrají... Nicméně ve 4. epoše přes Straškov občas plánovaně jezdily i odklony vyrovnávek - prázdné ucelené soupravy hlavně od písku a šutru pro velké stavby v Praze a okolí (Jižní a Jihozápadní město, magistrála, Jižní spojka, Barrandovský most, D5 apod.). Pro tyto vlaky (i jiné, třeba cisterny do/z Záluží u Mostu) se hledaly odklonové trasy, protože hlavní tahy do/z Prahy tehdy byly beznadějně ucpané. Úlevu to mělo přinést hlavně uzlu Kralupy.

Když ty vlaky na layoutech nebudou v té uzlové stanici manipulovat, ale půjde jen o tranzit, tak to snad zase změní situaci. Nebo...? Nevím, nemám s modulovým ježděním praktickou zkušenost.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod Morris Zapp » sob 07 říj, 2017 8:35 am

Tranzit je samozřejmě brnkačka.

Upozorňuju spíš na to, že když z jedné z těch čtyřech tratí přijede Mn, tak bude teoreticky mít zátěž jak pro Straškov loco, tak i pro všechny tři ostatní směry. A to samé manipuláky z těch ostatních třech směrů. A tu zátěž je potřeba nějak roztřídit. A na to je potřeba čas a prostor. Času na posun se ale nedostává, protože se jezdí ve zrychleném čase; prostoru se nedostává, protože takový Straškov prostě je.
A do toho se tam bude chtít uzlovat osobní doprava, aby měli modeloví cestující přípoje z jedné trati na druhou, třetí i čtvrtou...

Samozřejmě, řešení to má: osobní doprava se dá zkrouhnout na krátké motorové vlaky, pak jí stačí pro čtyři směry dvě dopravní koleje, a dá se udržet tak řídká, aby se manipuláky vyřádily v pauzách mezi osobáky. I ty manipuláky nemusí mít těch cca 15 vz, co se do Straškova vejde, ale tak 2 - 5, aby se to dalo sofort vyposunovat. Všechno jde - je pak jenom otázkou, jestli to takhle bude účastníkům setkání vyhovovat.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » sob 07 říj, 2017 9:35 am

Morris Zapp: Tak typická osobní skupina ve Straškově ve špičce byly v těch dřevních dobách 4 sólo motory ze všech směrů... Běžné byly vjezdy MOs na obsazenou kolej. Teoreticky to sice byla křižovatka tratí Roudnice - Zlonice a Vraňany - Libochovice, většina vlaků taky takhle "rovně" jezdila, ale některé osobáky přecházely z jedné trati na druhou. Nákladní doprava se odehrávala mezi špičkami. Přece jen je to lokálka. A ještě dřív, až do přelomu III. a IV. epochy, tam některé Mn jezdily i s přepravou osob.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod Morris Zapp » sob 07 říj, 2017 12:35 pm

hank píše:Přece jen je to lokálka.
Přesně tak. Pokud se rawenovi a jeho kolegům podaří udržet provoz na layoutu natolik na uzdě, aby odpovídal takovýmhle lokálkám nejlokálkovatějším, budou se Straškovem spokojeni. Otázkou ovšem je, zda je takový slabý provoz bude bavit... Na to si musí odpovědět sami - varování dostali, informace mají; zkušenosti jsou nepřenositelné :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod rawen » sob 07 říj, 2017 2:03 pm

Nazdar, musím reagovat. :)
Takže, sám mám Trnávku (4 koleje, 3x kusá a vlečka o 3kusých). Vlastně Straškov ochuzený o tu jednu kolej. A za Trnávkou bývala v layoutu pravidelně odbočka - ostatně tak jsem se dostal k této problematice. Provozních zkušeností vcelku dost, dokonce jsme se tak jednou sešli v Mohelnici i s Morrisem a jindy s Hankem :).
V rámci klubu jsou ve stavbě dvě podobná nádraží (nevím, jestli mohu prozradit :)), takže stavět další určitě nebudu.

Pokud by s námi jezdil Vojta (zdravím!) s Hronovem, tak v pozici "příčky na H" hravě pobere osobní dopravu i nákladní manipulaci a řazení vlaků.

Pro vlastní tvorbu na nadcházející období se zpátky vracím do oblasti malých stanic (limitně Čelechovice) anebo vleček a nákladišť, typicky Cholina (tentokrát zdravím Hanka :wink: ).
Okrajově zvažuji Libuň, resp. variaci , kdy by stanice měla oddělenou část kolejí před budovou a seřazovací koleje pro náklady. (Omlouvám se, nenapadá mne správný název toho uspořádání.) Ale to bych už asi musel udat/prodat Trnávku. :) :D :lol: :lol:

Radek

P.S.: Díky všem za podněty, hodně mi pomáháte.
rawen
 
Příspěvky: 1692
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » sob 07 říj, 2017 2:26 pm

rawen píše:Okrajově zvažuji Libuň, resp. variaci , kdy by stanice měla oddělenou část kolejí před budovou a seřazovací koleje pro náklady. (Omlouvám se, nenapadá mne správný název toho uspořádání.)


Podle platných pomůcek SŽDC jsou ty "zadní koleje" č. 101 až 104 součástí vlečky č. 4608 Sklopísek Střeleč.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod milan ferdián » sob 07 říj, 2017 3:30 pm

Nebyl by lepší Jičín,plus jedna odbočka a budeš to mít Radku suprové :mrgreen: .Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod Morris Zapp » sob 07 říj, 2017 4:01 pm

Jj, Jičín je super námět na lokálkový uzel s oddělenou osobní a nákladní dopravou (přimlouval bych se ovšem důrazně za modelovou úpravu kopidlnsko-butoveského zhlaví tak, aby jízdy Jičín - Kopidlno nerušily posun v nákladním nádraží). A kdo ho ještě neviděl zblízka, tak neváhejte - už tam dlouho nebude...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod rawen » sob 07 říj, 2017 4:42 pm

No ten Jičín je takový trošičku větší, ne? :D
To by musela jít z domu nejen Trnávka, ale na vozík za auto ještě přistavět nástavbu na dvě patra. :)

Co se služebních pomůcek týká, nejsem z oboru, tak se neorientuju anebo nejsou pro mne dostupné. (Píše se tam ještě "jen pro služební potřebu"?)

Na okraj
- mám rozkreslené Chornice, což je, řekněme, můj lokální zájem. Šest kolejí v základu, dokonale průjezdné zhlaví do odboček... dokonce i točna! :lol: Akorát mi to přijde nudné...
- a zajímal mne i Litovel předměstí, což je podobně roztahané jak ten Jičín, ale s půlkou kolejí. Lokálka jak vyšitá. :)

Díky, Radek

(Milane, jestli jsem příliš mimo téma, tak to utni.)
rawen
 
Příspěvky: 1692
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod milan ferdián » sob 07 říj, 2017 4:50 pm

Litovel-předměstí je zpracováno v N-ku.Chybí tam pokračování do litovelského pivovaru,ale to není problém vlečku dodělat.Ale opět je to lokálka s dvěma dopravníma kolejemi,tedy nic moc.Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » sob 07 říj, 2017 5:18 pm

milan ferdián píše:Litovel-předměstí je zpracováno v N-ku.Chybí tam pokračování do litovelského pivovaru,ale to není problém vlečku dodělat.Ale opět je to lokálka s dvěma dopravníma kolejemi,tedy nic moc.Milan


To sice jo, ale na tvém plánku je vlečka MJM kvůli úspoře místa posunutá před přejezd. Kdyby ji rawen vrátil tam, kde správně je, a přidal k tomu pivovarskou vlečku, dostane vlastně kromě odbočující lokálky do Mladče (kde už se sice nakládá jen dříví, ale není ho vůbec málo - občas se nakládá i na předměstí) hned dalších 5 živých manipulačních míst - manipulační kolej ve stanici, MJM (stále v provozu), uhelné sklady (stále v provozu), obilné silo (dnes sklad máku - sice dráhu nepoužívá, ale mohl by...) a pivovar (dtto). No a kdyby k tomu ještě někdo přidal dopravnu D3 Litovel s dalšími třemi vlečkami (cukrovar, sladovna, ještě nedávno i PAPCEL...), tak se i na ní může vyřádit. Do MJM občas jezdí dokonce i herkules ER 20 (pořád jsme na lokálce!) se separáty čpavku a močoviny z Dusla, v cukrovaru (dnešní správný název: Litovelská cukrovarna) se pořád topí uhlím, takže v kampani sem běžně jezdí Mn se skupinami 8xEas (protože víc se jim na vlečku nevejde) a taky cisterny na melasu (z volného oběhu Carga, tudíž řádně omšelé - vždycky je vytáhnou odněkud z kopřiv, kde celý rok stály...), do sladovny Soufflet jezdí její soukromé vozy Tdns. V kampani není výjimkou, že Mn mívají i postrk. MJM i cukrovar mají vlastní vlečkové lokomotivy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků