Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod zmar » pon 13 lis, 2017 12:51 pm

Howe dostal dva patenty k mostům. Ten druhý se skutečně týká orientace šikmých výztuh. Jenomže ten pro nás není zajímavý, protože v praxi se neujal a ani není nijak převratný. Pro nás je důležitý jeho první patent, ve kterém svislé nosníky nahradil železnými táhly. Bohužel i spousta internetových populárizátorů v naoko odborných textech v tom má chaos.
zmar
 
Příspěvky: 180
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » pon 13 lis, 2017 1:34 pm

zmar píše:Howe dostal dva patenty k mostům. Ten druhý se skutečně týká orientace šikmých výztuh. Jenomže ten pro nás není zajímavý, protože v praxi se neujal a ani není nijak převratný. Pro nás je důležitý jeho první patent, ve kterém svislé nosníky nahradil železnými táhly. Bohužel i spousta internetových populárizátorů v naoko odborných textech v tom má chaos.


Mně to taky dodatečně došlo, že se přeme o definici. Obojí je správně. :mrgreen: Neřekl bych, že v tom je zase až takový chaos. Toho tradičního označení příhradových nosníků v USA používají i pro čistě ocelové konstrukce. Rozlišovacím kritériem je v takovém případě právě ta orientace diagonál a způsob jejich namáhání. (Někteří Američané jsou názoru, že pro železniční mosty se lépe hodí Prattovy nosníky.) Běžně se toho třídění používá i pro jiné aplikace. (Třeba pro střešní nosníky.) Nicméně nahlédnutím do československé mostařské příručky z roku 1930 jsem si ověřil, že v Evropě se skutečně názvu Howeův nosník používalo pro označení konstrukce podle toho druhého patentu, která používá ocelových svislých tyčí pro vyvození umělého napětí. Účelem je, aby nahodilé napětí příček (tj. v našem případě při průjezdu vlaku) bylo jen v tlaku. Konce příček pak stačí jednoduše opřít.

(OT: Nechci sem opisovat ty výpočty, snad to takhle "selsky" stačí. Ti staří inženýři nenechávali nic náhodě - dokonce upozorňovali i na namáhání svislic kroucením při utahování matic, samozřejmě to měli podloženo i příslušným výpočtem. Koneckonců tehdy ještě žili lidi, kteří pamatovali průsery se Schiffkornovými nosníky způsobené všelijakou úrovní jejich stavitelů. A nemohu si odpustit porovnání s "pečlivostí" některých zdejších inženýrů dnešní doby. Tady začaly mosty znovu padat až po r. 1989...)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod zmar » pon 13 lis, 2017 1:46 pm

OK, souhlasím. Takže to zrekapituluji. Téměř všechny dřevěné příhradové železniční mosty (odhaduji aspoň 90%) používají svislá táhla podle Howeho patentu, zatímco orientace diagonál je u nich v praxi rozmanitá podle stavitelovy invence, u fotograficky doložených nebo i dodnes dochovaných mostů jsou nejčastěji křížem proti sobě.
DSC09821.jpg
zmar
 
Příspěvky: 180
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod ladiznet » ned 07 led, 2018 9:33 pm

Neměl by prosím někdo výkres remízy BEB pro dvě stání? (na fotce křímovská)

viz http://ceskedrahy.de/seite/uploads/imag ... rimov2.png
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 510
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod hank » pon 08 led, 2018 8:09 am

ladiznet píše:Neměl by prosím někdo výkres remízy BEB pro dvě stání? (na fotce křímovská)

viz http://ceskedrahy.de/seite/uploads/imag ... rimov2.png


Už jste navázali družbu s křimovským spolkem?

http://www.loko-motiv.cz/studie.htm
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod zmar » pon 08 led, 2018 9:51 am

K nedávno proběhlé diskusi o mostech Howe včera na K-Reportu přibyl odkaz na album ze stavby KBD. V něm je m.j. i snímek mostu přes Hornád u Kysaku na trati Kysak - Prešov:
http://viewer.e-pics.ethz.ch/ETHBIB.Bil ... -005-AL-FL
jestli si dobře pamatuji, tak malý nákres tohoto mostu vyšel časopise spolku rakouských inženýrů a architektů někdy v první polovině sedmdesátých let 19. stol.
zmar
 
Příspěvky: 180
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod milan ferdián » stř 10 led, 2018 9:57 am

Něco pro další studium.Přidány letecké snímky z let 1946-49 a 1963.Odkaz http://lms.cuzk.cz/lms/
Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9170
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod Polabský » pát 02 úno, 2018 3:46 pm

Vážení,
snažím se dopátrat, kde byl v období druhé sv. války nasazen a užíván "Pancéřák" Ca 4-5086.
Pokud by mi mohl někdo poradit, budu vděčný !!
Děkuji mnohokrát, Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 433
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

Příspěvekod MkTT » úte 06 úno, 2018 5:50 pm

Kdyby si chtěl někdo postavit úrovňové křížení tratí podle reálné předlohy.
16473233_1375888169130213_4678230247474514432_n.jpg

Více informaci zde: https://www.facebook.com/groups/2001561 ... 901221056/
MkTT
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Yahoo [Bot] a 1 návštěvník