Stránka 1 z 1

Žst.Plesná - všeobecná diskuze

PříspěvekNapsal: čtv 03 lis, 2011 4:50 pm
od radekkrupka
Plesná je hodně zajímavá stanice. Díval jsem se tedy do ortomapy, ale kromě zastávky už tam nic není :(. Asi kvůli poloze na trati vedoucí z Němec do Němec... k čemu dříve stanice sloužila? Dokonce tam vidím popisek "svážný pahrbek" ale nevím kde je...

http://saman55.rajce.idnes.cz/Plesna (galerie uživatele saman55)

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: pát 04 lis, 2011 6:08 am
od saman55
radekkrupka píše:Plesná je hodně zajímavá stanice. Díval jsem se tedy do ortomapy, ale kromě zastávky už tam nic není :(. Asi kvůli poloze na trati vedoucí z Němec do Němec... k čemu dříve stanice sloužila? Dokonce tam vidím popisek "svážný pahrbek" ale nevím kde je...

Možná bych ti měl odpovědět já, ale moc toho o stanici nevím. Lehčí je sehnat starý polohák než historii stanice. V prvopočátku sloužila k dopravě zboží a osob z místního průmyslu a ve druhé svět. válce němcům pro dopravu zbrojního arzenálu z předělaných továren na vojenskou výrobu. Tím na internetu historie končí. Třeba někdo ví víc a dá to sem.

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: úte 08 lis, 2011 6:10 pm
od bishop
Zdravím, po letech se chci vrátit k vláčkům, hledám zde motivaci pro kolejiště a Plesná? Moje rodné město :-) Nevím co Vás přesně zajímá, asi bych byl schopen zjistit mnohem více.

Ve městě byl koželužský a textilní průmysl. Ve směru na Německo, pod kopcem Bamberg byla ještě jedna slepá kolej do koželužské továrny. Z nedalekého lomu na kaolín ve Velkém Luhu (má žel. stanici na trase Luby/Tršnice ovšem novějšího data) vedla na nádraží lanovka (severo východní směr). V lesích po ní zůstali už jen betonové patky. V lese ve směru na Vojtanov stával těsně u železnice hrad.

Po válce zde zůstal už jen textilní průmysl (Tosta), mnoho koželužských dílen zbouráno, zbytek přestavěn na drůbežárnu. Na mapě č.1 továrna na pletené zboží je pobočka Esky Cheb (jízdní kola) po r.89 pak prázdná, dnes s částečnou výrobou dřevěných prvků do aut. Ve městě pak ještě továrna Stavokonstrukce n.p. výroba elektrorozvaděčů. Továrna na mapě č.4 a č.5 s čp.92 sloužila před r.89 jako sklad Tosty, dnes porcelánka.

Drážní budova dřevěná (na jižní části), po r.89 zrušen prodej lístků. Dnes v dezolátním stavu, několikráte nabídnuta obci k odkupu z 1,- Kč. Nádražní sklad s rampou (označen písmenem S) vydržel až do nedávna. Myslím někdy kolem r.92 byly koleje zjednodušeny, ubrány nějaké vyhybky, a přeloženo bylo nástupiště na severní stranu, což je snadněji přístupné od města. Většinou se z této strany chodilo už v minulosti, museli se ovšem překročit koleje. Západním směrem je sice pod tratí průjezd, ovšem s neudržovanou cestou bez osvětlení.

Stanice je od města relativně daleko. Dokonce není ani v Plesné. Leží ve čtvrti Šneky, což byla kdysi samostatná obec. Posunutí stanice západním směrem není možné, kvůli dosti vysokému náspu a hlavně velkým rádiusům. Celá léta před r.89 sloužila pro přepravu v ČR jako koncová stanice na trase Cheb/Plesná, resp. Tršnice/Plesná. Když se očekávala souprava z Německa stával motorák odstaven na vedlejší koleji. Koleje do Vojtanova vedou přes Německo (NDR) hraniční čára je těsně u Vojtanovské stanice. Dnes jezdí přes Plesnou klimatizované vozy Interregia.

Radek
zalesak@palmnet.cz

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: stř 09 lis, 2011 11:03 am
od Morris Zapp
Plesná...
Taky o ní uvažuju - byl by to pěkný modul na 2K trati, ne moc veliký a přitom pro obsluhu docela zajímavý.
Dopravní náčrtek z poválečné doby (http://www.morris.wz.cz) žádný svážný pahrbek neuvádí (ten je fakt podezřelej...), zato šturc do koželužny na něm je. Jenomže na tom šamanově poloháku zase není nic, co by mohlo být jeho pozůstatkem.
A co ten šturc na jižní straně? Co to bylo? Vlečka? A přístup k němu ze severu přes hlavní koleje byl křížema, nebo angličákama? Příliš mnoho neznámých :(

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: stř 09 lis, 2011 12:03 pm
od radekkrupka
Morris Zapp píše:Plesná...
Taky o ní uvažuju - byl by to pěkný modul na 2K trati, ne moc veliký a přitom pro obsluhu docela zajímavý.
Dopravní náčrtek z poválečné doby (http://www.morris.wz.cz) žádný svážný pahrbek neuvádí (ten je fakt podezřelej...), zato šturc do koželužny na něm je. Jenomže na tom šamanově poloháku zase není nic, co by mohlo být jeho pozůstatkem.
A co ten šturc na jižní straně? Co to bylo? Vlečka? A přístup k němu ze severu přes hlavní koleje byl křížema, nebo angličákama? Příliš mnoho neznámých :(

Trochu mě zarazila ta dvojkolejná trať, ale už jsem "doma" :) Ta "vlečka" křížem přes dopravní koleje - v plánu od samana je naznačena nějaké těleso vedoucí tímto směrem. Pokud to není nějaká cesta, mohlo by to být ono? V tomto místě je také onen "svážný pahrbek". ač netuším k čemu by tam byl.

Ale samozřejmě nevím, z kterého roku jsou oba plány. Předpokládám, že polohový plán od samana je po zjednokolejnění - 1962-80 řekněme?

Vlečka do továrny např. zde
http://zrus-zan-zel.blog.cz/0807/zelezn ... na-tovarna

PS - Nezaložíme pro Plesnou sólo vlánko, ať neplníme zbytečně tohle? Jardo? :)

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: stř 09 lis, 2011 6:41 pm
od saman55
radekkrupka píše:
Morris Zapp píše:Plesná...
Ale samozřejmě nevím, z kterého roku jsou oba plány. Předpokládám, že polohový plán od samana je po zjednokolejnění - 1962-80 řekněme?

Polohák je z roku 83, jediné co na něm z té doby chybí je drážní osvětlení,které je na jiném plánu

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 12:21 am
od bishop
A z jakého roku by měla být mapa na http://www.morris.wz.cz/ ?

Nevím co znamenají slova Svážný Pahrbek, ale v těchto místech musela končit lanovka. Šla totiž ze severovýchodní strany, tam je ale prudký svah dolů, proto museli pilíře lanovky stát až za tratí, kde je naopak kopec. Tedy na Samanovo obrázku č.4 někde u značky "R=226"

Jinak jsem koukal na sousední web kde je výkres domu značeného na obrázku č.3 jako "O"

http://www.sachsenschiene.net/bahn_alt/index.htm?http://www.sachsenschiene.net/bahn_alt/sta/pag_sta500.htm$http://www.google.com/imgres?q=flei%C3%9Fen+bahn&um=1&hl=en&client=opera&hs=jod&sa=N&rls=cs&channel=suggest&tbm=isch&tbnid=37p2zIAyqzCDdM:&imgrefurl=http://www.sachsenschiene.net/bahn_alt/sta/pag_sta500.htm&docid=_5V4kDJ-OpaO7M&imgurl=http://www.sachsenschiene.net/bahn_alt/sta/pic_sta1541.jpg&w=523&h=340&ei=5RS7Tq_HD4rPsgakodg8&zoom=1&iact=hc&vpx=325&vpy=214&dur=387&hovh=181&hovw=279&tx=171&ty=64&sig=114535071316260296039&page=1&tbnh=152&tbnw=202&start=0&ndsp=13&ved=1t:429,r:1,s:0&biw=1017&bih=746

Původní drážní budova byla bohužel při 2. světové válce zničena. Koňská dráha zde byla postavena roku 1865, železnice roku 1904.

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 6:50 am
od radekkrupka
bishop píše:Nevím co znamenají slova Svážný Pahrbek, ...

Na železnici je to toto: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A1%C ... BD_pahrbek

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 8:22 am
od Morris Zapp
bishop píše:A z jakého roku by měla být mapa na http://www.morris.wz.cz/ ?

Ten náčrtek by měl být z roku 1948.

bishop píše:...v těchto místech musela končit lanovka. Šla totiž ze severovýchodní strany, tam je ale prudký svah dolů, proto museli pilíře lanovky stát až za tratí, kde je naopak kopec. Tedy na Samanovo obrázku č.4 někde u značky "R=226"

Ahá! Takže lanovka na kaolín?

bishop píše:Původní drážní budova byla bohužel při 2. světové válce zničena.

Ale to dřevěné provizórium je taky roztomilé.

bishop píše:Koňská dráha zde byla postavena roku 1865, železnice roku 1904.

Prosím?? Jaká koňská dráha? 1904 se IMHO vztahuje ke zřízení zastávky (a nákladiště?) Plesná-Šneky na širé trati Brambach - Vojtanov, která byla zprovozněna jako normální parostrojní dráha dne 1. listopadu 1865.

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 5:30 pm
od bishop
Lanovka na kaolín, jíly případně písek. Záleží na konkrétním ložisku. Celá oblast Velký Luh, Křižovatka, Nová Ves, Skalná byla kdysi propojena nějakou úzkokolejkou. Na Plesenské nádraží vedla ovšem normální zavěšená lanovka.

Co se letopočtu železnic týče, čerpal jsem ze zánamu kronikáře pana Nosky na webu města http://www.mestoplesna.cz
Nový život v Plesné začíná povolením stavby železniční tratě saské dráhy, vedoucí až do Chebu. 15. července 1904 bylo v Plesné otevřeno nádraží se dvěma nástupišti - do Chebu a do německého města Plauen. Trať Tršnice - Luby byla postavena i se stanicí Plesná, Velký Luh již o 4 roky dříve (Koňská dráha spojovala Cheb - Vojtanov - Plesnou a Bad Brambach již od roku 1865).

Ovšem zdálo se mi to divné, protože mám povědomí o tom, že trať Cheb/Plauen je starší než Tršnice/Luby.

Re: Polohové plány stanic

PříspěvekNapsal: čtv 10 lis, 2011 5:39 pm
od vojtas
Drážka Lasserberger Skalná je asi nejrušnější úzkokolejka u nás,a snad to tak i zůstane...