Zdravím, po letech se chci vrátit k vláčkům, hledám zde motivaci pro kolejiště a Plesná? Moje rodné město
Nevím co Vás přesně zajímá, asi bych byl schopen zjistit mnohem více.
Ve městě byl koželužský a textilní průmysl. Ve směru na Německo, pod kopcem Bamberg byla ještě jedna slepá kolej do koželužské továrny. Z nedalekého lomu na kaolín ve Velkém Luhu (má žel. stanici na trase Luby/Tršnice ovšem novějšího data) vedla na nádraží lanovka (severo východní směr). V lesích po ní zůstali už jen betonové patky. V lese ve směru na Vojtanov stával těsně u železnice hrad.
Po válce zde zůstal už jen textilní průmysl (Tosta), mnoho koželužských dílen zbouráno, zbytek přestavěn na drůbežárnu. Na mapě č.1 továrna na pletené zboží je pobočka Esky Cheb (jízdní kola) po r.89 pak prázdná, dnes s částečnou výrobou dřevěných prvků do aut. Ve městě pak ještě továrna Stavokonstrukce n.p. výroba elektrorozvaděčů. Továrna na mapě č.4 a č.5 s čp.92 sloužila před r.89 jako sklad Tosty, dnes porcelánka.
Drážní budova dřevěná (na jižní části), po r.89 zrušen prodej lístků. Dnes v dezolátním stavu, několikráte nabídnuta obci k odkupu z 1,- Kč. Nádražní sklad s rampou (označen písmenem S) vydržel až do nedávna. Myslím někdy kolem r.92 byly koleje zjednodušeny, ubrány nějaké vyhybky, a přeloženo bylo nástupiště na severní stranu, což je snadněji přístupné od města. Většinou se z této strany chodilo už v minulosti, museli se ovšem překročit koleje. Západním směrem je sice pod tratí průjezd, ovšem s neudržovanou cestou bez osvětlení.
Stanice je od města relativně daleko. Dokonce není ani v Plesné. Leží ve čtvrti Šneky, což byla kdysi samostatná obec. Posunutí stanice západním směrem není možné, kvůli dosti vysokému náspu a hlavně velkým rádiusům. Celá léta před r.89 sloužila pro přepravu v ČR jako koncová stanice na trase Cheb/Plesná, resp. Tršnice/Plesná. Když se očekávala souprava z Německa stával motorák odstaven na vedlejší koleji. Koleje do Vojtanova vedou přes Německo (NDR) hraniční čára je těsně u Vojtanovské stanice. Dnes jezdí přes Plesnou klimatizované vozy Interregia.
Radek
zalesak@palmnet.cz