Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod lajblt » pát 15 črc, 2011 12:38 pm

Ahoj všem,

rád bych se zeptal na následující sestavu:

Plánuju na kolejišti použít pro vjezd z lokálky dvouramenné mechanické návěstidlo s pevným žlutým ramenem. Bude návěstit jen dvě návěsti - "Stůj" a "Vjezd odbočkou" (teda správně "Rychlost 40 km/h a výstraha"), protože konfigurace zhlaví neumožňuje z lokálky vjezd přímo (vždy se jede alespoň po jedné výhybce do odbočky). Rád bych toto návěstidlo "zmodernizoval" (jak se to od konce 50. let někdy dělalo) světelnou předvěstí SSSR.

A teď nevím - pokud bude návěstidlo ukazovat "Vjezd odbočkou", bude na předvěsti svítit "Výstraha" nebo "Očekávejte rychlost 40 km/h"? :shock:

Jedná se o období zhruba mezi lety 1960-1980. (Je mi jasné, že do r. 1960 by předvěst návěstila "Výstraha", pokud by měla jen dvě světla a "Pomalu", pokud by měla třísvětlovou desku). V návěstních předpisech tahle kombinace není popsaná, protože šlo o výjimky (osobně vím o dvou - Nižbor u Berouna ze strany od Berouna a Říčany u Prahy ve směru od Benešova před koridorizací).
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Vladimír_B » pát 15 črc, 2011 4:33 pm

Ahoj,
lajblt píše:(osobně vím o dvou - Nižbor u Berouna ze strany od Berouna a Říčany u Prahy ve směru od Benešova před koridorizací).
...a třetí je Bečov nad Teplou.
...a bude návěstit Očekávejte rychlost 40 km/h, tedy pomalu kmitat. Tu výstrahu bude návěstit pokud bude vjezd na stůj.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod vojtas » pát 15 črc, 2011 5:27 pm

takže jednosvětelná předzvěst,horní světlo bude zaslepené.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod maayaa » sob 16 črc, 2011 6:12 pm

Jo a nebo tam budou světla obě a na celym zhlaví 40Km/h :shock: .Špatně neni ani jedno
TTe moduly,TT,polní dráhy
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 črc, 2011 12:24 pm

lajblt píše:Plánuju na kolejišti použít pro vjezd z lokálky dvouramenné mechanické návěstidlo s pevným žlutým ramenem. Bude návěstit jen dvě návěsti - "Stůj" a "Vjezd odbočkou" (teda správně "Rychlost 40 km/h a výstraha"), protože konfigurace zhlaví neumožňuje z lokálky vjezd přímo


A proč tak složitě? V takovýchhle poměrech je dvojramenné návěstidlo zbytečným luxusem: druhé rameno slouží pro odlišení, zda je vjezd nesníženou či sníženou rychlostí - ale tady není co odlišovat. Takže bych tam vrazil návěstidlo jednoramenné, doplněné rychlostníkem 40 (pokud tedy vůbec je na lokálce vyšší rychlost než 40 km/h). A taky bez žlutého ramene: žlutá ramena mají smysl jedině tam, kde může nastat potřeba předvěstit projíždějícímu vlaku mimořádné zastavení - a to asi nebude tenhle případ.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod hank » čtv 21 črc, 2011 12:45 pm

Morris Zapp: Souhlas. A místo předvěsti v takovém případě stačí pevná návěst 151 (nebo jaké to teď má v platných NP číslo - mám vydání NP z r. 1998) Výstraha - žlutá 6úhelníková tabulka s křížem. (Pokud vím, používala se především tam, kde bylo od ní na zábrzdnou vzdálenost 400 m vidět na vjezdové návěstidlo a traťová rychlost nebyla vyšší než 40 km/h.) Nebo mech. předvěst trvale postavená na výstrahu (tam, kde byla trať. rychlost více než 40 km/h).

V reálu se takhle návěstí tam, kde a) se výhybky obsluhují ručně, b) není žádná závislost mezi postavením výhybek a vjezdového návěstidla.

Ale to už se tu myslím někdy rozebíralo.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod JBr » čtv 21 črc, 2011 3:23 pm

Tabulka s krizem je misto predvesti treba na odbocce Morava u Hanusovic, ve smeru od Stareho Mesta pod Sneznikem.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 črc, 2011 5:18 pm

Jen tak pro pořádek: odbočka Morava už neexistuje, její výhybky jsou výhybkami č. 1 a 2 ŽST Hanušovice.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod JBr » čtv 21 črc, 2011 5:41 pm

Morris Zapp píše:Jen tak pro pořádek: odbočka Morava už neexistuje, její výhybky jsou výhybkami č. 1 a 2 ŽST Hanušovice.


Diky za upresneni, vychazel jsem z pojmenovani v planku stanice z pomucek, kde jsou sice ony vyhybky cislovane 1 a 2, ale zaroven jsou uvedeny v samostatnem chlivecku pod nazvem prave odbocka Morava.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 črc, 2011 5:50 pm

No jo, stal se z toho místní název, jako třeba "brambory" nebo "levý/pravý Žižkov". Samostatná dopravna už to není. Ale v modelu se z toho nestřílí...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod lajblt » čtv 21 črc, 2011 9:18 pm

Díky všem za podněty.

Rychlost na lokálce je plánovaná na 50 km/h, pokud bude koncová stanice jen podle D3 nebo 60 km/h, pokud bude mít aspoň vjezdové návěstidlo. Tratě s D3 měly do roku 1987 dovolenou nejvýše "padesátku", pokud si dobře pamatuju.

Jednoramenné návěstidlo s tabulkou s křížem namísto předvěsti mi přijde už jako poněkud brutální, pokud uvážím, že jde o vjezd do odbočné stanice na důležitější hlavní trati. Pokud to srovnám s mě dobře známým Rakovníkem, tak tam byla všechna vjezdová návěstidla - včetně lokálek od Mladotic/Bečova - dvouramenná s pevným žlutým ramenem. Byla to v podstatě obdoba mého návrhu - stanici nelze ze žádného ze čtyř směrů projet přímo, vždy se alespoň na jednom zhlaví jede do odbočky.

Totéž bylo dříve v Blatně u Jesenice - vjezd z lokálky od Rakovníka/Bečova kryla v epoše IV. taktéž dvouramenná návěstidla s pevným žlutým ramenem a předvěstmi.

Pevné žluté rameno nemusí předvěstit návěst "Stůj" na odjezdovém návěstidle, ale může jít o jízdu do odbočky tamtéž. Čili na vjezdu "40 km/h a výstraha" na mechanice, na odjezdu "Volno" a osobák má ve stanici nařízeno podle JŘ zastavit. Nebo je to špatně? :shock:
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Čouda » pát 22 črc, 2011 5:18 am

Dle současných předpisů je jedno šikmé rameno zvednuté v úhlu 45° návěst volno, To samé doplněné žlutým vodorovným ramenem je návěst výstraha a dvě šikmá ramena návěst rychlost 40km/h. Ještě existuje kombinace dvou posledních možností, tedy rychlost 40km/h a výstraha. Průjezd vlaku atd. upravuje předpis D2. V tomto případě doporučuju přečíst nebo no tady později odcituji.
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Morris Zapp » pát 22 črc, 2011 6:31 am

lajblt píše:Pevné žluté rameno nemusí předvěstit návěst "Stůj" na odjezdovém návěstidle, ale může jít o jízdu do odbočky tamtéž.


Původní význam ramen ve směrové soustavě je:
- horní červené: dovoluje jízdu vlaku za návěstidlo; o rychlost ani o předvěstění se nestará
- druhé červené (jen vjezd. a cest. náv.): nařizuje snížit rychlost na hodnotu, danou místními podmínkami
- třetí červené (vjezd. a cest. náv.): nařizuje snížit rychlost na jinou hodnotu, opět danou místními podmínkami
- třetí červené (odj. náv.): rozlišuje odjezd na různé odbočné trati, dáno místními podmínkami. Neslouží pro info o odjezdové rychlosti, nýbrž pro kontrolu správného postavení vlakové cesty na správnou trať.
- žluté (jen vjezd. a cest. náv.): nahrazuje talíř předvěsti, chová se úplně stejně, jako by byla na hlavní návěstidlo ještě namontována předvěst, jak je běžné v Německu. Narozdíl od německého způsobu to ale nedokáže vyjádřit pojem "očekávejte jízdu sníženou rychlostí".

Výhodou směrové soustavy bylo, že dokázala vše potřebné odnávěstit těmi nejjednoduššími prostředky; neměnné informace nenávěstila, nýbrž spoléhala na jízdní řád (informace, které se mění vlak od vlaku, ale pro konkrétní vlak jsou vždycky stejné: např. zastavení ve stanici), nebo na staniční řád (informace, které jsou pro všechny vlaky stejné: např. rychlost do odbočky).
Nevýhodou je ale potřeba důkladného seznání trati - proto byla vyvinuta rychlostní návěstní soustava, která návěstí rychlosti, které by jinak fíra vyčetl ze staničního řádu (= musel si je pamatovat) a vždycky předvěstí (= nepoužívá místo předvěsti odjezdového návěstidla údaj v jízdním řádu). Němcům se s pomocí rychlostní návěstní soustavy a Indusi podařilo odbourat potřebu seznání trati. My Indusi nemáme...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod hank » pát 22 črc, 2011 7:16 am

lajblt: Brutální nebrutální, základem je způsob zabezpečení vlakové cesty. I v poměrně velkých odbočných stanicích ještě v 60. letech aspoň v některých obvodech běhali (nebo jezdili na kole :D ) výhybkáři s pytlem klíčů. I v poměrně velkých stanicích byla ještě v 90. letech jednoramenná vjezdová návěstidla s rychlostníkem 40 = ručně stavěné výhybky bez závislosti na návěstidlech.

Nemusíš mít na kolejišti všechno, co se ti zrovna líbí. Tedy jestli chceš modelovat nějakou skutečnou nebo reálně možnou situaci. Jestli budeš mít na té lokálce traťovou rychlost > 40, dal bych tam být tebou mech. předvěst s pevně postavenou výstrahou a 1ramenné vjezd. návěstidlo s rychlostníkem 40. Takových situací bylo v reálu nepočítaně.

Píšeš: "Pevné žluté rameno nemusí předvěstit návěst "Stůj" na odjezdovém návěstidle, ale může jít o jízdu do odbočky tamtéž." Myslím, že v tohle se mýlíš. Viz výklad Morrise Zappa. Ve tvém případě použitelné, jestliže budou všechny vlaky z lokálky zastavovat, jako že asi budou. A po výstraze na předvěsti už vlak stejně pojede max. 40, takže návěstit vjezd odbočkou (= druhé rameno) je zbytečné.

Ještě by se dalo diskutovat o vjezdech při rychlostech < 40 a/nebo na přivolávačku, ale to už jsme asi OT.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Max » pát 22 črc, 2011 10:24 am

hank píše:... I v poměrně velkých odbočných stanicích ještě v 60. letech aspoň v některých obvodech běhali (nebo jezdili na kole :D ) výhybkáři s pytlem klíčů. ...

Máme jedenáctý rok třetího tisíciletí a s klíči běhají furt - Bakov, Turnov, a mnoho dalších. Ústřední stavění výměn existuje teprve 120 let, a ten pokrok zas tak moc rychle nejde zavádět, a proč taky ?

Morris Zapp píše:- .... Němcům se s pomocí rychlostní návěstní soustavy a Indusi podařilo odbourat potřebu seznání trati. My Indusi nemáme...

Hlavní rozdíl mezi DB a ČSD byl v tom, že zatímco na DB bylo plno mechanických návěstidel a jezdili tam 160, u nás jsme si za drahé peníze dopřáli "barevnou hudbu". Všude jsme nacpali světelná návěstidla, a na zlepšení tratí už jaksi nezbylo, takže jsme jezdili pak kolem nich 40, někde dokonce i 60. A pak jsme zase návěstidla autogenem odřezali a zavedli tam dopravny D3 - hurá, my jsme páni - my na to máme !!!
/ za 3 až 5 let dohoníme Evropu, slibovali nám zdejší vládci v roce 1990 /
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků