Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod lajblt » pát 22 črc, 2011 1:12 pm

To "řezání návěstidel" si pamatuju třeba z trati Dolní Bousov-Libuň. Když mi bylo tak patnáct, byla v Sobotce pětisvětlová vjezdová návěstidla a na odjezdu dvou- a třísvětlová (bez řízení posunu). Dneska je tam jen lichoběžníková tabule. Kolikpak to asi stálo? :(

to hank:
Zkusil jsem to v příloze namalovat, aby to bylo jasnější.

Lokálka je do stanice zaústěná přes dvojitou kolejovou spojku. Bohužel dispozice kolejiště mi to neumožňuje jinak, než jak je nakresleno, tj. ať se vjíždí na koleje 2/4 nebo 1/3, vždycky se jede do odbočky (buď přes výhybku 12 nebo 10). Pokud bude vjezdové návěstidlo SL jen jednoramenné s rychlostníkem "40", jak je zajištěno, že při vjezdu na kolej 2, 3 nebo 4 a odjezdovém návěstidlu na "Volno" bude strojvedoucí upozorněn na jízdu "z odbočky"? Předpokládám, že přídavným žlutým ramenem. A taky předpokládám, že pokud by měly všechny vlaky z lokálky povinnost ve Snědavě zastavit, bylo by tam to rameno taky.
Přílohy
Landek-XVII-test.jpg
Landek-XVII-test.jpg (60.58 KiB) Zobrazeno 6522 krát
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Morris Zapp » pát 22 črc, 2011 1:23 pm

lajblt píše:To "řezání návěstidel" si pamatuju třeba z trati Dolní Bousov-Libuň. Když mi bylo tak patnáct, byla v Sobotce pětisvětlová vjezdová návěstidla a na odjezdu dvou- a třísvětlová (bez řízení posunu). Dneska je tam jen lichoběžníková tabule. Kolikpak to asi stálo? :(

Rozhodně míň, než kolik by za tu dobu dělal součet platů výpravčích a výhybkářů/signalistů. Takže v čem je problém?


lajblt píše:Pokud bude vjezdové návěstidlo SL jen jednoramenné s rychlostníkem "40", jak je zajištěno, že při vjezdu na kolej 2, 3 nebo 4 a odjezdovém návěstidlu na "Volno" bude strojvedoucí upozorněn na jízdu "z odbočky"?

Staničním řádem. Strojvůdce není hlupák a má povinné poznání, takže ví, že pojede odbočkou (to je jeden z principů směrové návěstní soustavy).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod lajblt » pát 22 črc, 2011 1:39 pm

2 Moris Zapp: Díky za objasnění.

Ještě se zeptám - nevíte někdo, jestli se dají sehnat modelově vypadající mechanická dvouramenná návěstidla ČSD s nezávislým pohonem ramen? Vím jen o Viesmannech, ale ta jsou klasické německé konstrukce a já bych pro hlavní trať potřeboval něco lepšího.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Max » sob 23 črc, 2011 7:15 am

lajblt píše:...jestli se dají sehnat modelově vypadající mechanická dvouramenná návěstidla ČSD s nezávislým pohonem ramen? Vím jen o Viesmannech, ale ta jsou klasické německé konstrukce a já bych pro hlavní trať potřeboval něco lepšího.

Taky bývalo u nás vidět na rakouském sloupu německá ramena - tohle asi nikdo nevyrábí.
Klasiku R-U docela pěknou jsem viděl před časem na burze, ale výrobce už nevím...
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod mpinta » sob 23 črc, 2011 10:44 am

lajblt píše:2 Moris Zapp: Díky za objasnění.

Ještě se zeptám - nevíte někdo, jestli se dají sehnat modelově vypadající mechanická dvouramenná návěstidla ČSD s nezávislým pohonem ramen? Vím jen o Viesmannech, ale ta jsou klasické německé konstrukce a já bych pro hlavní trať potřeboval něco lepšího.

DK-model má sice dolní rameno pevné, ale třeba by šlo upravit.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod lajblt » sob 23 črc, 2011 8:42 pm

Bohužel to jsem už zkusil - při pokusu o "rozborku" se zlomil stožár právě v místě spodního ramene. :(
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod hank » ned 24 črc, 2011 7:16 pm

lajblt: O víkendu jsem tu nebyl a koukám, jak to tu dál jede.

Napadlo mě nad tvým plánkem, že by osazení tvého kolejiště návěstidly mohlo odpovídat skutečnému způsobu stavění a zabezpečení vlakové cesty na kolejišti. Bude postavení modelových návěstidel nějak závislé na postavení výhybek? Plánuješ nějaké závislosti vzájemného postavení výhybek - třeba blokování postavení kolizních vlakových cest? Jaká bude modelová traťová rychlost? Jaké kategorie je "hlavní" trať?

Morrise Zappa ještě doplním, že kromě staničních řádů a poznání trati má strojvedoucí taky sešitový jízdní řád a v něm část nazvanou Ustanovení místního významu.

Jo a v tom Bakově mají sice závislost návěstidel na sobě navzájem, traťovou rychlost 80, ale na vjezdech tam je 40 a opravdu ručně stavěné výhybky. A přesto lze postavit současný odjezd na Bělou a na Mnichovo Hradiště současně. Osazení návěstidly: Vjezdy od Bělé a Mn. Hradiště 5 světel, od Ml. Boleslavi 6 světel, odjezdy na Mn. Hradiště a Bělou 2 skupinová 5světlová, na MB 2 skupinová 4světlová a jedno 3světlové, ale na zhlaví od MB to vypadá, že tam některá světla jsou zaslepená. Až pojedu příště, podívám se pořádně.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod lajblt » pon 25 črc, 2011 6:55 am

Ahoj hanku,

staniční ZZ ve Snědavě by mělo odpovídat II. kategorii, tj. závislost návěstidel na výměnách, vyloučení kolizních vlakových cest a pokud se zadaří a budu šikovnej :) tak i blokování výměn při obsazení zhlaví vozidly (aby nešlo podhodit pod vlakem) při postavení vlakové cesty (u posunových asi ne, pokud to osadím mechanikami). Vjezd na obsazenou kolej zůstane volný, jako to u II. kategorie většinou bývá (pokud nemá KO jako třeba v Ústí n. O.). Pokud to elektrické blokování vlakové cesty nevyjde, chci to upravit tak, aby nešlo postavit novou vlakovou cestu bez ručního zrušení té staré. Jako že napřed budu muset postavit návěstidlo zpátky na "Stůj" a pak teprve odemknout výměny (extra tlačítkem, fuj). Vím, že na elektromechanice tohle dělá vlak sám pomocí hradlových zarážek a izolovaných kolejnic, ale u analogu není zase tak jednoduché detekovat obsazení úseku. Ano, ono to jde, ale jen pro JEDOUCÍ vlak. Už jsem sehnal generátor střídavého proudu 20 kHz, který by měl umožnit tohle provést pro cokoli, co vodivě spojí obě kolejnice (třeba i prst přes koleje) i bez napájení úseku ss napětím, ale nevím, jak se to snese s pulsním zdrojem.

Návěstidla jsou myšlena skupinově pro oddělené "kolejové skupiny" 1-3 pro hlavní trať (hlavní/předjízdná kolej) a 2-4 pro lokálku. Pokud by mohlo dojít ke zmatení strojvedoucích (pravé zhlaví je "za rohem", protože střed stanice je v R900/90o oblouku), budou návěstidla u kolejí 1, 3 a 2-4. Viditelnost ještě vyzkouším, až budou moduly hotové, zatím je z odbočné stanice jen ten středový oblouk.

Hlavní trať by měla odpovídat rychlostně třeba trati 070 nebo 120 (tj. 70-80 km/h), lokálka pak 50 km/h, max. 60 km/h (pokud bude D3, bude 50, jinak 60 s jednoramenným vjezdem a rychlostníkem "40" do Landeka).

Jinak k tomu Bakovu. Pamatuju si, když tam probíhala "modernizace", jak osadili na Bělou/Turnov ta světelná návěstidla, ale výhybkáři v boudách na zhlaví zůstali a výměny byly dál na "ruční pohon" s klíči. Vjezdové návěstidlo možná ukazuje "rychlost 40 km/h a výstraha" za všech okolností. :)

To "šestisvětlo" (3-2-1 SSSR) na vjezdu od Ml. Boleslavi má, pokud si dobře pamatuju, třísvětlovou předvěst. To by ukazovalo, že tam to návěstidlo postavili ještě před rokem 1960 (aby návěstila "Pomalu") a vjezd měl mít dvě zelené pro "Průjezd odbočkou". Nejsem si jistý, ale Mladá Boleslav-Debř má nejspíš tu třísvětlovou předvěst taky. A návěstidla jsou původní konstrukce "SSSR" prvního typu s velkou transformátorovou skříní a širokými štíty.

Odjezdy na Turnov/Bělou nemají osazenou horní žlutou, neměla by tam smysl.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod MarekD » pon 01 srp, 2011 10:06 pm

Mám otázku.
Sháním na své kolejiště 4 kusy mechanických jednoramenných návěstidel. 3 Použiji jako odjezdové a jedno jako vjezdové. Viděl jsem, že se hodně prodávají ty klasické mechanické na aukru a podobně, nic méně jsou to takové ty staré a nejsem nějak přesvědčen o kvalitě zpracování. Máte s tím někdo zkušenosti.
Případně doporučil by mi někdo něco?
Díky za rady.
MarekD
 
Příspěvky: 109
Registrován: ned 26 čer, 2011 10:42 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod lajblt » úte 02 srp, 2011 2:46 pm

Jediná návěstidla odpovídající vzoru ČSD jsem viděl od firmy DK Model - http://www.dk-model.cz. Jsou za 160,- Kč/ks a pasují do "starých" přestavníků SIBA Modelle (DDR) - ty se dají sehnat na Aukru apod.. Kolem tisícovky se dají sehnat návěstidla od firmy Viesmann s elektromagnetickým pohonem, ale jsou to návěstidla německého vzoru. A cena je zbytečně vysoká.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod MarekD » úte 02 srp, 2011 4:47 pm

A jak je to s těmi od DK model s kvalitou. Podle fotky se mi moc nezdají. Dnes jsem viděl v Brně v moravia modelu ty samé za 400 a moc hezky zpracované. Takže váhám.
MarekD
 
Příspěvky: 109
Registrován: ned 26 čer, 2011 10:42 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Jarda H. » úte 02 srp, 2011 5:34 pm

Neví někdo, co je to za mechaniky, co má na webu firma Neu model Praha ?! Podle spodku to (asi) není DK model ..... neví někdo něco bližšího ?! Obrázek bohužel větší není k dispozici ...........
neu_model.jpg
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Jarda H. » stř 03 srp, 2011 1:05 pm

Jarda H. píše:Neví někdo, co je to za mechaniky, co má na webu firma Neu model Praha ?!....


Takže fakt na ně nikdo zatím nenarazil, nikdo neví něco bližšího ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod mpinta » stř 03 srp, 2011 2:10 pm

Proč se nezeptáš pana Martina Neufusse? Nebo ti to nechce říct?
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Mechanické návěstidlo + světelná předvěst

Příspěvekod Jarda H. » stř 03 srp, 2011 2:25 pm

Marine dík za reakci ! Mailík samozřejmě odešel, čekám na odpověď. Jen jsem myslel, že by někdo ve fóru mohl na ten konkrétní výrobek narazit - i když většina lidí má světelná návěstidla.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků