Stránka 1 z 2

Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: sob 28 kvě, 2011 12:35 pm
od lajblt
Ahoj všem,

rád bych přispěl taky se svou "troškou do mlýna". Připravil jsem třídilný článek o vývoji návěstidel v síti ČSD, třeba to někomu pomůže při stavbě kolejiště. :wink: K přečtení zde: http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice.htm.

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: sob 28 kvě, 2011 8:41 pm
od hank
lajblt: Velká pochvala. A chválím i to, že poctivě uvádíš použitou literaturu. Na netu se na to obyčejně mohutně kašle. :evil:

Jenom maličkost: Možná bys ses mohl ještě rozepsat i o pevných návěstech, traťových značkách apod.

zdraví
hank

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: sob 28 kvě, 2011 9:22 pm
od lajblt
Díky. :wink: Pokusím se k tomu ještě něco dopsat. Původně jsem chtěl začít výhybkami a výměnovými návěstidly, ale článek na tohle téma už je tady http://vlacky.brozek.org/index.php?typ=art&id=15. Dalším problémem u traťových značek a pevných návěstidel je faktická nedostupnost pramenů. Ideální jsou na to návěstní předpisy, jenže jediné, které se mi podařilo vypátrat (vydání 1920, 1939 a 1946), jsou toho času v uzavřené knihovně NTM. A tam se dostanu podle všeho tak nejdřív za rok. Sehnal jsem vydání 1913(!!! - akorát ta němčina je trochu problém) a 1954 v PDF, doma mám knižní vydání 1960 a 1987. Třeba rychlostníky byl všeobecně zavedeny až roku 1954, ale co bylo předtím? Ale nevzdávám to. :P

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: sob 28 kvě, 2011 9:59 pm
od Ferda
Krásně a přehledně zpracováno.

Ode mne taky palec nahoru! :wink:

Zvlášť to časové rozlišení je perfektní!

Za ty pevná návěstidla se taky přimlouvám. I v tom mám stále chaos.

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: ned 29 kvě, 2011 8:05 am
od hank
lajblt: Taky marně pátrám např. po tom, jak vysoké bylo výměnové návěstidlo za Rakouska... Na starých fotkách jsou děti věkově tak z obecné školy stojící u výhybek a návěstidla jsou vyšší než ty děti, tj. nejméně 1,5 m.

Nebo značky omezující traťovou rychlost např. před mosty tady ještě před rychlostníky zavedli už Němci a podle tvrzení Vl. Zusky je převzaly i návěstní předpisy platné 1946 - 54, ale nikde jsem nedohledal, jak vlastně vypadaly. Kdo ale modeluje období do r. 1939, rychlostníky nepotřebuje vůbec, opačný názor je častý omyl mladších modelářů. Veškeré potřebné údaje měly lokomotivní a vlakové čety v sešitových jízdních řádech.

Málokdo třeba ví, že námezníky, dnes metrové bílé betonové hranoly se dvěma černými pruhy, se dřív nazývaly "hranice", byly to dřevěné trámky a zabíraly celou šířku (cca 2,3 m pro normální rozchod) mezi vnitřními kolejnicemi obou kolejí odbočujících z výhybek.

Nebo že třeba nechráněné železniční přejezdy se označují kříži až od r. 1931, dříve stačily tabulky s nápisem "Pozor na vlak", v národnostně smíšených územích dvoj- i vícejazyčné.

Atd., dalo by se pokračovat. Tohle všechno kdybys někde sepsal včetně historického vývoje aspoň od toho r. 1913, udělal bys kus záslužné práce.

Zkus hodit nějaké dotazy na K-report, tam se vyskytuje dost odborníků ochotných podělit se o znalosti.

zdraví
hank

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: ned 29 kvě, 2011 8:22 pm
od lajblt
2 hank: Děkuju, postrčil jsi mě zase o kousek dál.

Zkusím se nějak dostat k těm návěstním předpisům z roku 1946, tam by určitě o těch rychlostnících mělo něco být. Knížky od p. Zusky, ke kterým jsem se dostal, uvádějí jedinou tabulku se seznamem traťových značek a návěstí. O rychlostnících je tam jen zmínka "rychlostníky přechodných vzorů" (zavedení 1939, zrušení 1954), ale jak to vypadalo, to jsem taky nezjistil.
Návěstní předpisy z roku 1913 mají pro snížení rychlosti speciální návěstidlo "Pomalu", které vypadá jako očesaná návěst "Pomalu pro nákladní vlaky" - na stožáru je šikmo vpravo dolů zelenobílé rameno, rychlostní tabule chybí.

Ta výměnová návěstidla byla dřív podstatně masivnější - ono to souviselo s tím, že velká většina výměnových mechanismů byla určená pro místní stavění a přestavníky neměly většinou ani závorníky, tj. spoléhalo se na zámek a závaží.

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: stř 01 čer, 2011 5:24 pm
od radekkrupka
Smekám před tvým rozhodnutím zpracovat tak obsáhlé téma! Patří ti velký dík za to, žes věnoval tolik času a námahy nejen studiu, ale zejména tomu, žes svoje poznatky sepsal do této práce. Čte se to parádně, obrázky jsou velmi názorné, a to je další plus. Není to suchý, ubíjející materiál :) Jen tak dál, máš-li chuť! Skoro bych řekl, že by stálo za to, dát to i ke stažení ve formě pdf jako elektronickou knihu :)

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: stř 01 čer, 2011 6:30 pm
od vmucha
Doma mám návěstní předpisy z roku 1946 (slovensky), jenže nemám možnost je nascanovat. Pokud by se našel někdo v Praze nebo v Ústí kdo by se toho ujal, tak jsou k dispozici.

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: stř 01 čer, 2011 8:21 pm
od Max
lajblt píše:Ahoj všem,

rád bych přispěl taky se svou "troškou do mlýna". Připravil jsem třídilný článek o vývoji návěstidel v síti ČSD, třeba to někomu pomůže při stavbě kolejiště. :wink: K přečtení zde: http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice.htm.

Marně tam hledám něco o blikavém světle na návěstidlech před válkou......to by chtělo doplnit.

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: stř 01 čer, 2011 8:28 pm
od hank
vmucha: Sakra, dneska jsem byl v Děčíně... Skener mám. Nepojedeš někdy třeba přes Doksy nebo Českou Lípu?

zdraví
hank

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: čtv 02 čer, 2011 5:47 am
od lajblt
2 vmucha: Jsem z Prahy a mám přes den dost času i vybavení na to, jak ty NP případně zdigitalizovat. :)
2 max: Až se dostanu k návěstním předpisům z té doby (v knihovně NTM, t.č. bohužel uzavřená), tak to doplním. Teď by to bohužel bylo vaření z vody a to bych nerad.

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: stř 08 čer, 2011 8:51 pm
od lajblt
Děkuji mnohokrát kolegovi V. Muchovi za poskytnutí vzácné knihy "Návestné predpisy ČSD" - 1946 k naskenování.
PDF kopie je ke stažení na mých stránkách v sekci "Železnice" -> "Návěstní předpisy". Přidal jsem (zatím) ještě NP z roku 1913 (v němčině), zítra přibudou ještě NP z roku 1954. Pokud by někdo měl v papírové či elektronické podobě Návěstní předpisy ČSD z roku 1920, 1939 a 1944, budu neskutečně šťasten, pokud mi poskytne kopii.

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: čtv 09 čer, 2011 12:47 pm
od vojtas
Máš závažnou chybu ve článku o výhybkách...To co tam máš jako výměnnová návěstidla 1987,jsou návěstidla 1960,neboť v návěstních předbisech z roku 1987 se u nich píše,že jsou dočasně ponechána v provozu,a že se nově nezřizují,výměnnová návěstidla z roku 1987 vypadají stejně jako ta dnešní.

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: pát 10 čer, 2011 7:48 am
od lajblt
Dík za upozornění. Návěstní předpisy 1987 mi dorazí z antikvariátu až příští týden, tak jsem si nebyl jistý. Nemáš je v PDF?

Re: Vývoj návěstidel ČSD (1918-1989)

PříspěvekNapsal: pát 10 čer, 2011 1:16 pm
od vojtas
Ne,navíc je mám v polici v Brandýse,a tam nemám ani PC,natož skener.Jo a jinak,návěsti pro rychlost 100km/h jsou také již v předpisech 1987.