od hank » ned 29 kvě, 2011 8:05 am
lajblt: Taky marně pátrám např. po tom, jak vysoké bylo výměnové návěstidlo za Rakouska... Na starých fotkách jsou děti věkově tak z obecné školy stojící u výhybek a návěstidla jsou vyšší než ty děti, tj. nejméně 1,5 m.
Nebo značky omezující traťovou rychlost např. před mosty tady ještě před rychlostníky zavedli už Němci a podle tvrzení Vl. Zusky je převzaly i návěstní předpisy platné 1946 - 54, ale nikde jsem nedohledal, jak vlastně vypadaly. Kdo ale modeluje období do r. 1939, rychlostníky nepotřebuje vůbec, opačný názor je častý omyl mladších modelářů. Veškeré potřebné údaje měly lokomotivní a vlakové čety v sešitových jízdních řádech.
Málokdo třeba ví, že námezníky, dnes metrové bílé betonové hranoly se dvěma černými pruhy, se dřív nazývaly "hranice", byly to dřevěné trámky a zabíraly celou šířku (cca 2,3 m pro normální rozchod) mezi vnitřními kolejnicemi obou kolejí odbočujících z výhybek.
Nebo že třeba nechráněné železniční přejezdy se označují kříži až od r. 1931, dříve stačily tabulky s nápisem "Pozor na vlak", v národnostně smíšených územích dvoj- i vícejazyčné.
Atd., dalo by se pokračovat. Tohle všechno kdybys někde sepsal včetně historického vývoje aspoň od toho r. 1913, udělal bys kus záslužné práce.
Zkus hodit nějaké dotazy na K-report, tam se vyskytuje dost odborníků ochotných podělit se o znalosti.
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.