České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » stř 26 črc, 2017 3:54 pm

Bw_Ig píše:Je to objekt 4/H.


Děkuji. Tady je vidět, jak je důležité mít možnost studovat primární prameny. Pak je ovšem na místě otázka, jestli existuje nějaká varianta normálie str. domku 4/H s přístavbou služebního prostoru v dokumentaci z doby výstavby trati.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3373
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Lubomír » úte 01 srp, 2017 4:32 am

Děkuji Richarde také za podklady. Drobné rozdíly v situacích projektu a dokumentace skutečného stavu přece jen jsou: studna jinde a uspořádání odvodnění v trojúhelníku tratí a komunikace. Nicméně jak to bylo se strážním domkem, úplně jasno stále není. Z dostupných fotografií bych se přiklonil spíše k názoru, že se jednalo o strážní domek 101/H. Uspořádání komínů a oken mi to spíše potvrzuje. Moc nevěřím stoprocentní přesnosti podkladů. Co se týče situace, mohl jí opravovat někdo, kdo se v pozemních stavbách úplně přesně neorientuje a tak údaj 4/H neopravil. Z dostupných podkladů lze vyčíst, že strážní domek byl prodloužen oproti základním normáliím. Nevím, jestli odlišná barva v situaci neznačí odlišný materiál, dřevěnou přístavbu. Chybí totiž jakákoli hospodářská budovat. Dřevěný přístřešek by ji nahrazoval. Strážní domek v posledním stádiu svého věku byl zděný celý, zřejmě však došlo k zásadní rekonstrukci včetně nových trojdílných oken. Nezbývá nic jiného, než se pokusit sehnat konkrétní výkres pozemní stavby.
Lubomír
 
Příspěvky: 198
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » úte 01 srp, 2017 5:33 am

Lubomír píše:Nevím, jestli odlišná barva v situaci neznačí odlišný materiál, dřevěnou přístavbu.


Odlišná barva skoro vždy znamená pozdější přístavbu nebo přestavbu. Materiál stěny se i tam, kde to není výslovně uvedeno, ve výkresech pozná jednoznačně podle tloušťky materiálu - tloušťky cihelných stěn jsou obvykle násobky 15 cm (tloušťky kamenných stěn se většinou shodují s cihelnými, protože většina normálií, pokud alternativně umožňovala nebo přímo předepisovala stavbu z kamene, byla shodných pro obě varianty zdiva), dřevěné (i hrázděné) stěny jsou slabší než zděné a vycházejí z průřezu trámů/hranolků použitých na nosnou konstrukci. Samozřejmě je lepší mít po ruce podrobnější výkres, je mi jasné, že situační plánky málokdy rozlišují tloušťku stěn, ale existují i takové a občas lze i na situacích v malých měřítkách odlišit podle tloušťky aspoň zděnou a dřevěnou stěnu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3373
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Lollin » úte 12 zář, 2017 8:08 am

Hezký den,
mám jednu otázku ohledně staveb dle normálií na českých lokálkách. Dá se někde vyštrachat jaké rozměry mají osmiboké komíny? Na nákresech budov, které jsou zde uváděny je to tak prťavé, že se mi nepodařilo ty rozměry rozluštit. Jde mi jak o jednoprůduchový tak dvojprůduchový komín na stavbě dle ZvKČ LVI/H a pak s tím souvisí druhá otázka. Zda se v době 1895-1910 na střechy dělaly průlezy (jsou většinou vidět na současných fotografiích), nebo se lezlo "po střeše"?

Děkuji za odpovědi
Lollin
 
Příspěvky: 8
Registrován: pát 01 zář, 2017 11:39 am

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod michal_n_cz » úte 12 zář, 2017 1:45 pm

Lollin píše:Hezký den,
mám jednu otázku ohledně staveb dle normálií na českých lokálkách. Dá se někde vyštrachat jaké rozměry mají osmiboké komíny? Na nákresech budov, které jsou zde uváděny je to tak prťavé, že se mi nepodařilo ty rozměry rozluštit. Jde mi jak o jednoprůduchový tak dvojprůduchový komín na stavbě dle ZvKČ LVI/H a pak s tím souvisí druhá otázka. Zda se v době 1895-1910 na střechy dělaly průlezy (jsou většinou vidět na současných fotografiích), nebo se lezlo "po střeše"?

Děkuji za odpovědi


Je to jednoduchý - jednorourový komín má půdorys 1,5 cihly x 1,5 cihly. Ten osmiúhelník je rovnostranný, vepsaný právě do toho čtvercového půdorysu. Vícerourové jsou vždy o n x cihla delší. Ohledně těch průlezů projdi nějaké staré fotky nebo pohlednice. Řekl bych, že přízemní mít nemusí, ale patrové (třeba 16H) by měli mít průlezy.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 748
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Lollin » pát 20 říj, 2017 4:57 pm

Ještě mám jeden dotaz ohledně lokálet z počátku 20.st. Byly nádraží obehnány plotem nebo ne? Jde mi třeba o to, že určtě pod lokální tratí byly pozemky vykoupený a označeny " dalšími hektometrovníkama" s vyrytými iniciály místní lokálky. Tam plot určitě podél celé trati nebyl, ale jak to bylo s nádražíma a nákladištěma?
Lollin
 
Příspěvky: 8
Registrován: pát 01 zář, 2017 11:39 am

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pát 20 říj, 2017 5:42 pm

Lollin píše:Ještě mám jeden dotaz ohledně lokálet z počátku 20.st. Byly nádraží obehnány plotem nebo ne? Jde mi třeba o to, že určtě pod lokální tratí byly pozemky vykoupený a označeny " dalšími hektometrovníkama" s vyrytými iniciály místní lokálky. Tam plot určitě podél celé trati nebyl, ale jak to bylo s nádražíma a nákladištěma?


Obecně ne, kromě oplocených částí drážních pozemků v používání obyvatel staničních budov a strážních domků.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3373
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod zmar » ned 22 říj, 2017 3:46 pm

Obecně ne, ale existovaly výjimky. Tady je Liptovský Hrádok, kde byl plot kolem celé stanice a Podbrezová, kde plot byl alespoň na straně nádražní budovy. Předpokládám, že toto vybavení se mohlo týkat vždy celé železnice a ne jen jediné stanice.
kbd lipt hradok.jpg
podbrezova.jpg
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Vladimír_B » pon 23 říj, 2017 9:33 am

Obecně ne? Nebo od kdy ne?
1. Jistý Perner si o vrata rozbil lebku kochajíc se z vlaku choceňským tunelem, m. j. Celopaticky stanice Choceň měla plot dokola a i vrata, která se na noc zavírala... Nebo to byla vrata od tunelu?
2. der Bahnhof - železniční dvůr - otrocky přeloženo a dvory bývají uzavřené
3. na mnoho historických fotkách jsem ty ploty viděl, tak mi to zkuste rozmluvit :D
4. spíše se můžeme hádat, od kdy se nepoužívají? S podobným výsledkem jako vejce slepice...
(5. A pokud nebudu na Vás pár dní reagovat, tak věste, že prostě nejsem na příjmu. Prosté.)
6. já si třeba třeba nepamatuji stanici, která by neměla plot u budovy, no dobře asi Vroutek, ale tam je moderní budova 45 let mladá...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1002
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod radeksindy » pon 23 říj, 2017 10:34 am

Dotaz byl, zda lokálky z počátku 20. století měly nádraží obehnány plotem. Obecně ne. To znamená, že stavební řád z tehdejší doby to striktně nenařizoval. Pokud se podíváte na fotografie z té doby, ploty k viděni jsou, ale systematicky obehnaná nádraží neuvidíte. Ploty se zřizovaly pokud se chtělo obecenstvo odehnat stranou, aby nechodilo kudy nemá. Tedy často jen na straně k zástavbě, k příjezdové ulici, ale nemusí tam být povinně. Naopak i když byla na druhé straně louka, tak tam občas plot uvidíte. Nádražíčka v polích mají často ploty jen kolem zahrádek, tam to k vidění skutečně není.

Pernera a jiné fotky z dob o desítky let zpátky bych do toho netahal.
radeksindy
 
Příspěvky: 1828
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Myšpulín » pon 23 říj, 2017 3:36 pm

Vladimír_B píše:1. Jistý Perner si o vrata rozbil lebku kochajíc se z vlaku choceňským tunelem, m. j. Celopaticky stanice Choceň měla plot dokola a i vrata, která se na noc zavírala... Nebo to byla vrata od tunelu?

Ano, byla to vrata od tunelu. Ale tuto dobu asi nikdo nemodeluje.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1253
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Lubomír » úte 24 říj, 2017 4:12 am

Já si myslím, že cca do konce II. epochy nádraží obehnány plotem byly. Ve vzorových listech spodní stavby ČSD z meziválečného období se ještě vyskytuje skupina listů s oplocením a vraty. Jednalo se o např. oplocení části stanice ze strany sousedící s obcí, nákladového obvodu (asi zabezpečení proti odcizení zboží), mezi souběžnou komunikací a dráhou (bezpečnost). Nemyslím si však, že byly obehnány plotem celé stanice, to zapadá spíše do epochy I.
Lubomír
 
Příspěvky: 198
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » úte 24 říj, 2017 5:33 am

Pořád je řeč o lokálkách.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3373
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod radeksindy » úte 24 říj, 2017 6:07 am

Já si myslím, že cca do konce II. epochy nádraží obehnány plotem byly. Ve vzorových listech spodní stavby ČSD z meziválečného období se ještě vyskytuje skupina listů s oplocením a vraty. Jednalo se o např. oplocení části stanice ze strany sousedící s obcí, nákladového obvodu (asi zabezpečení proti odcizení zboží), mezi souběžnou komunikací a dráhou (bezpečnost). Nemyslím si však, že byly obehnány plotem celé stanice, to zapadá spíše do epochy I.

Tak co? Byly nebo nebyly? 8)
radeksindy
 
Příspěvky: 1828
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod vmucha » úte 24 říj, 2017 9:20 am

Já na fotkách z epochy II. ty ploty vidím. Ale jak tu někdo napsal, nebyly dle mého názoru obehnány celé stanice, jen jejich části.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 602
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Ústí nad Labem

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků