od hank » sob 21 kvě, 2011 9:14 am
michal_n_cz:
Přehled vozových skupin rakousko-uherských státních drah a soukromých drah postátněných do r. 1918 podle seznamu vypracovaného v srpnu 1971 Zdeňkem Marunou pro monografii Československá železniční vozidla, řada I. Arabskými číslicemi jsou uvedeny odpovídající skupiny u ČSD. U drah aspoň částečně ležících na československém území uvádím i obvykle používané zkratky jejich německých a/nebo maďarských názvů.
I - Dráha císařovny Alžběty (KEB)- 101
Ia až If - Rakouské státní dráhy (kkStB) - 1 až 4 (odpovídající přiřazení u ČSD: Ia - 1, Ib+Id - 2, Ic+Ie - 3, If - 4)
II, IIa - Dolnorakouské jihozápadní dráhy - 102
III - Tarvis-Pontafel - Rudolfova dráha - 103
IV - Voralrbergská dráha - 104
V - Istrijská dráha - 105
VI - Dalmatská státní dráha - 106
VII - Rakovník-Protivín - 107
IX - Dráha císaře Františka Josefa (KFJB) - 109
X - Dráha Plzeň-Březno-Chomutov (EPPK) - 110
XI - Dráha Albrechtova - 111
XII - Dráha Tarnów - Leluchów - 112
XIII - Dněsterská dráha - 113
XIV - Haličská transversální dráha - 114
XV, XVa - Moravská pohraniční dráha (MGB) a Dráha Zábřeh - Sobotín - 115
XVI - Moravsko-slezská centrální dráha (MSCB) - 116
XVII - Pražsko-duchcovská dráha (PDE) - 117
XVIII - Duchcovsko-podmokelská dráha (DBE) - 118
XIX - Uherská západní dráha - 119
XX - První uhersko-haličská dráha - 120
XXI - Rakouská společnost místních drah (ÖLEG) - 121
XXII - Dráha Lwów-Černovice-Jassy - 122
XXIV - Dráha Lwów-Belzec-Tomaszów - 124
XXV - Kolomejská místní dráha - 125
XXVI - Bukovinské místní dráhy - 126
XXVII - Haličská dráha Karla Ludvíka - 127
XXIX - Česká západní dráha (BWB) - 129
XXX - Dráha Linz-Schlägl (Mühlkreisbahn)
XXXI - Dráha Liberec-Jablonec-Tanvald (RGTE) - 131
XXXII - Dráha v údolí Křemže - 132
XXXIII - Cilli-Wöllan - 133
XXXIV - Bludenz-Schruns-Montafon - 134
XXXV - Dráha Bolzano-Meran - 135
XXXVI - Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB) - 136
XXXVII - Místní dráha Mělník-Mšeno a kutnohorská - 137
XXXVIII - Místní dráha Mšeno-Dolní Cetno - 138
XXXIX - Česká severní dráha (BNB) - 139
XL - Rakouská severozápadní dráha a Jihoseveroněmecká spojovací dráha (ÖNWB, SNDVB) - 140
XLI - Společnost státní dráhy (StEG) - 141
XLII - České obchodní dráhy (BCB) - 142
Další vozové skupiny už byly vytvořeny po r. 1918:
- pro dodávky pro ČSD ještě podle objednávek uplatněných před převratem;
- pro čs. výrobu podle objednávek po převratě podle rakousko-uherských normálií;
- pro inventář soukromých dráh zestátněných nebo předaných do provozu až přímo do rukou ČSD;
- pro reparační a kořistní vozy, které po ukončení 1. sv. války připadly ČSD:
4 - If - částečně dodány po převratě podle rakouských normálií
5 - dtto podle maďarských normálií
6 - dtto podle německých normálií
7 - If - vozy ČSD s průběžným táhlem
8 - Ig - dtto s neprůběžným táhlem
9 - dtto lehké stavby
10 - dtto se středním spřáhlem a nárazníkem
143 - Ústecko-teplická dráha (ATE)
144 - Buštěhradská dráha (BEB)
145 - Košicko-bohumínská dráha (KsOd) a 11 přilehlých lokálek, které provozovala: Prešov - Bardejov, Margecany - Gelnica, Poprad - Kežmarok, Kežmarok - Spišská Belá, Spišská Belá - Podolínec, Spišské Vlachy - Sp. Podhradie, Sp. N. Ves - Levoča, Kraľovany - Suchá Hora, Žilina - Rajec, Poprad - Tatranská Lomnica, Čadca - Makov
146 - Maďarské státní dráhy (MÁV)
147 - Pruské státní dráhy (KPEV) - vozy z hlučínského přídělu
148 - Frýdlantské okresní dráhy (FBD)
149 - Hustopečská místní dráha
Přesnější rozdělení vozových skupin Ia - If se ještě pokusím zjistit. Zřejmě šlo jednak o vyjádření konstrukčního vývoje (dřevěná - smíšená - celokovová stavba, typy tahadel a narážedel apod.) a také o zařazení vozů lehké stavby - do vozové skupiny Ic patří vesměs vozy, které už za Rakouska nesly v řadovém označení písmeno "l". Skupina Id (jen nákladní vozy) měla zařízení pro výměnu dvojkolí na široký rozchod - systém Breidsprecher.
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.