Navážu na zapomenuté zdejší téma: vozidla lokálek a i téma "Co jezdilo v Jeseníkách za lokomotivy?"
Podíváme se na 4 lokálky.
Lipová Lázně / Niederlindewiese – Bernartice u Javorníka / Barzdorf (- státní hranice – Heinersdorf in Ober-Schlesien), délka 26,884 km, do provozu 6. 8. 1896;
Mikulovice / Niklasdorf – Zlaté Hory / Zuckmantel, délka 8,608 km, do provozu 31. 10. 1896;
Velká Kraš / Haugsdorf – Vidnava / Weidenau (- státní hranice), státní podpora dle ř.z.č. 141 / 21.7.1896, délka 4,379 km, do provozu 6. 8. 1897;
Bernartice u Javorníka / Barzdorf – Javorník ve Slezsku / Jauernig, státní podpora dle ř.z.č. 141 / 21.7.1896, délka 5,192 km, do provozu 6.8.1897.
Ještě chvíli zustaneme u těchto 4 slezských lokálek. A to z důvodu původu jejich lokomotiv, který nás opět dovede k společnosti ÖLEG. První evidenční údaje o vodárnách i vozidlech dodala c.k. železniční stavební správa Opava dne 31. 8. 1900. Pro lokálku Lipová Lázně – Bernatice byly evidovány typizované tendrové tříspřežní 4 lokomotivy č. 9704, 05, 89, 98 a lokomotiva č. 4901. Tato tříspřežní lokomotiva s přípojným tendrem, byla původem od MGB (č. 3) a neměla jako jediná přípojku „parní koleno“ pro stabilní pulsometr. Lokálka Mikulovice – Zlaté Hory měla 2 tendrové dvouspřežní lokomotivy č. 8403 a 8404. Ty byly původem ještě od ÖLEG (označ. D303, D 304) a jejich připojení k pulsometru bylo asi „holandské šroubení“. Další dvě lokálky Velká Kraš – Vidnava a Bernartice – Javorník měly evidovány společně 3 tendrové dvouspřežní lokomotivy č. 8323, 8324, 8326. Opět původem od ÖLEG (označ.B112, B113, B114) a to z její původní lokálky Olomouc – Čelechovice. Měly přípojku k pulsometru „Pa“, ale není známo, jestli to bylo „holandské šroubení“ nebo velké „parní koleno s kohoutem“. Tuto přípojku musely mít, jinak by si ve vodárně Javorník nemohly načerpat vody, když ve studni byl ejektor.
Změna lokomotiv na těchto čtyřech slezských lokálkách proběhla docela rychle neboť při státní kolaudaci ke dni 17. 7. 1901 již byly evidovány nové lokomotivy. Pro lokálku Lipová Lázně – Bernatice byly evidovány nově dvě čtyřspřežní lokomotivy s tendrem č. 7509 (později č. 73.209) a 7510 (později č. 73.210) a pro osobní vozbu dvě dvouspřežní tendrové lokomotivy č. 8807 a 8808. Tyto lokomotivy byly vystrojeny normovaným „parním kolenem“ kkStB a to i nákladní lokomotivy řady 75. Což u této řady lokomotiv s tendrem nebylo tak obvyklé. Lokálka Mikulovice – Zlaté Hory měla nově 2 tendrové tříspřežní lokomotivy č. 9789 a 9798. U dvou zbývajících lokálek Velká Kraš – Vidnava a Bernartice – Javorník, se situace ve strojním parku nezměnila. (viz výše)