Polabský píše:OndraFíra píše:...
Stanice , tak jak je popisujete, nebyly stanice ale nákladiště umožňující současně nástup a výstup cestujících. V takovém místě byly většinou poskytovány i "komerční služby", prodej jízdenek, podej a výdej spěšnin a spoluzavazadel a také vozových zásilek.
V nákladištích se neodehrávala běžná dopravní služba, nedalo se zde bez zvláštních opatření křižovat.
Některá nákladiště fungovala pouze sezonně, vozové zásilky brambor, řepy a podobně, často bez dalších bez služeb veřejnosti.
Zpravidla pouze bouda zastávky a jinak nic. Mnoho jich bylo například na Mělnicku.
Hezký den.
Zastávce s nákladištěm rozumím. Tam tomu bylo vlastně jako dnes (tedy s tím, že narozdíl ode dneška zde bývaly jak píšete i služby komerční a další, často čekárna, záchody atd... kde jsou ty časy).
Ale já mluvím o dvoukolejné stanici i se službou dopravní.
Například na mnou zmiňované trati Čerčany - Modřany - Dobříš, vezmu-li v úvahu úsek Vrané nad Vltavou - Dobříš se nacházely stanice se 3 kolejemi - Vrané nad Vltavou, Mníšek pod Brdy, Dobříš (tam je to jasné), a dále pak stanice se 2 kolejemi - Měchenice, Čisovice, Nová Ves a Malá Hraštice. Nová Ves byla vždy pouze zastávkou/nákladištěm. Měchenice se staly stanicí až během II. světové války kdy zde byla vybudována i třeří kolej. Ale Čisovice a Malá Hraštice jsou alespoň po část doby uváděny i jako stanice s dopravní službou ještě jako dvoukolejné.
viz staniční kroniky z Národního Archivu (uvádím dnešní názvy stanic, v archivu je nutno hledat pod původními názvy):
Čisovice - stanice otevřena roku 1897 a až do roku 1906 se zde vykonávala služba dopravní! Ta byla v r. 1906 zrušena a stanice se teprve stává zastávkou/nákladištěm (spadá pod Mníšek pod Brdy). Od roku 1940 se zde opět koná služba dopravní a zastávka se opět stává stanicí, přitom třetí kolej byla vystavěna až v roce 1949. Tedy dohromady nějakých 18 let existovaly jako dvoukolejná stanice jak se na ní ptám já.
Malá Hraštice - tady toho kronika tolik neprozradí. Nevím tedy jistě, zda byly otevřeny jako stanice, nebo jen jako zastávka/nákladiště. Dozvídáme se jen, že třetí kolej byla ve stanici vybudována v roce 1948. Napoví ovšem kronika z Mníšku pod Brdy, která udává že zastávku Nová Ves pod Pleší v roce 1937 předává ze své správy právě do správy stanice Malá Hraštice, která je nyní samostatnou. Z toho dedukuji, že Malá Hraštice pravděpodobně byla stanicí již od roku 1937 a tedy aspoň 11 let do výstavby třetí koleje stanicí pouze dvoukolejnou.
A nebo sem úplně vedle a nerozumím tomu
Osobně předpokládám, že i se službou dopravní se v takových (dvoukolejných) stanicích běžně nekřižovalo, a služba dopravní pouze zahrnovala nabídky a odhlášky vlaků (a výpravu), aby se zvýšila propustnost trati u následných vlaků. Ale jistě to nevím, proto se ptám