České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 16 kvě, 2011 8:15 am

Sice jsem minule slíbil, že sem teď dám výkresy pozemních staveb, ale ono bude názornější nejdřív sepsat další lokálky vystavěné s jinými než dosud zmíněnými formami podpory a ty stavby sem dát až nakonec, aby bylo na první pohled jasné, jaké rozdíly byly mezi státními a zemskými normáliemi a jak se tedy dá často pohledem na nádražní budovu určit, do které kategorie lokálka patří.

V Čechách byla druhou nejčastější formou podpory výstavby lokálek garance splácení úvěrů na pořízení akcií a úroků z nich nikoli zemí, ale státem. Takto bylo vystavěno celkem 16 tratí o celkové délce 535 km. Zde jsou:

Benešov - Vlašim - D. Kralovice (1895 - 1902)
J. Hradec - N. Bystřice (1896 - 7)
Žďárec u Skutče - Svitavy (1896 - 7)
K. Vary - Potůčky - Johanngeorgenstadt (1898 - 9)
Čičenice - Týn n. Vlt. (1898)
K. Vary - Mar. Lázně (1898)
Krásný Jez - Loket (1901)
Havl. Brod - Žďár n. S. (1898)
Vimperk - Volary (1899 - 1900) - navázala na úsek Strakonice - Vimperk (1893) vystavěný se státní garancí ještě před přijetím příslušného zemského zákona
Prachatice - Volary (1899) - navázala na úsek Číčenice - Prachatice (1893) vystavěný se státní garancí ještě před přijetím příslušného zemského zákona
Chlumec n. C. - Městec Kr. (1901)
Jičín - Turnov (1903)
Domažlice - Tachov (1910)
Louny - Rakovník (1904)
Volary - Haidmühle + Černý Kříž - Želnava (dnes Nová Pec -1910) - navázala na úsek Č. Budějovice - Kájov - Želnava (1891 - 2) vystavěný Rakouskou společností místních drah (ÖLEG) s návratnou státní půjčkou ještě před přijetím příslušného zemského zákona a zestátněný 1894

Dále stát i Země česká pomáhaly jinak než garancemi, např. převzetím akcií, návratnými půjčkami, ojediněle i přímými subvencemi. Do této skupiny patří těchto 5 lokálek, celkem 73 km:

Planá u Mar. Lázní - Tachov (1897)
Vojkovice n. Ohří - Kyselka (1895)
Králův Dvůr - Beroun - Koněprusy (1898)
Hranice v Č. - Adorf (1900)
Teplice n. Met. - Trutnov (1908)

Vidíte, že tady už jsou i atypické dráhy charakteru vleček nebo průmyslových železnic, např. dráha do Kyselky se ve 30. letech stala vlečkou fy Mattoni nebo koněpruská úzchorozchodka - i když měla statut veřejné dráhy - nikdy neprovozovala osobní dopravu a sloužila výhradně dopravě vápence z lomů v Českém krasu k jeho zpracovatelům v okolí Berouna.

Příště se podíváme na Moravu.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:37 pm, celkově upraveno 5
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 16 kvě, 2011 8:37 am

Na Moravě a v Rakouském Slezsku byla situace, pokud jde o podporu výstavby tratí nižšího řádu, jiná. Obě země přijaly podobný zákon jako Čechy v r. 1895. Na rozdíl od Čech se však vůbec nepoužívala zemská garance půjček na opatření akciového kapitálu.

Nejvíc lokálek na Moravě (měřeno v km) se postavilo se státní garancí - 4 dráhy, 163 km:

Mor. Budějovice - Jemnice (1896)
Kostelec u Jihlavy - Slavonice - st. hranice (1898 - 1902)
Žďár n. S. - Tišnov (1905)
Vsetín - V. Karlovice (1908)

Stát však také některé dráhy postavil sám, za finanční účasti místních zájemců ("interesentů") a částečně i se zemskými subvencemi Markrabství moravského a Vévodství slezského - 2 dráhy na Moravě, 4 ve Slezsku, celkem 113 km:

Lipová Lázně - V. Kraš - Javorník + Bernartice - st. hranice (1896 - 7)
Mikulovice - Zl. Hory (1896)
Vel. Kraš - Vidnava - st. hranice (1897 - 1911)
Mor. Beroun - Dvorce (1898)
Třemešná ve Sl. - Osoblaha (1898)
Dol. Lipka - Štíty (1899) - část dráhy (7 km) leží v Čechách
Bruntál - M. Morávka (1901)

A konečně se budovaly i dráhy čistě svépomocné, podpořené převzetím části akcií státem nebo zemí, zemskou subvencí nebo návratnou zemskou půjčkou - 11 drah na Moravě a 2 ve Slezsku, 161 km:

Otrokovice - Vizovice (1899)
Petrov n. D. - Kouty n. D. (1904)
Hanušovice - St. Město p. Sněžníkem (1905)
Újezdec - Luhačovice (1905)
Nemotice - Koryčany (1908)
Vel. Opatovice - Skalice n. Sv. (1908)
Čejč - Ždánice (1909)
Neazamyslice - Morkovice (1909)
Kuřim - Vev. Bítýška (1911)
Mor. Bránice - Oslavany (1912)
Litovel - Senice na Hané + Litovel předm. - Mladeč (1914)
Opava východ - Hradec n. Moravicí (1905)
Opava západ - st. hranice (1909)

Pokračování za chvíli.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 16 kvě, 2011 9:08 am

Mám tady ještě seznamy prvního vybavení vozidly pro dvě státem garantované dráhy v Čechách a na Moravě. V závorkách jsou rozvory, bb = bez brzdy.

Kostelec u Jihlavy - Slavonice:
lok. 97.128-9/310.045-6, 97.219/310.0112
os. vozy BCi 7086-7 (6,5 m), Ci 10095-6, 8985 (6,5 m), kombinované DFg 17096-7, 17049 (5,8 m)
nákl. vozy G 28702-4 (bb), G 30397-9, 33403 (brzda), Gg 30803 - 8 (5 m, bb), Gg 34146-51 (5 m, brzda), Jk 85336-40 (bb), Jk 86405-9 (brzda), Jh 90944-7 (bb), Jke 93125-35 (4,9 m), Jke 97590-3 (4,35 m bb), Jhe 96509-12 (4,35 m bb)

Žďárec u Skutče - Svitavy:
lok. 97.86-7/310.029-30, 97.101/310.038, 97.112/310.041
os. vozy BCi 7059-60, 7077, Ci 6268-71, 6290, kombinované DF 17064-5, 17081
nákl. vozy Jh 91500-5, Jk 85277-88

Ještě se pokusím vyhrabat z archlívu a z literatury kompletní příděl všech lokomotiv pro lokálky z tohoto období, tedy nejen 97/310.0 a 178/422.0. Pro úplnost: Budou tam např. 99/320.0, 162/313.4, 59/324.2, 60/334.1 i některé raritnější řady. Nejen kafemlejnky jezdily na lokálkách... Nemám to na jedné hromádce, bude to chvilku trvat.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod milan ferdián » pon 16 kvě, 2011 3:52 pm

Velmi zajímavé čtení.Jde vidět,že to máš v malíčku :wink: Jsem hlavně zvědavý na tý stavby.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 16 kvě, 2011 5:15 pm

Milan Ferdián: :lol: Spíš ve skříních a šuplíkách.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod milan ferdián » úte 17 kvě, 2011 8:36 am

hank píše:Milan Ferdián: :lol: Spíš ve skříních a šuplíkách.

zdraví
hank


No samozřejmě ,že v podkladech :wink: Střelec již mi nastínil návrh o další brožuře ve spolupraci s tebou.Co myslíš byl by zájem, ze strany omladiny,která již zná jen Regioshuttle a atd. :mrgreen:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod vmucha » úte 17 kvě, 2011 9:03 am

Já mladý čtyřicátník, se už nemůžu dočkat až vyjde.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 643
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » úte 17 kvě, 2011 10:31 am

Milan Ferdián: Z mé strany určitě zájem je, to už jsem tu někde napsal. A zájem omladiny spolehlivě zajistí tvé dnes už dostatečně profláknuté autorské jméno :lol:

Ale vážně, nakonec co ti brání vyhlásit tady anketu? Něco ve smyslu "Zajímá vás epocha Id na území Čech, Moravy a Rakouského Slezska"? Nebo to můžeme nějak modifikovat... budu o tom ještě přemýšlet.

Sám jsem před časem marně hledal některé podklady - třeba výkresy neprůchozích oddílových osobních vozů StEG, ÖLEG, ATE nebo BEB, které dosluhovaly ještě i u ČSD ve 20. letech. Nebo uhláků a služebních vozů pro nákladní vlaky velkých soukromých drah z doby před r. 1900. Taky nemám jasno v barevných schématech nátěrů vozů kkStB i velkých soukromých společností. Kdybyste nám pomohli zvláště vy, kdo máte přístup k archívům zavedených modelářských klubů, mohli bychom to ještě tématicky rozšířit - nemusíme se omezovat jen na lokálky uvedeného období. Kdyby mělo být po mém, navrhoval bych epochy Ic až IIa, tj. zhruba 1880 - 1925. (Viz návrh NEM 801cz, http://www.volny.cz/nex/normy/801cz.htm.)

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Rtep » úte 17 kvě, 2011 10:38 am

Přátelé a kolegové toto je moje krevní skupina, malá kola a moooc hezké vagony. Nevim zda nevyšel reprint :roll: , ale mám knihu z roku 1906 k 1000 km českých lokálek, je to velmi pěkná kniha :o a spousta podkladů :o , pokud bude zájem provedu domácí digitalizaci :?: . Myslím si, že by bylo možná zajímavé se dohodnout mezi sebou a kdo má něco zajímavého a je to ochoten to digitalizovat tak to dát k dispozici i ostatním řekněme prověřeným zajemcům. Pokud to bude pro soukromou potřebu tak se snad autorský zákon moc neporuší :!: .
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod milan ferdián » úte 17 kvě, 2011 12:13 pm

Texty bych nechal ,ale tobě.Mě to jednou bohatě stačilo :mrgreen: Nakreslil bych kolejiště dle podkladů dané lokálky.Nakladatel je jasný,ten je již vyzkoušený a spolehlivý.Papír lesklá křída,vazba pevná rovná,formát A4.Co víc dodat.
Anketou by jsme mohli zkusit a zjistit zájem,ať se komunita vyjádří :wink: Něco připravím..

Co se týká osobních vozů BEB a atd.,něco bylo v bývalém železničáři.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod vojtas » úte 17 kvě, 2011 12:39 pm

Tak tady něco ode mne.
Přílohy
MOBIL 290.jpg
MOBIL 290.jpg (113.38 KiB) Zobrazeno 9839 krát
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod vojtas » úte 17 kvě, 2011 12:43 pm

Propustky
Přílohy
MOBIL 291.jpg
MOBIL 291.jpg (136.32 KiB) Zobrazeno 9839 krát
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » úte 17 kvě, 2011 12:46 pm

Rtep: Zájem určitě mám. Z hlediska autorského práva by neměl být problém s jejím volným šířením, kniha je starší než 70 let. Zřejmě už nebudou ani dědicové.

Milan Ferdián: K buštěhradským osobním vozům vyšla celá knížka Vladimíra Zusky (Osobní vozy Buštěhradské dráhy, vydala Lokálka Group, Rokycany 2001 - mám), ale není v ní ani slovo o neprůchozích oddílových vozech. Větší znalci než já tvrdí, že se k nim nedochovalo vůbec nic.

Problém s vagónářskou dokumentací obecně spočívá především v tom, že většina archívu ringhofferovky se nedochovala - jen fotky, ale výkresy buď nejsou vůbec nebo někde pod (nejspíše soukromými) zámky. Do archívu muzea ve Studénce přístup mám, ale tam začala výroba až v r. 1900.

Já mám lepší návrh: Věcné texty (historické, technické...) napíšu já, ale modelářské poznámky a ty doprovodné příběhy napiš sám a já ti udělám jazykovou redakci. Já nemám to správné literární střevo. A hlavně by tam mohla být spousta výkresů vozidel a budov. Až uzavřeš a vyhodnotíš tu anketu, domluvíme se kokrétněji.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » úte 17 kvě, 2011 12:49 pm

Vojtas: Hele , to je z KBK. Tu výroční publikaci mám. Ale to nejsou zrovna typické objekty. Ledaže by někdo stavěl průmyslovou úzkorozchodku.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod vojtas » úte 17 kvě, 2011 12:51 pm

JE,tu publikaci vlastním též,dal jsem sem takové ty objekty,co by se mohly vyskytovat i někde jinde,studna v depu a ty propustky.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků