České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 09 kvě, 2011 5:06 pm

Na přání Střelce sem přenáším diskusi z vlákna o osobních vozech.

Jak už jsem se zmínil tam, trochu jsem se zabýval historií českých lokálek stavěných se zemskou garancí podle zemského zákona č. 8 zemského zákoníku z r. 1893 ze dne 17. 12. 1892 "O zvelebení železnictví nižšího řádu". Těch lokálek bylo v uvedeném období vystavěno celkem 33 v úhrnné délce 1094 km. Jejich výstavbu schvaloval (občas taky zamítal) zemský sněm (něco jako český parlament) na žádost Zemského výboru Království českého, což byl exekutivní orgán - něco jako česká vláda. Ten měl pro tyto účely zřízený mj. technický úřad zvaný železniční oddělení o síle několika desítek úředníků, kteří navrhovali, vypracovávali a schvalovali dokumentaci spodní a vrchní stavby i pozemních staveb, dodavatele, typy a počty hnacích i tažených vozidel a další technické náležitosti.

(Pokud máte někdo ten správný "sicflajš" pro práci s prvotními prameny v archívech, tak můžete k vlastnímu studiu využít toho, že v Národním archívu ČR se k této tématice dochovaly bohaté podklady včetně výkresové dokumentace - "normálií", zatím jen částečně publikované ponejvíce v různých pamětních brožurách k výročím jednotlivých tratí.)

Lokálky z uvedeného období se vyznačovaly vysokou mírou unifikace hnacích i tažených vozidel. Přestože majiteli vozidel byly jednotlivé soukromé akciové společnosti - vlastníci tratí, pohled na jejich vozidlový park byl téměř stereotypní: Průměrná lokálka měla 3 tendrovky (většinou řady 97 = 310.0 ČSD), 3 služební vozy DF, 6 osobních vozů, z toho 2 BCi a 4 Ci, 10 zavřených nákladních vozů (většinou řady G s celodřevěnou skříní o rozvoru 4 m, půl na půl s brzdou a bez) a 24 otevřených vozů (vysokostěnné Jk - rozvor 4,9 m s brzdou, 4,35 m bez brzdy, kde se vozilo dlouhé dříví, také oplenové vozy Jh bez brzdy o rozvoru 3,8 m). Vozidla byla označována podle systémů těch "velkých" drah, které na nich vedly provoz - většinou tedy státních kkStB, ale také soukromých ÖNWB (Rakouská severozápadní dráha),StEG (Společnost státní dráhy) a BNB (Česká severní dráha). Uvedené dráhy byly však v l. 1908-9 zestátněny, takže jejich vozidla přešla také do číslovacích systémů kkStB. V r. 1913 pak kkStB přečíslovaly celý svůj vozový park a tato rakouská čísla i řadová označení se na vozech udržela i pod správou ČSD až do zestátnění drtivé většiny soukromých lokálek v r. 1925.

Za zmínku snad ještě stojí, že pro správu, řízení a organizaci provozu byly u kkStB zřizovány vždy pro několik soukromých místních tratí v určitém obvodu tzv. správy provozu, které bývaly umístěny ve stanicích nepříliš od těchto lokálek vzdálených. Zajišťovaly příděly a opravy vozidel, příděly personálu, oběhy vozidel a turnusy personálu, tvorbu grafikonů a jiné potřebné náležitosti. V Čechách jich v r. 1913 bylo 10 (např. Chrudim, Ml. Boleslav, Čerčany, Prachatice, Rakovník - abych uvedl aspoň ty, které se staraly o nejdelší sítě).

Pokračování za chvíli.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:38 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 09 kvě, 2011 5:32 pm

Takže tady je ten seznam. Celkem 33 drah, 1094 km.Je uveden v pořadí schvalování zemským sněmem, letopočty jsou data výstavby, u tratí provozovaných jinou společností než kkStB to bude uvedeno.

Postoloprty - Louny (1895)
Dívčice - Netolice (1895)
Ostrov n. O. - Jáchymov (1896)
Čerčany - Modřany + Vrané - Dobříš (1897 - 1900)
Rakovník - Bečov + Protivec - Bochov (1895 - 7)
Rakovník - Mladotice (1899)
Mělník - Mšeno + Lhotka u Mělníka - Střednice (1897) - ÖNWB
Mšeno - Dolní Cetno (1897) - BNB
Strakonice - Březnice + Blatná - Nepomuk + Březnice - Rožmitál (1899)
Heřmanův Městec - Borohrádek + Hrochův Týnec - Chrást + Chrudim - Chrudim město (1899)
Tršnice - Luby (1900)
Kolín - Čerčany + Ledečko - Kácov (1900 - 1)
Pňovany - Bezdružice (1901)
Obrnice - Čížkovice (1898)
Brandýs nad Labem - Neratovice (1899) - StEG
Zadní Třebáň - Lochovice (1901)
Tábor - Bechyně (1903)
Světlá n. S. - Kácov (1903)
Dalovice - Merklín (1902)
Staňkov - Poběžovice (1900)
Roudnice - Kmetiněves (1900)
Svojšín - Bor (1903)
Kadaň - Vilémov + Radonice - Doupov (1902 - 3)
Louny - Libochovice (1902)
Dobronín - Polná (1903) - ÖNWB
Skalsko - St. Paka (1905 - 6)
Rumburk - Mikulášovice + Panský - Kr. Lípa (1902)
Vraňany - Libochovice (1907)
Jindřichův Hradec - Obrataň (1906)
Kutná Hora - Zruč (1905)
Česká Lípa - Kamenický Šenov (1903) - BNB
Doudleby - Rokytnice (1906)
Opočno - Dobruška (1908)

V r. 1905 si Země česká nechala udělat - řeklo by se dnes - audit hospodaření lokálek. Zjistilo se, že tržby sice většinou pokryly náklady provozu, ale zdaleka nestačily na umořování zemí poskytnutého a garantovaného úvěru na pořízení 70% základního kapitálu, se kterým všechny lokálky začínaly. V průměru 6 drah ročně nevytvořilo ani provozní zisk, naopak 1 - 2 dráhy ročně (ale v některých letech žádná) svým hospodářským výsledkem pokryly i roční splátky úvěrů vč. úroků. V uvedeném období v rámci garancí země za vlastníky umořila asi 95% splátek tohoto dluhu včetně úroků. Po r. 1905 už proto zemský sněm žádné další garance neschválil.

Pokračování za chvíli.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:39 am, celkově upraveno 2
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 09 kvě, 2011 5:55 pm

Ještě než sem nasypu některé konkrétní přehledy přidělených vozidel, snad bude užitečné zmínit se o tom, jak vypadal provoz na lokálkách v prvních letech jejich existence, tj. do vypuknutí I. světové války. Byl to také víceméně stereotypní obrázek. 2 - 3 páry smíšených vlaků o cestovní rychlosti max. kolem 15 km/h (traťová rychlost většinou 25 km/h), soupravy lok. ř. 97 + DF + BCi + Ci + v průměru 2 - 3 nákl. vozy. Průměrný počet cestujících v jednom voze byl 8, průměrná přepravní vzdálenost v osobní přepravě 16 km, v nákladní 17 km.

Zajímavá je i skladba zboží v nákladní přepravě.

tuhá paliva (bez dříví) 23 %
cukrová řepa a řízky, cukrovarské produkty 20 %
stavebniny (bez dříví) 18 %
dříví všeho druhu 6 %
ostaní zemědělské produkty (bez cukrovky) 5 %
hnojiva 3 %
atd.

U některých tzv. cukrovarských drah (třeba Mělník - Mšeno) byly v době řepných kampaní dráhy vytíženy nákladní dopravou tak, že se odříkaly i pravidelné osobní vlaky, zatímco zbývajících 10 měsíců v roce dráhy nebyly využity.

Suma sumárum: Spousty slavnostních řečí ze zahajovacích ceremoniálů o hospodářském povznesení spádových oblastí lokálek a naivní představy místních akcionářů o výnosech z jejich provozu se časem většinou ukázaly jako nereálné sny a splnily se jen v některých případech.

Pokračování za chvíli.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:39 am, celkově upraveno 2
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České lokálky 1895-1910

Příspěvekod vojtas » pon 09 kvě, 2011 5:58 pm

Ať hledám,jak hledám,nechybí ti tam trať Brandýs nad Labem-Čelákovice?EDIT:Aha,ona je z roku 1883,nic,nic.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 09 kvě, 2011 6:21 pm

Vojtas: Nezapomněl. :wink: 8)

Zemské garance Země české byly jen jednou z forem podpory výstavby lokálek v Čechách. Další formou byly státní garance rakousko-uherského státu, k nim se časem snad dostaneme taky. Teď jen předešlu, že v uvedeném období bylo se státní garancí vystavěno 16 lokálek, celkem 535 km.

Další lokálky byly vystavěny zcela svépomocí, bez státní a zemské podpory, nebo také přímo státem (třeba česká část českomoravské transversálky Domažlice - Horažďovice - Písek - Tábor - H. Cerekev - Jihlava).

Další kategorií byly lokálky stavěné a provozované velkými soukromými společnostmi (příklad: severočeská transversálka Řetenice - Lovosice - Č. Lípa - Liberec, vystavěná Ústecko-teplickou drahou ATE v zájmu utopení příliš vysokých potenciálně zdanitelných zisků do nákladů) nebo stavěné před r. 1893 (před přijetím zmíněného zákona) společnostmi později pohlcenými některou velkou soukromou společností - příkladem jsou BCB (České obchodní dráhy) nebo ÖLEG (Rakouská společnost místních drah).

Právě ÖLEG vystavěla v r. 1883 tebou zmiňovanou dráhu Čelákovice - Brandýs n. L., kterou v r. 1885 majetkově převzala a následně provozovala StEG (Společnost státní dráhy).

Záměrně (zatím?) vynechávám Moravu a Moravské Slezsko, protože tam byla situace dost odlišná.

Poznámka na okraj: Kdyby se někomu zdálo divné, že dráhy takové délky jako obě zmíněné transversálky zařazuju mezi lokálky, uvědomte si prosím, že k parametrům řadícím dráhu do kategorie lokálek zdaleka nepatří její délka. Tady jde především o sklony, poloměry oblouků, z nich vyplývající normy zátěže a traťové rychlosti, o druhy (a ceny) použitého kolejiva a dalšího svrškového materiálu, povolené tlaky na nápravu, únosnosti mostů a propustků apod.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:39 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 09 kvě, 2011 7:37 pm

Takže tu mám přehledy vozidel z prvních přídělů pro některé zemí garantované lokálky, k nimž mám podklady. Řadové označení lokomotiv je podle upraveného Rihosekova systému platného od r. 1905, značení vozů platilo do r. 1913.

Přečíslovací seznamy z r. 1913 bohužel nemám, možná by se daly dohledat aspoň návaznosti intervalů, totéž platí pro přečíslování u ČSD.

Čísla strojů - za lomítky jsou čísla u ČSD. Někde jsou intervaly inv. čísel strojů u kkStB delší než u ČSD - znamená to, že se chybějící lok. nedožily převzetí k ČSD. V závorkách u vozů jsou rozvory, bb - bez brzdy. Označení nákl. vozů: G - zavřené (u ČSD Zl), Jk - vysokostěnné (V/Vk/Vn/Vkn - k - klanice, n - neodbíratelné stěny), Jh - oplenové (O)

Rakovník - Bečov + Protivec - Bochov
lok. 97.94-5/310.033-4, 97.135-6/310.052-3, 97.145/310.060, 97.194/310.093
59.81-5/324.207-8, 59.109-10/324.214-15
os. vozy BCi 7061-4, 7083 (6,5 m), BCi 7135 (6,5 m), Ci 6274-8 (6,5 m), 8298-9, 8851 (6,5 m bb)
Služební, kombinované a poštovní vozy De 16475-6, 16527-8 (5,8 m), DFg 17066-7, 17195-7, 17203 (5,8 m), Fkg 18437-9 (5,8 m)
Tato dráha byly výjimkou - dostala hned od začátku lokomotivy ř. 59 (324.2 ČSD) pro částečně oddělenou nákladní dopravu a kromě kombinovaných i samostatné služební a osobní vozy. Některé přecházely i na mladotickou trať.

Rakovník - Mladotice
lok. 97.130-132/310.047-49
os. vozy BCi 7090-92 (6,5 m), Ci 10149-150 (6,5 m)

Lochovice - Zadní Třebaň
lok. 97.192/310.091, 97.193/310.092
os. vozy BCi 7151, 7152 (6,5 m), Ci 6081, 6082 (6,5 m), kombinovaný DF 17160 (5,8 m),
nákl. vozy G 31398, 31399, 32274 (brzda, 4 m), G 33436 - 33438 (bb, 4 m), Jk 90394 - 90399, 91391 (brzda, 4,9 m), Jk 95880 - 95885 (bb, 4,35 m), Jh 96417 - 96420 (bb, 3,8 m)

Tršnice - Luby
lok. 97.184-5/310.085
os. vozy BCi 7136-7 (6,5 m), Ci 6063-5 (6,5 m), kombinované DF 17145-6 (4,4 m)

Staňkov - Poběžovice
lok. 97.186-7/310.086, 178.106-9/422.048-51
os. vozy BCi 7139-40 (6,5 m), Ci 6066 (6,5 m), Ci 8899 (6,5 m bb), kombinovaný DF 17147-8 (4,4 m)

Ostrov - Jáchymov
lok. 99.05-06/320.004-5
os. vozy BCi 7069-70 (6,5 m), Ci 6285-6 (6,5 m), kombinované DF 17072-3 (5,8 m)
nákl. vozy G 30372-3 (4 m), G 28582-3 (4 m bb), Jk 84044-5 (4,9 m), Jk 85571-2 (4,35 m bb)

Chrudim
lok. 97.166-9/310.075-8, 178.104-5/422.046-7
os. vozy BCi 7121-5 (6,5 m), Ci 6039-43 (6,5 m), kombinované DF 17135-7 (5,8 m), DF 17143 (4,4 m)
nákl. vozy G 31310-7 (4 m), G 28961-72 (4 m bb), Jk 86145-58 (4,9 m), Jk 89950-61 (4,35 m bb), Jh 92563-74 (3,8 m)

Světlá n. S. - Ledeč
lok. 97.228/310.0119
os. vozy BCi 7190-1 (6,5 m), Ci 8994-5 (6,5 m), kombinovaný DF 17184 (5,8 m)
nákl. Gg 34199-203 (5 m), Gg 30875-9 (5 m bb), Jko 93168-72 (4,9 m), Jko 97617-22 (4,35 m bb)

Čerčany - Kolín/Ledečko - Kácov
lok. 97.188-9/310.087-8, 97.197/310.096, 178.40-2/422.018-20
os. vozy BCi 7147-50 (6,5 m), Ci 6074-80 (6,5 m),kombinované DF 17156-8 (5,8 m)
nákl. vozy G 32104-13 ( 4 m), G 28996 - 29007 (4 m bb), Jk 92010-44 (4,9 m), Jk 95605-39 (4,35 m bb), Jh 96407-16 (3,8 m bb)

Doudleby - Rokytnice
lok. 97.195-6/310.094-5, os. vozy BCi 7241-3
nákl. vozy Gg 21623, 40179-80, Jk 94214-5, 98495, Jhe 96661-4

Dalovice - Merklín
lok. 97.224-5/310.0115-6, 99.67-8/320.032-3
os. vozy jsou 4okeňáky BCi 7188-9 (4,5 m, 2. tř. dvojité okno), Ci 8989 (4,5 m), kombinovaný DF 17183 (4,4 m)
nákl. vozy Gge 34140 - 34145 (brzda, atypický rozvor 6 m - zřejmě kvůli přepravě kaolínu), K 58943 - 58952 (bb, 4 m), K 65226 - 66235 (brzda, 4 m) - vozy K jsou uhláky nosnosti 15 t s klapkami ne přes celou výši stěny, v obvodu dráhy byla řada důlních vleček

Někdy příště sem dám aspoň některé výkresy.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:40 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České lokálky 1895-1910

Příspěvekod radeksindy » úte 10 kvě, 2011 9:48 am

... nákl. vozy Gge 34140 - 34145 (brzda, atypický rozvor 6 m - zřejmě kvůli přepravě kaolínu) ...

Kvůli kaolínu tam spíše byly ty uhláky. Vozy Gge (tehdejší velkoprostorové vozy, na rozvoru 6m v tomto ohledu není nic atypického) sloužily k odvozu výrobků z procelánek, protože měrná hmotnost takového nákladu byla poměrně nízká. Při ložné délce 9,5m vznikal totiž ložný prostor 52,7m3 (vůz se 4m rozvorem má kolem 35m3 a Gg voz. sk. Ib s 5m rozvorem má 42m3).

Jinak bych rád podotknul, že údaje z publikací o lokálkách, ale i třeba knížky V.Zusky ze kterých se čerpá, jsou zatíženy spoustou něpřesností.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » úte 10 kvě, 2011 10:35 am

radeksindy: Dík za upřesnění. Měl jsem za to, že kaolín se tehdy vozil spíš pytlovaný v zetkách než volně ložený. V uhlácích - nevím, já pamatuju přepravu volně loženého kaolínu do různých papíren v 70. a 80. letech ve vozech Tcs (dříve Utz) s posuvnou střechou a výjimečně v zetkách označených žlutým pruhem na dveřích. Ani v těch dobách, kdy se jinak na leccos kašlalo, se nevozil tak, aby na něj pršelo, tzn. nikdy v uhlácích.

Prameny, odkud jsem čerpal, uvedu na konci tohoto "miniseriálu", pak můžete všichni posoudit a zkritizovat jejich věrohodnost.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:40 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České lokálky 1895-1910

Příspěvekod radeksindy » úte 10 kvě, 2011 10:11 pm

To je pravda, upravený rozhodně, ten jsem nějak zapomněl. Měl jsem spíše namysli surový kaolín.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » čtv 12 kvě, 2011 5:33 pm

Snad nebudu nosit dříví do lesa, když sem dám pár obrázků. Někteří - především členové klubů - je určitě znáte (zdravím do Jesenice). Tenhle miniseriál má však sloužit spíš početným příslušníkům té generace, která trpí naprosto scestným, ale tím hůř vyvratitelným předsudkem, že se všechno dá najít na internetu, a taky neorganizovaným modelářům, kteří nemají tak dobrý přístup k dokumentaci, podle které stavěli jejich předchůdci organizovaní v klubech v 50. - 80. letech.

Jak už tu bylo řečeno, základem vozového parku byly vozy BCi a Ci o rozvoru 6,5 m. Tady jsou:

Obrázek

Obrázek

K nim vůz DF, rozvor 5,8 m:

Obrázek

Příště přidám pár nákladních vozů.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:40 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » čtv 12 kvě, 2011 6:00 pm

Takže jak jsem slíbil, nejdřív zetka rakouské řady G ještě s dřevěnou skříní, rozvor 4 m: Všimněte si rozmístění nápisů, na podélníku vlevo (moc to není vidět) je označení lokálky, kam byl vůz z výroby přidělen.

Obrázek

A vysokostěnné vozy Jk: Varianta s neodebíratelnými stěnami, starší vozy s odebíratelnými stěnami měly čela nahoře ukončená kruhovou úsečí.

Obrázek

Příště sem dám nějaké výkresy pozemních staveb, mezitím uvítám vaše odezvy.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:41 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České lokálky 1895-1910

Příspěvekod Colonel32 » čtv 12 kvě, 2011 11:25 pm

Odezva? No je to boží, ale teď ti tu budou překážet cizí příspěvky uprostřed vlákna a jednou budeš muset složitě prosit moderátora, aby je promazal.
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pát 13 kvě, 2011 6:32 am

Colonel32: Proč? Já nežádám o odezvu kvůli tomu, abyste mě chválili (i když, pravda, dědkovskou ješitnost to potěší... :lol: ), ale proto, že to, co budu psát příště, často vymýšlím až v průběhu toho, co píšu teď. Tzn. že mi šlo spíš o to, abyste si sami řekli, co potřebujete, aby tam bylo. Mám ještě v úmyslu napsat něco o státem garantovaných lokálkách, o situaci na Moravě a v Moravském (tehdy se ovšem říkalo Rakouském...) Slezsku, o pozemních stavbách včetně rozdílů mezi normáliemi státem a zemí podporovaných lokálek, možná o některých výjimečných tratích, ať už z hlediska provozovaných vozidel nebo z jiných hledisek... Píšu to pro vás, tak si řekněte vy, co vám pomůže. Samozřejmě nevím všechno, ale už se mi ozval soukromě Petr Berka z Jesenice, známého to hnízda organizovaných modelářů, s nabídkou pomoci s podklady - věřím, že i mezi vámi ostatními se mohou najít různé dokumentační a archivní perly.

Tož tak.

zdraví
hank
Naposledy upravil hank dne pon 16 kvě, 2011 8:41 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České lokálky 1895-1910

Příspěvekod JanoH0e » pát 13 kvě, 2011 1:07 pm

""Mám ještě v úmyslu napsat něco o státem garantovaných lokálkách, o situaci na Moravě a v Moravském (tehdy se ovšem říkalo Rakouském...) Slezsku""
Prajem veľa úspechov. :D .
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: České lokálky 1895-1910

Příspěvekod Jarda H. » sob 14 kvě, 2011 2:28 pm

To hank :
Díky za výcuc informací do jednoho místa, dovolil jsem si tvoje poznámky stáhnout do svého PC a jako PDF-ko tam mám nyní docela zajímavý článek ..... A těším se na další pokračování, třeba o těch moravských a slezských tratích !


hank píše:radeksindy: Dík za upřesnění. Měl jsem za to, že kaolín se tehdy vozil spíš pytlovaný v zetkách než volně ložený. ......

Jen na okraj :D , v nedávno minulých letech jsem viděl i volně sypaný kaolin v "obilním" Hadgs ?! Myslím tím kaolin granulovaný, jako hotový výrobek.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků