České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » úte 08 úno, 2022 5:53 am

Opět něco k tématu lokálek a jejich vozidel.
Podíváme se na lokálku Česká Lípa-střelnice - Kamenický Šenov. Zde opět známé protokoly o koulaudaci vozidel při státní kolaudaci roku 1905.
IMAG0355aa.jpg
IMAG0359aa.jpg

Vozidla však patřila ne pod KkStB ale pod BNB, která lokálku provozovala na účet akciové společnosti místní dráhy.
O vozidlech tažených bude nejlépe komentovat "radek".
Tak sem přidám některé typové nákresy těchto vozidel této lokálky, od výrobce - fy. Ringhoffer Smíchov.
IMAG0303aa.jpg
Naposledy upravil Bw_Ig dne úte 08 úno, 2022 5:58 am, celkově upraveno 1
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » úte 08 úno, 2022 5:57 am

A ještě tři nákresy tažených vozidel BNB lokálky Česká Lípa-střelnice - Kamenický Šenov od fy. Ringhoffer Smíchov.
IMAG0307aa.jpg
IMAG0305aa.jpg
IMAG0304a.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » úte 29 bře, 2022 5:08 pm

Tak zase něco přidám do seznamu vozidel místních drah Česko-Moravských lokálek.
Tentokráte z místní dráhy Rossbach/Hranice - Adorf-Vogtl K.Sä.St.E.B., podle protokolu státní kolaudace dne 28.11.1906.
Seznam vozidel tažených přidávám rozdělený, aby bylo viditelné a čitelné jaké byly změny ve stavu přidělených vozidel, které byly zapůjčeny z jiných místních drah.
IMAG0349ab.jpg

IMAG0353m.jpg

IMAG0354m.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » pon 25 dub, 2022 12:06 pm

Z jednodho důvodu budeme pokračovat v diskuzi na téma "sací brzda" zde na tomto tématickém odkazu, neboť se to týká "místních drah"
Začínalo to takto v FB komentářích:
No jak sací brzda vypadala. Ono to není jen tak. A jakou chcete? Sací brzdu jednoduchou nebo automatickou, nebo přestavnou? Pokud je na lokálce větší sklon jak 20 promile, musí být vozy vystrojeny sací brzdou automatickou (nařízení MŽ z roku 1908). Předpokládám že chcete "naši" brzdovou soustavu Hardy a ne německou sací brzdu Körting. Ono by to chtělo více a přesně specifikovat druh vozu (asi služební) a k tomu roky výroby a ještě pro jakou dráhu-lokálku byl určen. Pak se dá dohledat jakým druhem brzdy byl vystrojen.
Takže typy sacích brzd na místních drahách po roku 1893-1894 (drobná oprava mého původního textu kde jsem se seknul v historickém datumu - omluva):
brzda jednuchá sací,
brzda automatická sací (její zavedení na místních drahách s větším sklonem než 20 promile nařízeno MŽ dne 22.5.1908 (č.j. 7710/20b),
brza přestavná sací (podle polohy přestavného kohoutu měla polohy: jednoduchá - vypnuto - automatická).
Začneme to nesložitější variantou a právě tou brzdou přestavnou. Ale totou brzdovou soustavou nebyly běžně vystrojeny většina lokálkových vozů, ono to totiž bylo dost "drahé" a mnohy se akcionářům lokálky do této výstroje nechtělo. Tak jim to muselo nařídit MŽ, zvláště na tratích kde "lokálkové"soupravy jezdily i na jiných tratích KkStB, nebo na spojovacích tratích různých lokálek.
Fotografie jsou výřezy z vozů výroba Ringhoffer rok 1903, které byly vystrojeny automatickou sací brzdou v rychločinném provedení. Ty měly také přestavovač, v polohách "rychločinná - vypnuto - jednoduchá".
Polna,vuz,DFl 17201a,Ringhoffer,1903original,RIC,600_vyrez_03.jpg

Polna,vuz,BCl 7206b,Ringhoffer,1903original,RIC,600_vyrez02.jpg

Polna,vuz,BCl 7206b,Ringhoffer,1903,RIC,600_vyrez02.jpg

A proč přestavná sací brzda?
Osobní vozy místních drah byly v majetku dané lokálky (akc.spol.) a jezdili na dané lokálce. Tedy bud byla daná lokálka vystrojena jen sací brzdou jednochou (tedy i lokomotiva), nebo byla vystrojena sací brzdou automatickou (tedy i její lokomotiva). To určovaly koncesní podmínky dané lokálky a nebo i příslušné ŘSD nebo GI. Ale vozy lokálky mohly být zapůjčeny na jinou lokálku, nebo pronajtaty KkStB a nebo obráceně, vozy KkStB pronajaty dané lokálce (za patřičnou cenu nájmu).
No a někdy byl problém právě s tou výstrojí brzdy na jiných tratích než na domácí trati. Když měl vůz brzdu přestavnou a na jiné lokálce se brzdilo jednoduchou sací - tak se přestavovač natočil do polohy "jednoduchá". Když se na dané lokálce brzdilo "automatickou" tak se daný vůz přestavovač natočil do polohy "automatická".
Nejzajímavější je právě ten přestavovač jednoduchá - vypnuto - automatická, pod rámem vozu. Jinak jsou stále stejné prvky sací brzdy - tedy potrubí, spojovací hadice, bzdový válec s valivým kroužkem, podtlaková jímka, odbrzdovací táhlo a ten přestavovač. Pod brzdovým válcem je na rameni páky vidíte důležité závaží, neboť nebyla vratná pružina na táhlový, ale toto závaží vrátilo svoji tíhou brzdový válec do spodní polohy - odbržděno.
Naposledy upravil Bw_Ig dne pon 25 dub, 2022 1:15 pm, celkově upraveno 3
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » pon 25 dub, 2022 12:17 pm

A ted to co není vidět, tak na to jsou výkresy podle předpisů KkStB.
Mitteilungen 126_saci,automat_vozy02m.jpg

Sací brzda automatická - výstroj pod vozem v minimalistickém pojetí. Tedy potrubí, brzdový válec s valivým kroužkem, podtlaková jímka a odbrzdovací záklopka. Trubka z potrubí vedoucí vzůru vede k tahadlu záchranné brzdy.
Mitteilungen 062_vykres1_saci,automaticka.jpg

Stejný systém ale jiné provedení: Sací brzda automatická - výstroj pod vozem. Tedy potrubí, brzdový válec s valivým kroužkem, podtlaková jímka a odbzdovací záklopka. Trubka z potrubí vedoucí vzůru vede k tahadlu záchranné brzdy.
Mitteilungen 074_saci,prestavna_02m.jpg

Složité provedení přestavné brzdy: důležité je provedení onoho přestavného kohoutu k propojení jednotlivých trubek v jiném pořadí jak pro jednoduchou tak pro automatickou brzdu.
Sací brzda automatická přestavná - výstroj pod vozem. Tedy potrubí, brzdový válec s valivým kroužkem, podtlaková jímka a odbzdovací záklopka. Trubka z potrubí vedoucí vzhůru vede k tahadlu záchranné brzdy.
Ale pozor - pokud byla přestavena do polohy "jednoduchá" tak záchraná brzda nebyla funkční!.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » pon 25 dub, 2022 12:27 pm

Tedy pod vozem byly u automatické sací brzda nutností odrzdovací záklopky nebo tahadlo (neco podobného co znáte z boku vozů dnes) - viz foto od Ringhofera. Zde výkres kde je toto tahadlo a nikoliv ručně nadzvedávací záklopka.
Mitteilungen 065_vykres1_automaticka,Hardy.jpg

Potom detail výstroje pod vozem - no tak fotky nemám. Musíme použít jen výřezy z různých kvalitních fotek, jako výše uvedené foto od Ringhoffera.
To už jsme u jednoduché sací brzdy, kterou měla velká většina lokálek. Třeba i úzkokolejných. Ale... třeba úzkokolejka JHr - NBystřice měla výstroj sací brzdy jednoduché, ale lokálka JHr - Obratan výstroj sací brzda automatické.
Zde foto jednoho osobního vozu z jedné známé lokálky.
Pod plošinou opět jasné prvky, tedy jen brzdový válec ale s membránou, páka se závažím potrubí a spojovací hadice.
Polna,_1904_09_02_vyrez_nadrazi.jpg

A jak vypadal brzdový válec s membránou, tedy pro jedoduchou sací brzdu, zde nákres. Brzdových válců pro sací brzdu jednoduchou bylo několik typu pro průměru a zdvihu. To stejné platilo u sací brzda automatické (průměr, uspořádání, velikost, rozvod), ale tyto brzdové válce měla důležitý kuličkový rozvodný ventil.
1880,02,22_Hardy,brzda9_vyrez1.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » pon 25 dub, 2022 12:46 pm

Vývoj sacích brzd je dost složitý jak technicky tak historicky i v časové aose, ale i podle jednotlivých soukromích i státních drah-společností. Právě z důvodu "prostorových" jej nebudu popisovat. I když bych to rád učinil, ale mám už rozpracovaných několik "odborně-historicko-vědeckých" pojednání, tak snad někdy příště si na to udělám čas (asi 2 až 5 let výzkumu).
On už to i v zjednodušené formě provedl pan Zuzka v bývalém časopisu Železničáš, sekce Modelová železnice, v 80.letech.
Tedy pricip jednoduché sací brzdy soustavy Hardy, který platil i pro všechny místní dráhy vystrojené touto jednoduchoou soustavou.
1880,02,22_Hardy,brzda1_01.jpg

Jenom ještě drobnost - provedení a typy brzdových válců sacích brzd různých brzdových soustav a typů používaných nejen na tratích v rámci Předlitavska:
33-A-575_0012.jpg

Vrátím se k vozů pana Berky a to DF 17100 ato na rozhraní let 1908-1910. Tedy do roku 1909 měl jednoduchou sací brzdu, a po roku 1909 (1910) až do doby ČSD v letech 1930-1932, měl automatickou sací brzdu.
Jak jsem napsal výnosem MŽ z 22.5.1908 bylo nařízeno na všechny místní dráhy s větším sklonem 20 promile dosadit sací brzdu automatickou. Tedy na ty lokálky které měl jednoduchou sací brzdu, potřebný sklon. Pokud však už automatickou brzdu neměly od doby vzniku, když jim to určily koncesní technické podmínky.
Právě lokálka Rakovník - Mladonice patřila mezi ně. Tak musel ZV-ŽO vyhotovit seznam vozidel k vystrojení automatické brzda (s popisem stávající brzdy) a finanční náklad rekonstrukce. Viz příloha - seznam vozidel dráhy Rakovník - Mladonice, druhy brzdy na vozech i lokomotivách, a náklad na rekonstrukci. Tyto finance se vzaly z provozního účtu dané lokálky, tedy musely to zaplatit akcionáři.
IMAG0114_cc.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Petr Berka » pon 25 dub, 2022 12:52 pm

Úžasné podklady, moc děkuju za objasnění problematiky.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod hank » pon 25 dub, 2022 1:36 pm

Bw_Ig: Díky.

Mě by zajímalo, do kdy a kde naposledy se sací brzda pravidelně používala v traťové službě u ČSD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » pon 25 dub, 2022 3:42 pm

Kdy skončila sací brzda?
Především to bylo na místních drahách, které do programu "dosazení tlakové brzdy" šli jako poslední, před nimi bylo dosazení tlakové brzdy na nákladní vozy.
Tedy za oblast Moravy (ŘSD Brno) to je docela snadno dohledatelné, ale musím to najít.
Byla to jednoduchá záležitost u ČSD a státem převzatých místních drahách v letech 1930 - 1935.
Jako poslední se sací brzdy držely jen místní dráhy v privátním majetku, které neprošly zestátněním roku 1925. Ty se skutečně dosazování tlakové brzdy bránily dost dlouho (argumentovaly "odděleným provozem" od kolejí státních drah) a to i přes provoz pod hlavičkou ČMD (1939-1945). Jednou z nich byla lokálka Černovice - Líšeň, nebo baťova OZVD.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Petr Berka » pon 25 dub, 2022 6:32 pm

Úžasné materiály. Moc děkuju za pomoc.
Doplním ke konkrétnímu vozu z Rak.-Mladotice.

DF 17100 - 46-126 - 6-7177
Dle Seznamu os.v. 1931 měl:
2 lampy olejové, brzdu vřetenovou, brzdu sací úplnou, brzdu tlakovou úplnou a brzdu záchrannou.
Topení parní vysokotlaké, dva záchody, psince neměl.

Tedy v přechodném období měl brzdy obě.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod radeksindy » pon 25 dub, 2022 7:54 pm

Kdy skončila sací brzda?


Mám někde hlášení ředitelství HK, že kolem poloviny 30. let mělo ve svém obvodu jen tři místní dráhy v kompletním provzu s tlakovou brzdou. Před válkou jezdily částečně se sací brzdou mnohé lokálky. Je potřeba si uvědomit, že nákladní musela být brzděná tlakově nebo ručně, osobka byla izolovaná. Velmi často jezdily motory s tlakovou brzdou, soupravy pro parní lokomotivy byly vybavovány postupně.

Kompletně to ještě krátce v ředitelství HK před válkou byla Dobruška, částečně chrudimské lokálky (spíše jen Hrochuův Týnec - Chrást), solnická lokálka a nejdéle to vydržela Martinice - Rokytnice (soukromá do r. 1935), tam byla celá osobka zcela jistě kompletně se sací brzdou ještě během války. Pět osobních vozů mělo jen sací brzdu a tlakovku dostaly až po válce.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod Bw_Ig » úte 26 dub, 2022 6:06 pm

Budu reagovat na toto:
2 lampy olejové, brzdu vřetenovou, brzdu sací úplnou, brzdu tlakovou úplnou a brzdu záchrannou. Topení parní vysokotlaké, dva záchody, psince neměl. Tedy v přechodném období měl brzdy obě.
Mě se to to nějak nezdá(?!)

Takže v letech 1929-1933 když se začala dosazovat tlaková vlaková brzda na osobní, služební, poštovní vozy místních drah tak to bylo především jen o "financích" ze státního rozpočtu, uvolněné přes MŽ.
Tedy v daném roce bylo MŽ určeno která / které místní dráhy budou v daném roce zařazeny do programu dosazení tlakové brzdy a to s určeným finančním objemem.
Pak byly vyzvány dané ŘSD aby vypracovaly seznam vozidel které se na dané trati provozují a budou zahrnuty do programu. To se přeposlalo na hlášení do výtopny dané lokálky, která vyhotovila přesný seznam všech vozů lokálky, jakou mají výstroj brzdy a hlavně!, jaký mají rok výroby a kdy měly poslední velkou revizi/opravu.
To mělo svůj důvod ve financích - přece se nebude tlaková brzda dosazovat na vůz, který bude za rok nebo 4 roky navržen na zrušení.
Tento seznam pak zpracovalo ŘSD a spolu s MŽ se určilo které udržovací dílny provedou dosazení tlakové brzdy na daný vůz (podle přidělených obvodů), případně při provedení roční revize nebo dvouleté revize.
Pokud bylo určeno, že na voze zůstane nadále výstroj sací brzdy (jakékoliv soustavy) a bude doplněno jen průběžné tlakové potrubí, tak tuto práci provedla vozová dílna při výtopenské správkárně, v obvodu kam daná lokálka patřila. Toto dosazení potrubí se vždy stihlo provést v jeden den při běžné dvou-měsíční prohlídce vozu. Samozřejmě výtopna uvedena v hlášení na ŘSD finanční náklad a spotřebu materiálu, a počet dělníků, dobu práce.

Ted to co se mě nelíbí - dvě brzdové soustavy na jednom voze(?!). Ikdyž je to možné, ale ne na vozech lokálek (?).
Umístění horizontálního tlakového brzdového válce na páku na převodovém hřídeli na který působí i verikální sací brzdový válec - to je možné a bylo prováděno jen u vozů, kde toto bylo ve středové části pod rámem vozu.
Ale lokálkové vozy, měly sací brzdový válec pod podlahou nástupní plošiny a hřídel byla na kraji pod rámem, kolmo k ose vozu. Prostě se tam ten tlakový brzdový válec nevešel.
Tedy může být chybný zápis.
Takto by to mohlo být jen:
- přechodné údobí - výstroj sací brzdy zůstala zachována, jen doplněno průběžné potrubí tlakové brzdy.
- druhé údobí - sací brzda demontována - dosazena úplná výstroj tlakové samočinné brzdy Westighouse (nebo Knorr) - poněchno jen průběžné potrubí sací brzdy,
konečný stav - demontáž průběžného potrubí sací brzdy a vůz má jen tlakovou brzdu (úplnou).
Jednotlivé fáze běhen jednoho roku, nebo i tří let, byly podmíněny hlavně tím - jak byly vystrojeny výstrojí tlakové vlakové brzdy lokomotivy dané lokálky. A to je hlavní důvod, jak se pak brzdily soupravy a jak se spojovaly hadice na jednotlivých vozech. Převaha vozů s výstrojí tlakové brzdy - brzdilo se z lokomotivy tlakovou brzdou.
Převaha vozů s úplnou sací brzdou - brzdilo se z lokomotivy sací brzdou. Vše jen o pokrytí nutných brzdových procent daného vlaku na nadém úseku lokálky.
Toto bych označil jako přechodné údobí jednoho nebo dvou let na dané trati (nebo i déle?), jak rychle se hlavním vozovým dílnám dařilo daný počet osobních - služebních vozů vystrojit úplnu tlakovou brzdou.
Přidám tři dokumenty k tématice - ale ne jen místních drah:
Tlakbrzda,24.11.1928.jpg

Tlakbrzda,4.1.1929.jpg

Tlakbrzda,3.4.1930.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod UncleFardy » pon 06 čer, 2022 6:44 pm

Děkuji za zveřejnění výkresů vozů lokálky. Výsledky vaší badatelské práce a čas strávený v archivech budou opět brzy vidět a kolejišti. Pro modeláře jsou tyto podklady nedocenitelné. Oplenový vůz se již realizuje a brzy bude v TT hotový, u služebního vozu budu mít brzy prototyp základní verze s bočními dveřmi mimo osu skříně a verze dle výkresu plus některé další verze budou následovat. Materiál - překližka, plast, leptané doplňky. Do 3D tisku se zatím nepouštím :) Čísla oplenových vozů tohoto typu jsem v sezamu vozů ČSD 1927 zřejmě dohledal, prosím o čísla služebního vozu, pokud se ČSD dočkal(y) a pokud jsou známy. Ještě jednou děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: České a moravskoslezské lokálky 1895-1910

Příspěvekod radeksindy » pon 06 čer, 2022 7:18 pm

prosím o čísla služebního vozu, pokud se ČSD dočkal(y) a pokud jsou známy.


Zřejmě nedočkaly, jeden skončil u PKP, druhý vypadá, že se ztratil, ale ještě to ověřím.

Opleňáky měly u ČSD čísla 9-12379 a 380.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků