Tady
http://www.parostroj.net/modely/nem/nem_102.htmhttp://www.vlakymodely.cz/index.php/nor ... dny-prurezje závazná norma NEM 102. Myslím, že šablony pro průjezdný průřez v přímé, v oblouku a dokonce i v přechodnici si podle ní můžeš v pohodě udělat sám. Evropští průmysloví výrobci modelových vozidel jsou povinni dodržovat takový obrys vozidel, aby se vozidla do takto určeného průjezdného průřezu vešla.
Ty staré šablony z Malé železnice jsem měl taky. (Možná bych je ještě odněkud vyhrabal.) Byly udělané přesně podle normy ve dvou rozměrech: V přímé a v oblouku pro nejmenší poloměry, které v daných velikostech tehdy existovaly (tj. pro největší vybočení dlouhých vozidel, která přicházejí v úvahu), takže jestli se ti pro jiné (větší) poloměry zdají zbytečně široké, zkus si je podle vzorců uvedených v odkazu vypočítat sám. Užší než průřez pro přímou by však neměly v žádném případě být. Např. v TT se ale tenkrát dělalo běžně dostupné kolejivo o poloměrech 286 a 330 mm, dnes to je jinak, takže ty staré šablony z Malé železnice nebudou v oblouku 100% použitelné.
Píšeš: Tunelové portály pro rovnou (správný pojem je přímou) kolej nejsou. Asi ti tedy nezbude, než si je podle normy vyrobit sám.
Moje poznámky řeší jen průjezdný průřez, ne geometrii kolejiva. Norma NEM 102 ve starší verzi (to je ten odkaz na Parostroj) ale uvádí i způsob výpočtu přechodnice, takže šablony pro průjezdný průřez v přechodnici si můžeš spočítat sám. (I když silně pochybuju o tom, že by čeští modeláři takové vychytávky jako přechodnice na svých kolejištích používali.)
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.