Vykolejky, vyhybky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod marwin » stř 06 říj, 2010 1:37 pm

radeksindy píše:Ta kolej za angličnem odvratem není, protože je to normální manipulační kolej - vedle je rampa. Z plánu je vidět, že hlavním úkolem výkolejek je případné ujeté vozy z vedlejší tratě (žádná jiná výkolejka tam není). Pokud byste to chtěli udělat s jednou výkolejkou, tak by ji bylo nutné vložit do výhybky za ním (ve směru od vedl. tratě). Jenomže to je výhybka v hlavní koleji, takže se to zřejmě dalo o výhybku dál a tedy rozloženo do dvou. I u nás se to tak dělá.


Manipulacni kolej, ktera slouzi na nakladku, se muze pouzit jako odvrat. Pouziva se to bezne..
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod radeksindy » čtv 07 říj, 2010 11:45 am

Manipulacni kolej, ktera slouzi na nakladku, se muze pouzit jako odvrat. Pouziva se to bezne.

Hmmm ... to se mi nezdá. Alespoň předpisy zcela jednoznačně tyto dvě funkce odlišují, tedy manipulační jsou koleje staniční, které mohou mí spoustu funkcí (nakládací, vykladací, čekačky, čistící atd.) a odvrat je kolej zvláštní. Ledaže by se připouštělo, že zmasakrovat tři dělníky nakládající vůz u rampy je přípustnější než to narvat do osobáku se stovkou cestujících. Matematicky asi ano, ale z bezpečnostního hlediska o tom dost pochybuji, obzvláště na dráze, kde se lpí na menších detailech. Řekl bych, že odpověď bude v PTPŽ.

A ještě doplněk. Na odvratné koleji nesmí být odstaveno vozidlo, což je pro nakládku (ale i pro další manipoulace) poměrně podstatná věc.
Naposledy upravil radeksindy dne čtv 07 říj, 2010 12:05 pm, celkově upraveno 1
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 07 říj, 2010 12:03 pm

Manipulační koleje se pro tvorbu odvratů využívají zcela běžně. Ono totiž v běžných poměrech nehrozí, že by se vozy ve stanici rozjely velkou rychlostí, takže ti tři dělníci u rampy by spíš byli překvapeni, že se jim tam přistavil další vůz, než že by je to zmasakrovalo. Dodavatelem ničivé kinetické energie při srážce by byl spíš jedoucí vlak - právě proto se vlakové cesty chrání před případnými samovolně rozpohybovanými vozy.
Jiná situace je samozřejmě v případě, že přichází nějaká kolej (vedlejší trať, vlečka) z prudkého spádu - potom se zřizují samostatné odvraty.

A ty dvě výkolejky uvnitř výhybky nejsou nijak výjimečné řešení.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod radekkrupka » čtv 07 říj, 2010 12:06 pm

O předpisech moc nevím - ale výkolejka slouží k tomu, aby zabránila vyjetí odstavených vagonů na dopravní kolej (obecně), v případě, že by se vagony samovolně daly do pohybu - čemuž brání zarážky a jiná opatření. Je to až poslední prostředek. Pokud se již vagony do pohybu dají, můžou udělat paseku kdekoliv ve stanici, čili chránit z tohoto pohledu zrovna kusou skládkovou kolej mi přijde (laicky) jako přehnané. Odvratná kolej má svoji jasně danou funkci, ale zřizuje se tam, kde má smyl - např. i na zaústění odbočky, kde ujetí vozů přece nehrozí. Je to zkrátka také ochrana vjetí do jiné koleje, kde se může zrovna vyskytovat vlak, jedoucí traťovou rychlostí....

Kolega mě předběhl :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod radeksindy » čtv 07 říj, 2010 12:55 pm

V provozní situaci můžu dělat odvrat i z manipulační koleje, to je bez diskuze. Ale řeč byla o Weisenbergu a jeho výkolejkách. Nědo se podivoval na důvodem zajištění obou větví, když se zdá, že nahoře je odvrat. Ale to není odvrat, to je manipulační kolej s rampou. A proto tam podle mne musí být i druhá výkolejka, protože to odvrat není.

Podle mne není možné formálně označit kolej jako manipulační a zároveň jako odvratnou. Rád si to nechám vyvrátit, ale prosím nějakou jasnou ukázku (tzn. nejlépe staniční řád, všechny co znám mají jedno nebo druhé). Chci hlavně říct, že si myslím, že existence manipulační koleje (byť použitelné jako odvrat) nemůže být důvodem k vynechání výkolejky.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod radekkrupka » čtv 07 říj, 2010 1:10 pm

Teď mě napadlo - příklad stanice Černá v Pošumaví.

Manipulační kolej u budovy - ve směru na Volary je výkolejka, v opačném nikoliv, protože na této straně je kusá kolej u skládkové plochy. Je pravda, že na této straně trať ze stanice stoupá nicméně vyjetí vozů na dopravní kolej to asi nebrání protože v místě zaústění man koleje jsou podle mně koleje ještě bez spádu.

Obě fotky je třeba si zvětšit.
Naposledy upravil radekkrupka dne čtv 07 říj, 2010 1:31 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 07 říj, 2010 1:21 pm

K W-bergu se nechci vyjadřovat - německé předpisy nejsou totožné s našimi a často vedou do stavů, které bychom mohli považovat za nelogické (a přitom jsou třeba chytřejší, než naše řešení).

Využití manipulační koleje jako odvratu: projdi si plánky stanic a získáš spousty a spousty důkazů. Výkolejka chybí vždy, pokračuje-li manipulační kolej do nějakého šturcu a ty šturcy mívají nějaký přepravní smysl (budovat jen tak šturc místo výkolejky by byla hodně drahá sranda). Typickým příkladem mohou být Bělčice:
manipulační kolej č. 2 je na blatenském zhlaví chráněna výkolejkou, kdežto na březnickém zhlaví je chráněna odvratem do VLEČKY (nikoliv tedy do nějakého čistého odvratu) a tedy BEZ výkolejky (výkolejka je naopak na vlečce a chrání proti vjezdu Z VLEČKY do dopravny).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod JBr » čtv 07 říj, 2010 5:12 pm

Pridam tri priklady ze sveho okoli...

Praha-Ruzyne - manipulacni kolej 6 je na hostivickem zhlavi zabezpecena vykolejkou, smerem do Veleslavina ale odvratem vyhybky 6A, ktera je v zakladni poloze uzamcena ve smeru do vleckoveho arealu.

Hostivice - manipulacni kolej 9 pred stanicni budovou je na jenecskem zhlavi zabezpecena vykolejkou, v opacnem smeru odvratem vyhybkou 18 uzamcenou v primem smeru k byvale vytopne, dneska tam ma nejaky detasman tratovka.

Chotebor - manipulacni kolej 5 je ve smeru Zdirec nad Doubravou opatrena vykolejkou, ve smeru Rozsochatec odvratem pres vyhybku 5 na vlecku byvalych Choteborskych strojiren. Vykolejky jsou az na vlecce, kde kryji zeleznicni prejezd.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod kecu.p » čtv 07 říj, 2010 7:45 pm

Z mého odborného hlediska nevidím jediný důvod proč by jakákoliv kusá kolej nemohla být zároveň odvratem. Nemusí být označená jako odvrat, ale může být ve SŘ kolejí manipulační či vlečkou ... Jinak ... čistící kolej je označována jako kolej účelová, stejně jako kolej zbrojení hnacích vozidel ...


Mam spousty stanic v moji působnosti kde to je tak a kde to je jinak ... ať se jedná o hlavní trať (koridor) či lokálku D3 ... ale všude při krytí manipulační koleje je použitá výkolejka nebo odvrat, který ale může být zároveň i kolejí manipulační ... na tomto odvratu může se provádět vykládka uhlí ... nakládat dřevo ... nebo je to vlečka ... nebo kolej pro odstavení mechanizace SŽDC
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 08 říj, 2010 10:47 am

Svého času (40-tá léta) byla v Rakovníce odvratem TRATI od Mladotic (resp. Lubné u Rak.) vlečka Ottovy mydlárny (dnes Rakona).
Sice na ní byly výkolejky, ale když jednou zamrzlo průběžné potrubí u nákladního vlaku, tak, že brzdila pouze lokomotiva (423.0)a služ. vůz, vřítil se vlak na vlečku výkoleky urazil a zastavil až o nákladní vůz, který předtím stačil převrátit a hrnout před sebou... Jen díky štěstí se to obešlo bez ztát na životech, ale gestapo dlouho vyšetřovalo jestli nešlo o sabotáž.
K přestavbě došlo až po válce.
(Ne že bych si to pamatoval :D - Je to volně převzato z knihy 100 let trati Rakovník - Maldotice jsou tam i nějaké fotky)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2382
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod radeksindy » pát 08 říj, 2010 12:08 pm

Uvedené příklady jsou pěkné, znám jich další desítky a nepopírám jejich existenci ani logiku, ale neopovídají tomu o čem šla řeč. Výkolejka (o které je ve W. řeč) totiž kryje nejen samotné maniulační koleje, ale i vjezd ze spojky. Takže by mne zajímalo zda znáte u nás příklad např. vlečky, která je krytá pouze kusou manipulační kolejí (bez výkolejky a odvratu)? To podle mne totiž nejde, pokud není vlečka níže a nejelo by se z ní dokopce.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod milan ferdián » pát 08 říj, 2010 1:44 pm

Koleje manipulační mají svůj účel dán názvem a mají danou svou skupinu kolejí.
Kolej odvratná patří do skupiny "Koleje pro zvláštní účely".To znamená jak se zmiňuje ,radeksindy,kolej manipulační nemůže být koleji odvratnou .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod JBr » pát 08 říj, 2010 3:48 pm

Milane, dovolim si oponovat. Nejde tady uplne tak o to, jestli se manipulacni kolej muze nazyvat odvratnou, ale o to, zda jde manipulacni koleji REALIZOVAT ochranu vlakove cesty, tj. vyuzit ji jako odvratnou.

Vzhledem k tomu, ze radeksindy chtel odkaz na nejaky stanicni rad, tak tady prosim vycuc ze stanicniho radu stanice Cachnov (z roku 2002), kde u manipulacni koleje 3a je doslovne uvedeno v casti "ucel uziti a jine poznamky" nasledujici: "kolej odvratna, manipulacni, kusa." Dale z tohoto SR vyplyva, ze manipulacni kolej 3 je vymezena namezniky vyhybek 3 a 4, pricemz vyhybka 4 je zabezpecena vymenovym zamkem, ktery se uzamyka v primem smeru na kolej 3a (tj. realizuje odvrat). Ze strany druhe je docileno tehoz vyhybkou 3, ktera se uzamyka pro zmenu do odbocky, na vlecku.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod kecu.p » pát 08 říj, 2010 4:21 pm

Dovolím si oponovat ... 1) pokud vlečka se nachází níže než dopravní kolej, tudíž se jede do "kopce" ven, vždy musí být boční ochrana kusou kolejí či výkolejkou

2) ve staničním řádu se může vyskytnout odvrat označený manipulační kolej. Nikde to zakázané není aby odvrat tvořila manipualční kolej.


Obrázek

Na obrázku je dopravna D3 Trpísty převzatá z PND3 Pňovany - Bezdružice. Tato dopravna obsahuje pouze jednu dopravní kolej číslo 1 a manipulační kolej číslo 2. Do této dopravny je zaústěna vlečka Agroservisu výhybkou číslo 3. Boční ochrana dopravní koleje je tvořená manipulační kolejí číslo 2a od zarážedla kusé koleje až po námezník výhybky číslo 2. Z druhé strany je boční ochrana tvořená vlečkou od výkolejky Vk1 až námezníkem výhybky V3. Další boční ochranu tvoří výkolejka Vk1 nuceně sklápěná s výhybkou S1 tvořící odvrat pro manipulační kolej číslo 2 ... Sice jsem vybral trošinku komplikovaný příklad bočních ochran, ale takto to může vypadat v praxi ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Vykolejky, vyhybky

Příspěvekod pavel » pát 08 říj, 2010 5:08 pm

Chlapi vy se tady snad ještě poperete :!: :lol: :lol: :lol:
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků