Nevím jak z Prahy, ale Ostraváci mohli v létě využít vlaky Warszawa - Burgas.
Nejezdily přímo přes Ostravu. Nástupní stanice byla Petrovice u Karviné a byly to lehátkové "Y"vozy (6 lehátek v kupé). Možná byly i nějaké lůžkové, ale né v naší cenové kategorii. Restaurační vůz řazen nebyl (viz. stevard v každém voze). Každý vůz měl svého stevarda (ubytoval, uvařil kafe, párek, prodal od nealka po kořalku). Vlak byl složen z vozů pro poláky, čechy a slováky, a myslím i maďary. Jízdní doba z Petrovic do Burgasu v ideálním případě dle grafikonu cca 36 hodin (skutečnost 40 - 45). Přepřahalo se pokud si pamatuji jen v Rununsku. I když od nás to tahala Bobina a nejsem si jistý, že až do Aradu. Nevím, kam až to bylo zadrátované. Co tahalo přes Rumunsko a Bulharsko nevím.
Někdy přepřahali i vozy. Šel první ajznboňák a fikaně vyndal na některém voze závlačku, po chvíli šel druhý a vyklepnul nějaký čep, vzápětí přišel třetí a prohlásil vůz za neschopný další jízdy. Mělo to nekolik aspektů:
1. Rumunské dráhy zapůjčily jiný vůz (patrně za úplatu) i s jiným stevardem (prodával stejné zboží koupené od českého stevarda, jen cena byla o 50 - 100% vyšší)
2. Opravili český vůz (cena jistě taky nebyla malá)
3. za zdržení při transitu se také připlácelo
4. vytvořili časový prostor pro rumunské občany, kteří okamžitě začali skupovat cokoli, co byl kdo ochoten prodat (žvýkačky, čokolády, bombóny, salámy, chleba, ale i hodinky, foťáky a viděl jsem od vlaku utíkat i šťastného majitele kávovaru). Nezřídka se i škaredě porvali. Proto, kdo nakoupil rychle zdrhal.
I jízdenka byla složená ze dvou částí:
1. jízdné za celou trasu mimo Rumunsko
2. speciální příplatek za průjezd Rumunskem (nezřídka vyšší než 1. část)
Přesnou trasu si už nepamatuji, ale patrně:
Petrovice
Těšín
Žilina
Nitra
Komárno
Budapešť
Seged
Arad (přepřah)
Deva
Sibiu
Brašov
Ploešť
Bukurešť
Ruse (přepřah)
Šumen
Burgas
Rychlost vlaku patrně většinou 80km/h. Jestli to občas někde rozjeli na 100, tak musel některý soudruh udělat chybu a tu si mohl dovolit jen v úseku Československo - Maďarsko. V Rumunsku a Bulharsku bylo i těch 80 když né o život, tak aspoň o rozlitém kafi.
Máš pravdu, že průjezd Transilvánií je krásný a i s tehdejšími foťáky se daly nadělat krásné fotky. Bohužel se žádné nedochovaly. I přejezd po mostě přes Dunaj (myslím, že má kolem 2 kilometrů) a krajina až k Šumenu je krásná.
Zážitek to tehdy opravdu byl. Dnes už by to nebylo ono. Přebývala by klimatizace a chyběli by kočovní cikáni i s tlupou jejich dětí. Navíc ztrátu 4 dní z dovolené, jen nostalgickou jízdou, bych asi manželce nevysvětlil. Zvlášť, když ví, že z Mošnova do Burgasu to letí hodinu a 40 minut a z letiště je za 15 minut v centru. V 7:00 vstane a ve 12:00 už leží na pláži
To Myšpulín: Primorsko je pořád tam, kde bylo, ale okolí se za poslední léta strašně změnilo. Myslím, že to místo by dnes špatně hledali i místní rodáci. Mezi Burgasem a Achtopolem přibylo přibližně 100 hotelových komplexů. Přístup k moři je už skoro všude jen brankou v plotě a na slunečním pobřeží je to ještě horší. Tam těch hotelů přibylo patrně hodně přes 300. V roce 2005 to bylo přesně 241 od začátku století.
Jezdíme občas na Planiny. Bývala tam vesnička, kde před 20ti léty nebyla elektřina, lidé neměli zámky na dveřích, nebyl tam obchod (nebylo ho potřeba, lidé žili z toho, co vypěstovali a nebo vyměnili za svou úrodu) a pro vodu chodili 2 kilometry k Čišmě (upravený pramen v lese, většinou zasvěcený nějakému místnímu hrdinovi). Dneska je tam víc satelitů než domů, před každým barákem nějaký bourák (mnohdy i víc) a bulharština na úbytě. Pořád ještě krásný kraj, jen zdravit už je lepší v angličtině
H0 III-IV. Dokonalost je sen!