"Docely by mě zajímal i tramvajový nákladní provoz v ostatních městech..."
Bol celkom pestrý
, aj keď na také Nemecko alebo Maďarsko nemal.
Košice - 1435 mm - Nákladná doprava už za koňky v roku 1891, cez parnú trakciu až po elektrickú - 1913. V podstate by mohla fungovať dodnes, ale rozvoj osobnej dopravy ju vytlačil najprv do nočných hodín a po dobudovaní "rýchlodráhy" do VSŽ skončila kvôli hustej osobnej doprave v roku 1964. Posledná vlečka do pivovaru vytrhaná v roku 2013. Okrem obsluhy priemyselných podnikov sa vozilo drevo z Čermeľa a Ťahanoviec, trate zrušené v roku 1964. Plánovala sa aj stavba "lesnej železnice" do lesov smer Jahodná - Gelnica , ale nebola uskutočnená. Zachovali sa nákladné lokomotívy - Motorové vozne MWG M 1 a 3.
Tatranské elektrické železnice - 1000 mm okrem nákladnej dopravy na trati existovala aj vlečka do sanatória vo Vyšných Hágoch, obsluha kotolne. Zbytok vlečky - trate aj s tunelom sú dodnes viditeľné.
Trenčiansko - teplická elektrická železnica - 760 mm do roku 1932 fungovalo nákladisko - odbočná koľaj z trate s rampou a skladom, pri prestavbe trate a postavení novej stanice zrušené. Nákladná doprava zastavená v roku 1960.
Bratislava - 1435 mm na Slovenskom úseku "Viedenskej električky" nebola prevádzkovaná, na rakúskej strane áno.
Ostrava a okolie - 760 a 1435 mm na úzkom aj normálnom rozchode bola silná nákladná doprava. Tu by sa dali napísať - a aj sú, celé knihy. Najsilnejšia nákladná doprava v ČSR. Na úzkom rozchode sa používali podvalníkove vozy.Ukončená v roku 1972 z rovnakých príčin ako Košice.
Brno - viz predošlé príspevky
Jablonec - 1000 mm, silná nákladná doprava hlavne pre sklárne. Prepravené až 24 tis. ton nákladu ročne. Prepravovala sa aj pošta. Zrušená v roku 1945.
Most - 1000 mm - preprava uhlia pre elektráreň, zrušená s prestavbou na 1435 mm.
Teplice- 1000 mm - preprava uhlia pre elektráreň, vlečka do sklárni a strojárni, pošta. Zrušená 1945.
Ústi nad Labem - od roku 1917, vozilo sa uhlie z baní do prístavu a chemičky, pivovaru, liehovaru a vlečky boli aj do kameňolomov. Svoju vlečku mal aj stavební dvor firmy Alwin Köhler. Zrušená 1950.
" Žatecká tramvaj" - plánovaná električková trať 1000 mm, nákladná doprava pre obsluhu skladov mala byť na podvalníkoch alebo podvalníkových vozoch. Nikdy nepostavená.
Je možné, že som na niektoré trate zabudol. Nákladnú dopravu beriem ako verejnú, t.j. preprava na vlečky, vnútropodnikovú prepravu som nepísal, tu majú všetky.