Stránka 49 z 50

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pon 01 led, 2024 5:55 pm
od hank
O vozu MC4i-44 a modelu fy Heris v H0 (btw, model byl vyroben zhruba ve 25 modifikacích nátěru a nápisů různých železničních správ, ale bohužel nikoli ČSD) bylo podrobně referováno v polském časopise Świat kolei 7/2010 na str. 54 ad.; v následujícím 8. čísle je na str. 2 příspěvek čtenáře s fotografií zřejmě jednoho z posledních vozů (u PKP jich po válce zůstalo 14) těsně před likvidací v r. 1993 už jako dílenského vozu ve službách vozového depa PKP Nowy Sącz, viz výřez z obrázku z citovaného zdroje:

nowy_sacz.jpg

Chci tím říct, že kdyby se někdo rozhodl udělat z toho třeba nářaďový nebo materiálový vůz do nehodového vlaku, měl by vzít v úvahu potřebu jedněch nebo dvou širokých dveří nebo posuvných vrat pro manipulaci s materiálem v bočnicích.

U PKP ty vozy až do 60./70. let sloužily jako (řečeno polskou hantýrkou) sociální vozy, což konkrétně znamenalo, že byly používány jako ubytovací vozy pro rekreaci železničních odborářů a jejich rodin. Pro tento účel byl v některých vozech na úkor jednoho fiktivního oddílu zřízen kamrlík s teplovodním vytápěcím kotlíkem. Takže další námět pro model what-if; třeba i pro vůz sundaný z kolejí nebo jenom vozovou skříň oblepenou všelijakými přístavky a sloužící jako chata, podobně jako tomu je v žst Doksy u Máchova jezera. (Bohužel nevím, co to v Doksech je za vůz, ale určitě tam je skříň nějakého 4osáku).

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: úte 02 led, 2024 4:15 pm
od Střelec
Na BMŽ mají momentálně v nabídce několik kusů t=hle varianty:
https://www.bazarmodelovezeleznice.cz/R ... d45208.htm
Tenhle jeden kus je s přechodovými měchy, ostatní jsou to samé, ale jen s plošinami.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: stř 03 led, 2024 9:42 am
od Ossi
Ad hank: V Doksech je obezděná skříň vozu Ba - typ "papírák" se zúženými představky. Pamatuji si ho z roku 1985 ještě holý, tehdy jsem začínal u ČSD v LD Česká Lípa a bydlel jsem v Doksech u bratra. Vůz obezdili začátkem devadesátek. S pozdravem Ossi

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 07 led, 2024 5:19 pm
od ladiznet
Zdravím,

vypátrali jsme dobový článek o nehodě, která se stala v Hoře Sv. Šebestiána v roce 1927. Zdroj neznáme. Daly by se zjistit nějaké další podrobnosti o této nehodě (nebo z informací vyplývajících z odstavce)?

Obrázek

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 07 led, 2024 5:45 pm
od BohousP
Hodně nehod z historie se dá dohledat na https://www.koridory.cz/category/ze-zeleznice/nehody/, tato tam však není.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 07 led, 2024 6:32 pm
od hank
ladiznet: Zkus se zeptat na K-reportu.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 07 led, 2024 9:21 pm
od prcek
Hledáním v digitální knihovně bych řekl, že se jedná o tento článek Večer: lidový deník 16. 11 1927
https://www.digitalniknihovna.cz/mzk/pe ... ti%C3%A1na

Ale nemám účet, abych to ověřil. Třeba to pomůže alespoň jako zdroj článku.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pon 08 led, 2024 11:31 am
od marian_r
Hľadám drevené ploty a aha čo som našiel (námet na diorámu):

i_1720814.jpg


fotografia je ukradnutá z https://www.starakremnicka.sk/module_pa ... rafie.html

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pon 08 led, 2024 1:35 pm
od Bw_Ig
Ad. Daly by se zjistit nějaké další podrobnosti o této nehodě...

Všechno se dá najít, možná to bude, nebo to už bylo skartováno.
Tedy: tato dráha patří pod ŘSD Praha, co by tento fond by měl být uložen v SOA Praha. Hledání je lepší a snažší i předložení.
Neboť k ŘSD Praha jsou vypracovány inventární pomůcky.
Požádáte o spisové knihy dopravního oddělení, tzv. deník dopr.odd. nehody a úrazy, za daný rok.
V deníku jsi najdete příslušný den s popisem nehody, ale hlavně tam bude uvedeno číslo spisu nehody, případně se podíváte až na konec řádku nebyl-li spis pro další rok přečíslován.
A dál budete hledat v inventáři a pak v krabici - daného spisového čísla v balících dopravního oddělení.
A ted to je právě zajímavé - ten nehodový spis tam bud bude (máte vyhráno) nebo nebude, i když v deníku byl uveden že nebyl skartován.
Tedy spis se někdy a někde v běhu let ztratil!
Pak slušně poděkujete a odjíždíte domů, aspon s ofocenou stránkou nehodového deníku.

Hurá.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pon 08 led, 2024 4:00 pm
od ladiznet
Bw_Ig : děkujeme :)

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 14 led, 2024 10:56 am
od hank
Na K-reportu zatím bez odezvy, tak se zkusím zeptat ještě tady.

zatez_tab_WR360.jpg

Tuto zátěžovou tabulku vypracovaly ČSD pro kořistní motorové lokomotivy T 334.0 (I. obsazení řady - ex WR 360 aka V 36) ještě před tím, než se lok. rozprchly na vlečky, tzn. někdy v období 1945 - 48. Je mi jasné, že a jak římská čísla označují třídy sklonu a že v tabulce jsou povolené zátěže v tunách, vím i to, že malá písmena v záhlavích sloupců znamenají rychlosti, ale chybí mi přiřazení konkrétních rychlostí jednotlivým písmenům a až i. Můžete mi to prosím pomoci rozklíčovat?

Poznámka: Tyto lok. s hydraulickou převodovkou měly (podobně jako pozdější rosničky, tj. T 334.0 II. obsazení řady) dva jízdní režimy, posun do 30 km/h a jízda do 60 km/h.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 14 led, 2024 3:08 pm
od Bw_Ig
Na K-reportu jsem si toho nevšiml?
Zde tabulkové vysvětlivky z roku 1939 a 1942. Ovšem platné pro parní trakci.
Pro motorové vozy to nemám.
Zatezovetabulky,1939.jpg

Zateze,A,1942.jpg

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 14 led, 2024 5:17 pm
od hank
Bw_Ig: Jenže v těchto tabulkách je rychlost proměnná závisející na sklonu a hmotnosti. V mé tabulce je proměnná hmotnost v závislosti na sklonu a rychlosti. Možná je to jenom zvyk, ale usance použitá v mé tabulce mi připadá praktičtější.

Nicméně ani v těch dvou tabulkách mi není všechno jasné; tam zase chybí legenda k zátěžovým skupinám.

Dovolím si zaspekulovat. Nikde jsem se nedokázal dopracovat ke kritické rychlosti lokomotivy WR 360. Jestliže to však bylo 15 km, pak jsou v mé tabulce ve sloupcích pod písmeny a až i schované rychlosti 15 - 60 km/h odstupňované po 5 km/h.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: sob 20 led, 2024 11:59 am
od JuraHT
Mcx píše:Foto od ing. Knížky je, ale popis na něm vidět není
svs_foto.jpg

Moc děkuji, Milane :-).

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: sob 20 led, 2024 12:00 pm
od JuraHT
hank píše:O vozu MC4i-44 a modelu fy Heris v H0 (btw, model byl vyroben zhruba ve 25 modifikacích nátěru a nápisů různých železničních správ, ale bohužel nikoli ČSD) bylo podrobně referováno v polském časopise Świat kolei 7/2010 na str. 54 ad.; v následujícím 8. čísle je na str. 2 příspěvek čtenáře s fotografií zřejmě jednoho z posledních vozů (u PKP jich po válce zůstalo 14) těsně před likvidací v r. 1993 už jako dílenského vozu ve službách vozového depa PKP Nowy Sącz, viz výřez z obrázku z citovaného zdroje.....


Díky, Hanku :-) .