Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Střelec » stř 21 srp, 2019 12:39 pm

V práci jsem narazil na zajímavý zdroj informací pro poválečné období. Jsou jím písemnosti odborů dopravy KNV (často spojené s odborem průmyslu nebo odborem místního hospodářství. najdou se tam vlečky, přejezdy, tarify, stavby v ochranném pásmu dráhy a další věci. Spisové znaky pro drážní problematiku jsou 721 do roku 1950, 784-786 do roku 1954, Dopr-8 do roku 1958, a 281 do roku 1976. Jde o základní číslo, v jednotlivých obdobích se problematika dále štěpila, což signalizuje tečka či lomítko za uvedeným hlavním číslem a jednociferné číslo za ní. Někdy to zahrnuje i městskou (kolejovou) dopravu, jindy je MHD pod samostatným znakem.
Střelec
 
Příspěvky: 899
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod MkTT » sob 21 zář, 2019 6:02 pm

Zakoupil jsem publikaci Železnice na Blatensku 1899 - 2019. Je v ní mimo jiné pro každou stanici uveden seznam postavených budov. V mnoha stanicích je v seznamu uvedena budova "Kůlna na uhlí a hasičské nářadí XXVII/H", kterou vůbec neznám. Máte někdo její fotografii, případně normálii?
MkTT
 
Příspěvky: 532
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 21 zář, 2019 8:03 pm

MkTT: Ptal jsem se na totéž na K-reportu a nikdo mi neodpověděl...

V archivu ŘSD Olomouc jsem přímo tuto normálii nenašel, ale jako kůlna na na hasičské nářadí tam byly označeny všelijaké jednoduché budky obdélníkového půdorysu přistavěné ke stěnám nákladních skladišť. Asi to nebude nic světaborného, ale zajímalo by mě to taky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3661
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pát 18 říj, 2019 7:50 pm

MkTT píše:"Kůlna na uhlí a hasičské nářadí XXVII/H"

Normálii naleznete v SOA Plzeň a trochu nečitelnou reprodukci v publikaci Sto dvacet let z Rakovníka do Mladotic po kolejích...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1019
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » čtv 20 úno, 2020 8:36 am

Měl bych dotaz na milana ferdiána, v roce 2015 v tomto vlákně zmiňoval novou publikaci o průmyslu, jak je na tom příprava této knížky?

A teď otázka na nějakého místního zemědělce. V dřívější době bylo běžně k vidění na nádraží cisternu s nějakým svinstvem a jezeďáci si s fekálem tekutinu přečerpávali a odváželi. Co všechno se takto mohlo přečerpávat? Kromě tekutých hnojiv rozvážených nejspíš rovnou na pole, to mohla být třeba kyselina mraveční a octová? Jak jsem vystudoval v ruzných materiálech, tak se tyto kyseliny využívají za určitých podmínek ke konzervaci senáže či siláže. Takovou kyselinu pak čerpali do normálního fekálu, nebo na to bude potřeba nějaký s upraveným povrchem?
_lt_
 
Příspěvky: 138
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 20 úno, 2020 10:07 am

_lt_: Nejsem sice zemědělec, ale kyseliny octová i mravenčí působí korozi běžných konstrukčních ocelí i některých ocelí nerezových a taky hliníku. Odolává např. nerez A4/AISI 316 nebo třeba titan. Z plastů kys. octové i mravenčí nejlépe odolává teflon (PTFE), kys. mravenčí ještě polypropylén a polyetylén XLPE, kys. octové přírodní kaučuk, polyuretan (PUR) a některé chemicky odolné pryže. Jinak samozřejmě klasika: sklo, keramika, modřínové dřevo. Dřevěné nádrže původně na siláž jsou leckde k vidění ještě i dnes.

Do těch fekálů se zřejmě přečerpával hlavně DAM (dusičnan amonný) nebo čpavek. Tyto materiály se mohou vozit v nerezových a hliníkových cisternách. (Čpavek v hliníku jen omezeně, na ten je nejlepší pryž SBR - styren-butadienová.)
Naposledy upravil hank dne pát 21 úno, 2020 10:18 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3661
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod MiG » čtv 20 úno, 2020 10:48 am

Kromě otázky, jestli se ty kyseliny dají (materiálově) nalít do fekálu jsou i další.

Je jich potřeba vagónové množství a dají se přečerpat i mimo stáčiště? (např octová tuhne při 16 stupních)
Já lehkým pohledem zjistil, že jsou sice používány ke startu, ale jinak jsou ve výsledku nežádoucí.

A v neposlední řadě: nebude znehodnocovat kyselinu pro dané použití zbytek fekálií, případně nebudou fekálie znehodnocovány zbytkem kyseliny?
Jistěže se dá vyplachovat, ale...
MiG
 
Příspěvky: 995
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » čtv 20 úno, 2020 11:16 am

Hanku jasně, nejčastěji přečerpávali určitě DAM a na ty agresivnější látky mě díky tobě napadá laminátový fekál z německa HTS 100.
Těma kyselinama by se mělo kropit při startu někdy v červnu při sklizni pícnin. Mělo by na to mít vliv počasí, když je deštivo a špatně tráva schne, tak se využijí. Jaké množství kyselin je na takové kropení třeba té senáže potřeba se mi nepodařilo odhadnout (nebo spíš jsem to nepočítal). Snad tu mezi námi bude nějaký zemědělec.
_lt_
 
Příspěvky: 138
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 20 úno, 2020 12:52 pm

MiG píše:...např octová tuhne při 16 stupních...


...bezvodá, tzv. ledová. Běžné obchodní produkty jsou ale 8, 20 a 60%.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3661
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 20 úno, 2020 12:57 pm

_lt_ píše:Snad tu mezi námi bude nějaký zemědělec.


Taky se rád nechám poučit. Jako chemik bych se ale v podmínkách socialistického JZD dost bál jakékoli manipulace s octovkou koncentrovanější než 8%. Její vlastnosti jsou takové, že manipulace nekvalifikovanými osobami je 100% zárukou průseru.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3661
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 20 úno, 2020 1:11 pm

MiG píše: A v neposlední řadě: nebude znehodnocovat kyselinu pro dané použití zbytek fekálií...?


Dobrá otázka.

MiG píše:...nebudou fekálie znehodnocovány zbytkem kyseliny?


To snad ani ne, octovka zreaguje rychle s kdečím a pro účely, pro něž se používají fekálie resp. statková hnojiva = především hnojení by neměla vadit. Dokonce nevadí ani v biologických ČOV - těm breberkám v aktivovaném kalu chutná (samozřejmě nesmí být ve vysokých koncentracích) a jiné breberky ji dokonce i produkují.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3661
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 20 úno, 2020 1:17 pm

_lt_ píše:...laminátový fekál z německa HTS 100...

Nevsadil bych si na něj, dokud bych neznal složení a vlastnosti toho epoxidu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3661
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod kmet » pát 21 úno, 2020 8:38 pm

Záleží na době, v 70. letech se dopravovala po železnici melasa, odpadní produkt z cukrové třtiny. Později se mohl dopravovat po železnici DAM, kombinované hnojivo. Další už mě nenapadá. Kapaliny uvažované k silážování se mohli dopravovat po železnici jedině do velkých podniků. Ale to nebylo běžné, protože těchto prostředků se nepoužívalo tolik ,aby se musely pro běžný podnik dopravovat v cisterně. Ty se dodávali v podstatně menším balení.
kmet
 
Příspěvky: 15
Registrován: sob 27 led, 2018 2:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod kmet » pát 21 úno, 2020 8:40 pm

hank píše:
_lt_ píše:...laminátový fekál z německa HTS 100...

Nevsadil bych si na něj, dokud bych neznal složení a vlastnosti toho epoxidu.

A to já zase bych na ty Hátéesky klidně vsadil. Ty odvezly takových sajrajtů, že se vám o tom ani nezdá.
kmet
 
Příspěvky: 15
Registrován: sob 27 led, 2018 2:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 21 úno, 2020 10:17 pm

kmet píše:Záleží na době, v 70. letech se dopravovala po železnici melasa, odpadní produkt z cukrové třtiny.


Melasa se po dráze dopravuje dodnes, a to z Litovelské cukrovarny, jednoho z posledních sedmi přeživších cukrovarů v ČR, který mimochodem nedávno ukončil svou 147. kampaň. Na vlečku se většinou přistavuje 6 - 8 cisteren ČD Cargo, víc se jich tam naráz nevejde.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3661
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků