Stránka 23 z 50

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pát 13 led, 2017 5:44 pm
od Vladimír_B
Ahoj, měl bych několik nezodpověditelných otázek. Tak to aspoň zkusím.
1. jaký měla obsah běžná lokálková vodárenská nádrž (věžová jako např. Protivec), nebo nádrž ve výpravní budově (KFJB, EPPK...)?
2. nemá někdo představu jaké se používali podružné budovy (hlavně záchody) v době před "lokálkovými zákony" na hlavních tratích?
Děkuji

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pát 13 led, 2017 6:56 pm
od hank
Vodárna kkStb 401/H (např. na trati ÖLEG Dolní Lipová - Javorník) - cca 35 m3.
Vodárna kkStB 46/H (JHMD Střížovice, remíza Vodňany) - 15 m3.
Vodárna kkStB Vlašim - cca 16 m3.
Vodárna ÖLEG Branná - 56 m3.
Vodárna ÖNWB Grešlové Mýto - cca 50 m3.
Vodárna kkStB 32/H - cca 50 m3.
Vodárna FOD Nové Město p. Smrkem - 48 m3.
Vodojem v lokálkové remíze KFNB (např Otrokovice) - 21 m3.
Vodojem v malé remíze ÖLEG (např. Čelechovice na Hané, Olomouc město, Krásno nad Bečvou) - 16 m3.
Vodárna StEG u dvoukolejné remízy (Heřmanův Městec, Velké Meziříčí) - cca 40 m3.
Vodárna BMB/ČMD Senice na Hané - cca 19 m3.

Kolem 50 m3 bude mít i ten Protivec.

Hodnoty označené "cca" jsou získány výpočtem objemů ze zaokrouhlených rozměrů vodojemů nepravidelných tvarů. Běžné byly totiž válcové nádrže se dnem tvaru kulového vrchlíku a to se mi fakt nechtělo počítat pořádně.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: sob 14 led, 2017 11:48 am
od Vladimír_B
Děkuji, to mi stačí.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 26 bře, 2017 4:56 pm
od robot
Dobrý den
Nechci zakládat nové vlákno, tak to píše sem. Zajímalo by mne značení železničních vozidel protektorátních drah BMB ČMD. Nějaké podklady jsem našel na internetu, ale bohužel se jednalo jen o tažené vozidla. Také jsem narazil na jednu nesrovnalost ohledně stínování nápisů na osobních vozech. Někde se píše, že stínování bylo světle modré a jinde je napsáno, že červené, jako u ČSD. Budu rád za každou informaci.Předem díky. :)

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 22 říj, 2017 1:04 pm
od JarPi
Dobrý den, víceméně náhodou jsem našel v tomto fóru diskuzi z roku 2012 na téma zrušení 1. vozové třídy v padesátých letech.
Kolega Milan Ferdián zde psal:
...Nejdříve musíme začít datumem 17.května 1953 kdy se rušila 1 třída.
Změna 3 třídy na 2 třídu proběhlo 3.června 1956.S tím probíhalo i přeznačení osobních vozů
Ce na Be
Ca na Ba
BCa na ABa
CDFlm na BDFlm ...
Je to celkem jasně řečené, ale přesto mě při tom vyvstává otázka: Pokud v roce 1953 byla zrušena 1. třída, pak musely být vozy 1. třídy přeznačeny na 2. třídu, např. Aa na Ba? Takže když se v roce 1956 ze 2. třídy stala opět 1., byly vozy opět přeznačeny z Ba na Aa? Mohl by mi to prosím někdo vysvětlit?

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 22 říj, 2017 5:28 pm
od hank
Označení vozů v roce 1953 se nezměnilo. Vozy 1. třídy resp. jejich vybavení fyzicky nezanikly, jenom zmizel tarifní rozdíl mezi 1. a 2. třídou - vše bylo posuzováno, zpoplatňováno a používáno jako 2. třída a tarif 1. třídy se přestal používat. Přeznačovalo se až v roce 1956 - původní 1. a 2. třída na 1. třídu a původní 3. třída na 2. třídu.

Ani osobní tarify se při změně tříd nezměnily - v roce 1953 se jen přepočetly tarify z roku 1938 v poměru měnové reformy (1:5), takto určené tarify byly v r. 1976 zaokrouhleny na celé koruny a po převratě se poprvé změnily (zdvojnásobily) až 1. září 1990. No a další vývoj směrem ke dnešnímu chaosu a cochcárně už snad většina zdejšího publika pamatuje... :mrgreen:

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 22 říj, 2017 5:42 pm
od radeksindy
V roce 1953 zanikla první třída tarifně, značení vozů zůstalo. Stejně tak přeznačování v roce 1957 tak přímočaré nebylo, záleželo na stáří a stavu vozu, třídy se mohly měnit i jinak než naznačeným způsobem.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pon 23 říj, 2017 4:56 pm
od JarPi
Dobrý den, děkuji všem za vyčerpávající informaci, teď je to už jasné úplně.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: ned 05 lis, 2017 7:36 pm
od Střelec
Nevíte někdo, jakou barvu měly čuby a různé zarážky ve druhé epoše? Dneska jsou výstražně žluté, ale tahle barva za první republiky a ještě nějakou dobu potom moc nefrčela.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: čtv 15 úno, 2018 8:28 pm
od MkTT
Není to tak úplně otázka, ale o železniční historii ČSD to je určitě:
Do Kralup za historií železnice: Drážní knihovna nabízí desítky tisíc svazků

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: čtv 15 úno, 2018 9:04 pm
od hank
MkTT píše:Není to tak úplně otázka, ale o železniční historii ČSD to je určitě:
Do Kralup za historií železnice: Drážní knihovna nabízí desítky tisíc svazků


Potvrzuji, že fungují i přes meziknihovní výpůjční službu. Dokonce mi do naší knihovny poslali i publikaci, kterou jinak zapůjčují jen prezenčně do čítárny. Akorát jsem si ji nesměl vzít domů, tak jsem si tam přinesl vlastní PC se skenerem a okopíroval ji na místě. Velká pochvala.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: sob 17 úno, 2018 4:16 am
od Colonel32
Měl bych dotaz, jestli někdo neví, jak se používaly nákladní vozy PP a jejich německý originál Laae - z hlediska toho, jaké vozidla mohly které vozy přepravovat. Resp. jestli je možné, aby trabanty a wardburgy byly naložené na voze ČSD, škodovky na voze DR... nebo zda to bylo vázané na export, tedy že se vyváželo vždy jen na vlastních vozech.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: čtv 22 úno, 2018 6:08 am
od Colonel32
Na jakých plošinových vozech, které jsou v měřítku TT dostupné, k nám mohly být nejpravděpodobněji dováženy dodávky Barkas Framo 901? Naložil jsem to na plošiňák Res a došlo mi, že to je asi blbost...

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pát 23 úno, 2018 7:23 am
od Colonel32
Takhle to být může?

Re: Otázky z železniční historie ČSD

PříspěvekNapsal: pát 23 úno, 2018 11:51 am
od Radek Strnad
Spíš ne. Ten Px je určen pro těžší náklady(tanky). Už jsme zde o tom s kolegy diskutovali, když jsem na něj stavěl mlátičku a nějaké drobnosti. Úplně špatně to asi nebude, neboť asi nikdo nemůže zodpovědně říct, co a kdy kdo na Px naložil, či nenaložil, ale na Pao by to bylo asi běžnější. Otázka je, jestli se to na něj vejde, neb je kratší.