Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 10 pro, 2016 2:00 pm

mariov8 píše:
hank píše:Přátelé, dostal jsem se do diskuse s jedním modelářem a nějak nemůžu najít nikoho, kdo by nás rozsoudil. Jedná se o toto: Jak se natíraly přívěsné vozy Calm se středním vstupem (původně k Modrým šípům) při obnovách nátěrů v letech 1945 - 1949, tj. v období bílého písma? Já tvrdím, že červeně se žlutým proužkem pod okny, on tvrdí, že proužek byl černý, další varianty jsou ještě bílý proužek a žádný proužek. Víte k tomu něco víc?


A tento vůz mne zajímá taky, až do konce provozu...


III. epochu už z větší části pamatuju "naživo", takže mohu dosvědčit, že v období žlutého písma byly v domovské stanici Veselí nad Moravou vozy červené se žlutou linkou i polomáčené, a to i po zavedení mezinárodního označení, pokud jde o IV. epochu, tak pamatuju už jen polomáčené. Kdy přesně odešly z pravidelného provozu, to už přesně nevím, řekl bych, že v 70. letech.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2281
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » sob 10 pro, 2016 2:01 pm

Přátelé, znalci historie návěstí na ČSD. Otázka z jiného soudku.
Od kdy (přibližně) se začaly používat stožárová seřaďovací návěstida (bílá-modrá) na ohraničení posunu za zhlaví?
TT, DCC, NanoX-2017, Z21, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 1794
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod sidlo » sob 10 pro, 2016 2:39 pm

Jestli tím ohraničení posunu za zhlaví je myšleno náhrada označníku návěstidlem s možností posunu na širou trať, tak poprvé jsem to viděl v druhé polovině 70-tých let na trati Havlíčkův Brod - Brno.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1410
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » sob 10 pro, 2016 2:44 pm

sidlo píše:Jestli tím ohraničení posunu za zhlaví je myšleno náhrada označníku návěstidlem s možností posunu na širou trať, tak poprvé jsem to viděl v druhé polovině 70-tých let na trati Havlíčkův Brod - Brno.


Díky, Petře. Přesně to jsem měl na mysli. I odpověď mně uspokojila, nedopustím se tedy žádného "historického omylu" .... :lol:
TT, DCC, NanoX-2017, Z21, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 1794
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod MkTT » ned 11 pro, 2016 10:49 am

Naučení, jake mají topiči parní kotle topiti: http://kramerius4.nkp.cz/search/i.jsp?p ... 1018b5eb5c
MkTT
 
Příspěvky: 453
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pát 13 led, 2017 5:44 pm

Ahoj, měl bych několik nezodpověditelných otázek. Tak to aspoň zkusím.
1. jaký měla obsah běžná lokálková vodárenská nádrž (věžová jako např. Protivec), nebo nádrž ve výpravní budově (KFJB, EPPK...)?
2. nemá někdo představu jaké se používali podružné budovy (hlavně záchody) v době před "lokálkovými zákony" na hlavních tratích?
Děkuji
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 867
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 13 led, 2017 6:56 pm

Vodárna kkStb 401/H (např. na trati ÖLEG Dolní Lipová - Javorník) - cca 35 m3.
Vodárna kkStB 46/H (JHMD Střížovice, remíza Vodňany) - 15 m3.
Vodárna kkStB Vlašim - cca 16 m3.
Vodárna ÖLEG Branná - 56 m3.
Vodárna ÖNWB Grešlové Mýto - cca 50 m3.
Vodárna kkStB 32/H - cca 50 m3.
Vodárna FOD Nové Město p. Smrkem - 48 m3.
Vodojem v lokálkové remíze KFNB (např Otrokovice) - 21 m3.
Vodojem v malé remíze ÖLEG (např. Čelechovice na Hané, Olomouc město, Krásno nad Bečvou) - 16 m3.
Vodárna StEG u dvoukolejné remízy (Heřmanův Městec, Velké Meziříčí) - cca 40 m3.
Vodárna BMB/ČMD Senice na Hané - cca 19 m3.

Kolem 50 m3 bude mít i ten Protivec.

Hodnoty označené "cca" jsou získány výpočtem objemů ze zaokrouhlených rozměrů vodojemů nepravidelných tvarů. Běžné byly totiž válcové nádrže se dnem tvaru kulového vrchlíku a to se mi fakt nechtělo počítat pořádně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2281
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » sob 14 led, 2017 11:48 am

Děkuji, to mi stačí.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 867
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod robot » ned 26 bře, 2017 4:56 pm

Dobrý den
Nechci zakládat nové vlákno, tak to píše sem. Zajímalo by mne značení železničních vozidel protektorátních drah BMB ČMD. Nějaké podklady jsem našel na internetu, ale bohužel se jednalo jen o tažené vozidla. Také jsem narazil na jednu nesrovnalost ohledně stínování nápisů na osobních vozech. Někde se píše, že stínování bylo světle modré a jinde je napsáno, že červené, jako u ČSD. Budu rád za každou informaci.Předem díky. :)
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 126
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod JarPi » ned 22 říj, 2017 1:04 pm

Dobrý den, víceméně náhodou jsem našel v tomto fóru diskuzi z roku 2012 na téma zrušení 1. vozové třídy v padesátých letech.
Kolega Milan Ferdián zde psal:
...Nejdříve musíme začít datumem 17.května 1953 kdy se rušila 1 třída.
Změna 3 třídy na 2 třídu proběhlo 3.června 1956.S tím probíhalo i přeznačení osobních vozů
Ce na Be
Ca na Ba
BCa na ABa
CDFlm na BDFlm ...
Je to celkem jasně řečené, ale přesto mě při tom vyvstává otázka: Pokud v roce 1953 byla zrušena 1. třída, pak musely být vozy 1. třídy přeznačeny na 2. třídu, např. Aa na Ba? Takže když se v roce 1956 ze 2. třídy stala opět 1., byly vozy opět přeznačeny z Ba na Aa? Mohl by mi to prosím někdo vysvětlit?
JarPi
 
Příspěvky: 35
Registrován: úte 09 pro, 2014 7:09 pm
Bydliště: Jihlava

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 22 říj, 2017 5:28 pm

Označení vozů v roce 1953 se nezměnilo. Vozy 1. třídy resp. jejich vybavení fyzicky nezanikly, jenom zmizel tarifní rozdíl mezi 1. a 2. třídou - vše bylo posuzováno, zpoplatňováno a používáno jako 2. třída a tarif 1. třídy se přestal používat. Přeznačovalo se až v roce 1956 - původní 1. a 2. třída na 1. třídu a původní 3. třída na 2. třídu.

Ani osobní tarify se při změně tříd nezměnily - v roce 1953 se jen přepočetly tarify z roku 1938 v poměru měnové reformy (1:5), takto určené tarify byly v r. 1976 zaokrouhleny na celé koruny a po převratě se poprvé změnily (zdvojnásobily) až 1. září 1990. No a další vývoj směrem ke dnešnímu chaosu a cochcárně už snad většina zdejšího publika pamatuje... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2281
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » ned 22 říj, 2017 5:42 pm

V roce 1953 zanikla první třída tarifně, značení vozů zůstalo. Stejně tak přeznačování v roce 1957 tak přímočaré nebylo, záleželo na stáří a stavu vozu, třídy se mohly měnit i jinak než naznačeným způsobem.
radeksindy
 
Příspěvky: 1639
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod JarPi » pon 23 říj, 2017 4:56 pm

Dobrý den, děkuji všem za vyčerpávající informaci, teď je to už jasné úplně.
JarPi
 
Příspěvky: 35
Registrován: úte 09 pro, 2014 7:09 pm
Bydliště: Jihlava

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Střelec » ned 05 lis, 2017 7:36 pm

Nevíte někdo, jakou barvu měly čuby a různé zarážky ve druhé epoše? Dneska jsou výstražně žluté, ale tahle barva za první republiky a ještě nějakou dobu potom moc nefrčela.
Střelec
 
Příspěvky: 704
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod forex » pon 06 lis, 2017 9:39 pm

Zdravím,

nevíte někdo, popř nejsou-li nějaké fotky, o výskytu rakouského motorového vozu VT42 ( öbb 5042) na našem území po druhé světové válce?
Tady to zmiňují, že u nás zůstal vůz 05 a 06, ale nic jsem nevygůůglil nikde.
https://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_VT_42

Předem déky za případné info.
Digital Roco - Multimaus
Ep.IV
forex
 
Příspěvky: 1055
Registrován: úte 16 črc, 2013 5:46 am
Bydliště: Praha 6

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků