Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Horymir » úte 03 lis, 2020 8:53 pm

k dotazu "Německé závory na tratích ČSD" strana 28 nahoře.
Publikace ISBN 978-80-88041-18-4
strana 13, Golčův Jeníkov 1912
Po válce tam nejspíš byly, ale po té velké.
Byly jinak zbarvené, bílé.
Nad břevny jsou vzpínadla (nebo jak se ta lanka jmenují).
Pod břevny jsou zahrádky.
Fotka se dostala i do náhledu publikace:
https://www.knizniklub.cz/knihy/513408- ... ocine.html
6. obrázek z 8
Ten stojan je v originále malinko štíhlejší, ale zmíněná konstrukce to je.
Zababov H0e
Uživatelský avatar
Horymir
 
Příspěvky: 27
Registrován: ned 12 črc, 2009 12:52 am
Bydliště: Konec Berounky

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank61 » sob 05 pro, 2020 3:05 pm

Tenhle protokol jsem našel mezi recepty po mámě. Na rubové straně je recept na nějaké vánoční cukroví, ale to asi nikoho zajímat nebude. :wink:

IMG_20201205_154732.jpg
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milostt » sob 05 pro, 2020 5:47 pm

no já bych byl pro i za ten recept
TT moje hobby http://www.mancicke-vlaky.wz.cz/
milostt
 
Příspěvky: 876
Registrován: úte 29 črc, 2008 4:01 pm
Bydliště: Kolín

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pát 11 pro, 2020 10:55 am

Ahoj, prosím, nevíte někdo proč byly v Jemnici postaveny dvě výtopny? Děkuji
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 11 pro, 2020 11:17 am

Tu druhou remízu postavily ČSD za I. republiky jako garáž pro motorové vozy. Podobně tomu bylo i na jiných místech, třeba v Poličce; a ještě jinde se při motorizaci budovaly přístavby ke stávajícím remízám (Lochovice, Mirošov...).

Chodí sem specialista zabývající se historií obvodu výtopny Jihlava, nechci mu moc lézt do zelí, tak jestli to potřebuješ podrobněji, třeba se vyjádří sám.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pát 11 pro, 2020 11:42 am

Děkuji, stačí. Též mě to napadlo, ale říkal jsem si, že dráha je natolik krátká, že by se tam motorák a pára spolu neuživili...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pát 11 pro, 2020 1:02 pm

Je to kapku složitější. Strojová stanice Jemnice
1 - 1896 - původní remíza pro jeden stroj /viz výkresy/
2 - 1908 - původní remíza prodloužená pro dva stroje /délka 25,0 m/šířka 7,0 m/viz výkresy/
3 - 6.října 1930 - předána motorová remíza /délka 22,0 m/šířka 7,0m/viz výkresy/
4 - 3.května 1932 - definitivní kolaudace motorové remízy
zdroj:
Publikace lokálka Moravské Budějovice - Jemnice / 1896 - 1996 / 100 let /pdf/
-m-
Přílohy
zst_Jemnice_1953.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Kajinek11 » pát 11 pro, 2020 1:06 pm

Mě by zase zajímaly, kde a proč byly rotundy + jednomístné výtopny. Jeden příklad vím - Lipová lázně, ale proč to tak bylo nevím.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pát 11 pro, 2020 1:11 pm

Kajinek11 píše:Mě by zase zajímaly, kde a proč byly rotundy + jednomístné výtopny. Jeden příklad vím - Lipová lázně, ale proč to tak bylo nevím.

Protože se na kmenovou trať připojovaly nové. Proto dostavba rotundy (viz Lipová Lázně).
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Bw_Ig » pát 11 pro, 2020 1:22 pm

Ad. Jemnice a remízy pro motorové vozy.
Už jsem to sem dával dříve, jako samostatný příspěvek. Ale nebyl zájem a upadlo to v zapomění.
Tak dávam odkaz:
viewtopic.php?f=11&t=11714
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 11 pro, 2020 1:55 pm

Kajinek11 píše:Mě by zase zajímaly, kde a proč byly rotundy + jednomístné výtopny. Jeden příklad vím - Lipová lázně, ale proč to tak bylo nevím.


V obvodu ramzovské dráhy (Hanušovice/Hannsdorf - Glucholazy/Ziegenhals) a odbočujících lokálek to bylo zhruba následovně. Nejdřív Rakouská společnost místních drah (ÖLEG) v r. 1888 postavila remízy na kmenové trati, tj. 4 stání v Hanušovicích (Hannsdorf), jedno v Dolní Lipové (dnes Lipová Lázně, tehdy Nieder Lindewiese - v té malé remíze na ramzovském zhlaví) a dvě v Mikulovicích (Niklasdorf). Pak byly vybudovány odbočné trati: z Dolní Lipové do pruského Heinersdorfu (dnes Dziewietlice) s odbočkami z Bernartic (Barzdorf) do Javorníka (Jauernig) a z Hukovic (dnes Velká Kraš, tehdy Haugsdorf) přes Vidnavu (Weidenau) do Nysy (Neisse) a také z Mikulovic do Zlatých Hor (Zuckmantel, Cukmantl). To bylo v r. 1896, ÖLEG stavbu ještě zahájila, ale vzápětí zkrachovala a trať přešla pod rakouský stát. Tehdy byly vybudovány výtopny a remízy v Dolní Lipové (3 stání v rotundě), v Hukovicích (jedno stání) a v Javorníku (jedno stání). No a v r. 1929 při zahájení motorového provozu přes Ramzovou nastala potřeba nocování motorů v Cukmantlu a tak tam byla vybudována jednokolejná neprůjezdná remíza se dvěma stáními a dvěma vjezdy uvnitř rozdělená příčkou; delší stání sloužilo motorům, kratší parním lokomotivám.

Stojí snad ještě za zmínku, že v celém úseku Neisse - Haugsdorf, tzn. i na rakouském/československém území, vedla dopravu až do r. 1923 na účet kkStB a později ČSD berlínská firma Lenz & Co., v Prusku dobře známá provozem všelijakých Klein- a Kreisbahnen.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pát 11 pro, 2020 6:35 pm

Děkuji všem za Jemnici, byl jsem líný hledat. :oops:

Kajinek11 píše:Mě by zase zajímaly, kde a proč byly rotundy + jednomístné výtopny. Jeden příklad vím - Lipová lázně, ale proč to tak bylo nevím.

Dále třeba ve Staré Pace a důvod byl majetkový, bylo to v majetku různých společností, viz. třeba poslední Svět železnice. A buď se nedomluvili na spoluužívání, nebo za to nechtěli platit. V té Staropáce si místní dráha z Mladé Boleslavi radši postavila vlastní nádraží s výtopnou... Než aby se domluvili a zaplatili koleje, budovy ... Jihoseveroněmecké či Rakouské severozápadní, nebo výtopnu druhé společnosti...
Více výtopen bylo i ve velkých stanicích, např. staré nádraží v Plzni, nebo takový Smíchov - BWB, CIWL, PDE. Akorát ten CIWL měl vlastně vozovnu, ale na první pohled to stejně nepoznáte...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 11 pro, 2020 8:09 pm

To bylo v r. 1896, ÖLEG stavbu ještě zahájila, ale vzápětí zkrachovala a trať přešla pod rakouský stát.


Jenom na okraj, aby zabránil pomluvám dobrého jména společnosti ÖLEG :lol:

Stavbu ÖLEG nezahájila, pouze byla přinucena "získat koncesi", protože to tak bylo uvedeno už v dřívějších koncesích. Poté co ji takto získala, stavěl stát. A druhá věc je, že ÖLEG nezkrachovala, ani nebyla postátněna, ale dohodla se státem na převodu a prodeji aktiv. Ale vývoj výtopen sedí, bylo to poměrně zajímavé.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 11 pro, 2020 8:17 pm

radeksindy píše:...ÖLEG nezkrachovala, ani nebyla postátněna, ale dohodla se státem na převodu a prodeji aktiv.


To byla z nouze ctnost... :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Kajinek11 » pát 11 pro, 2020 9:19 pm

Vladimír_B píše:Děkuji všem za Jemnici, byl jsem líný hledat. :oops:

Kajinek11 píše:Mě by zase zajímaly, kde a proč byly rotundy + jednomístné výtopny. Jeden příklad vím - Lipová lázně, ale proč to tak bylo nevím.

Dále třeba ve Staré Pace a důvod byl majetkový, bylo to v majetku různých společností, viz. třeba poslední Svět železnice. A buď se nedomluvili na spoluužívání, nebo za to nechtěli platit. V té Staropáce si místní dráha z Mladé Boleslavi radši postavila vlastní nádraží s výtopnou... Než aby se domluvili a zaplatili koleje, budovy ... Jihoseveroněmecké či Rakouské severozápadní, nebo výtopnu druhé společnosti...
Více výtopen bylo i ve velkých stanicích, např. staré nádraží v Plzni, nebo takový Smíchov - BWB, CIWL, PDE. Akorát ten CIWL měl vlastně vozovnu, ale na první pohled to stejně nepoznáte...


No a pak v éře ČSD 80-tých let se používaly obě výtopny, nebo se vždy jedna nechala třeba pro traťovku a druhá jako depo?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků