Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » ned 15 led, 2023 8:40 am

Praxe, skutečná praxe ?. Vagóny nám přistavovali v noci k ránu, takže vagón musel být vyložen dopoledne, cca 8 hodin (od 6:00 do 14:00). Když přistavení bylo dopoledne, tak se vykládalo odpoledne (od 14:00 do 22:00). Vagóny přistavené odpoledne na noc byly zcela výjimečně, protože u nás noční směny neexistovali a ČSD to respektovala (jim se ani moc odpoledne nechtělo jezdit). Důvodem bylo, že vykládka byla pro nás v Albrechticích u Českého Těšína pro Havířov. Záleželo jak velký objem zboží přišlo. Když to byl dvouosák, vykládku zvládla jedna osádka, to hravě otočila na třikrát do skladu. Když čtyřosák, buď jedná osádka nebo přijeli další osádky na výpomoc - rychlé vyložení.
Přistavené vagóny se vždy telefonicky ověřovali určenými osobami, jako dispečerkou a ta kontaktovala osádky pro vykládku zboží nebo vedoucím skladu. Buď nebylo nic, což bylo pro dopoledne hodně zvláštní nebo se potvrdil příjem vagónu a tím jsme museli vagón vyložit včas. O penále byl vždy boj. Není pravda, že se na penále kašlalo. Nevyložený vagón byl zcel výjimečný.
Vykládací místa jsme měli v Albrechticích u Českého Těšína, vlečka Český Těšín, Karviná hl.n., Bohumín hl.n. a Orlová OKR.
Vykládka z vagónu byla zcela ruční. Týkalo se to těchto zásilek - cement (pytel 50 kg), vápno (pytel 50 kg a 30 kg z Varína), cihla červená plná, cihla červená dutá, cihla bílá, cihla šamotová z Vidnavy, tvárnice klasické, tvárnice z popílku (elektrárna Třebovice), hurdisky, veškeré keramické zboží z Poštorné u Břeclavi jako keramické roury, odbočky, kolena a další, betonové obrubníky, betonové překlady, zárubně z Kovony Karviné, okna, dveře, obkladačky a obklady z Rakovníku, výjimečně luxfery.
Aby jsme si zjednodušily vykládku u zákazníka nebo do skladu, tak jsme se snažili co se dálo překládat vše na euro palety. Cement a vápno jsme mohli ukládat na euro palety až na místě ve skladu. Jedna paleta = dvacet pytlů cementu. Paletované zboží začínalo víceméně chodit těsně před rokem 1989 až do zrušení našich osádek cca do roku 1992. Vykládku postupně přebírali vznikající soukromnící.
Mechanizace, většinou rudla, dobrá fyzická kondice, sehranost osádky, postupně paleťák, staré německé vysokozdvižné vozíky řidič nechráněn před nepohodou počasí (předchůdci desty), hydraulická ruka jen některé osádky, plechy, metla a lopata. Vagóny vždy museli být zametené a uklizené, jinak je ČSD nepřevzalo. To se ale nestávalo kvůli penálům.
Byl jsem rád, že jsem byl ušetřen jedné věci. Před mým příchodem se cement a vápno se přepravovalo volně ložené a to se lopatovalo do pytlů. Nepředstavitelné, nějaké ochranné pomůcky byly, ale ty jen zdržovali rychlost vykládky (nedalo se v nich dýchat). Nejhorší byly dodávky cementu 400 z SSSR a vápno z Varína.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jirka8 » ned 15 led, 2023 9:44 am

milan ferdián píše:Není pravda, že se na penále kašlalo.

No jo. Ono asi jak kde, v každém podniku to bylo jiné. Co si trochu pamatuji jako dítě, nevyložené vagóny stály někdy i dost dlouho.

jipol57 píše: Nevím kolik by byla ta sankce.

Jak uvádí ta vyhláška ministerstva dopravy, tak zdržné bylo: 75,- Kčs na hodinu v pracovní dny. Pro výkendy a svátky to bylo 150,- Kčs na hodinu.

A abychom měli představu jak to bylo drahé, tak minimální mzda byla v 80. letech cca 900 Kčs.
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 14
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jirka8 » ned 15 led, 2023 9:55 am

A všem děkuji. Některé podstatné části z té vyhlášky, které jsou asi zajímavé i pro železniční modeláře a případně něco z toho mohou i uplatnit u svých vláčků, bych i dal sem. Takže z dob socialistického Československa a ČSD - Vyhláška ministerstva dopravy o železničním přepravním řádu (výběr):

(1) Odesílatelé jsou povinni nakládat a příjemci vykládat zásilky v kterékoli denní i noční době i ve dnech pracovního volna a ve dnech pracovního klidu (nepřetržitá nakládka a vykládka).

(2) Odesílatelé jsou povinni naložit a příjemci vyložit zásilky a naložený nebo vyložený vůz připravit k odsunutí s největším urychlením, nejpozději však ve stanovených lhůtách. Tyto lhůty počínají hodinou, která byla oznámena přepravci ve zprávě o době přichystání vozu. Je-li vůz přichystán později než bylo oznámeno ve zprávě, počíná lhůta okamžikem přichystání vozu.

(3) Lhůta pro nakládku a vykládku vozů se stanoví na 6 hodin pro jednoduchou manipulaci a 10 hodin pro dvojitou manipulaci.

Předrží-li přepravce vůz při nakládce nebo vykládce přes stanovené lhůty, zaplatí železnici za každou i jen započatou hodinu překročení v pracovních dnech zdržné 75 Kčs, ve dnech pracovního volna a ve dnech pracovního klidu zdržné 150 Kčs.

Za každý vůz cizích železničních správ vyjma vozů železnic socialistických zemí zařazených do společného parku železničních vozů 2) a za každou i jen započatou hodinu překročení zaplatí přepravce zdržné v dvojnásobné výši.


Vlečky:
Lhůty pobytu vozu na vlečce stanoví ČSD podle rozvrhu pravidelných obsluh vlečky a s přihlédnutím k provozním poměrům v přípojové (tarifní) stanici a na vlečce, nikoli však zpravidla delší než 8 hodin. Nepřichystá-li vlečkař v takto ČSD stanovené lhůtě vůz na odevzdávkovém místě, zaplatí ČSD za každou i jen započatou hodinu překročení v pracovních dnech zdržné Kčs 75, ve dnech pracovního volna a pracovního klidu zdržné Kčs 150. Zdržné se účtuje až do hodiny pravidelné obsluhy, k níž byl vůz přichystán k odsunu.
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 14
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jirka8 » ned 15 led, 2023 9:56 am

(pokračování) § 44

(2) Zprávy o době přichystání vozu k nakládce nebo k vykládce se podávají v kterékoliv denní i noční době včetně sobot a dnů pracovního klidu, jakož i o vyhlášených dnech pracovního volna. Odesílatelé a příjemci jsou povinni učinit všechna nutná opatření pro příjem těchto zpráv v kteroukoliv denní i noční dobu včetně sobot a dnů pracovního klidu, jakož i o vyhlášených dnech pracovního volna.

(3) Zprávy o době přichystání vozu podávají stanice přepravcům telefonicky. Nelze-li použít telefonu, podá se zpráva poslem, popřípadě telegraficky...

(4) Zpráva o době přichystání vozu k nakládce nebo k vykládce se pokládá za uskutečněnou, byla-li podána
- telefonicky, okamžikem podání zprávy,
- poslem, okamžikem doručení zprávy nebo okamžikem, kdy byl učiněn pokus o její doručení,
- telegraficky, za 4 hodiny po podání zprávy...


(Toto poslední je zajímavé, pokud by někdo jako jediný kontak se světem měl jen telegraf, tak se mu vlastně termím na vyložení vagónu prodlouží až o 4 hodiny. To by se vyplatilo, ale který podnik v Československu měl od 50. let výš, jen telegraf? Byl takový?)
Naposledy upravil jirka8 dne ned 15 led, 2023 10:10 am, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 14
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jirka8 » ned 15 led, 2023 9:57 am

(pokračování) § 45

(3) Železnice přichystá vůz k nakládce nebo vykládce na všeobecných nakládkových a vykládkových kolejích.
Zvláštní podmínky a dohody nebo tarif stanoví, kdy a za jakých podmínek může být vůz přichystán na jinou kolej nebo na jiné místo.

(5) Pro ukládání zboží určeného k přepravě po železnici nebo došlého po železnici přenechává železnice do dočasného užívání přepravci podle možnosti volná prostranství nebo skladiště ve stanicích za podmínek sjednaných ve smlouvě o dočasném užívání složišť a skladišť.

(6) Odesílatel je oprávněn žádat, aby mu byl přichystán k nakládce buď vůz krytý nebo otevřený, vysokostěnný nebo jiný otevřený vůz, vůz nádržkový nebo i vůz jiného druhu vhodný pro zboží, které má být v něm přepraveno, popřípadě vyhovující i potřebám mechanické nakládky nebo i vykládky, pokud tomu nebrání ustanovení tohoto řádu, tarifu nebo ustanovení předpisů celních a předpisů jiných orgánů státní správy.

(7) Železnice může nahradit požadovaný vůz vozem jiného druhu.
Odesílatel je oprávněn přichystaný náhradní vůz odmítnout, nehodí-li se pro požadovanou přepravu vzhledem k povaze zboží. Náhradní vůz může odesílatel odmítnout i tehdy, jestliže by konstrukce přichystaného náhradního vozu znemožňovala nakládku nebo vykládku mechanizačními prostředky a nakládka nebo vykládka jiným způsobem by činila mimořádné obtíže.

(12) Odesílatel odpovídá za správné naložení a zajištění zboží ve voze, pokud sám nakládal.


(Ten bod 7 mi vysvětluje zvláštní úkazy na socialistickém ČSD, kde bylo vidět různé vagóny se zbožím, přičemž někdy i vagón, co pro dané zboží nebyl zrovna příliš vhod.
Například na brambory v pytlích se většinou používaly kryté vagóny, ale někdy se pužil i uhlák.
- "Objednali jste si krytý vagón, ano, ale momentálně je moc volné nemáme, takže tady máte uhlák, to vám přece na brambory musí stačit, jaký pak štráchy..." :) )


Nakládka - Orava 3.10.1960.jpg
Nakládka - Orava 3.10.1960.jpg (15.66 KiB) Zobrazeno 2286 krát
Naposledy upravil jirka8 dne ned 15 led, 2023 12:33 pm, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 14
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 15 led, 2023 10:22 am

K tomu je ještě nutno dodat, že u vozů pronajatých a vozů přepravců (označení P a S, typicky třeba cisterny na jiné ložné zboží než ropné produkty) se zdržné pochopitelně neúčtovalo a ani se s nimi nepočítalo při centrálním plánování přeprav.

Různé mimořádné poplatky se platily např. za nakládku vozu bez předchozího souhlasu ČSD, za vrácení nenaloženého vozu přistaveného k nakládce nebo (to se týkalo vlečkařů) za předávání poškozených vozů z vlečky. Za mé vlečkařské praxe v 80. letech byly nejčastější spory s přípojnou stanicí právě kvůli poškozeným vozům. Pracovník vlečky (konkrétně určený vedoucí posunu) přebírající vozy ve stanici měl povinnost každé viditelné poškození stanici hlásit; dtto platilo při zjištění závady na vlečce. Pak jsem jako vlečkař měl dvě možnosti: Buď zastavit vykládku/nakládku (s rizikem, že výroba nedostane materiál, na který čeká a s rizikem, že se s náčelnicí žst nedohodnu a za námi půjde zdržné i pokuta za poškození vozu) nebo závadu v rámci možností opravit (což se mohlo týkat nanejvýš chybějích prken v podlaze; povolené jsme to měli a povinností bylo takovou provizorní opravu hlásit, takže jsme to chybějící nebo zlomené prkno často nějak nahradili nebo zamaskovali třeba plechem, nic jsme nehlásili a spoléhali se na to, že než to někdo ohlásí, vůz mezitím někdo x-krát naloží/vyloží a nikdo už nic nezjistí). Samozřejmě závady na pojezdu, brzdách apod. jsme opravovat nemohli (ani jsme na to neměli prostředky), ale jako vlečkař jsem měl právo takový vůz nepřevzít nebo už převzatý nenaložit a vrátit do žst.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jipol57 » ned 15 led, 2023 3:26 pm

Ale nebylo to tak jen za socializmu u ČSD.
Vzpomněl jsem si, když jsem se kdysi bavil s maminkou, o jejím mládí, tak když někomu přijel na nádraží například vagon s cihlama, tak celá vesnice, kdo měl koně s povozem, šli solidárně odvážet, aby byl vagon co nejdříve vyložený. Taky by se asi platilo za prostoje. Myslím období mezi válkami.
jipol57
 
Příspěvky: 1188
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » ned 15 led, 2023 8:40 pm

Vždycky byly v předpisech pro vozovou službu odstavce týkající se vykládání vozů a penále za nedoržení termínů. Obvykle musel být vůz vyložen do 12 h, delší lhůty byly pro některé zvláštní případy. Těmito omezeními se snažila dráha udržet vozy co nejvíce v provozu, stojící vůz nevydělával.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod zdeno » pon 16 led, 2023 8:29 am

milan ferdián píše: Nejhorší byly dodávky cementu 400 z SSSR a vápno z Varína.

delal jsem 4 roky vleckara vo vapenke Varin.
Nakladali jsme aj balene aj volne lozene kusove vapno, presne podle pozadavku odberatele.
Takze to je zase jen o penezich, na zdravi lidi se kaslalo.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3022
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Střelec » pon 16 led, 2023 12:48 pm

Vykládka vozů za socíku byla ostře sledovaným ukazatelem a objektem socialistické soutěže, kterou sledovaly odbory dopravy KNV. Co se týká vlastní vykládky, ještě na sklonku socíku si někteří studenti pražských VŠ chodili vykládkou přivydělávat - většinou lopatou vyškrabávat uhlí nebo jiné sypké hmoty z rohů uhláků, kam se nedostal šnekový nakladač nebo bagr. Spousta dřiny za mizerné peníze.
Střelec
 
Příspěvky: 1625
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 16 led, 2023 2:48 pm

Střelec píše:Vykládka vozů za socíku byla ostře sledovaným ukazatelem a objektem socialistické soutěže, kterou sledovaly odbory dopravy KNV. Co se týká vlastní vykládky, ještě na sklonku socíku si někteří studenti pražských VŠ chodili vykládkou přivydělávat - většinou lopatou vyškrabávat uhlí nebo jiné sypké hmoty z rohů uhláků, kam se nedostal šnekový nakladač nebo bagr. Spousta dřiny za mizerné peníze.


Kdyby jenom socialistické soutěže; za tu člověk mohl dostat nanejvýš diplom a nechat si ho zarámovat... Ukazatele jako třeba dodržení obratu vozů ale bývaly častým prémiovým ukazatelem šéfíků u dráhy i u přepravců a když šlo o peníze, často dost zajímavé, tak někteří byli schopni jít i přes mrtvoly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Charlie » čtv 19 led, 2023 12:10 am

Chtěl bych se zeptat, jestli je možné lokomotivou objíždět vlak při přepřahu z jednoho konce na druhý po manipulační koleji nebo se musí použít výhradně dopravní kolej? Děkuji.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 19 led, 2023 6:44 am

Charlie píše:Chtěl bych se zeptat, jestli je možné lokomotivou objíždět vlak při přepřahu z jednoho konce na druhý po manipulační koleji nebo se musí použít výhradně dopravní kolej? Děkuji.


První možnost je správně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » čtv 19 led, 2023 7:37 am

Tak jak píše hank, můžeš po manipulační a i po dopravní. Prostě kolej, která je momentálně volná pro objezd soupravy. Ty se určitě ptáš ohledně horní stanice, kde jsou tři staniční koleje. První dvě jsou dopravní a ta u výpravní budovy manipulační a je na ni napojena strojová stanice v podobě remízí. Zde jsem použil styl alá dnes zrušené stanici Vysoké Veselí.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Charlie » čtv 19 led, 2023 10:15 pm

Děkuji Hankovi i Tobě Milane, ano máš pravdu, jde o ty tři staniční koleje. Díky.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků