od milan ferdián » ned 15 led, 2023 8:40 am
Praxe, skutečná praxe ?. Vagóny nám přistavovali v noci k ránu, takže vagón musel být vyložen dopoledne, cca 8 hodin (od 6:00 do 14:00). Když přistavení bylo dopoledne, tak se vykládalo odpoledne (od 14:00 do 22:00). Vagóny přistavené odpoledne na noc byly zcela výjimečně, protože u nás noční směny neexistovali a ČSD to respektovala (jim se ani moc odpoledne nechtělo jezdit). Důvodem bylo, že vykládka byla pro nás v Albrechticích u Českého Těšína pro Havířov. Záleželo jak velký objem zboží přišlo. Když to byl dvouosák, vykládku zvládla jedna osádka, to hravě otočila na třikrát do skladu. Když čtyřosák, buď jedná osádka nebo přijeli další osádky na výpomoc - rychlé vyložení.
Přistavené vagóny se vždy telefonicky ověřovali určenými osobami, jako dispečerkou a ta kontaktovala osádky pro vykládku zboží nebo vedoucím skladu. Buď nebylo nic, což bylo pro dopoledne hodně zvláštní nebo se potvrdil příjem vagónu a tím jsme museli vagón vyložit včas. O penále byl vždy boj. Není pravda, že se na penále kašlalo. Nevyložený vagón byl zcel výjimečný.
Vykládací místa jsme měli v Albrechticích u Českého Těšína, vlečka Český Těšín, Karviná hl.n., Bohumín hl.n. a Orlová OKR.
Vykládka z vagónu byla zcela ruční. Týkalo se to těchto zásilek - cement (pytel 50 kg), vápno (pytel 50 kg a 30 kg z Varína), cihla červená plná, cihla červená dutá, cihla bílá, cihla šamotová z Vidnavy, tvárnice klasické, tvárnice z popílku (elektrárna Třebovice), hurdisky, veškeré keramické zboží z Poštorné u Břeclavi jako keramické roury, odbočky, kolena a další, betonové obrubníky, betonové překlady, zárubně z Kovony Karviné, okna, dveře, obkladačky a obklady z Rakovníku, výjimečně luxfery.
Aby jsme si zjednodušily vykládku u zákazníka nebo do skladu, tak jsme se snažili co se dálo překládat vše na euro palety. Cement a vápno jsme mohli ukládat na euro palety až na místě ve skladu. Jedna paleta = dvacet pytlů cementu. Paletované zboží začínalo víceméně chodit těsně před rokem 1989 až do zrušení našich osádek cca do roku 1992. Vykládku postupně přebírali vznikající soukromnící.
Mechanizace, většinou rudla, dobrá fyzická kondice, sehranost osádky, postupně paleťák, staré německé vysokozdvižné vozíky řidič nechráněn před nepohodou počasí (předchůdci desty), hydraulická ruka jen některé osádky, plechy, metla a lopata. Vagóny vždy museli být zametené a uklizené, jinak je ČSD nepřevzalo. To se ale nestávalo kvůli penálům.
Byl jsem rád, že jsem byl ušetřen jedné věci. Před mým příchodem se cement a vápno se přepravovalo volně ložené a to se lopatovalo do pytlů. Nepředstavitelné, nějaké ochranné pomůcky byly, ale ty jen zdržovali rychlost vykládky (nedalo se v nich dýchat). Nejhorší byly dodávky cementu 400 z SSSR a vápno z Varína.
-m-