Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Jeňa Sova » pát 09 bře, 2012 2:39 pm

Takže šed pastelová, díky. Já jsem původně použil RAL 7002, což je hnědošedá. Vycházel jsem z této tabulky http://domacimodulovka.kx.cz/tabulka.htm. Ale zdála se mi ta střecha málo šedá... Tak snad to bude ona. Ještě jsem zvažoval použití RAL 7005, ta mi přijde i podobná jako ta RAL 7002. Po nějaké patině by snad ani rozdíl nebyl tolik poznat.
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod freeez » čtv 23 srp, 2012 9:19 pm

Co bylo běžnou střešní krytinou, například skladišť v 60.letech? Eternitové tašky? díky za odpověď
freeez
 
Příspěvky: 15
Registrován: pát 28 srp, 2009 8:53 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » sob 25 srp, 2012 5:15 pm

V 60.-tých letech ještě přetrvávala většina skladišť tak,jak je zdědily ČSD od rakouských drah po vzniku ČSR.Lišilo se to kraj od kraje,dráha od dráhy.Většinou se používaly materiály snadno dostupné,ze kterých byly vyráběny krytiny co nejblíž místu určení.Pokud byla v okruhu 10km cihelna,která pálila klasické tašky,tak se samozřejmě nikdo netahal s např.břidlicí 100km daleko.Když se dělal v blízkosti eternit,tak se použil,ikdyž ten asi spíš později,ale v 60-tých letech už určitě.Tašky bobrovky,tašky cementové,černá asfaltová lepenka,eternit,v horách i břidlice.Záleží,co chceš modelovat,myslím že v této oblasti lze těžko udělat vyloženou chybu.Prohlédni staré fotky a uvidíš sám,jak se to liší.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Ferda » sob 25 srp, 2012 5:43 pm

Radek Strnad píše:...Když se dělal v blízkosti eternit, tak se použil,ikdyž ten asi spíš později, ale v 60-tých letech už určitě...

Lehce upřesním. Eternit je znám více než 100 let, tak jako beton, takže s ním nelze udělat chybu ani v 2. epoše.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod freeez » sob 25 srp, 2012 9:00 pm

díky moc za rady :)
freeez
 
Příspěvky: 15
Registrován: pát 28 srp, 2009 8:53 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Peter » pon 03 zář, 2012 2:00 pm

Srdečne Vás zdravím, priatelia.
Zbieram info o III. epoche, chcel by som ju robiť.

Mám nejaké otázky, snáď niekto bude vedieť:


a, Kedy na ČSD bola u osobných vlakov oficiálne zrušená 3. trieda?

b, Ďalej kedy došlo k preznačeniu vagónov z 3. triedy na 2. triedu (k premaľovaniu čísla)? V akom časovom období to prebiehalo? Odhadujem že aspoň rok, možno i viac rokov trvalo než po oficiálnom zrušení 3. triedy všetky tie vagóny preznačili, ale rád by som bol na istom.


.
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » pon 03 zář, 2012 4:20 pm

Přítel Google našel na dotaz "zrušení 3. vozové třídy u ČSD" m.j. toto:
Podle usnesení UIC byla i na ČSD dnem 3. června 1956 zrušena III. třída vozová a tímto se dosavadní třídy posunuly, II. třída na novou I. třídu a III. třída na novou II. třídu. http://telcskadraha.ic.cz/view.php?nazevclanku=roky-budovani-socialismu&cisloclanku=2007050013

Vozová třída v evropské železniční přepravě
V evropské železniční dopravě se vozová třída označuje samotnou číslicí nebo číslicí se slovem „třída“ v příslušném jazyce.
1. třída
2. třída (původní 2. třída byla od 3. června 1956 zrušena a nahrazena dosavadní třetí třídou)
3. třída (přečíslovaná od 3. června 1956 na 2. třídu)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Cestovn%C3%AD_t%C5%99%C3%ADda
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » pon 03 zář, 2012 4:32 pm

V knize od pánů Švábů Železniční provoz v modelu píšou,že od roku 1957 byla jen 1.a 2.třída.Tedy babo raď...Jistě to bylo od počátku nového jízdního řádu,jak píše kolega nademnou a usnesení UIC bylo jistě závazné,tedy se spíš přikláním k 1956.Přeznačování určitě nějaký čas trvalo.Myslím že rok určitě.On podle mě asi nikdo nijak s přeznačením nespěchal.Prostě 3.třída byla oficiálně zrušena,jízdenky se neprodávaly,takže o nic nešlo a jaký měl vůz popis se zase asi moc neřešilo.Soudruzi měly v tu dobu jinší starosti.Já vídal staré odstavené vozy,sloužící třeba jako sklad nářadí,hadic apod.ještě v 80-tých letech s trojkou.Ona se také někdy měnila barva popisů z bílé na žlutou,ale nemůžu teď najít jak a kdy to proběhlo.Kolegové tedy jistě doplní.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pon 03 zář, 2012 4:56 pm

Nejdříve musíme začít datumem 17.května 1953 kdy se rušila 1 třída.
Změna 3 třídy na 2 třídou proběhlo 3.června 1956.S tím probíhalo i přeznačení osobních vozů
Ce na Be
Ca na Ba
BCa na ABa
CDFlm na BDFlm
Calm na Bam (neplést si s vozy Balm)

Od 1.ledna 1957 probíhalo přečíslování inventárních čísel osobních vozů.

Doporučuji prostudovat kompletní historií.Seriál se jmenoval "Ve stínu linií psaných mědí",autor Ing.Zdeněk Maruna
Číslo časopisu Železničář/rok/kapitola/název látky/vozy - délka/rozvor/rozvor podvozku
- 6/76- 1.Podvozky Rybák (ABe,Be,BCe,Ci (OZVD),Ddo,Dd-15.650/9.400)
-16/76- 2.Podvozky Rybák nesou zavazadla i poštou (Dsd,F)
-22/76- 3.Posel míru na kolejích (Ca,BCa,ABCa -23.290/15.800/2.400)
- 2/77- 4.Na pomoc motorové trakci (Clm,CDlm,CDFlm,BDlm-12.100/6.500)
- 5/77- 5.Našim pracujícím (Cai,Da-23.300/15.800/2.400)
-14/77- 6.Z počátku provozu JLV (Ala,Ara cizí původ/přestavby-ABa na ABRa/ABCa na ABCRa/BCa na BCRa)
-24/77- 7.Vlakvedoucím nákladních vlaků (D směska/Ds- 11.700/6.000)
- 7/78- 8.Poslední dny III.vozové třídy
-12/78- 9.Přečíslování osobních vozů
- 9/78- 9.Pokračování

-17/78- 10.Pro vyšší kulturu cestování
-22/78- 11.Obohacení vnitrostátních rychlíků (Bac,BRa-23.500/16.200/2.400)
- 1/79- 12.Přípojné vozy krátké a dlouhé (Balm,BFalm-18.500/12.630/2.300)(Aalm,Balm-24.790/16.900/2.300)
-13/79- 13.Počátky specializace výroby vozů (VEB-DDR,Da,DFa,Fa,Bp)
-14/79- 14.Na cestě k jednotnému typu osobního vozu (VEB-DDR,WLA,WLAB,WLB,WR-24.900/17.000/2.500)

Je to velmi zajímavé studium.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Peter » úte 04 zář, 2012 8:49 am

Veľmi pekne vám všetkým ďakujem.

Takže z toho čo ste popísali je mi to jasné, najprv v roku 1953 zrušili 1. triedu, bola len 2. a 3. (Ale predpokladám, že medzinárodné expresy zachádzajúce na územie Českoslevenska z tej nenávidenej buržujnej kapitalistickej cudziny nejaký ten vagón 1. triedy asi stále mali, len už to nikdy nebol vagón ČSD.)

A v roku 1956 sa zasa obnovila 1. trieda tým spôsobom že došlo k tomu posunu, že bola zrušená 3. trieda tak, že vagóny pôvodnej 3. triedy boli preznačené na 2 triedu a vagóny pôvodnej 2. triedy preznačené na 1. triedu.

Teda od 3. júna/červena roku 1956 už oficiálne nebola 3. trieda, - treťotriedne vagóny boli preznačené na 2. triedu.

Mimochodom vo filme - Honzíkova cesta (režisér Milan Vošmik), je viacero záberov vlakov, a tento film je práve z roku 1956 (a je dokonca farebný), a je tam vidieť, že všetky tie treťotriedne vagóny majú už len označenie - 2 trieda, čo by mi naznačovalo, že to preznačenie asi aj na väčšine vagónov spravili priam bleskovo, už hneď v tom roku. To si teda švihli. Ale určite sa aspoň na nejaké tie odstavené alebo v zapadnutejších oblastiach aj zabudlo.

Ešte sa dá napr. aj vidieť, že v 50. rokoch nápisy, rovnako ako na nákladých, aj na osobných vagónoch sú bielej farby.
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod kos » úte 04 zář, 2012 10:54 am

Také se začínám zajímat o III. epochu. A mě by právě zajímalo kdy ty bílé nápisy na osobních vagonech převedli na žluté, nevíte to někdo?

Někde jsem četl, že žluté nápisy na osobních vozech byly zavedeny již v roce 1950, ale z barevného filmu "Honzíkova cesta" z roku 1956 se i mně zdá, že všechny osobní vozy mají nápisy bílé.
kos
 
Příspěvky: 1
Registrován: úte 04 zář, 2012 10:48 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » úte 04 zář, 2012 11:53 am

Ale predpokladám, že medzinárodné expresy zachádzajúce na územie Českoslevenska z tej nenávidenej buržujnej kapitalistickej cudziny nejaký ten vagón 1. triedy asi stále mali, len už to nikdy nebol vagón ČSD.

Přechod od systému tří tříd ke dvěma byl domluven v UIC. Opravdu byla stávající 1. třída zrušena a následně 2. a 3. změněna na 1. a 2. Jak si to vyřešili vnitrostátně bylo na rozhodnutí každé správy, ale v mezinárodní dopravě byla už od prvního rozhodnutí postupně snižována nabídka vozů 1. třídy tak, že před začátkem letního jízdního řádu v roce 1956 už neexistovala (začal platit 3.6.1956). Dá se předpokládat, že až do konce zůstala jen na spojích kde měla ekonomický smysl, což asi relace západ-východ nebyly. ČSD ji už každopádně neměla, nenabízela a pochybuji, že by ji na svém uzemí akceptovala (neměla ji v tarifu, takže na ni nebyla ani schopna prodat lístek). Takže v tomto období bych ji neočekával ani na mezinárodních spojích.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Peter » úte 04 zář, 2012 3:52 pm

No, vlastne áno, keď je to z UIC, tak to bude tak. Takže v tom období od 1953 do 1956 tú prvú triedu teda zrejme nemali ani rýchliky zo západu.
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod freeez » úte 18 zář, 2012 8:28 am

Nepodařilo se mi nikde najít informaci nebo fotografii o tom, jakou barvu měl vnitřek nákladních vagónů (Vtr). Některé modely a modeláři dělají šedivou, jiný nechávají stejnou barvu na vnitřek i vnějšek. Existovalo pro to nějaké pravidlo, nebo to bylo na libovůli? Nebo jak to teda vlastně je?
freeez
 
Příspěvky: 15
Registrován: pát 28 srp, 2009 8:53 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » úte 18 zář, 2012 8:48 pm

Po pár týdnech provozu otřískanou na kov, po pár měsících rezavou. Jo a podlaha byla dřevěná. Já si ji pamatuju jako zašedlé syrové dřevo za...né vším, co se vozilo, především uhelným prachen a mastnotou.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků