Vaclav86cz píše: ...Oddílové návěstidlo samostatně stojících hradel nemůže návěstit výstrahu... Protože jakékoliv návěstidlo za tímto hradlem má z největší pravděpodobností svoji vlastní předzvěst. Jedině, že by toto návěstidlo plnilo funkci předvěsti dalšího hlavního návěstidla. ...
Je nádherné, jak vždy napíšeš že něco není možné a v následující větě to připustíš.
Samozřejmě, že oddílové návěstidlo návěstit výstrahu může - viz hradlo Barrandov. Dokonce existuje případ, kdy výstrahu může návěstit i návěstidlo krycí.
Vaclav86cz píše: To stejné platí u automatických hradel a odjezdových návěstidel tratí, které nejsou vybaveny autoblokem...
Opět to samozřejmě možné je, protože existuje i traťové zabezpečovací zařízení, které se nazývá Automatické hradlo bez oddílových návěstidel, kde odjezdové návěstidlo může plnit funkci předvěsti vjezdového návěstidla sousední stanice. Např. Praha hl.n. - Praha Vršovice. A nic nebrání tomu, aby tomu tak bylo i u poloautobloku.
Vaclav86cz píše: ... Ale opět to není pravidlem ...
Nejedná se o žádnou vyjímku - viz č. 1026 předpisu SŽDC D1
Vaclav86cz píše: ...Oproti tomu vjezdové návěstidlo plní zároveň předzvěst návěstidla odjezdového...
Nejen odjezdového ale i cestového. Ale pouze v tom případě, že tam nějaké takové návěstidlo je.
Vaclav86cz píše: ...Popravdě asi neznám žádnou stanici, kde jsou použity předvěsti pro odjezdové návěstidla... Opět pokud znáš, tak napiš ať si rozšířím obzory...
Už uvedl Pavel čáp - např. Praha Vršovice
Vaclav86cz píše: ...Jediná možnost, kdy bych pochopil u stanic bez odjezdových návěstidel a koncových použití návěsti volno je náhrada mechanického návěstidla světelným ...
A vo vo tom to je!
Vaclav86cz píše: ...o jakém volnu se bavíme a na jaké volno byl dán dotaz...
Volno je prostě volno, a to jak se má fíra chovat v jednotlivých případech, je opět dáno předpisem D1.
Ale jsme ve vlákně o historii, tak zpět k tématu. Použití tříramenného návěstidla (tedy dvě červená a jedno žluté) v koncové stanici je mi známo pouze na Těšnově. (úvahy o Opavě a Masaryčce bych raději nechal stranou, protože se de facto jedná o stanice úvraťové, stejně jako Tachov a Dubí). Většina koncových stanic se nachází na vedlejších tratích, kde byla většinou návěstidla všech stanic jednoramenná (i když i zde existují vyjímky - např. Čisovice, Týnec n. S., apod.), a použití dvouramenného návěstidla zrovna u koncové stanice nemělo význam, neboť zde stejně všechny vlaky zastavují a je tedy jednodušší snížit rychlost rychlostníkem. Použití žlutého ramene už vůbec postrádalo smysl, neboť nebylo co předvěstit. Výše popsaný případ na Těšnově byl dán tím, že vjezdové návěstidlo plnilo zároveň funkci předvěsti návěstidla cestového.