Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod sidlo » pon 05 zář, 2016 6:39 am

Vaclav86cz píše:Chceš se hádat tak teda pojď...

Hádat se nechci.

Vaclav86cz píše:Oddílové návěstidlo samostatně stojících hradel nemůže návěstit výstrahu... Protože jakékoliv návěstidlo za tímto hradlem má z největší pravděpodobností svoji vlastní předzvěst. Jedině, že by toto návěstidlo plnilo funkci předvěsti dalšího hlavního návěstidla. Pokud takový případ znáš, tak uveď já zatím ne...

Hláska Pohledští Dvořáci byla předvěstí vjezdového návěstidla do Havlíčkova Brodu a proto byla třísvětlová. Současně s tím odjezd z Havlíčkova Brodu odbočka tunel odjezdové návěstidlo S91 bylo předvěstí stejné hlásky v opačném směru.
S vybudováním autobloku byla oddílová návěstidla zrušena.

Vaclav86cz píše:Oproti tomu vjezdové návěstidlo plní zároveň předzvěst návěstidla odjezdového. Popravdě asi neznám žádnou stanici, kde jsou použity předvěsti pro odjezdové návěstidla... Opět pokud znáš, tak napiš ať si rozšířím obzory...

Takové případy existovaly v dobách mechanických návěstidel. K vjezdovému mechanickému dvouramennému návěstidlu se dosadila předvěst odjezdového návěstidla. Existují o tom fotografie. Poslední jsem tuším viděl v časopisu/publikaci od Corony.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Pavel Čáp » pon 05 zář, 2016 8:43 am

Oddílové návěstidlo hradla plnící zároveň funkci předvěsti návěstidla vjezdového je například na Hr. Barrandov směrem ku Praze, které je zároveň předvěstí žst Praha Smíchov. Traduje se legenda, že když bylo hradlo umístěné na přeložce aktivováno (koleje uhýbaly pilířům Barrandovského mostu na silniční jižní spojce), byla na oddílovém návěstidle zaměněna světla návěsti volno (zelená) a výstraha (žlutá). Několik vlaků projelo bez problému, neb volno vjezdového návěstidla bylo předvěstěno výstrahou, až jeden projel stůj na vjezdovém návěstidle, kterážto návěst byla předvěstěna chybně zeleným světlem. Co se týče samostatných předvěstí odjezdových návěstidel, což je třeba v Německu zcela běžná záležitost, u nás se toto řešení příliš neujalo, ale ojediněle se vyskytovalo. Zejména při použití mechanických návěstidel, asi nejproslulejší byl Kařízek, ale jen co já vím, byly samostatné předvěsti odjezdových návěstidel také v Senohrabech, Ješeticích a Poříně (tam ale pamatuji již jen nefunkční stožáry předvěstí). V Kařízku, Senohrabech a Poříně byly předvěsti umístěny na společném podstavci s vjezdovými návěsidly, v Ješeticích až ve staničním kolejišti. Samostatná světelná (už si nevybavím, nebylo-li jich víc) předvěst odjezdového návěstidla byla v kolejišti žst Kralupy nad Vltavou. To vše je minulost. Dodnes slouží samostatné světelné předvěsti odjezdových návěstidel v žst Praha Vršovice, obvod vjezdové nádraží. To vím jistě, neboť je to moje pracoviště.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod look23 » pon 05 zář, 2016 11:12 am

Chyba
Ona tam v podstatě zelená svítila (ze začátku). Jen byla po stížnostech strojvedoucích vyměněna za žlutou, jen se to přepojilo nad jinou pozici a žárovka u zelené se odstranila. Důvodem byly stížnosti strojvedoucích na kombinaci, kdy svítila zelená na vjezdu a odjezd byl na stůj.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » pon 05 zář, 2016 11:46 am

A Jeneč jim nevadí :?:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod look23 » pon 05 zář, 2016 12:20 pm

Jeneč je čistě v mechanikách a pokud je na vjezdu stůj, tak signalisti mávají výstrahou (žlutým praporkem nebo svítilnou) ze stavědla na vlak.
Obdobně to bylo v Nučicích před modernizací.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vaclav86cz » pon 05 zář, 2016 12:29 pm

Morrisy Morrisi... Rozumuj dál...
Vidím,, že jsi odporník na správném místě...

A jen k tomu Vrchlabí. Pokud máš pocit, že je to špatně, tak se klidně ozvy na příslušná místa. Mě samotného totiž zajímá co ti na tento konkrétní případ odpovědní pracovníci odpoví :D :D :D
Skoro bych si na odpověď vsadil sportku...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod sidlo » pon 05 zář, 2016 12:34 pm

Škoda že to tu Vaclav86cz tímto způsobem mrší. Až do těď to jinak byla seriózní diskuse.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » pon 05 zář, 2016 1:06 pm

look23 píše:Jeneč je čistě v mechanikách
Jasně; ale mechanické "Volno" se v principu od světelného "Volna" neliší; co třeba takové Rožďalovice?
look23 píše:a pokud je na vjezdu stůj
Chtěl jste napsat "na odjezdu", že?
look23 píše:tak signalisti mávají výstrahou (žlutým praporkem nebo svítilnou) ze stavědla na vlak.
Ano, pokud výpravčí zastavuje vlak na praporek, tak to předpis D1 nařizuje (jako první ze 7 možností). Ale na vlak pravidelně projíždějící je to málo - ale to určitě víte.
Vaclav86cz píše:Vidím,, že jsi odporník na správném místě...
Tak Václave, jestli máš potřebu stočit to osobní roviny, tak ti můžu vyhovět. Co kdybychom třeba probrali učivo základní školy - psaní i/y? "Morrisy Morrisi..., se klidně ozvy". Ale jsem přesvědčený, že to sem nepatří. Takže věcně: na "příslušná místa" se ozývám často a vždycky si hezky poklábosíme na téma myšlenkových pochodů projektantů zab. zař. Na druhou stranu samotná návěst "Výstraha" bez toho, že by někde něco předvěstila, je chybou pouze logickou, nemůže způsobit žádnou nehodu. Alespoň tedy doufám, ono pomalu každá velká nehoda někde začala jako drobný šlendriánek...

Jo a musím uznat, že asi na síti SŽDC v dnešní době nenajdu žádnou koncovou stanici, která nemá vlakové cesty ukončené cesťáky a vjezd do ní by se návěstil návěstí Volno. Jenomže tady se to jmenuje "Otázky z železniční historie ČSD", takže nás moc nezajímá, jak to funguje dnes, ale jak to tenkrát fungovalo... Ono muzea jsou plná všelijakých artefaktů (zaplaťbůh za to!), ale úplně se ztrácí postupy a metody, kterými se ty artefakty provozovaly...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod look23 » pon 05 zář, 2016 1:41 pm

Morris Zapp píše:
look23 píše:Jeneč je čistě v mechanikách
Jasně; ale mechanické "Volno" se v principu od světelného "Volna" neliší; co třeba takové Rožďalovice?

Rožďalovice osobně neznám. Podle plánku pouze 2 vjezdy z toho 3 barvy(zelená, červená, bílá), bez odjezdových návěstidel.
Naproti tomu Nové Město pod Smrkem stejná konfigurace stanice jako Rožďalovice, ale už místo volna je tam výstraha na vjezdech.

Morris Zapp píše:
look23 píše:a pokud je na vjezdu stůj
Chtěl jste napsat "na odjezdu", že?

Ano, pardon chybička se vloudila.

Morris Zapp píše:
look23 píše:tak signalisti mávají výstrahou (žlutým praporkem nebo svítilnou) ze stavědla na vlak.
Ano, pokud výpravčí zastavuje vlak na praporek, tak to předpis D1 nařizuje (jako první ze 7 možností). Ale na vlak pravidelně projíždějící je to málo - ale to určitě víte.
To se řeší jednoduše stopnutím vlaku u vjezdu nebo voláním vysílačkou.
Oni ty mechaniky v předpisu fungují také trouchu odlišně. Navíc strojvedoucí danou trať zná.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vaclav86cz » pon 05 zář, 2016 1:50 pm

Morrisy, bohužel trpím jistou vadou, která se jmenuje dislexií. Už na základní škole se mě ještě snažili přeučit z leváka na praváka a věř mě, že nejen s i/y jsem měl problémy... Takže ano. Můžeme probírat můj pravopis, ale jak s oblibou používám. Pokud začneme řešit pravopis tak došli argumenty...
Nejsi sám, kdo dává podněty k řešení různých nesmyslů a problémů, které odporují předpisům a technickým normám na železnici. A to nejen s pracovníky SŽDC oficiální cestou, ale i s různými projektanty kteří musí dané zab.zař řešit nejen z pohledu technického, ale i finančního.
Ono je pěkné napsat, že se zde řeší historie a né současnost, ale řekni jaký je rozdíl mezi elektromechanikou z 30. let a z té ze současnosti... Možná vyhybky nejsou ovládány lanovody, ale elektricky a návěstidla nejsou mechanická, ale světelná. Nicméně to funguje pořád stejně. Nebo se snad mílím? A nebo je to malá železniční historie ČSD pro tebe? Ono totiž plno věcí co fungovalo za ČSD funguje i teď. Ale myslím si, že to sám moc dobře víš... Doufám že mě nechytneš za slovo, jak to plno lidí dělá a pochopil jsi co jsem tím myslel. Předpisy, vlastníci, politická struktura země a pojmi se sice mění, ale některé zařízení fungují stejně už docela dlouhou dobu...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pát 09 zář, 2016 9:08 am

Vaclav86cz píše: ...Oddílové návěstidlo samostatně stojících hradel nemůže návěstit výstrahu... Protože jakékoliv návěstidlo za tímto hradlem má z největší pravděpodobností svoji vlastní předzvěst. Jedině, že by toto návěstidlo plnilo funkci předvěsti dalšího hlavního návěstidla. ...
Je nádherné, jak vždy napíšeš že něco není možné a v následující větě to připustíš. :-) Samozřejmě, že oddílové návěstidlo návěstit výstrahu může - viz hradlo Barrandov. Dokonce existuje případ, kdy výstrahu může návěstit i návěstidlo krycí.
Vaclav86cz píše: To stejné platí u automatických hradel a odjezdových návěstidel tratí, které nejsou vybaveny autoblokem...
Opět to samozřejmě možné je, protože existuje i traťové zabezpečovací zařízení, které se nazývá Automatické hradlo bez oddílových návěstidel, kde odjezdové návěstidlo může plnit funkci předvěsti vjezdového návěstidla sousední stanice. Např. Praha hl.n. - Praha Vršovice. A nic nebrání tomu, aby tomu tak bylo i u poloautobloku.
Vaclav86cz píše: ... Ale opět to není pravidlem ...
Nejedná se o žádnou vyjímku - viz č. 1026 předpisu SŽDC D1
Vaclav86cz píše: ...Oproti tomu vjezdové návěstidlo plní zároveň předzvěst návěstidla odjezdového...
Nejen odjezdového ale i cestového. Ale pouze v tom případě, že tam nějaké takové návěstidlo je. :-)
Vaclav86cz píše: ...Popravdě asi neznám žádnou stanici, kde jsou použity předvěsti pro odjezdové návěstidla... Opět pokud znáš, tak napiš ať si rozšířím obzory...
Už uvedl Pavel čáp - např. Praha Vršovice
Vaclav86cz píše: ...Jediná možnost, kdy bych pochopil u stanic bez odjezdových návěstidel a koncových použití návěsti volno je náhrada mechanického návěstidla světelným ...
A vo vo tom to je!
Vaclav86cz píše: ...o jakém volnu se bavíme a na jaké volno byl dán dotaz...
Volno je prostě volno, a to jak se má fíra chovat v jednotlivých případech, je opět dáno předpisem D1.

Ale jsme ve vlákně o historii, tak zpět k tématu. Použití tříramenného návěstidla (tedy dvě červená a jedno žluté) v koncové stanici je mi známo pouze na Těšnově. (úvahy o Opavě a Masaryčce bych raději nechal stranou, protože se de facto jedná o stanice úvraťové, stejně jako Tachov a Dubí). Většina koncových stanic se nachází na vedlejších tratích, kde byla většinou návěstidla všech stanic jednoramenná (i když i zde existují vyjímky - např. Čisovice, Týnec n. S., apod.), a použití dvouramenného návěstidla zrovna u koncové stanice nemělo význam, neboť zde stejně všechny vlaky zastavují a je tedy jednodušší snížit rychlost rychlostníkem. Použití žlutého ramene už vůbec postrádalo smysl, neboť nebylo co předvěstit. Výše popsaný případ na Těšnově byl dán tím, že vjezdové návěstidlo plnilo zároveň funkci předvěsti návěstidla cestového.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Petr S. » pát 09 zář, 2016 10:25 am

tomkanka píše: Výše popsaný případ na Těšnově byl dán tím, že vjezdové návěstidlo plnilo zároveň funkci předvěsti návěstidla cestového.

Jestli se diskuze pořád točí okolo obrázku od J. Boudy , tak bych upřesnil : vjezdové návěstidlo do žst. Těšnov od Libně d.n. bylo dvouramenné . Před ním stála samostatná předvěst vjezdového návěstidla do Těšnova ( rozumí se o.n. za Negreliho viaduktem ). Za těmito návěstidly se odklonila kolej doleva , do nákladního obvodu - do tzv. Rohanu . Traťová kolej pokračovala přímo , objela Rohan a před Negreliho viaduktem stálo vj. náv. do Těšnova . Za tímto návěstidlem již žádné jiné NEBYLO
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pát 09 zář, 2016 12:02 pm

Nevím o jakém obrázku je řeč, ale píšu-li vjezdové návěstidlo, mám tím na mysli návěstidlo ještě před odbočením do nákladového obvodu, protože os. i nákl. nádraží tvořilo jeden celek žst. Praha-Těšnov. Toto návěstidlo bylo trojramenné (tedy opakuji, dvě červená a jedno žluté rameno) a stálo poblíž Sokolovské ulice ještě v osmdesátých letech. Před ním sice stála předvěst, ale právě tohoto vjezdového návěstidla (dokonce tuším že trojznaká). Návěstidlo stojící u tzv. "Osobní koleje" (nejednalo se o traťovou kolej, ale o 1. staniční) před Negrelliho viaduktem, které povolovalo vjezd do osobního nádraží, bylo návěstidlo cestové. O tom, že za ním již žádné návěstidlo NEBYLO by se dalo polemizovat, neboť vlaková cesta na kusých kolejích byla ukončena trvale umístěnými deskami s návěstí Stůj, jestli se nepletu v noci doplněnými červeným světlem.
Opačným směrem bylo z osobního nádraží opět cestové návěstidlo, které povolovalo odjezd z osobního nádraží. Dále u stavědla 1 stála dvě odjezdová návěstidla, z nichž jedno povolovalo odjezd z "Osobní koleje" a druhé z nákladového obvodu.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Petr S. » pát 09 zář, 2016 1:42 pm

Obrázek z příspěvku M.F z 29.8.2016 .
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vaclav86cz » pát 09 zář, 2016 5:20 pm

tomkanka: No dobře. Tak teď to zkusíme zase trošku jinak. Třeba to tentokrát vyjde...
První dotaz, který tu byl byl ohledně vjezdového návěstidla. Asi se shodneme, že použít do koncové, nebo úvaťové stanice dvouramené mechanické návěstidlo doplněno žlutým neproměnným ramenem je blbost. I když netvrdím, že to není možné a že to nikdy neexistovalo. Nicméně není mě znám tento způsob. Po-té se zde strhla diskuze ohledně volna a výstrahy na vjezdovém návěstidle. Já jsem pouze napsal ideální stav a co by tam správně mělo svítit. To že předpis D1 a Z1 dovoluje i něco jiného nepopírám, ale dostáváme se do roviny, kdy můžeme o jednoznačnosti předpisu jako takového docela dlouho polemizovat (hlavně D1...). Neb, a pokud jsi jí četl, tam je něco napsáno a pak je k tomu hromada vyjímek, kdy to tak být nemusí (v nové D1 je to o něco přehlednější než v předchozí). No a tak když jsem napsal tento stav na vjezdovém návěstidle, tak najednou mě tu někdo napadnul, že na hradle je to ale jinak... Sorry, já možná blbě píšu, ale bavíme se o vjezdovém návěstidle do koncové stanice a nikoliv o hradle, hlásce, cesťáku, odjezďáku, skupiňáku, vložáku, ranžírce čí o čem ještě ale o vjezdovém návěstidle. Takže se na mě nezlobte, když si po daném příspěvku o jistém člověku myslím své. Ale budiž. A tak se začalo rozebírat co na jakém návěstidle může a nemůže svítit. Je pravda, že jsem uvedl optimální stav a pak doplnil že to může být i jinak (hradlo sloučeno s předzvěstí vjezdového návěstidla) Já osobně žádné takové místo neznám. A hle ono existuje. A budu rejpavej... Nepřekvapuje mě, že je to v Praze. Možná jsem blbě napsal, že je to spíše vyjímka, protože je to napsáno v předpise. Ale proč jsou ty to věci napsány v předpise? Je to jednodušší, než předělávat zabezpečení tratě nebo návěstidla. Tak to raději změníme předpisem, ať ho zase trošku zjednodušíme... Ostatně pokud by jsi se zeptal všech strojvedoucích v republice, jak se mají chovat u vloženého návěstidla, tak dobrá polovina bude na tebe hledět jak tele na nové vrata... Protože nejezdili, nejezdí a nikdy jezdit nebudou přes stanice s vloženými návěstidly... A největší prdel na to je ta, že i přes to, že toto návěstidlo si již nikde neosazuje a plánované jeho zrušení, tak to v předpise zůstane, protože jedna stanice bude mít tuto zvláštnost zachována pro budoucí generace... A tak diskuze pokračovala dále i některýma hodně platnými příspěvky až jsi napsal ty a opět začínáš plést další věc a to traťové zabezpečení. Já netvrdím, že to vše spolu nesouvisí, právě že naopak, ale mě samotnému to chvílu trvalo, než jsem se naučil v odbornějších debatách rozlišovat návěstidlo automatického hradla a automatické hradlo. Návěstidlo Hradla a Hradlový poloautoblok. A popravdě když si tu debatu vezmu, tak číst jí někdo zběžně znalí D1 (jednou si ji přečetl a na obrázky se 2x podíval ale má ji doma v 5-ti různých vydání) tak je z toho naprosto marnej, protože se bavíme o automatickém hradle bez návěstidel, ale v D1 je přece namalováno Automatické hradlo jako návěstidlo... A to ten chudák neví že je Automatické Hradlo AH83 a AH88 a možná ještě další...
A to jsme ještě nezačali rozebírat staniční zab.zař. To už to tady bude naprostej guláš, kde si každej budeme mlít to své. všichni budeme mít pravdu a budeme dokazovat těm ostatním, že ji nemají...
Howg... Snad si z toho alespoň kromě mě někdo vezme ponaučení...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků