Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 29 pro, 2022 4:33 pm

tomkanka: Myslím, že se mýlíš. Předpis D1 SŽDC platný od r. 2015 vč. změn 1 - 3, čl. 59 praví doslova toto:

Výhybkář je společný název pro všechny zaměstnance určené k obsluze výhybek, včetně
výpravčích, traťových dispečerů a výpravčích DOZ. Při posunu mohou plnit povinnosti výhybkáře i
odborně způsobilí zaměstnanci dopravce, pokud to povoluje ZDD. V dopravnách D3 a v doprav-
nách RB bez elektrických přestavníků plní povinnosti výhybkáře vždy odborně způsobilí zaměst-
nanci dopravce.


Tož tak. :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » čtv 29 pro, 2022 5:12 pm

No, ono opravdu záleží do kterého předpisu zrovna koukáš. Třeba v nejnovějším SŽ D1 (2022) s první opravou, část první, čl.26, bod 5, je to už zase jako dříve:

Výhybkář je společný název pro všechny zaměstnance určené k obsluze výhybek
a výkolejek (např. výhybkář, dozorce výhybek, signalista).
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 29 pro, 2022 5:48 pm

No jo, no... Než si na to člověk stačí zvyknout, už je to zas jinak. Ale ona vlastně ta letošní změna poprvé reaguje na ETCS. Jenže když se tohle jmenuje "část první", čekal bych - a nemůžu najít - i nějakou "část druhou", nebo ta ještě nevyšla?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » čtv 29 pro, 2022 6:24 pm

D1 část druhá zatím není. Ta by se měla týkat ETCS.
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 29 pro, 2022 7:07 pm

hank píše:Při posunu mohou plnit povinnosti výhybkáře i odborně způsobilí zaměstnanci dopravce, pokud to povoluje ZDD. V dopravnách D3 a v doprav-
nách RB bez elektrických přestavníků plní povinnosti výhybkáře vždy odborně způsobilí zaměstnanci dopravce. [/i]

Což znamená, že zaměstnanci dopravce nejsou výhybkáři, ale plní (nebo mohou plnit) jeho povinnosti. ;-)
tomkanka
 
Příspěvky: 156
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 29 pro, 2022 9:58 pm

tomkanka píše:
hank píše:Při posunu mohou plnit povinnosti výhybkáře i odborně způsobilí zaměstnanci dopravce, pokud to povoluje ZDD. V dopravnách D3 a v doprav-
nách RB bez elektrických přestavníků plní povinnosti výhybkáře vždy odborně způsobilí zaměstnanci dopravce. [/i]

Což znamená, že zaměstnanci dopravce nejsou výhybkáři, ale plní (nebo mohou plnit) jeho povinnosti. ;-)


Já se s tebou přece nehádám, ale ať mi teda někdo vysvětlí tu první větu:
Výhybkář je společný název pro všechny zaměstnance určené k obsluze výhybek, včetně výpravčích, traťových dispečerů a výpravčích DOZ.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pát 30 pro, 2022 9:00 am

hank píše:, ale ať mi teda někdo vysvětlí tu první větu:
Výhybkář je společný název pro všechny zaměstnance určené k obsluze výhybek, včetně výpravčích, traťových dispečerů a výpravčích DOZ.

Jo, to je jedna z otázek, kterou nám nedokázali odpovědět ani školaři. :-)
Já bych tipnul, že je to kvůli článku 430: Pro jízdy vlaků, PMD a pro posun obsluhují výhybky a za jejich správnou polohu odpovídají výhybkáři.
tomkanka
 
Příspěvky: 156
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Luděk » pát 30 pro, 2022 11:48 am

Výhybkář je společný název pro všechny zaměstnance určené k obsluze výhybek, včetně výpravčích, traťových dispečerů a výpravčích DOZ.

A není to tak, že touto větou jsou myšleni pouze zaměstnanci SŽDC a tudíž se netýká zaměstnanců dopravců kteří mohou plnit stejné úkoly?
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 201
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » pát 30 pro, 2022 5:33 pm

tomkanka píše:
hank píše:, ale ať mi teda někdo vysvětlí tu první větu:
Výhybkář je společný název pro všechny zaměstnance určené k obsluze výhybek, včetně výpravčích, traťových dispečerů a výpravčích DOZ.

Jo, to je jedna z otázek, kterou nám nedokázali odpovědět ani školaři. :-)
Já bych tipnul, že je to kvůli článku 430: Pro jízdy vlaků, PMD a pro posun obsluhují výhybky a za jejich správnou polohu odpovídají výhybkáři.


Ono je to tam i v té nové D1, čl.54 bod č.2:
Pro jízdy vlaků, PMD a posunu obsluhují výhybky a za jejich správnou polohu odpovídají
výhybkáři.


Přitom by stačila citace:
Pro jízdy vlaků, PMD a posunu obsluhují výhybky a za jejich správnou polohu odpovídají zaměstnanci řízení provozu, případně odborně způsobilí zaměstnanci dopravce, určení ZDD.
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod čenda » čtv 05 led, 2023 3:57 pm

Pokud tu chcete řešit předpis tak k tomu mám jenom jedno, je třeba to číst pořádně
čenda
 
Příspěvky: 25
Registrován: úte 03 dub, 2018 12:10 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jirka8 » sob 14 led, 2023 11:27 am

Velký nešvar na ČSD

Jistě všichni znáte ten nešvar na ČSD, který zde byl v podstatě během celého období socialismu:

https://www.youtube.com/watch?v=VYZntMVmyqM

Hodně opožděná vykládka vagónů, vládla kolem toho lhostejnost, ačkoli penále bylo vysoké. A mám k tomu otázky:

Do kdy se musel vyložit vagón? Jaký byl na ČSD k tomu určen čas, kolik hodin?

Pokud se to do termínu nevyložilo, kolik se platilo to penále, to zdržné? Jak vysoké bylo to zdržné za jeden vagón?
Takže kolik Kčs to bylo za hodinu (pokud to byla hodinová sazba)? Kdo o tom něco víte pište, prosím.
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 14
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 14 led, 2023 2:32 pm

jirka8 píše:Velký nešvar na ČSD

Jistě všichni znáte ten nešvar na ČSD, který zde byl v podstatě během celého období socialismu:

https://www.youtube.com/watch?v=VYZntMVmyqM

Hodně opožděná vykládka vagónů, vládla kolem toho lhostejnost, ačkoli penále bylo vysoké. A mám k tomu otázky:

Do kdy se musel vyložit vagón? Jaký byl na ČSD k tomu určen čas, kolik hodin?

Pokud se to do termínu nevyložilo, kolik se platilo to penále, to zdržné? Jak vysoké bylo to zdržné za jeden vagón?
Takže kolik Kčs to bylo za hodinu (pokud to byla hodinová sazba)? Kdo o tom něco víte pište, prosím.


Většinu odpovědí najdeš tady:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1985-74

Jestli chceš jiné detaily k tehdejšímu železničnímu přepravnímu řádu, ve znění vyhlášky jsou odkazy na další tehdy platné předpisy, které jsou na internetu k nalezení na stejné adrese nebo na jiných místech, kde je archivovaná sbírka zákonů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jipol57 » sob 14 led, 2023 3:45 pm

Příklad z praxe: Známá v 90kách zprivatizovala uhelné sklady na nádraží. I s výložným systémem vykládání z vagonů. Často v neděli v poledne telefon z nádraží, přišel vám vagon, vyložený musí být do zítřka rána. Nebo se platili prostoje.
Časem přešla na kamiony, s řidičem se domluvila po telefonu, kam jí to má složit. A za stejnou cenu.
A tak přicházely ČSD/ČD o zákazníky nákladní dopravy.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 14 led, 2023 6:25 pm

Na jednoduchou manipulaci (jenom vykládka nebo nakládka) měli přepravci 6 hodin, na dvojitou (vykládka i nakládka) 10. To se bez sankce prodlužovalo jedině v případě, že tam maňas tak často nejezdil.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jipol57 » sob 14 led, 2023 7:48 pm

Jo bude to přesně tak. Nebyla to vedlejší trať, takže manipuláci jezdili často. Tak to mohlo být těch 6h. Nevím kolik by byla ta sankce.
Ale s kaminoňákem se nemusela starat o složení nákladu, vyklopil ji to kam chtěla a ani u toho nemusela být. A za stejnou cenu. A je to tak pořád.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: semza a 23 návštevníků