Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Příspěvekod radekkrupka » stř 26 kvě, 2010 12:37 pm

Měl bych taky jednu zvídavou otázku....

Jak to bylo s nasazováním vagonů s brzdařskou budkou v soupravách? Jde mi o to, kolik jich např. můžu zařadit do nákladní soupravy, do osobní soupravy, a na jaké pozice v soupravě?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod JanoH0e » stř 26 kvě, 2010 5:55 pm

Máš na mysli dobu pred zavedením priebežných bŕzd alebo po. A aby si to nemal tak jednoduché, osobná doprava mala inú dobu zavádzania, nákladná inú a ešte k tomu boli dva typy priebežných brźd.
Ak to zjednoduším, brzdiť sa mal každý 4 vagón, minimum a preto sa u týchto vagónov snažili dávať brzdy k sebe, aby brzdár nemusel skákať cez strechy vagónov. Brzdilo sa na poveli píšťalov z lokomotívy. Dodnes to môžeš vidieť na niektorej úzkej alebo u historického vlaku.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod radekkrupka » stř 26 kvě, 2010 7:07 pm

Ptal jsem se proto, jestli můžu mít v soupravě třeba většinu vozů s budkou. Nebo jak říkáš, býval každý čtvrtý? Třeba nemusela být každá budka obsazená?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod TTmili » stř 26 kvě, 2010 7:43 pm

Já si myslím že ve třetí epoše (tj. tuším od 1945, že) už byli na všem průběžné brzdy, tudíž brzdařské budky byli "navíc" a vozy se sázeli do souprav libovolně. Co vím, tak budky nebo i později plošiny se používali (zřídka i do dnes) mnohem déle při řazení souprav. Například z pahrbků nebo odpíchlé lokomotivou. Pokud se ale mýlím opravte mě, rád se poučím.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod mawerick » stř 26 kvě, 2010 7:52 pm

No ještě někdy v 80-tých letech bylo v předpise V15 zakotveno tzv. smíšené brždění. Tj. pokud část soupravy byla bržděna průběžně a část ručně. I když v té době to byl víceméně přežitek. Co se týká obvsazení "budek". Nemusely být obsazeny všechny pokud byla splněna brzdící procenta. Pokaždé ale byl "obsazen" poslední vůz tzv. návěstníkem.

TTmili: průběžné brzdy ještě tolik nebyly. Kolikrát bylo jen průběžné potrubí. Někde bych musel najít starou V15.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Morris Zapp » sob 29 kvě, 2010 9:46 am

Netuším přesně do kdy - ale určitě ještě v epoše III - byla povinnost osadit poslední vůz návěstníkem (členem vlakové čety ve funkci návěstníka), který měl nějaké povinnosti za jízdy vlaku (sledování, zda někdo za vlakem nedává návěst "stůj, zastavte všemi prostředky"), při zastavení vlaku (krytí vlaku), a měl na zodpovědnost předpisové označení konce vlaku (v rané epoše III byly různé konce vlaku - viz třeba návěst "konec předjížděného vlaku"). No a ten návěstník musel mít na tom posledním voze nějaké pracoviště; vlaky jezdí i za fujavic a plískanic, takže v úvahu přichází jedině ta budka. Ranžíry tenkrát při zakládání nového vlaku začaly vozem s budkou, pokud možno budkou dozadu; nebo se z již hotové relace vytáhl vhodný vůz s budkou a přeřadil na konec. To vše již v době, kdy byly nákladní vlaky vesměs průběžne brzděny.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Příspěvekod Max » sob 29 kvě, 2010 10:22 am

Morris Zapp píše:Netuším přesně do kdy - ale určitě ještě v epoše III - byla povinnost osadit poslední vůz návěstníkem (členem vlakové čety ve funkci návěstníka), který měl nějaké povinnosti ...... To vše již v době, kdy byly nákladní vlaky vesměs průběžne brzděny.

To sice je pravda, ale jen částečně. Platí to pouze pro Mn vlaky. Už někdy 1966 byly zavedeny vlaky bez vlakové čety, 00/S a 0/S. U toho druhého byl vlakvedoucí na konci, u 00/S tam nebyl nikdo. Ale ta ruční brzda (bez budky) tam musela být kvůli zajištění vlaku při jeho odstavení - plus další ruční brzdy uvnitř vlaku, aby byla dosažena potřebná brzdící váha dle profilu trati. Tam už stačilo jen "kolečko" z boku vozu.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Morris Zapp » sob 29 kvě, 2010 10:38 am

Max píše:Už někdy 1966 byly zavedeny vlaky bez vlakové čety, 00/S a 0/S. U toho druhého byl vlakvedoucí na konci, u 00/S tam nebyl nikdo. Ale ta ruční brzda (bez budky) tam musela být kvůli zajištění vlaku při jeho odstavení - plus další ruční brzdy uvnitř vlaku, aby byla dosažena potřebná brzdící váha dle profilu trati. Tam už stačilo jen "kolečko" z boku vozu.

Nejsme vepři - píšu o epoše III, čili 1966 je až po 21 letech provozu s plnými četami.
A i potom, když přestala být nutnost mít na konci vlaku budku, nedošlo najednou k likvidací vozů s budkami - takže vlaky jezdily plné obudkovaných vozů. Pamatuju hustý výskyt budek v 70. letech.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » sob 24 črc, 2010 1:51 pm

Dispečerská lokomotiva je mašina jako každá jiná,může to být téměř kterákoliv mašina(krom malých posunek,mot.vozů,el.jednotek).Je to lokomotiva,která je umístěna ve velkých stanicích a je určena pro zvláštní a mimořádné výkony:odtah neschopného stroje z trati,odtah části vlaku při přetržení,může sloužit pro prohlídku místa při kalamitě,prostě práce všeho druhu,hlavně v dřívějších a dávných letech.Mívá staničním řádem určené místo stání.Postupně byl jejich počet omezován a zrovna tak důvody jejich nasazení.Dispečerka proto,že o jejím nasazení rozhoduje dispečer provozu.Kolegové tyto základní informace jistě doplní.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » ned 25 črc, 2010 7:15 am

Přesně tak. Jenom bych doplnil, že řešení mimořádností ("odtah neschopného stroje z trati,odtah části vlaku při přetržení,může sloužit pro prohlídku místa při kalamitě,prostě práce všeho druhu") má v "náplni práce" každá posunující záloha. Akorát že těch mimořádností zase není tolik, tak mají posunující zálohy jako hlavní činnost přidělený nějaký posunovací obvod (od celé menší stanice až po jenom část zhlaví v uzlové stanici - záleží na organizaci posunu v tom kterém nádraží). Kdežto dispečerka má jako hlavní náplň práce dělat poskoka dispečerovi: nákladní doprava se nedá úplně přesně dopředu naplánovat, takže každou chvíli se nějaký vlak odřekne, protože pro něj není zátěž, a jinému vlaku zase vznikne násled, protože zátěže je nějak víc, než se čekalo, a další vlak přijede do přepřahací stanice s takovým zpožděním, že mašina, co ho měla dál vézt, už je dávno fuč - a tohle všechno musí dispečer řešit, aby se kola furt točila - no a na to má tu dispečerku. Prostě její náplň práce jsou předem nepředvídatelné vlakové výkony podle potřeb dispečera.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod JBr » ned 25 črc, 2010 3:48 pm

To jsou oznaceni stanicnich zaloh.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 27 črc, 2010 2:24 pm

JBr píše:To jsou oznaceni stanicnich zaloh.

A doplním, že E znamená elektrickou loko. V knize o Sergejích je dispečerský Sergej s označením D8, jen nevím jestli D znamená Dispečerská loko, nebo Diesel, ale nějaký znalec pražských poměrů mě jistě doplní.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Rizoto » čtv 12 srp, 2010 1:19 pm

Viete mi niekto napisať aké sú to vozne? Pravdepodobne ide o stanicu Tvrdošín.

Obrázek
Uživatelský avatar
Rizoto
 
Příspěvky: 190
Registrován: ned 29 lis, 2009 10:18 am
Bydliště: Orava, Slovensko

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Jeňa Sova » čtv 08 bře, 2012 6:14 pm

Kolegové, nevíte, jaké barvy byly střechy přípojných vozů 010 v době polomáčených višňově červených/krémových nátěrů skříní? Nejsem si jistý, zda to byl jen jeden odstín nebo je víc možností, jakou barvou stříknout střechu z konce éry ČSD... Děkuji za informace.
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Netáhlo » pát 09 bře, 2012 2:11 pm

Nevím to jistě , ale myslím že to byla šedá Ral 7001
Uživatelský avatar
Netáhlo
 
Příspěvky: 149
Registrován: pon 28 lis, 2011 3:52 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků