Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » úte 24 led, 2023 3:16 pm

Žst Nučice před rekonstrukcí na ESU.
Odjezd směr Rudná na návěstidlo S2-9 šel postavit i ze 2.koleje, která byla směr Beroun manipulační.
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod čenda » úte 24 led, 2023 4:37 pm

Postavit ono S4-2 na volnoznak by mělo jít jen pokud budou postaveny výhybky na 2 nebo 4 kolej a Vk1 na kolejí
čenda
 
Příspěvky: 25
Registrován: úte 03 dub, 2018 12:10 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » stř 25 led, 2023 8:26 am

Morris Zapp píše:
sidlo píše:I skupinové návěstidlo má vyjmenované koleje pro které platí. Např Slavkov S2-4 neplatí pro kolej 6.
Ovšem pokud nejsou zřízeny závislosti, které by mi bránily postavit ono S4-2 na volnoznak a zároveň mít výměnu 7 postavenou na kolej 6 a Vk1 vyklopenou, tak z té 6. koleje s klidem odjedu a nic neporuším, protože v okamžiku míjení toho odjezdového návěstidla už budu formálně odjíždět z koleje č. 4 :wink:

I kdyby tam ty závislosti nebyly, tak formálně odjíždíš ze 6. koleje, protože to skupinové návěstidlo platí od koncovníku 2-4, který je ve směru jízdy ještě před hroty jazyka výměny č. 7. ;-)

Jinak: Nučice kolej č.2 - byla dopravní, Božejovice kolej č.3 - dopravní. V Majdaleně lze skutečně ze 4. koleje postavit směr Třeboň, a v praxi se to prý velmi často využívalo, přestože staniční řád tyto odjezdy povoluje jen v případě mimořádností (výluky, nehody) ;-) Zajímavé jsou Neratovice, kdy návěstidlo S 3-13 formálně platí i pro manipulační koleje 9 a 11, ovšem tam zase postavit z těchto kolejí neumožňuje zab. zař.
Tudíž se asi smiřme s tím, že oficiální odjezdy z manipulační koleje nikde povoleny nejsou a nebyly, a že údaj v SŘ Hvězdonice z r. 2006 byla chyba.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 25 led, 2023 8:40 am

tomkanka: Koneckonců je to jenom nálepka, ale teď mě ještě napadlo: Bránilo/brání něco v předpisech tomu, aby se část téže koleje označila za manipulační a část za dopravní? Dokonce si umím představit, že by stejná kolej mohla být částečně označena jako dopravní (v dnešních předpisech by to snad oporu mělo, viz označení konce vlakové cesty a způsoby jejího zabezpečení), částečně jako manipulační a částečně jako vlečka...

A pak ještě další otázka: Jsou i jinde případy jako 3. kolej ve Hvězdonicích, tj. dopravní kolej zabezpečená výkolejkami?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » stř 25 led, 2023 10:07 am

hank píše:tomkanka: Koneckonců je to jenom nálepka, ale teď mě ještě napadlo: Bránilo/brání něco v předpisech tomu, aby se část téže koleje označila za manipulační a část za dopravní? Dokonce si umím představit, že by stejná kolej mohla být částečně označena jako dopravní (v dnešních předpisech by to snad oporu mělo, viz označení konce vlakové cesty a způsoby jejího zabezpečení), částečně jako manipulační a částečně jako vlečka...
A pak ještě další otázka: Jsou i jinde případy jako 3. kolej ve Hvězdonicích, tj. dopravní kolej zabezpečená výkolejkami?

ad 1): Nebrání, ale jednotlivé části koleje budou označeny indexem - viz. Dobříš: kolej 2 dopravní/cestové návěstidlo (+ proti výkolejka)/kolej 2a manipulační
ad 2): Ano, viz. třeba ty Božejovice. (Za totáče byla výkolejka údajně dokonce i na traťové koleji z Velenic do Gmündu :wink:). A určitě budou existovat i další případy.
Koneckonců (pomineme-li ústředně stavěné výkolejky), jaký smysl by měla výkolejka uzamykatelná ve sklopené poloze?

No, nicméně odvolám co jsem odvolal, a slibuji co jsem slíbil. :roll:
Vzpomněl jsem si ještě na Raspenavu v minulosti, kdy se dalo od skladu odjíždět do Bílého potoka. A SŘ z roku 2006 uvádí: Manipulační koleje / kolej 2 - 348m - hrot výh.8-vk2 / odjezdová pro nákladní vlaky (PMD) směr Bílý Potok pod Smrkem; všeobecně nakládková a vykládková kolej, boční rampa !!!
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 25 led, 2023 10:50 am

tomkanka: No vida. Takže sice takových případů není moc, ale když si to někdo bude chtít postavit, tak oporu v realitě pro to bude mít.

tomkanka píše:Za totáče byla výkolejka údajně dokonce i na traťové koleji z Velenic do Gmündu.


Nemusíme až tak daleko do minulosti. Mezi dopravnou Harrachov a státní hranicí s Polskem byla výkolejka na širé trati, cca 200 m před lichoběžníkovou tabulkou, cca 800 m od státní hranice, až do obnovení pravidelného přeshraničního provozu v r. 2010. A otočená byla do Polska, tzn., že chránila dopravnu před vjezdem z polské strany.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod S200-251 » stř 25 led, 2023 10:03 pm

Výkolejka uzamykatelná ve sklopené poloze byla stabilně na stanovišti Karviná Darkov, na všech třech traťových kolejích. Podle toho v jaké kombinaci kolejí se zrovna jezdilo (vždy jedna kolej byla vyloučena z důvodu oprav důlních škod na trati).
S200-251
 
Příspěvky: 29
Registrován: pát 03 črc, 2020 2:17 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » čtv 26 led, 2023 8:11 am

tomkanka píše:Jinak: Nučice kolej č.2 - byla dopravní

Nebyla. Viz sken SŘ z roku 1987 a foto. :)
Přílohy
749.006_Nučice_1996.08.28..jpg
09.jpg
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 26 led, 2023 8:23 am

Franta Krása píše:Viz sken SŘ z roku 1987...


Výborně. Takže máme důkaz, že se takové případy mohly vyskytnout i v epoše IV, a to i v kombinaci s elektromechanickým SZZ a mechanickými návěstidly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 26 led, 2023 10:10 am

Franta Krása píše:
tomkanka píše:Jinak: Nučice kolej č.2 - byla dopravní

Nebyla....

V roce 2006 dle staničního řadu ano. ;-)
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 26 led, 2023 10:26 am

tomkanka píše:
Franta Krása píše:
tomkanka píše:Jinak: Nučice kolej č.2 - byla dopravní

Nebyla....

V roce 2006 dle staničního řadu ano. ;-)


Ale mě to nepřekvapuje, ve Hvězdonicích se to určení "půlené" koleje taky ve SŘ časem změnilo. Otázka je proč. Zřejmě došlo ke změnám v SZZ. Mohla se snížit nebo vůbec odpadnout potřeba ložných manipulací a VNVK bylo možno překlasifikovat na dopravní. Nebo něco jiného, co mě teď vůbec nenapadá, ale znalcům místních poměrů by to mohlo být jasné.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » čtv 26 led, 2023 10:56 am

tomkanka píše:V roce 2006 dle staničního řadu ano. ;-)

Tak to už jsem tam nesloužil. Já to znám jen 1991 - 1997. :)
Ten SŘ je z 30.11.1987.
Je fakt, že ve všech pláncích *xls není uváděna Vk1, krom oficiálního geoplánu.
Zřejmě došlo ke změně statusu koleje při přechodu na nový předpis D2 v r.1997.
Přílohy
Nučice_.jpg
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 26 led, 2023 11:19 am

Ona 2. kolej byla vedena jako dopravní pouze pro odjezdy směr Rudná, takže ta výkolejka tam ničemu nevadila. Ale před rekonstrukcí stanice (nějakých 10 let zpátky?) tam ještě byla.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » čtv 26 led, 2023 11:29 am

Jo, jasně, to pojetí dopravních kolejí je upraveno podle znění novějších předpisů. Za starých předpisů se dalo na výjimku zapsanou ve SŘ odjíždět i z manipulačních kolejí, pokud to zab.zař umožňovalo. Resp. asi záleželo na místním kontrolorovi, co ve SŘ zkousl, a co ne.
V Nučicích byl skutečně výřez v ŘP na 2.s.k. jen na rudenské straně. Klička šla přeložit jen pro jízdu ven ze stanice.
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 26 led, 2023 11:32 am

Fando, nevíš o tom, jestli někdy v minulosti (50.-60 léta) nebylo odjezdové návěstidlo směr Loděnice dvouramenné? (1x do Loděnic, 2x do Hořelic)
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků