Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vvitty » pát 23 úno, 2018 1:00 pm

Vytěžovací jízda?

Ale spíš bych prohodil náklad toho Pao a Px - kontejner na Px a vozy na Pao.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2618
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Colonel32 » sob 24 úno, 2018 6:59 am

Bohužel ty plošinové vozy Roco jsou takové extra krátké...
Přílohy
framo2-s.jpg
Colonel32
 
Příspěvky: 851
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Tax » sob 24 úno, 2018 8:37 am

Colonel32 píše:Bohužel ty plošinové vozy Roco jsou takové extra krátké...

Tie barkasy by sa pohodlne zmestili na dlhší dvojosák, niečo ako naše Nd alebo Ndk. Obidva dohromady nemajú viac ako 5t, načo štvorový vagón?
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod OndraFíra » stř 28 úno, 2018 6:29 pm

Ahoj. Chtěl bych se zeptat ohledně ramp (normálie 30/H) u dřevěných skladišť ve stanicích.

1) - z čeho byly udělány hrany rampy? Předpokládám, že povrch rampy byl jen vysypán zeminou, ale z čeho byly hrany? Na plánu tady: http://zeleznicni-normalie.cz/Galerie/albums/Norm-lie/Rozd-len-podle-elezni-n-ch-spole-nost-/KkStB/Skladi-t-/Rampa-30-H/Rampa-30_H-ke-skladi-ti-23_H-nebo-24_H.jpg je vidět okraj kolem dokola rampy - ten byl jen z naskládaného kamene? Nebo z betonu? Nebo tam byly nějaké železné hrany? Dnes časté kolejnice se předpokládám začaly používat až později.
2) k čemu slouží otvory v boku rampy (viz červené šipky) a byly z obou stran, nebo jen ze strany ke kolejím?

Díky
Přílohy
210_dav_skladiste_2008-03-16_00.jpg
Naposledy upravil OndraFíra dne stř 28 úno, 2018 8:39 pm, celkově upraveno 1
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Myšpulín » stř 28 úno, 2018 7:40 pm

Nejsem sice odborník, ale ty otvory budou pro odvod vody, aby se nehromadila za stěnou.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod MirekTT » stř 28 úno, 2018 7:52 pm

A jsou z obou stran. Tedy alespoň ve V. Pavlovicích byly. Vlastně ještě trochu jsou.
DSC09889 (Small).JPG


Co se hrany týče, též nejsem odborník. Nicméně logicky vzato koleje byly na světě dřív, než rampa. Alespoň z pohledu tazatele. Čili bych v té době jako stavitel asi též sáhl po kolejnici jakožto hraně rampy. To z nákresu mohou být nějaké kotvy právě pro kolejnice. Ale znovu opakuji, je to jen úvaha.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2564
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod JanoH0e » pát 02 bře, 2018 12:17 am

Okraj rampy bol väčšinou drevo - trámec s L plechom na povrchu. Aspoň na väčšine tratí. Koľajnice ako hrana sa začali používať až keď nešli použiť nikde inde. Koľajnica je drahý špás, na takéto veci. Takže záleží na tom, v ktorom období je daná stanica. Ja osobne by som na lokálkovu stanicu dával koľajnice až od druhej polovice 50. rokov, na hlavnú trať tak od 30, kedy prebiehali rekonštrukcie.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 bře, 2018 9:06 pm

Pokud jde o ty rampy, tak hrany byly původně skutečně dřevěné, většinou na obou stranách, ale často jen na jedné straně, protože druhá podélná strana se někdy povlovně svažovala k cestě, takže na straně od cesty ani nemusela být zeď. Hrany se kotvily do zdi a ty slepé otvory ve zdivu sloužily právě tomu účelu, jak píše MirekTT - v otvorech končily (ocelové?) pruty s něčím (matky?) na spodním konci, co bylo přístupné právě z těch otvorů. Na některých plánech je nad každým otvorem vyznačen ještě zazděný hranolek z jiného materiálu než kamene (dřevo?), proti kterému se to upevňovadlo zřejmě zespoda utahovalo. Na půdorysech mají ty pruty - kotvy čtvercový průřez, takže předpokládám, že nahoře měly hlavy kvádrovitého tvaru, které se při utahování upevňovadel zamáčkly do dřevěné hrany rampy.

Jinak prostor mezi stěnami rampy se zavážel zeminou a nahoře byla kvůli vsakování vody většinou vrstva drobného dusaného kameniva, štěrku nebo jiného vhodného materiálu, později i dlažba. Časem se to stejně zaneslo hlínou, pak se v tom uchytily ostrůvky trávy i jiné vegetace.

Bohužel na plánech, které mám k dispozici, nejsou poznámky upřesňující materiál. Proto tam, kde nevím, dávám otazníky. Ale jak jsem to napsal, tak to dává smysl a odpovídá to postupům obvyklým v té době.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6062
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod OndraFíra » pát 02 bře, 2018 10:07 pm

Moc děkuju, hlavně hankovi za super popis.
Kolejnice se mi od začátku nezdála, tu až na pozdější epochy. Pro druhou epochu tedy zkusím to dřevo.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 bře, 2018 11:14 pm

Možná bych ještě měl dodat, že na starých plánech jsou rozměry těch hran uvedeny 20x20 až 30x30 - předpokládám, že je to v cm. A vzdálenost těch kotev je kolem 2 m, někde dokonce přesně 1,896 m = 1 vídeňský sáh - zvyky starých stavitelů a polírů se dodržovaly, i když už se dávno používala metrická míra :D
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6062
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » pon 05 bře, 2018 5:12 pm

Měl bych dotaz k návěsti 1038 až 1040 "návěstidlo je na opačné straně". Používá (používalo) se něco podobného i pro ranžírky? V předpisu D1 ani v TNŽ 34 2605 se nic podobného nevyskytuje. Ve slovenské TNŽ 34 2605 (http://www.masinky.info/wp-content/uploads/2013/12/TNZ_34_2605.pdf, str.45) podobná návěst je (bíle-modrá).
Díky za info.
Přílohy
navestidlo-na-druhe-strane.jpg
navestidlo-na-druhe-strane.jpg (23.05 KiB) Zobrazeno 7253 krát
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2918
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Posun dovolen - Zabezpečený nebo Nezabezpečený posun

Příspěvekod sidlo » pát 09 bře, 2018 7:24 am

Situace:
Skupinové sloučené odjezdové návěstidlo bez rychlostní návěstní soustavy platné pro jízdu vlaku i posun - světla zelené, červené, bílé).
Ve stanici zabezpečovací zařízení kategorie 2 - elektromechanika.
Epocha III - IV - léta 1962 - 1990.

Při posunu jaký byl obvyklý vzhled návěsti posun dovolen?
Posun dovolen - bílé světlo
nebo
Nezabezpečený posun - červená s bílým světlem?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3585
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 09 bře, 2018 9:50 am

sidlo: To záleží na tom, jestli jsou zřízeny závislosti mezi polohou výhybek a znaky návěstidel.
ano = zabezpečený posun, samotná bílá
ne = nezabezpečený posun, bílá pro posun, červená pro vlak (samotná červená platí i jako zákaz posunu)
V obou případech bude stožár návěstidla označen červenými a bílými pruhy, přičemž bílé pruhy budou poloviční šířky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6062
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod sidlo » pát 09 bře, 2018 9:58 am

sidlo píše:Ve stanici zabezpečovací zařízení kategorie 2 - elektromechanika.

Elektromechnika je SZZ II. kategorie, proto jsou její posunové cesty vždy nezabezpečené na rozdíl od cest vlakových. Proto ta otázka.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3585
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pát 16 bře, 2018 6:32 am

Ahoj, chtěl jsem se zeptat, do kdy bylo povinné řadit ve všech vlacích služební vůz a na konci vůz pro návěstníka? A dodržovalo se řazení vozu pro návěstníka i na lokálkách?

Dále by mě zajímalo, jestli je pravdou, že v každém vlaku musí být alespoň jeden vůz s ruční brzdou? Před lety jsem totiž fotil ucelenku Es s jedním Eas a dostal jsem takové vysvětlení... Na druhou stranu na Mn dnes běžně jezdí 742/751+(n*Es) a taky to jde... (Vůz Es totiž nemá ruční brzdu. )
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků