Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 bře, 2018 11:14 pm

Možná bych ještě měl dodat, že na starých plánech jsou rozměry těch hran uvedeny 20x20 až 30x30 - předpokládám, že je to v cm. A vzdálenost těch kotev je kolem 2 m, někde dokonce přesně 1,896 m = 1 vídeňský sáh - zvyky starých stavitelů a polírů se dodržovaly, i když už se dávno používala metrická míra :D
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2408
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » pon 05 bře, 2018 5:12 pm

Měl bych dotaz k návěsti 1038 až 1040 "návěstidlo je na opačné straně". Používá (používalo) se něco podobného i pro ranžírky? V předpisu D1 ani v TNŽ 34 2605 se nic podobného nevyskytuje. Ve slovenské TNŽ 34 2605 (http://www.masinky.info/wp-content/uploads/2013/12/TNZ_34_2605.pdf, str.45) podobná návěst je (bíle-modrá).
Díky za info.
Přílohy
navestidlo-na-druhe-strane.jpg
navestidlo-na-druhe-strane.jpg (23.05 KiB) Zobrazeno 2105 krát
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 1937
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Posun dovolen - Zabezpečený nebo Nezabezpečený posun

Příspěvekod sidlo » pát 09 bře, 2018 7:24 am

Situace:
Skupinové sloučené odjezdové návěstidlo bez rychlostní návěstní soustavy platné pro jízdu vlaku i posun - světla zelené, červené, bílé).
Ve stanici zabezpečovací zařízení kategorie 2 - elektromechanika.
Epocha III - IV - léta 1962 - 1990.

Při posunu jaký byl obvyklý vzhled návěsti posun dovolen?
Posun dovolen - bílé světlo
nebo
Nezabezpečený posun - červená s bílým světlem?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 09 bře, 2018 9:50 am

sidlo: To záleží na tom, jestli jsou zřízeny závislosti mezi polohou výhybek a znaky návěstidel.
ano = zabezpečený posun, samotná bílá
ne = nezabezpečený posun, bílá pro posun, červená pro vlak (samotná červená platí i jako zákaz posunu)
V obou případech bude stožár návěstidla označen červenými a bílými pruhy, přičemž bílé pruhy budou poloviční šířky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2408
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod sidlo » pát 09 bře, 2018 9:58 am

sidlo píše:Ve stanici zabezpečovací zařízení kategorie 2 - elektromechanika.

Elektromechnika je SZZ II. kategorie, proto jsou její posunové cesty vždy nezabezpečené na rozdíl od cest vlakových. Proto ta otázka.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pát 16 bře, 2018 6:32 am

Ahoj, chtěl jsem se zeptat, do kdy bylo povinné řadit ve všech vlacích služební vůz a na konci vůz pro návěstníka? A dodržovalo se řazení vozu pro návěstníka i na lokálkách?

Dále by mě zajímalo, jestli je pravdou, že v každém vlaku musí být alespoň jeden vůz s ruční brzdou? Před lety jsem totiž fotil ucelenku Es s jedním Eas a dostal jsem takové vysvětlení... Na druhou stranu na Mn dnes běžně jezdí 742/751+(n*Es) a taky to jde... (Vůz Es totiž nemá ruční brzdu. )
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 876
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vaclav86cz » pát 16 bře, 2018 8:22 am

Vladimír_B píše:Dále by mě zajímalo, jestli je pravdou, že v každém vlaku musí být alespoň jeden vůz s ruční brzdou? Před lety jsem totiž fotil ucelenku Es s jedním Eas a dostal jsem takové vysvětlení... Na druhou stranu na Mn dnes běžně jezdí 742/751+(n*Es) a taky to jde... (Vůz Es totiž nemá ruční brzdu. )


No asi není. Protože když se podíváš na některé ucelenky. Např. některé vozy na automobily, tak ty třeba nemají ruční brzdy. Vím, že se to na spádech řešilo tím, že HV musela být vybavena zarážkami. Ale jak je to teď nevím...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 286
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 18 bře, 2018 4:47 pm

Brzdění vlaků je dnes upraveno u ČD předpisem V 15/I (a už x let, jmenoval se tak už před 32 lety, kdy jsem dělal zkoušky u ČSD já) a u Carga směrnicí KVs3-B-2010, která V 15/I u ČDC nahradila v r. 2010.

Pokud je řeč o nákladních vlacích, tak řazení nákladních vlaků je stanoveno kapitolou 3.1.2 a vybavení vozu ručními brzdami kap. 3.1.3 citované směrnice. Konkrétně:

3.1.2.11 Návěstní vůz vlaku, tj. poslední vůz tažených a první vůz sunutých vlaků musí mít správně
účinkující a zapnutou průběžnou brzdu. ... U sunutých vlaků musí mít první vůz i kohout záchranné brzdy.
3.1.2.12 Ustanovení čl. 3.1.2.11 se nevztahuje pouze na náběžníky s takovou závadou, pro kterou nelze jejich hlavní potrubí naplnit.
Pokud poslední náběžník nemá upotřebitelnou průběžnou brzdu:
a) musí mít obsazenou ruční brzdu, nebo
b) musí být za ním zařazeno vozidlo buď s účinkující průběžnou brzdou, nebo, nemá-li některý
náběžník upotřebitelné hlavní potrubí, s obsazenou ruční brzdou.
(Dále je spousta ustanovení na téma jak se pozná funkční brzda apod.)
...
3.1.2.13 Sestavení soupravy pro PMD (= posun mezi dopravnami) musí odpovídat ustanovením této směrnice pro vlak.
3.1.3.1 Provoz vozů s ručními brzdami
Vyzkoušených upotřebitelných ručních brzd musí být na vlaku tolik, aby v místě největšího
sklonu tratě na dopravní cestě vlaku byla dosažena jejich potřebná brzdící váha. K tomuto účelu
lze použít i vozy s pořádací brzdou ovládanou ručním kolem ze země (dále jen ruční brzda).
(Dále je tabulka výpočtu brzdicích %.)
3.1.3.2 Nelze-li podmínky čl. 3.1.3.1 splnit, jedná se o tzv. „Vlak sestaven z vozů bez upotřebitelných
ručních brzd“. V tomto případě stanoví podmínky pro zajištění vlaku proti pohybu v místě
největšího sklonu tratě na dopravní cestě vlaku určený zaměstnanec DAC (= dispečerský aparát ČD Cargo).
(Dál je mj. výpočet, kolik vozů se musí podložit zarážkami, když souprava nemá ruční brzdy.)
...
3.1.3.14 Každé hnací vozidlo, které dopravuje vlaky nákladní dopravy, musí mít pro případné použití na trati ve své výbavě 4 zarážky.
3.1.3.15 Při plánované dopravě souprav bez upotřebitelných ručních brzd určí podmínky DAC.

Pokud jde o povinné obsazování návěstních vozů průvodčím, tak si myslím (nejsem si úplně jistý a mohu se samozřejmě mýlit), že obecně skončilo nejpozději v r. 1962, kdy se přestaly používat návěsti "Konec předjížděného vlaku" apod. vyžadující za dopravy změny barvy koncových světel na vlacích. Nicméně na některých tratích, kde to vyžadovaly místní podmínky (třeba velký spád a předpokládané sunutí vlaků zpět při uváznutí ve stoupání) se jako návěstní řadily služební vozy s ruční a záchrannou brzdou obsazené průvodčím ještě v 80. letech. Podobně tomu bylo i u sunutých vlaků.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2408
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pon 19 bře, 2018 9:09 pm

Pokud se nepletu, tak návěstníci běžně v těch osmdesátých letech fungovali, např. u Pn vlaků , kde byl strojvedoucí + mechanik + návěstník. Viz "Ustanovení místního významu" v SJŘ 521, kde návěstník hlásil ve Vršovicích vj. n. (105. kolej) telefonicky uvolnění zadního námezníku.
tomkanka
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pon 19 bře, 2018 9:21 pm

Děkuji pánové
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 876
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » ned 01 dub, 2018 4:57 pm

Dotaz: copak tam dělá ta M263.0?
https://www.geocaching.com/geocache/GC5 ... 6a8e0a4b88
(druhá fotka)
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 876
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod robot » pon 07 kvě, 2018 6:58 pm

Zdravím.
Měl bych dotaz ohledně označování lokomotiv za protektorátu.Na některých fotkách je vidět jen označení "V"na dýmničních dvířkách, na jiných je "V" i na budce strojvedoucího. Ve filmu "Zbraně pro Prahu" je na lokomotivě i na tendru označení BMB/ČMD, které jsem bohužel na žádných dostupných fotkách nenašel.
Předem děkuji za pomoc.
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 126
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha


Indikační deska

Příspěvekod sidlo » pát 20 črc, 2018 8:20 am

Dotaz. Víte kdo vyráběl a od kdy se montovaly indikační desky pro elektromechaniku? Zelená deska a bíle vyznačené koleje.

Obrázky na KReportu https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=826556.jpg&httpref=

Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » ned 22 črc, 2018 7:23 am

Teď jsem narazil na tohle:
tomkanka píše:Pokud se nepletu, tak návěstníci běžně v těch osmdesátých letech fungovali, např. u Pn vlaků , kde byl strojvedoucí + mechanik + návěstník. Viz "Ustanovení místního významu" v SJŘ 521, kde návěstník hlásil ve Vršovicích vj. n. (105. kolej) telefonicky uvolnění zadního námezníku.
Takže: ano, pletete se. Ona ta ustanovení je nutné umět číst, resp. znát reálie okolo nich: předpis sice usilovně předstíral, že vlaky jezdí obsazeny plnopočetnými četami a všechno ostatní je výjimka, ve skutečnosti ale na tu výjimku jelo 99 % nákladních vlaků. Akorát u Mn většinou byla četa a z té čety byl někdo ve funkci návěstníka - ale toho stejně ani nenapadlo trávit jízdu někde na návěstním voze, když může sedět v hytláku.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 564
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků