Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » čtv 18 bře, 2021 5:03 pm


Právě takto jsem se dozvěděl o točně.

Střelec
Díky za info.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » pát 02 dub, 2021 11:19 am

Ahoj, mám tady takovou divnověc, tak snad neva. https://www.k-report.net/ukazobrazek.ph ... &stranka=1 opravdu je na Res naložen písek??? Bych se bál, že to cestou postrácím. :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Jirka Černý » pát 02 dub, 2021 12:06 pm

Vladimír_B píše:Ahoj, mám tady takovou divnověc, tak snad neva. https://www.k-report.net/ukazobrazek.ph ... &stranka=1 opravdu je na Res naložen písek??? Bych se bál, že to cestou postrácím. :D

Vozím podobě písek nákladním autem na nízkém kontejneru a docela to drží, je fakt že jenom pár kilometrů. Mnohem horší je suchý lehký substrát který cca nad 70km/h začne brát vítr, ale obvykle ho přiveze ve velkém zaplachtovaná vana. Viděl jsem video jak na podobný vagón byly z písku udělané dvě pořádné čepice a ty někdo poctivě přitáhl kurtou.
Jirka Černý
 
Příspěvky: 123
Registrován: úte 05 led, 2021 5:17 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 dub, 2021 12:25 pm

Jirka Černý píše:
Vladimír_B píše:Ahoj, mám tady takovou divnověc, tak snad neva. https://www.k-report.net/ukazobrazek.ph ... &stranka=1 opravdu je na Res naložen písek??? Bych se bál, že to cestou postrácím. :D

Vozím podobě písek nákladním autem na nízkém kontejneru a docela to drží, je fakt že jenom pár kilometrů. Mnohem horší je suchý lehký substrát který cca nad 70km/h začne brát vítr, ale obvykle ho přiveze ve velkém zaplachtovaná vana. Viděl jsem video jak na podobný vagón byly z písku udělané dvě pořádné čepice a ty někdo poctivě přitáhl kurtou.


Podle odstínu bych to viděl na sklářský písek. Ten je těžký a ještě celkem nedávno se vozil jenom v normálních otevřených sypácích, taky se nikdo nebál, že to vezme vítr. V době pořízení snímku u ČSD trvale chyběl ložný prostor, tak se tomu ani moc nedivím...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jipol57 » pát 02 dub, 2021 12:49 pm

Mám v paměti, že na postrkové 731, když tlačila vlak s pískem, tak se musely měnit čelní okna. Po jízdě byly okna opískované, neprůhledné. A tuším že to byly vagony Sas.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 dub, 2021 2:16 pm

jipol57 píše:Mám v paměti, že na postrkové 731, když tlačila vlak s pískem, tak se musely měnit čelní okna. Po jízdě byly okna opískované, neprůhledné. A tuším že to byly vagony Sas.


:?:

Tak třeba ty plošiňáky použili schválně, aby ten písek nelítal tak vysoko... :lol:

No, fakt je, že v nácestných stanicích mezi Jestřebím a Bakovem nad Jizerou bývaly vedlejší dopravní koleje tím pískem zasypané. Třeba v takových Doksech to i v horkém létě vypadalo, jako kdyby tam nasněžilo... Ale to spíš kvůli netěsnostem klapek vozů v pískařských vlacích, které tam stávaly a čekávaly na křižování. Na trati to tak hrozně nevypadalo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jipol57 » pát 02 dub, 2021 4:56 pm

hank píše: :?:

Tak třeba ty plošiňáky použili schválně, aby ten písek nelítal tak vysoko... :lol:

Tím jsem chtěl říct, že na místo určení toho asi moc nepřivezli. Že písek se vrchem zfukuje taky z vagonů k tomu určených, natož takhle. Taky v autě už jsem dostal "spršku" z náklaďáku písku, když se jede za ním. Ale záleží jaký je to písek a taky jak je navlhlý.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Petr S. » pát 02 dub, 2021 8:07 pm

Vozit písek ve vozech Res ( a pod. )není tak neobvyklé , jak by se mohlo zdát . Bylo to inspirativní pro Brawu - viz e-bay
https://www.ebay.de/itm/2x-Brawa-Schwer ... Sw1QdgYOPK
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » sob 03 dub, 2021 5:27 am

Pískové vlaky z nízkostěnných vozů jsou legendární v NDR. Tam to bylo normou.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod look23 » sob 03 dub, 2021 5:47 am

U ČSD se to často vozilo na vozech Paov. Což jsou v podstatě plošinové Pao s bočnicemi.
Obrázek
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 03 dub, 2021 7:16 am

Mě ten písek zaujal, tak jsem se trochu díval na čísla. Sypná ani objemová hmotnost suchých písků se příliš neliší, lhostejno zda jde o písek říční nebo kopaný, stavební nebo křemičitý. Jde o materiály srovnatelně těžké s jinými minerály nebo sypanými stavebními materiály, sypná hmotnost je někde mezi 1,4 a 1,8 kg/l. Jestli to bude při jízdě z naložené fůry lítat, o tom zřejmě rozhoduje zrnitost. Sklářské písky se podle požadavků skláren dodávají o zrnitosti 0,1 - 1 mm, takže zde je zřejmě zakopán pes, čím menší částice, tím hůř. Např. nejjemnější frakce kopaných písků 0 - 4 mm se vozí na nezakrytých fůrách běžně. A jestli špagetka kolegy jipol57 strkala vlak s ostrohranným pískem frakce 0,3/0,8 pro tryskání, asi to dopadlo tak, jak muselo.

Ať je to jak chce, vozit jemné frakce písku v nízkostěnných vozech asi není úplně nejlepší nápad.

V dobách, kdy ještě nebylo tolik sypáků a různé sypané materiály se běžně vozily ve vysokostěnných vozech, se u ČSD řešíval opačný problém. Často se někomu podařilo vagón řádně přeložit, protože selský rozum nemívá o sypných hmotnostech příliš přesnou představu. (Zahrádkáři si občas nechají přivézt třeba 5 nebo 10 metráků kačírku a pak se diví, jak je ta hromádka malá.) U ČSD se za 1. republiky nakládal do uhláků např. čedič a na jejich vnitřní stěny se dělaly rysky označující max. výšku vrstvy nakládaného materiálu. A my pamětníci víme, že když za reálného socialismu přes naše území tranzitovaly Pn vlaky uhláků OPW s maďarským bauxitem pro soudruhy v NDR, tak nám to připadalo divné: Vagón při pohledu ze země vypadal prázdný a podélník vozu seděl málem až na opascích pružnic. Teprve až pohled z mostu nebo lávky ukázal, že se takový vůz ložil max. do 2/3 výšky stěn. Tak možná by tohle bylo řešení i pro ten písek.

Mimochodem, ty vlaky s bauxitem patřily v polovině 70. let k posledním gardovým výkonům párařů v nákladních turnusech depa Česká Lípa. Prohoďte před pamětníkem "brána borců" a uvidíte, jak ožije. :lol: (Pro nepamětníky: Brána borců aka Novohuťské sedlo je vrcholový bod tratě bývalé České severní dráhy mezi žst Svor a Jedlová ve výšce 559 m n. m. Název se vztahuje ke kamennému nadjezdu na tom místě. Všechny lokomotivní čety nákladních vlaků tam od nepaměti obětovaly černokněžníku Zababovi a dalším nadpřirozeným bytostem dohlížejícím na železniční provoz kus uhlí jako výraz díků, že se tam vyhrabaly v řádné jízdní době a že nemusely použít ustanovení služebních pomůcek předepisujících opatření pro sunutí vlaku zpět do Svoru.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod look23 » sob 03 dub, 2021 8:37 am

Když se řeší ložení vozů. Tak je to zajímavé i u vápenců, když se navíc započítá třída zatížení trati.

Příklady:
vozy Fals-z s vápencem - kopečky do 3/4 výšky vozu
vozy Falls s vápencem - kopečky ani nejsou vidět
vozy Falls s uhlím - kopce až po okraj
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 03 dub, 2021 11:26 am

look23: No tak sypná hmotnost uhlí je oproti vápenci zhruba poloviční.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » sob 03 dub, 2021 12:27 pm

Dennodenní obrázek u DR. Tohle je 9. 8. 1980 v Nebra.

Obrázek
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Jirka Černý » sob 03 dub, 2021 3:08 pm

https://youtu.be/MF85rI9oyeM
Úplně to není k tématu, ale jen pro představu jak vypadá kvalitní přetěžování, ano třeba zmíněný kačírek dokáže klasickou káru za auto snadno přetížit o 100% ale tady soudruzi to je jiný level.
Jirka Černý
 
Příspěvky: 123
Registrován: úte 05 led, 2021 5:17 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků