Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod freeez » úte 18 zář, 2012 8:53 pm

zase jsem o něco chytřejší, dík :)
freeez
 
Příspěvky: 15
Registrován: pát 28 srp, 2009 8:53 am

Re:

Příspěvekod Peter » čtv 20 zář, 2012 11:15 pm

JanoH0e píše:Kto chce mať autentický model, mal by.


Vrátim sa ešte k tým hviezdám na mašinkách. Myslím, že by sme to mohli trošku viac upresniť. Kto má obdobie medzi 1951 až 1968, ano, mal by mať hviezdu, na všetkých fotkách z tej doby sú rušne len s hviezdou. Aspoň ja som inak nevidel. Ale kto má obdobie od konca augusta (srpna) 1968 do 69, tak by ju zasa naopak mať nemal, videl som z tej doby veľa fotiek, a všetky rušne boli len bez.

V druhej polovici 70. rokov už väčšina hviezdu zasa má, ale ešte aj vtedy sa výnimočne objaví mašina bez. Videl som v nejakej knihe fotku z roku 1977, a rušeň ťahajúci vlak hviezdu nemal.


Vnímal by som to asi takto:
Takže kto má 70. roky, môže ju mať, ale aj nemusí. (väčšina mala, no našli sa výnimky, ktoré nemali)
Kto má obdobie cca od 1952 do 1966 až možno 67, priam musí ju mať! (Ale väčšinou boli veľmi zašpinené)
Kto má cca od 1967 do 21 augusta 1968 - nálada v Československu veľmi uvoľnená, hviezdu stále asi všetci majú, ale asi sa už mohlo stať, že mašina vyšla na trať aj bez, a nikto už z toho nerobil problém...
Kto má od 21 august 1968. do 69. až 1970. - nesmie ju mať! :D, všetci hviezdu zhodili, ak by ju mal, bol by takmer za zradcu a podporovateľa okupačných vojsk, ktoré mali tento symbol za svoj.
Kto má ale už 80. roky, zasa jednoznačne ju mať musí :D.
Naposledy upravil Peter dne čtv 05 črc, 2018 7:20 pm, celkově upraveno 4
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Peter » sob 22 zář, 2012 3:36 pm

Radek Strnad píše:Ona se také někdy měnila barva popisů z bílé na žlutou,ale nemůžu teď najít jak a kdy to proběhlo.


kos píše:Také se začínám zajímat o III. epochu. A mě by právě zajímalo kdy ty bílé nápisy na osobních vagonech převedli na žluté, nevíte to někdo?

Někde jsem četl, že žluté nápisy na osobních vozech byly zavedeny již v roce 1950, ale z barevného filmu "Honzíkova cesta" z roku 1956 se i mně zdá, že všechny osobní vozy mají nápisy bílé.



Tu je téma o tom, všetci mrknite tam:

http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=11&t=6937


,
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radekkrupka » stř 03 říj, 2012 5:28 am

Drážní objekty jako součást lehkého opevnění: Z knihy Netypické objekty ČS lehkého opevnění (aut. Ivo Vondrovský)

Obrázek
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Peter » ned 11 srp, 2013 6:25 pm

Srdečne všetkých zdravím.

Mám malú otázku - tie sovietské svetelné navestidlá - Od ktorého roku sa začali dávať na ČSD?


Pre mňa sú to tie najkrajšie, vyzerajú tak efektne... :)


Obrázek


http://www.eshop-rychle.cz/es-pecky/esh ... navestidla
Naposledy upravil Peter dne čtv 05 črc, 2018 7:41 pm, celkově upraveno 2
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » ned 11 srp, 2013 7:35 pm

Peter píše:Mám malú otázku - tie sovietské svetelné navestidlá - Od ktorého roku sa začali dávať na ČSD?


http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002256-Svetelne-navestidla-na-ZSR-CSD-1-cast-Tie-sucasne-na-ustupe/
a nasl. casti serialu na vlaky.net
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Peter » ned 11 srp, 2013 7:54 pm

Vďaka. Takže na Slovensku od roku 1952. V Čechách odhadujem, že možno aj o rok prv ...
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » úte 12 lis, 2013 8:37 pm

Zdravím, jaké byly kategorie za R-U tratí?

hlavní trať
hlavní trať druhého řádu
"lokálky"

Děkuji
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » úte 12 lis, 2013 10:11 pm

Záleží asi na tom co tě na tom zajímá. Pokud vím, tak stavebně byly jen dva druhy. Tratě stavěné podle běžných pravidel a ty podle pravidel pro železnice nižšího řádu. V roce 1880 vyšel první zákon na dané téma, další pak 1887, 1894 a 1910. Předtím už některé dráhy dostaly vyjímku.

Možná však existovaly jiné kategorie. Třeba z provozního hlediska, možná vojáci měli svoji kategorizaci. Ale nenarazil jsem na to.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 13 lis, 2013 7:03 am

radeksindy: Tohle je zajímavá otázka. Např. trať Rakovník - Bečov byla sice stavěná podle zákona o lokálkách, ale vojáci do toho kecali tak mohutně, že ji to hospodářsky málem položilo. To se týkalo únosnosti 14 t na nápravu, délek staničních kolejí, zabezpečovacího zařízení a hlavně přídělu lokomotiv - přidělené devětapadesátky (324.2 ČSD) tam samozřejmě byly zbytečný luxus a provozně drahé, tak je nakonec stejně vyměnili za sedmadevadesátky (310.0 ČSD). Tratě Rakovník - Beroun a Zdice - Protivín byly vedeny jako "hlavní trati II. řádu" a taky by mě docela zajímalo, ve kterém tehdejším právním předpisu to mělo oporu a jestli/jak se to konkrétně projevovalo v normáliích, zatímco Rakovník - Louny už stavěli podle zákona o lokálkách, i když se velice brzy stala tranzitní přinejmenším pro dálkové uhelné vlaky z Mostecka do jižních Čech.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vmucha » stř 13 lis, 2013 8:57 am

Armáda byla povinným účastníkem schvalovacího řízení u každé stavby. Armáda si uvědomovala, že dráha je strategická záležitost. V té době něco jako dnešní letectvo.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 642
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 13 lis, 2013 11:17 am

vmucha: To jo, ale to, co předváděli na té bečovské, bylo zřejmě i na tehdejší c.k. móresy moc. Já k tomu zkusím najít nějaké podrobnosti.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Patrik Novák » stř 13 lis, 2013 11:22 am

něco málo je k tomu : SVĚT ŽELEZNICE 1/2013 ( 45 )
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Vladimír_B » stř 13 lis, 2013 4:30 pm

Domnívám se, že "dvojky" měli "úlevy" jen mírové (váha kolejnic na metr, minimální r oblouků, sklony), ale jinak museli býti "v plné palbě" (wechtry na dohled, návěstidla, telegrafní vedení, délka staničních kolejí a "propustnost tratě"...). Stačí porovnat Českomoravskou transversální dráhu s nějakou hlavnější tratí...

radeksindy: mě právě zajímá jestli byly jen tři nebo více druhů... A případné rozdíly, i když z pohledu modelářského mi ty rozdíly mezi I. a II. třídou moc platné nejsou. Konkrétně ty "úlevy" se hůře modelují, pokud bych tedy nedělal nějakou I. epochu (a sebevrah či sadista nejsem :D )...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » stř 13 lis, 2013 8:16 pm

Úplně nerozumím tomu pojmu "mírové úlevy", ale tady zmiňovaná lokálka mezi Rakovníkem a Bečovem je vyjímečným extrémem.

Transverzálka byla postupně stavěna odroku 1883 a byl už přinejmenším na části úseků využit zákona č. 56/1880. Z našeho pohledu se nám to zdá jako něco mezi hlavní tratí a lokálkou, ale fakticky se jedná o lokálku. Jenomže stavební a provozní podmínky podle zákonů z roku 1880 byly zřejmě jiné než ty, které si obvykle spojujeme lokálkami stavěnými podle pozdějších pravidel.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků