Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » sob 21 led, 2023 7:32 pm

Na to objíždění po manipulační koleji pozor - ona není manipulační jako manipulační: objíždět po manipulační koleji, která slouží jako VNVK (= všeobecná vykládková a nakládková kolej) moc nešlo, protože za dob ČSD byly tyhle koleje prakticky pořád obsazeny vykládanými a nakládanými vozy.
Jinak objíždění soupravy je posun a posunovat se samozřejmě smí po všech staničních kolejích, dopravních i manipulačních. Naopak jízdy vlaků mohou být uskutečňovány v zásadě jenom po dopravních kolejích.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod mnet33 » ned 22 led, 2023 11:00 am

No áno, taká manipulačka prakticky bývala obsadená takmer stále, ale aj sa tam často posunovalo...

Môže sa stať, že príde železničiar a prikáže tým, čo vykladajú a nakladajú vagóny, aby na chvíľu prerušili svoju prácu, lebo tú koľaj nutne potrebujú, takže im vagóny na chvíľu niekam odtlačia a potom zas vrátia. Prípadne to isté môže železničiar spraviť, ak potrebujú odtiaľ získať nejaký už vyložený vagón...

Posunovanie, teda rôzne to rozpájanie vagónov, presun a nové spájanie, obiehanie lokomotívy samej alebo s vagónmi, tiež aby sa získal priestor tak i dočasné zasúvanie vagónov niekam... Toto posunovanie, pričom ak sú takmer všetky koľaje obsadené, to je často hotový hlavolam, ktorý sa ale vyriešiť musí, preto všetko je dovolené. Jediné, čo sa pri posunovaní nesmie, je prekračovať označník u vchodového návestidla do stanice.
Naposledy upravil mnet33 dne ned 22 led, 2023 11:31 am, celkově upraveno 1
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » ned 22 led, 2023 11:22 am

mnet33 píše:...Jediné, čo sa pri posunovaní nesmie, je prekračovať označník u vchodového návestidla do stanice.

I za ten se smí za určitých podmínek posunovat.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod mnet33 » ned 22 led, 2023 11:32 am

Tak popíš za akých, prosim.
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 22 led, 2023 11:40 am

Ne každá manipulační kolej je VNVK. (Opačně to samozřejmě platí.)

mnet33 píše:...preto všetko je dovolené.


Já bych si dovolil trochu to opravit: Dovoleno je všechno, co dovoluje staniční řád a na dirigovaných tratích PND3. A poslední inštance, která tomu vládne, je výpravčí/dispečer DOZ/dirigující dispečer. (Samozřejmě v souladu s dopravními předpisy.)

Nicméně především na tratích D3 nebývalo výjimkou, že se v případech potřeby používalo pro křižování/předjíždění nebo objetí i VNVK. Často to bývalo uvedeno právě v PND3 a ve služebních pmůckách ke GVD.

A když to fakt nešlo, tak se to řešilo například takto: Když se ještě nakládala břidlice v koncové dopravně D3 Svobodné Heřmanice (jedna kolej dopravní, jedna manipulační, dlouhý šturc), tak se tam vozily až 4 vozy, takže se dva musely odstavit do šturcu a dva na manipulační kolej a objet nešlo. Maňas nechal prázdné vozy v sousední dopravně Jakartovice, do Sv. Heřmanic jela lok. pro ložené vozy sólo, odstavila je v Jakartovicích, do Sv. Heřmanic odvezla prázdné vozy k nakládce a zpět na vlak se do Jakartovic vrátila zase sólo. No a alternativou k takovému postupu mohlo být sunutí; na této slezské lokálce se nepoužívalo, ale jinde - třeba z Vraňan do Lužce, kde je taky jenom jedna dopravní kolej - ano. Se smíšenými Pv vlaky ve složení hytlák - rybák - nákladní vozy jezdili ke konci existence ČSD dokonce čmeláci a tlačilo se směrem do Lužce, ale i ve všech dřívějších epochách bývala tato 4 km dlouhá štégovská lokálka pestrou přehlídkou všeho, co zrovna měli kralupští strojmistři k dispozici, a často tam vystavovali cokoli, co zrovna mělo kola a bylo to pojízdné...
Naposledy upravil hank dne ned 22 led, 2023 11:55 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6113
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 22 led, 2023 11:53 am

Stísněná situace bývá občas na bezdružické lokálce, kde dopravna Cebiv s jedinou dopravní kolejí slouží už desítky let k soustředěné nakládce dřeva ze státních lesů.

cebiv.jpg
cebiv.jpg (23.88 KiB) Zobrazeno 1951 krát


Kolej označená jako 2. + přilehlý šturc 2a je dnes vlečka obsluhovaná náležitostmi ČD Cargo, 3. kolej je manipulační (VNVK). Ještě nedávno se tam pravidelně křižoval maňas s motorákem. Lokomotivu Mn vlaku bylo možno zamknout na vlečce nebo se v souladu s PND3 pro křižování mohlo použít 3. koleje.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6113
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod mnet33 » ned 22 led, 2023 12:33 pm

Toto teraz píšem pre začiatočníkov a tých, čo to proste nepoznajú:

Pravidlom je, že z manipulačnej koľaje sa vlak na šíru trať do ďalšej stanice vypraviť nesmie. Takže vlak pred vypravením musíme najprv postaviť (pomocou posunovania) na dopravnú koľaj.

Ale nájdu sa výnimky u nejakých staničiek, ako popisuje Hank, kde sa do predpisov k danej staničke taká výnimka vytvorí.
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » ned 22 led, 2023 2:07 pm

mnet33 píše:Tak popíš za akých, prosim.
Jak prosté, drahý Watsone: výpravčí si sjedná posun za označník.
hank píše:Nicméně především na tratích D3 nebývalo výjimkou, že se v případech potřeby používalo pro křižování/předjíždění nebo objetí i VNVK.
Ještě do prosincové změny JŘ křižovaly osobáky s použitím manipulační koleje v dopravně Sedlice.
mnet33 píše:Toto teraz píšem pre začiatočníkov a tých, čo to proste nepoznajú:

Pravidlom je, že z manipulačnej koľaje sa vlak na šíru trať do ďalšej stanice vypraviť nesmie. Takže vlak pred vypravením musíme najprv postaviť (pomocou posunovania) na dopravnú koľaj.

Ale nájdu sa výnimky u nejakých staničiek, ako popisuje Hank, kde sa do predpisov k danej staničke taká výnimka vytvorí.
Je sice chvályhodné to začátečníkům tučným červeným písmem zopakovat, ale v praxi to tak úplně pravda není: pokud mám TZZ, tak mi stačí, že vlak cestou z té manipulační koleje mine odjezdové návěstidlo dovolující jízdu; pokud nemám TZZ, tak je to vlastně fuk. Dokonce v praxi jsou případy, že u manipulační koleje je zřízeno odjezdové návěstidlo; Mn vlak přijede na dopravní kolej, v průběhu obsluhy stanice se přestaví na manipulační a pak přímo z ní odjíždí.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod mnet33 » ned 22 led, 2023 2:35 pm

Ok. Nie je však asi príliš dobrý nápad všelijaké výnimky premieňať na bežné pravidlá u väčšiny staníc. Ako dieťa, ešte v dobách ČSD, som trávil veľa času okolo staníc. Videl som veľa posunovania a nespočet odjazdov vlakov, nikdy som ale nevidel vypraviť vlak z manipulačnej koľaje. Aj keď s tým bolo viac práce, predsa si železničiari tu prácu museli dať a presunúť súpravu najprv na koľaj dopravnú, až odtiaľ vlak následne vypraviť. Proste také bolo pravidlo na absolútne drvivej väčšine železničných staníc v Československu. A dopĺňam, že aj bez ohľadu na to ako dlho vlak meškal, alebo iné vlaky preto meškali. Proste to pravidlo sa striktne dodržiavalo.

(A iste sa nájde dosť takých, ktorí sa chcú pobaviť s vláčikmi práve tak ako naozaj aj s tým presným dodržiavaním všeobecných pravidiel, ktoré platili na väčšinovej báze. :) )
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Franta Krása » ned 22 led, 2023 9:41 pm

Křižování na D3 pomocí manipulační koleje v Horní Libchavě na trati Č.Lípa - Č.Kamenice.
Přílohy
Horní Libchava.jpg
Nkové moduly, FREMO, DCC, III-IV, http://1-160.webnode.cz
Uživatelský avatar
Franta Krása
 
Příspěvky: 45
Registrován: ned 24 bře, 2013 8:21 am
Bydliště: Praha

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 22 led, 2023 11:09 pm

Po nahlédnutí do několika PND3 mohu potvrdit, že dopravny, kde použití manipulačních kolejí pro křižování, předjíždění a dostižení vlaků výslovně není dovoleno, jsou výjimkami. A to se týká i VNVK včetně obsazených kolejí a také vjezdů/odjezdů vlaků na manipulační koleje a z nich.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6113
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pon 23 led, 2023 9:57 am

mnet33 píše:Ok. Nie je však asi príliš dobrý nápad všelijaké výnimky premieňať na bežné pravidlá u väčšiny staníc. Ako dieťa, ešte v dobách ČSD, som trávil veľa času okolo staníc. Videl som veľa posunovania a nespočet odjazdov vlakov, nikdy som ale nevidel vypraviť vlak z manipulačnej koľaje. Aj keď s tým bolo viac práce, predsa si železničiari tu prácu museli dať a presunúť súpravu najprv na koľaj dopravnú, až odtiaľ vlak následne vypraviť. Proste také bolo pravidlo na absolútne drvivej väčšine železničných staníc v Československu. A dopĺňam, že aj bez ohľadu na to ako dlho vlak meškal, alebo iné vlaky preto meškali. Proste to pravidlo sa striktne dodržiavalo.


Nechápu sice jak jsi jako dítě stačil sledovat posun v drtivé většině stanic v Československu, ale to není podstatné. Dodržovalo se kulový!
Pokud někde na lokálce bylo kvůli křižování potřeba přestavit např. Mn vlak na manipulační kolej, v plachtě grafikonu byla poznámka: "Vlak XXXX ve stanici XXXX s vlaky YYYY a ZZZZ křižuje jeho přestavením na manipulační kolej", další poznámka byla v sešiťáku. Případ klasické lokálkové stanice o dvou dopravních a jedné manipulační koleje, bez odjezdových návěstidlel, s telefonickým dorozumíváním - ten maňas do té stanice přijel, obstaral případný posun a zamkl se na manipulační koleji. Na dopravní koleji vykřižovaly osobáky, odjely, a když přišla odhláška, výhybkář shodil výkolejku, hodil výhybku z manipulační koleje, výpravčí dal "Odjezd", a ten maňas z té manipulační koleje normálně odjel pryč. Nic se nikam zpátky nepřestavovalo, prostě se odjelo od skladu.
Netvrdím, že to bylo v souladu s předpisem, ale taková v 99% byla praxe. To jedno procento proti platilo pouze když se někde v okolí pohyboval KD.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pon 23 led, 2023 10:12 am

Morris Zapp píše:...Dokonce v praxi jsou případy, že u manipulační koleje je zřízeno odjezdové návěstidlo; Mn vlak přijede na dopravní kolej, v průběhu obsluhy stanice se přestaví na manipulační a pak přímo z ní odjíždí.

Pokud je u koleje odjezdové návěstidlo, už to není (i když to tak vypadá) kolej manipulační, ale dopravní. I když má výkolejku, a smí se z ní jen odjíždět. Klasický případ jsou Hvězdonice.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 23 led, 2023 11:02 am

tomkanka píše:Pokud je u koleje odjezdové návěstidlo, už to není (i když to tak vypadá) kolej manipulační, ale dopravní. I když má výkolejku, a smí se z ní jen odjíždět. Klasický případ jsou Hvězdonice.


Ano, to souhlasí. Kolej č. 3 ve Hvězdonicích je na obou stranách opatřena výkolejkami a zároveň je na samechovském zhlaví odjezdové návěstidlo S3. Kolej je v pomůckách ke GVD vedena jako dopravní s tím, že vjíždět se na ni nesmí a odjezd vlaků je z ní povolen pouze ve směru Samechov. SZZ je zjednodušená reléovka (jestli si dobře vzpomínám, byla sem odněkud přestěhována při modernizaci některé koridorové tratě), návěstidla závisí na výhybkách, ale do r. 2010 žst nebyla vybavena kolejovými obvody a volnost výhybek a vlakových cest si výpravčí zjišťoval pohledem. Posun je zajištěn EMZ na zhlavích závislými na vlakových cestách. TZZ ve směru Čerčany je automatické hradlo, ve směru Samechov telefonické dorozumívání. Zajímavé ale je, že původně byla za stejného stavu, který tam byl už nejpozději v r. 2000 (starší podklady nemám), 3. kolej vedena jako manipulační, a to až do r. 2010.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6113
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pon 23 led, 2023 3:05 pm

hank píše:...SZZ je zjednodušená reléovka (jestli si dobře vzpomínám, byla sem odněkud přestěhována při modernizaci některé koridorové tratě), návěstidla závisí na výhybkách, ale do r. 2010 žst nebyla vybavena kolejovými obvody a volnost výhybek a vlakových cest si výpravčí zjišťoval pohledem. ...

No já nevím. Měl jsem za to, že naopak se jednalo o jednu z prvních reléovek u nás. Zjednodušení spočívalo v tom, že vlakové cesty nebyly stavěny cestovým systémem, ale jednotlivě stavěnými výměnami s následným závěrem vlakové cesty (podobně jako např. dodnes na Smíchově), a nebyl zde návěstěný posun. Ale, že o tom, že by tam nebyly kolejové obvody bych si dovolil pochybovat - kontrola volnosti úseků je jednou ze základních podmínek RZZ. Takže bych spíš řekl, že v roce 2010 (?) byly kolejové obvody nahrazeny počítači náprav, které tam jsou dodnes.
Každopádně to, že by někde bylo využito reléové zabezpečovací zařízení, které kdysi bylo v jiné stanici - to je asi nesmysl, ne? ;-)
hank píše:... Posun je zajištěn EMZ na zhlavích závislými na vlakových cestách. ...

Posun EMZ zajištěn není. Tyto EMZ slouží k zrušení závislostí stavění výhybek a počítačů náprav. Při posunu výpravčí vyjme z EMZ v dopravní kanceláři klíč, předá je vedoucímu posunu, který ho uzamkne do EMZ na zhlaví. Potom může výpravčí příslušné výhybky stavět podle pokynů vedoucího posunu bez kontroly jejich obsazení. Takže veškerá odpovědnost o tom, že výpravčí něco nepodhodí, je na vedoucím posunu (a zase jsme u pojmu zabezpečený/nezabezpečený posun ;-) )
Po ukončení posunu je postup opačný - klíč z venkovního EMZ se vrátí zpět do EMZ v DK, a zab. zař. zase funguje plnohodnotně - tzn. je kontrola obsazenosti úseků.
hank píše:... Zajímavé ale je, že původně byla za stejného stavu, který tam byl už nejpozději v r. 2000 (starší podklady nemám), 3. kolej vedena jako manipulační, a to až do r. 2010.

I ve Staničním řádu a jeho přílohách (včetně DU k obsluze zab. zař.), nebo jen v pláncích od Seny?

EDIT: I v plánku od Seny z roku 2006 kolejové obvody uvedeny jsou.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků