Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 13 lis, 2023 8:46 am

Vladimír_B píše:Postavte si tam co chcete, nikdo Vám to nemůže dostatečně vyvrátit...


Tak pod tohle se klidně podepíšu. :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6117
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vorisekml » pon 13 lis, 2023 9:34 am

Na webu vanovi.net je vidět jednoramenné DE návěstidlo. Já si na toho henlaina taky pamatuji. I po tolika letech šlo s lanovody pohnout.
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 890
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » pon 13 lis, 2023 11:20 am

Vladimír_B píše:
Postavte si tam co chcete, nikdo Vám to nemůže dostatečně vyvrátit...


V oblasti staveb a vybavení dráhy bych si tak jistý nebyl. Ty informace se na rozdíl od jiných oblastí uchovávaly s větší pečlivostí. Nešlo totiž o provozní věc, ale o peníze dlouhodobého charakteru, spojené s majetkovou podstatou železnice. Podle mých zkušeností je to jen otázka času a ochoty to zjistit. Pokud vím ČSD po válce zjišťovaly co se na vrácených územích měnilo, protože to byla velmi podstatná informace pro další rozvoj.

Vladimír_B píše:
Když tu dráhu stavěla a provozovala Buštěhradka, tak by to mělo být jako zbytek jejich dráhy...


Ani omylem. Vnitřní rozdíly byly už za časů BEB velké, samozřejmě společnost investovala tam, kde to vynášelo a rozhodně nebyla síť vybavena jednotně. Za ČSD se to ještě více rozjelo. Takže pokud je cílem historický věrný model, nezbývá než zjišťovat konkrétní fakta k dráze.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pon 13 lis, 2023 3:12 pm

Tak o tom, že tam ty henleiny byly není pochyb. Dokonce víme, že je obsluhovali výhybkáři ze svých stanovišť, a v přístavku před vchodem do přijímací budovy byl kozlík se souhlasovými pákami. Otázka ale je od kdy, a co tam bylo předtím. Já bych tipoval že je tam osadili až Němci, a před tím tam nebylo nic. Můžeme se tady oslňovat čísly, kolik tun a vozů se tudy kdy provezlo, ale stále se jednalo o trať vedlejší s nápravovým tlakem 15,5t a max. povolenou rychlostí 40km/h.
tomkanka
 
Příspěvky: 156
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 13 lis, 2023 5:22 pm

tomkanka píše:Já bych tipoval že je tam osadili až Němci...

No, že henleiny osadili až Němci, o tom bych vůbec nepochyboval.

tomkanka píše:...a před tím tam nebylo nic.

Něco jako vjezdová návěstidla tam určitě bylo. Distanční návěstidla? Lokálky úplně "bez ničeho" se začaly stavět až dlouho potom.

tomkanka píše:Otázka ale je od kdy, a co tam bylo předtím.

Takže otázku je nutno položit jinak: Jak vypadalo návěstění na Buštěhradské dráze do jejího zestátnění?

Kolegové z ustti.cz se nicméně ptají na věc, na kterou už si vlastně, aspoň pokud jde o II. a III. epochu, odpověděli sami :lol: - viz tento popis jejich modulovky:
https://ustti.cz/download/mod137_doc_243.pdf
Na str. 21 odkazovaného dokumentu jsou dvě fotky údajně z r. 1987: Henlein a předvěst podle vzoru ČSD. Tím bychom spekulace mohli ukončit: Nejpozději od dob po zestátnění BEB (1923) do r. 1938 byl Šebík osazen podle předpisů ČSD, Němci místo vjezdových návěstidel ČSD namontovali henleiny a předvěsti ČSD nechali na jejich místech.

Otevřenou bych nechal otázku odjezdových návěstidel. U ČSD se leckde jezdilo bez nich až do konce jejich existence v r. 1992. Jejich absence v období 1938-45 by sice neodpovídala předpisům DR, ale na druhé straně ZZ zděděné po ČSD zůstávalo na některých místech v odtrženém pohraničí dost dlouho v provozu i pod šafářováním DR a někde mohlo přežít i celou válku. Zřejmě šlo o pořadí důležitosti pro válečné přípravy a válku; jak píše ve svých knihách o historii dráhy na severu Čech Zdeněk Šindlauer, jedna věc byly sliby henleinovců koncem I. republiky a druhá věc pak jejich reálné (ne)plnění v 1000leté říši po odchodu Sudet Heim ins Reich, což se samozřejmě týkalo i železniční dopravy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6117
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod medwa » pon 13 lis, 2023 5:32 pm

Na situaci, která je viditelná z těch několika málo zachovalých fotek, je nejzajímavější kombinace "rakouské" předvěsti s obdélníkovým návěstním terčem a vjezdového jednoramenného návěstidla německé konstrukce. Varianta 1: původně bylo i vjezdové návěstidlo "rakouské" - tedy ČSD norma a pak bylo vyměněno za německé (které zcela jistě bylo odolnější v zimních podmínkách - kladky drátovodů chráněné ve skříňkách, stejně tak přestavovací mechanismus). Varianta 2: postavili to tak najednou a pracovalo se s tím, co zrovna bylo na skladě. Varianta 3: bylo to ještě nějak jinak :-). K tomu je třeba dodat, že dostupné fotky zachycují patrně jen návěstidla ve směru od Křimova, co bylo na druhé straně zřejmě (?) není zdokumentováno.

Z Váňovic webu:
Předvěst - http://www.zeleznice.vanovi.net/histori ... tky/41.htm
Vjezdové návěstidlo - http://www.zeleznice.vanovi.net/histori ... tky/44.htm
http://www.zeleznice.vanovi.net/histori ... tky/43.htm
http://www.zeleznice.vanovi.net/historie/alex/07.jpg (zde uvedena kilometráž 29, 549 - je to od Křimova nebo od Reitzenhainu?)
medwa
 
Příspěvky: 24
Registrován: stř 28 kvě, 2014 6:37 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » pon 13 lis, 2023 5:51 pm

tomkanka:
Já bych tipoval že je tam osadili až Němci, a před tím tam nebylo nic.


Pokud jde o Horu Sv. Šebestiána, tak tam podle mě žádné ZZ před rokem 1938 nebylo, tedy nepočítám zvoncové návěstidlo. To měla BEB od počátku. Stanice se za BEB zmohla pouze na to, aby kolej zrušená v roce 1878 kvůli zbytečnosti byla v roce 1890 vrácena a tím se tam dalo křižovat. Pak se někdy kolem roku 1912 vydláždila nakládací plocha kolem skladiště a jinou akci tam před rokem 1923 neregistruji. Ani po převzatí od ČSD jsem nic nezaregistroval. Pokud se tam objevila německá vjezdová návěstidla tak, to muselo být po roce 1938, dříve rozhodně ne. Pokud je na pozdějších fotkách předvěst ČSD, tak z toho nelze na moc usuzovat, děly se divnější věci.

Ale na rozdíl od trati z Křimova do Vejprt nebyl tento úsek nikdy zcela degradován na lokálku, hlavně z důvodu vazby na Sasko.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » pon 13 lis, 2023 8:46 pm

hank píše:Na str. 21 odkazovaného dokumentu jsou dvě fotky údajně z r. 1987: Henlein a předvěst podle vzoru ČSD. Tím bychom spekulace mohli ukončit: Nejpozději od dob po zestátnění BEB (1923) do r. 1938 byl Šebík osazen podle předpisů ČSD, Němci místo vjezdových návěstidel ČSD namontovali henleiny a předvěsti ČSD nechali na jejich místech.

Naopak, spekulace je tohle. Zrovna tak můžeme spekulovat, že předvěsti byly dosazeny (nebo nahrazeny) později. :wink:

Tak jo. Všechny stanice v pohraničí byly osazeny distančními nebo mechanickými návěstidly po vzoru ČSD, a když Hitler zabral Sudety, tak Němci všude vyměnili naše návěstidla, drátovody, dotahovače, atd. za jejich. :D
tomkanka
 
Příspěvky: 156
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 13 lis, 2023 8:52 pm

medwa píše:...zde uvedena kilometráž 29, 549 - je to od Křimova nebo od Reitzenhainu?


V monografii Jana Kadlece Zaniklá železniční trať Křimov - Reitzenhain vydané Oblastním muzeem v Chomutově v r. 2005 je na str. 31 plánek stanice HSŠ včetně staničení vjezdových návěstidel a jejich předvěstí:

od Chomutova/Křimova - předvěst 28,849, vjezd 29,649
od Reitzenhainu - předvěst 31,420, vjezd 30,700
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6117
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 13 lis, 2023 8:57 pm

tomkanka píše:Zrovna tak můžeme spekulovat, že předvěsti byly dosazeny (nebo nahrazeny) později.


Kdy později? Na fotce je předvěst s obdélníkovou deskou. Obdélníkové předvěsti se po válce u ČSD nově nezřizovaly (a v pohraničí 1938-45 u DR už vůbec ne).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6117
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » pon 13 lis, 2023 9:02 pm

V monografii Jana Kadlece Zaniklá železniční trať Křimov - Reitzenhain vydané Oblastním muzeem v Chomutově v r. 2005 je na str. 31 plánek stanice HSŠ včetně staničení vjezdových návěstidel a jejich předvěstí:


To by byl dobrý argument, kdyby k tomu plánku byl jasný zdroj a datum. Je předválečný?
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 13 lis, 2023 9:22 pm

radeksindy píše:
V monografii Jana Kadlece Zaniklá železniční trať Křimov - Reitzenhain vydané Oblastním muzeem v Chomutově v r. 2005 je na str. 31 plánek stanice HSŠ včetně staničení vjezdových návěstidel a jejich předvěstí:


To by byl dobrý argument, kdyby k tomu plánku byl jasný zdroj a datum. Je předválečný?


Můj post reaguje na dotaz k umístění návěstidla v km 29,549 a neřeší otázku, kdy tam byly zřízené předvěsti.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6117
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vmucha » pon 13 lis, 2023 9:56 pm

radeksindy píše:

To by byl dobrý argument, kdyby k tomu plánku byl jasný zdroj a datum. Je předválečný?


Díky za hint. Pana Kadlece se zeptám.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » úte 14 lis, 2023 10:08 am

hank píše:...Obdélníkové předvěsti se po válce u ČSD nově nezřizovaly ...

Zdroj?
tomkanka
 
Příspěvky: 156
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 15 lis, 2023 1:51 pm

tomkanka píše:
hank píše:...Obdélníkové předvěsti se po válce u ČSD nově nezřizovaly ...

Zdroj?


No dobře, tvůj dotaz je na místě. Návěstní předpisy uvádějí hranaté a kulaté návěstní desky mechanických předvěstí jako rovnocenné možnosti ve vydáních z r. 1939 i 1946. Teprve předpis D1 z r. 1954 uvádí, cituji: "...žlutý terč, u některých starých předvěstí žlutá obdélníková deska..." atd. Neumím si sice představit, že by za situace postupného úpadku dopravy na trati (osobní doprava skončila 1948, pak už trať sloužila jenom pro obsluhu nákladiště HSŠ) ČSD chtěly investovat do obnovy ZZ, nota bene na trati s Vmax = 40 km/h, takže by předvěst klidně mohla být trvale v poloze "Výstraha", ale máš pravdu, s úplnou jistotou se to říct nedá.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6117
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků