Hvězdonice: No jo, já jsem se držel plánků SENA. Mám plánky této žst datované 2000, 2010, 2018. A ano, vím, že insideři k nim mají spoustu výhrad. Lepší zdroj nemám a SŽ(DC) svévolně a bezdůvodně, nicméně o to tvrdohlavěji utajuje všechno, co může, přesně v duchu nejlepších tradic modrogumních papalášů minulého režimu. (Argumentují přitom tím nejidiotštějším způsobem - autorským právem.
Dokonce s tím i vyhráli prvoinstanční soud... Věřím, že v další instanci by to tak jednoznačné nebylo, ale dotyčný už to dál nehnal. Zřejmě za ním nestály žádné velké peníze ani nějaká dobře politicky krytá nátlaková skupina.)
Nakonec jsem ve svém
archlívu našel i SŘ z r. 2006. A jestli tomu rozumím dobře, tak počítače náprav tam nebyly odjakživa.
SENA 2000, cituji:
SZZ III.kategorie - zjednodušené RZZ, které je ovládáno výpravčím z kolejové desky, umístěné v DK. Návěstidla jsou světelná, závislá na výhybkách a obsluhuje je výpravčí z ÚS. Na KD jsou optické kontroly návěstních znaků světelných návěstidel a kontrola přepálení žárovek. Posun ve stanici je zabezpečený, na každém zhlaví je zabudován EMZ se závislostí na vlakových cestách. Izolovanými obvody je opatřena kolej č.1,2 a část třetí koleje. Zbývající část manipulační koleje a všechny výhybky izolovanými obvody vybaveny nejsou. Z tohoto důvodu je výpravčí odpovědný za volnost výhybek a kolejí.SŘ z r. 2006 uvádí totéž, co SENA:
Posun ve stanici je zabezpečený, na každém zhlaví je zabudován elektromagnetický zámek se závislostí na vlakových cestách. Izolovanými obvody je opatřena kolej číslo 1, 2 a část třetí koleje. Zbývající část manipulační koleje a všechny výhybky izolovanými obvody vybaveny nejsou. Z tohoto důvodu je výpravčí odpovědný za volnost výhybek a kolejí. SENA z r. 2010 uvádí zjišťování konce vlaku směr Samechov výpravčím, směr Čerčany SZZ. Podle SENy z r. 2018 už nápravy počítá SZZ v obou směrech.
Po r. 2010 SENA uvádí:
Zjednodušené RZZ typu ZP5-65 2. kategorie, RNS (to nevím, co znamená...)
s individuálním stavěním výhybek, pro posun jsou na obou zhlavích EMZ se závislostí na vlakových cestách.Kolej č. 3 se v SŘ z r. 2006 definuje jako
manipulační s touto upřesňující poznámkou:
Všeobecně nakládková a vykládková kolej. Odjezdová kolej pro nákladní vlaky směr Samechov. Abychom se vrátili k původnímu tématu: I kdyby to byla jediná výjimka v síti (jako že asi není), tak
minimálně pro epochu V má modelář pro odjezdy vlaků z manipulační koleje bez přestavování na dopravní kolej oporu ve skutečnosti i v žst vybavených SZZ.O dopravnách D3 platí, co tu kdysi napsal jeden diskutující na margo lokálek za císařpána a za I. republiky, ale s trochou nadsázky to lze použít i pro ČSD obecně minimálně do vydání předpisu D2 z roku 1960/62 a v některých ohledech možná i později:
Jezdilo se tam jak do chlíva. V obecné rovině bych se držel toho, co už jsem napsal:
Zákaz používat manipulačních kolejí v dopravnách D3 včetně VNVK, a to i obsazených, pro vjezdy a odjezdy vlaků je spíš výjimečný. Za bližší ohledání by zřejmě stálo ověření 100% předpisové nutnosti používat při tom v různých období uhnutí, ale k tomu fakt nemám dost podkladů. Nakonec poslední velící inštancí (a důkazním materiálem při průserech) stejně byla/je činnost dirigujícího dispečera a jeho psané V-rozkazy a/nebo zaznamenaná komunikace z hlasových pojítek...
S původem té reléovky jsem se asi zmýlil, ale teď si nevzpomenu, v jaké souvislosti mi SZZ Hvězdonic uvázlo v paměti...
Obecně mám za to, že po různých rekonstrukcích mohly být různé ještě funkční prvky některých zrušených starších SZZ použity i jinde, kde ještě nebyly takové nároky, ale žádný konkrétní případ mě teď nenapadá...
Jinak platí jako vždycky: Samozřejmě se mohu mýlit. Ne že bych to dělal schválně, ale kdykoli ze sebe udělám blbce, tak se najde nejméně jeden z vás, kdo to uvede na pravou míru, takže vposledku je to pro mě jeden ze způsobů, jak se něco nového naučit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.