Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod prcek » pát 31 bře, 2023 4:30 am

Charlie píše:Zdravím. Chtěl bych se zeptat, jak se řešila situace, když bylo potřeba světelné seřaďovací návěstidlo umístit na opačnou stranu koleje kvůli nedostatku místa? Nenašel jsem žádné vhodné upozorňovadlo a ani způsob jeho umístění? Děkuji, pokud někdo zná odpověď.


Můj tip je trpaslík na správné straně.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod sidlo » pát 31 bře, 2023 4:58 am

D1 Čl. 74 Umísťování návěstidel
(4) Pro zajištění stavebně technických parametrů dráhy nebo dohlednosti nepřenosných návěstidel je dovoleno umístit na opačné straně, přímo u koleje:
a) hlavní návěstidla, samostatné předvěsti, samostatné opakovací předvěsti, seřaďovací návěstidla, opakovací seřaďovací návěstidla, spádovištní návěstidla, opakovací spádovištní návěstidla, kmenové přejezdníky a opakovací přejezdníky za podmínek stanovených Správou železnic 17 ;
b) ostatní návěstidla, pokud v tomto místě nemůže dojít k záměně v platnosti návěstidel; tato návěstidla musí být vždy označena indikátorovou tabulkou se šipkou označující, pro kterou kolej návěstidlo platí.

D1 Čl. 75 Indikátorová tabulka se šipkou
(1) Indikátorová tabulka se šipkou je černá, na kratší straně postavená obdélníková deska s bílou šipkou, směřující z levého (pravého) horního rohu do pravého (levého) dolního rohu. Šipka na tabulce směřuje ke koleji, pro kterou nepřenosné návěstidlo platí.

Při použití tabulky se šipkou pozor na epochu.

tabulka_se_sipkou.png
tabulka_se_sipkou.png (15.97 KiB) Zobrazeno 3114 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » pát 31 bře, 2023 5:59 am

Upozorňovadlo na návěstidlo na opačné straně je v D1 definováno pro hlavní návěstidlo, předvěst a přejezdník. Obrázek viz Hank výše (viewtopic.php?f=11&t=3268&start=630#p321982). Na Slovensku je i pro seřaďovací návěstidlo, provedení stejné, barva modrá šipka v bílém poli.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Charlie » pát 31 bře, 2023 9:03 am

Bohužel ani trpaslík a ani upozorňovadlo se na potřebné místo nevejde. Tajně jsem doufal, že existuje právě ta modrá šipka v bílém poli. Ta by se mi líbila nejvíc. Potřebuju epochu 1970. Tak nevím, co bych z toho co jste společně našli mohl použít?
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 31 bře, 2023 9:42 am

Diskutující na K-reportu odpověděli na můj dotaz takto: Viz
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4528974
a následující posty.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Charlie » pát 31 bře, 2023 9:58 am

Děkuji všem za jejich odpovědi. Takže bílá šipka na černém čtverci směřující ke koleji to vyřeší. Díky.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 31 bře, 2023 10:09 am

Charlie píše:Potřebuju epochu 1970.


No jo, tos taky mohl napsat hnedka... To se ta šipka ještě nepoužívala. Jestli hledám dobře, tak byla zavedena až v r. 2002 změnou předpisu D1 vydaného v r. 1997. Předpis D1 z r. 1960 znal jenom dvě klasická upozorňovadla shrnutá pod návěst 34 Návěstidlo je na opačné straně odlišená barevně podle toho, zda jsou u hlavního návěstidla nebo u předvěsti. (V r. 1987 k tomu přibylo ještě upozorňovadlo přejezdníku.) Kromě toho uváděl řadu případů, kdy se upozorňovadla používat nemusejí; muselo to ale vždy být uvedeno v Dodatku k návěstním a dopravním předpisům pro tu kterou trať.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 31 bře, 2023 10:14 am

Na K-reportu k tomu mezitím přibyly ještě další posty; doporučuji dočíst celé až do konce.

Edit: Já bych si s tím asi nelámal hlavu, dal to návěstidlo bez dalších opatření tam, kde je místo, a zdůvodnil to tím, že jeho odchylné umístění je uvedeno v pomůckách GVD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 31 bře, 2023 12:36 pm

Charlie - napadlo mě: Ještě máš možnost umístit tu ranžírku na lávku nebo na krakorec nad kolej, pro kterou platí. Ale nezveřejnil jsi kontext, takže víc už ti asi opravdu těžko poradím.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Charlie » pát 31 bře, 2023 1:07 pm

Jde o výjezd z malé strojní stanice na manipulační kolej před nádražní budovou. Bohužel kvůli místu jsou výhybky příliš natěsnány. Jak píšeš Hanku, dát to návěstidlo bez dalších opatření tam, kde je místo, a zdůvodnit to tím, že jeho odchylné umístění je uvedeno v pomůckách GVD. To je pro mě přijatelné řešení.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 31 bře, 2023 1:26 pm

Charlie píše:Jde o výjezd z malé strojní stanice na manipulační kolej před nádražní budovou.


Tak na to by v daném období úplně stačilo modré véčko s povinností lok. u něj zastavit a vyčkat ruční návěsti Přiblížit nebo osobního převzetí doprovázejícím posunovačem...

vecko.jpg
vecko.jpg (19.31 KiB) Zobrazeno 2953 krát
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » stř 05 dub, 2023 12:15 pm

Jako vždy, něco hledáte a narazíte na zajímavost. Na fotografii, zda ještě zastávka nebo výhybna Ramzová, to nevím, tak vlevo u kolejí mě zaujaly konve s mlékem. Časový odhad 1950 - 1953 ???
-m-
Přílohy
Ramzová 1953 .png
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 05 dub, 2023 4:10 pm

milan ferdián píše:...zda ještě zastávka nebo výhybna Ramzová, to nevím...


Já jsem se to pokoušel zjistit už před léty a nepodařilo se mi najít nic jiného než nedoloženou vzpomínku pamětníka, že výhybna byla zrušena až v 60. letech. Myslím si, že to bylo mnohem dřív, ale podklad pro to nemám. Už v sešitových jízdních řádech z I. republiky je Ramzová označena jenom jako zastávka, zatímco v r. 1914 ještě jako výhybna a zastávka. Také v situačním plánku Haltestelle und Ausweiche Ramsau z r. 1914 jsou zakresleny obě koleje a šturc na hanušovické straně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Čouda » čtv 27 dub, 2023 10:53 am

Ahoj!

Věděl by prosím někdo podle jakých pravidel se za čsd 70.-80. léta umísťovaly na vozy Y/Bai apod. směrové tabulky? Měly je všechny vozy v soupravě nebo jenom některé - třeba první a poslední?

Díky Mira.
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 27 dub, 2023 4:18 pm

Čouda píše:Věděl by prosím někdo podle jakých pravidel se za čsd 70.-80. léta umísťovaly na vozy Y/Bai apod. směrové tabulky? Měly je všechny vozy v soupravě nebo jenom některé - třeba první a poslední?

Pevná pravidla nejspíš neexistovala (nebo pokud existovala, tak se houfně nedodržovala) a všechny vozy je nemívaly ani náhodou, často nebyly soupravy označené vůbec nijak. Když se vlak někde na trase dělil, tak se víceméně dodržovalo, že byly označeny sousední vozy těch dílů pokračujících různými směry, ale ani to ne vždycky.

Například příklad: Jezdíval rychlík Praha - Hradec Králové - Meziměstí (- některé roky až do Broumova)/Hanušovice (-Jeseník, z Hanušovic jako Os), který se dělil v Týništi n. Orlicí; označen byl poslední vůz přední části (-> Hanušovice) a první vůz zadní části (-> Meziměstí - v Týništi ale byla úvrať, takže označený vůz dále pokračoval jako poslední).

Pamatuju např. osobáky Olomouc - Hanušovice - Krnov. Do Hanušovic jelo 6 vozů, v Hanušovicích se dva vozy odstavovaly. Ty dva nebývaly v 70. letech označené nijak - mezi Bohdíkovem a Hanušovicemi to prošel/prošla průvodčí a lidi pokračující na Ramzovou z těch vozů vyhodil/a.

Označovaly se taky kurzáky, např. MOs Luhačovice - Bohumín vozil přímý vůz ABa do Prahy, který se v Přerově připojoval k rychlíku; ten byl samozřejmě označen.

Ale jinde to mohlo být jinak a mohu se samozřejmě mýlit.

Ještě jsem si vzpomněl, že ve služební pomůcce Řazení osobních vlaků bývalo uvedeno, která domovská stanice odpovídá za označení vozů směrovými tabulemi. Pro expresy, rychlíky a Sp vlaky se pomůcka vydávala centrálně, pro Os vlaky si to řešila každá správa dráhy sama.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků