Čouda píše:Věděl by prosím někdo podle jakých pravidel se za čsd 70.-80. léta umísťovaly na vozy Y/Bai apod. směrové tabulky? Měly je všechny vozy v soupravě nebo jenom některé - třeba první a poslední?
Pevná pravidla nejspíš neexistovala (nebo pokud existovala, tak se houfně nedodržovala) a všechny vozy je nemívaly ani náhodou, často nebyly soupravy označené vůbec nijak. Když se vlak někde na trase dělil, tak se víceméně dodržovalo, že byly označeny sousední vozy těch dílů pokračujících různými směry, ale ani to ne vždycky.
Například příklad: Jezdíval rychlík Praha - Hradec Králové - Meziměstí (- některé roky až do Broumova)/Hanušovice (-Jeseník, z Hanušovic jako Os), který se dělil v Týništi n. Orlicí; označen byl poslední vůz přední části (-> Hanušovice) a první vůz zadní části (-> Meziměstí - v Týništi ale byla úvrať, takže označený vůz dále pokračoval jako poslední).
Pamatuju např. osobáky Olomouc - Hanušovice - Krnov. Do Hanušovic jelo 6 vozů, v Hanušovicích se dva vozy odstavovaly. Ty dva nebývaly v 70. letech označené nijak - mezi Bohdíkovem a Hanušovicemi to prošel/prošla průvodčí a lidi pokračující na Ramzovou z těch vozů vyhodil/a.
Označovaly se taky
kurzáky, např. MOs Luhačovice - Bohumín vozil přímý vůz ABa do Prahy, který se v Přerově připojoval k rychlíku; ten byl samozřejmě označen.
Ale jinde to mohlo být jinak a mohu se samozřejmě mýlit.
Ještě jsem si vzpomněl, že ve služební pomůcce
Řazení osobních vlaků bývalo uvedeno, která domovská stanice odpovídá za označení vozů směrovými tabulemi. Pro expresy, rychlíky a Sp vlaky se pomůcka vydávala centrálně, pro Os vlaky si to řešila každá správa dráhy sama.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.