Vozy pro přepravu zvířat

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Vozy pro přepravu zvířat

Příspěvekod Želva » pát 22 led, 2010 10:43 am

Ahoj, chtěl bych vás poprosit o radu. Nevíte někdo v jakých vozech se u ČSD přepravoval dobytek na porážku nebo i jiné zvířectvo v 70. a 80. letech případně i dříve? Hledal jsem na netu, ale nic moc jsem nenašel :(
Díky za odpovědi!
TT, digitál, 4.epocha ČSD
Želva
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 22 led, 2010 9:46 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod kecu.p » pát 22 led, 2010 8:13 pm

Vozy řady M ... vypadalo to jako dřevěná zetka ... jen měla větší díry v bočnicích.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Martin HO » pát 22 led, 2010 8:25 pm

Martin HO
 

Příspěvekod kecu.p » pát 22 led, 2010 8:27 pm

Jj, přesně tak :-)
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Jarda H. » pát 22 led, 2010 8:48 pm

Jak píše keču.p, u ČSD se používaly vozy řady M - vozy pro přepravu živých zvířat, skotu a drůbeže (základem byly vozy Ztr, předtím
značené Zsr), na přepravu živých ryb byly vagony ř. Zr. Doporučuji hledat spíše v literatuře, net je v tomhle případě velmi skromný !!
Ve velikosti TT je dělá (dělal) Tillig, jako dráhy DR, asi by neměl být zásadní problém s přeznačením.

Vzhledově zajímavější jsou (pro mne :lol: ) vagony na přepravu ryb, viz obrázek ... http://www.railnet.sk/storage/200812142 ... upavam.jpg
Na Railnetu je i článek o stavbě takového vagonu, ve velikosti H0.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Radek » pát 22 led, 2010 9:06 pm

HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod Želva » sob 23 led, 2010 7:12 am

Díky moc všem za odpovědi, pomohly mi! :D Tyto vozy by se mi hodily do vozového parku a pravděpodobně se pustím cestou úpravy továrních Tilligů do podoby ČSD (aspoň přibližné). Jakmile bude časem hotovo, hodil bych sem nějaké foto...
TT, digitál, 4.epocha ČSD
Želva
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 22 led, 2010 9:46 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod hank » pon 25 led, 2010 6:55 pm

Já si myslím, že do těch vozů řady M se nic moc většího než prase nevešlo, protože uvnitř byly rozdělené přepážkami, některé i na výšku - na patra. Takový vůz mohl sloužit třeba k přepravě drůbeže. Hovězí dobytek a koně se v 70. a 80. letech určitě vozily ve standardních zetkách (dnes vozy řady G) dvou- i čtyřnápravových, u nichž se nechávaly pootevřené dveře a otevřené větrací klapky.

Pro tranzitní přepravu "živého" se vyhrazovaly některé konkrétní vlaky, většinou kategorie Nex nebo Rn, a byla snaha zajistit jim přednostní jízdu. Ve služebních předpisech pro vlakotvorbu byla u těchto vlaků vždy uvedena skupina vozů s přepravou živého. V jízdních řádech měly tyto vlaky zapracovány pobyty v některých stanicích pro napájení dobytka a všechny dráhy, které zajišťovaly tranzit, za to zodpovídaly. Pamatuju si např., že když se v 80. letech ve velkém exportoval polský dobytek do Rakouska a Itálie, vozil se v zetkách a napájení probíhalo v pohraničních přechodových stanicích. Prázdné vozy po přepravě dobytka se pak musely vždy dezinfikovat, k čemuž domovské dráhy těch vozů mívaly speciální dezinfekční stanice, kam se ty vozy po takové přepravě vždy musely odesílat. (U ČSD byla jedna třeba v Bohumíně, další v Hněvicích.)

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Příspěvekod kecu.p » pon 25 led, 2010 7:19 pm

S tim bych nesouhlasil, všeobecně vozy M byli na dopravu zvířat uzpůsobeny, měli postroje na boku vozu aby bylo možno přichytit dobytek k vozu. Jinak to ostatní platí ... Jde o to že vozy řady M jezdily jen do nějakého roku, potom už jen klasika Zt, Gbks ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Želva » úte 26 led, 2010 9:21 am

Právě to období, do kterého tyto vozy M u ČSD jezdily, je pro mně kámen úrazu - nemůžu to nikde dohledat :( . Na německých stránkách jsem našel vozy Vh14, následně Vlmmhs 63 a poté ještě vůz V23 - všechny byly velmi obdobné stavby a v podstatě byly vyřazovány kolem roku 1965 s postupným rozvojem chladící techniky. U nás to bylo obdobně? Pokud modeluji provoz 70. a začátku 80.let volily by jste tedy ten Tilligácký vůz (viz např.odkaz dole) nebo raději použít klasiku Ztr? Přemýšlím o umístění nějakého zvířectva do vozu - u Tilliga by to nebyl problém, u Zetky bych se musel pokusit vyřezat a trochu poodsunout dveře, aby bylo vidět dovnitř na dobytek :) U Tilliga by byla úprava v podstatě velmi jednoduchá (přeznačení, interier), ale pokud ten vůz aspoň přibližně neodpovídá zamýšlenému období, tak bych se do toho nepouštěl...

http://www.maloseriovky.host.sk/tillig/ ... .jpg?68,31

Díky za vaše názory!
TT, digitál, 4.epocha ČSD
Želva
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 22 led, 2010 9:46 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod Vladimír_B » úte 26 led, 2010 11:56 am

Želva píše:Právě to období, do kterého tyto vozy M u ČSD jezdily, je pro mně kámen úrazu - nemůžu to nikde dohledat ...
položil jsem dotaz na K R http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=1672385 teď jen musíme počkat jestli se ještě někdo ozve...

Ten tvůj odkaz má něco navíc za jpg, proto nefunguje. Takhle už jo http://www.maloseriovky.host.sk/tillig/ ... /14810.jpg

V TT / H0 dělá na M obtisky Jiran a píše k nim také 50-60 léta http://www.obtisky-jiran.cz/ http://picasaweb.google.com/jaroslavjir ... 5565417010
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Vladimír_B » úte 26 led, 2010 12:12 pm

Želva píše:Na německých stránkách jsem našel vozy Vh14, následně Vlmmhs 63 a poté ještě vůz V23 - všechny byly velmi obdobné stavby a v podstatě byly vyřazovány kolem roku 1965 s postupným rozvojem chladící techniky.
V chlaďáku se živá zvířata vozit nedají (krom ledního medvěda a lachtanů :lol:). Podle mě za koncem těhle přeprav stál rozvoj silniční dopravy. Přímo z JZD na jatka. Žádný převozy z JZD na nádraží a starosti během přepravy, vždyť náklaďákem to trvalo podstatně kratší dobu...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Yarda » úte 26 led, 2010 12:31 pm

Foto vozů i s vepřovým nákladem na jatkách v Holešovicích r.1930:

http://www.praha7.cz/zdroj.aspx?typ=5&I ... -118378221

Vypadá to, že vozy pro přepravu prasat byly dvoupodlažní, pro přepravu hovězího se tedy musely používat jiné vozy - snad klasické Zetky, jako na tomto obrázku:

http://www.praha7.cz/zdroj.aspx?typ=5&I ... 1531460719

Jatky byly v provozu do r.1983. Ovšem to neznamená, že až do tohoto roku se používaly i vozy M.
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod Vladimír_B » úte 26 led, 2010 6:05 pm

Vyřešeno jest: v provozu až do začátku 90. let (viz K R link výše)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod hank » úte 26 led, 2010 7:05 pm

Tady jsou 3 výkresy "mařen" ze 3 různých období ČSD.

Obrázek

Ten první vůz je rakouský (vozové skupiny 1 a 2 - převzato v r. 1918 od kkStB), druhý z počátků ČSD (vozová skupina 6 - vozy dodané po r. 1918 podle německých vzorů, ale v číslovacím plánu ČSD z r. 1925 jsem ho nenašel...), třetí je vůz Hks/M 2150 a 2151 zmiňovaný na K-reportu (vozová skupina 10 jako Ztr a Vtr - výroba po r. 1945 - v seznamu řad vozů ČD z r. 1996 už není uveden). Ten rakouský vůz má "vzdušné stěny" - laťka-mezera-laťka-mezera atd. Starší vůz ČSD (původně německý?) má vynechané už jen 3 laťky nahoře, a to v obou patrech. Vidíte, že oba vozy jsou uspořádány na patro, takže v nich se krávy fakt asi vozit nedaly. Ta nejnovější mařena má stěny plné a od Ztr se na pohled principiálně liší jen větším množství klapek v bočních stěnách. Výkres jejího vnitřního vybavení ale nemám.

Věčná otázka: Co z německých předloh u nás dostupných modelů skutečně u ČSD jezdilo? Ty dva výkresy novějších vozů mám z přehledu nákladních vozů ČSD z roku (tuším) 1967. Třeba tento vůz http://www.mittermeier-vs.de/html/versc ... n_v90.html nebo http://www.modell-bahnhof.de/catalog/kl ... cdde5edf56 je skoro shodný s mým druhým výkresem. V popisu se píše, že se používal pro přepravu ovcí, koz, telat, drůbeže a zelí i jiné zeleniny. Naopak o to, že tyhle vozy http://www.tt-traum.de/themes/kategorie ... 1&source=1 u nás skoro určitě nejezdily, bych se možná i vsadil.

Takže závěr: Ano, otázka byla na K-reportu zodpovězena, ale týká se jen a výhradně vozu Hks/M 2150 a 2151 podle toho posledního výkresu.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků