od Robert Lebl » pát 08 led, 2010 10:59 pm
Tak už mám skříň i zdokumentovanou. Zasloužil se o to především p.Müller a s jeho svolením vám zde předkládám její osudy.
Skříň vozu řady Ci v Divišově
Jde o skříň dvounápravového osobního vozu třetí třídy
Ci 7479
Rakouských státních drah (KkStB)
Vůz byl vyroben v roce 1907 firmou „F. Ringhoffer Smichow“ (výrobní číslo 70821).
Údaje z provozu tohoto vozu
V roce 1913 u KkStB proběhlo přečíslování osobních vozů, označení tohoto vozu bylo změněno také. Nově vůz nesl označení Ci 29-278. V provozu u KkStB pak zůstal až do rozpadu monarchie v roce 1918.
Při rozdělení Rakouska-Uherska se také rozpadly KkStB a jejich vozový park byl rozdělen mezi nové železniční správy nově vzniklých států a to víceméně podle místa provozního nasazení v době dělení. A tak se stalo, že například oba sousední vozy z téže výrobní série výrobních čísel 70820 a 70822 přešly k nově vzniklým ČSD a později byly označeny čísly Ci 4-1817 a Ci 4-1818. Tento vůz však byl v té době zřejmě nasazen někde jinde. Domnívám se že v oblasti Haliče a při rozdělení připadl Polsku a polským železnicím (PKP). V každém případě byl po roce 1918 označen číslem 16692 a s ním jezdil až do druhé světové války. Co se s vozem dělo za války se už asi zjistit nepodaří, ale je pravděpodobné, že byl stále v Polsku.
Další zmínka o něm pochází až z roku 1948, kdy je už provozován u ČSD a je přidělen domovské stanici Brno jako Ci 4-1807 s poznámkou „vrácen z PKP“. Tato poznámka částečně potvrzuje domněnku, že vůz patřil v meziválečném období Polsku. Zároveň jí musíme brát ve smyslu, že nám tento vůz nebyl vrácen, ale vydán jako náhrada za jiný, asi válečnými událostmi zničený vůz, který nám měl být vrácen.
Od roku 1948 lze už také částečně sledovat i konkrétní provozní nasazení vozu. V říjnu 1948 byl vůz přemístěn z domovské stanice Brno do nové domovské stanice Josefov-Jaroměř.
Někdy v období let 1949 až 1954 bylo vozu změněno označení na Ci 4-2799. Interval čísel Ci 4-18xx byl vyčleněn pro skupinu vozů s brzdou a interval čísel Ci 4-27xx pro vozy bez brzdy. Takže přeznačení tohoto vozu se tedy dá vysvětlit tím, že vozu byla odpojeno nebo odstraněno zařízení brzdy. Není to nepochopitelné. Jestliže vůz jezdil v meziválečném období v Polsku, takže zavádění tlakové brzdy ve třicátých letech ho zastihlo právě tam a dostal brzdovou výstroj tamějšího typu. Na tento typ však u ČSD nebyly náhradní díly a rekonstrukce brzdy u zastaralého vozu na konci životnosti už se nevyplatila a tak byla brzda odpojena. Datum kdy se tak stalo se mi však zjistit nepodařilo.
V květnu 1954 byl vůz přemístěn z domovské stanice Č.Lípa os.n. do nové domovské stanice Lysá nad Labem. Tato stanice obsluhovala pouze trať do Milovic a tak je jisté, že vůz jezdil právě na této trati. Tam ho v roce 1956 zastihlo i zrušení třetí vozové třídy, proto mu bylo také opraveno řadové označení z Ci na Bi. V Lysé nad Labem byl vůz ještě v dubnu 1957 kdy u ČSD začalo přečíslování osobních vozů. Při něm měl dostat nové označení Bi 4-7230, ale je možné že se ve skutečnosti na něj už ani fyzicky nedostalo a že byl tento vůz ještě v tomto nebo následujícím roce zrušen. Roky 1957 a 1958 byly na železnici ve znamení přílivu velkých sérií nových osobních vozů (přípojné vozy BDlm a osobní vozy Bai, Aa, Ba), což mělo za následek vyřazování velkého množství nejstarších osobních vozů. Je velmi pravděpodobné, že i tento vůz byl právě v této době po padesáti letech služby zrušen. Konkrétní datum zrušení se mi však zjistit nepodařilo.
Zpracoval : Jan Müller 7.1.2010 (konzultace I. Mahel)
H0
kitařina-bojovka