Vyhybny - ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Vyhybny - ČSD

Příspěvekod Tomáš » úte 09 čer, 2009 3:34 pm

mám slále potíž s dokončením klasické vyhybny.V mém případě se jedná o sloučení dvoukolejky do jednokolejky. viz foto.Co všechno by měla taková vyhybna obsahovat?Myslím tím z hlediska bezpečnosti.Měla by obsahovat i nějakej strážní domek či něco jinýho? V mém okolí jsem nic podobnýho nenašel a tak by se hodilo pár postřehů..fotky jsem na netu našel.Pokud tam má být nějaká ta budova máte někdo typ na nějakou vhodnou stavebnici? Může ta kusá kolej sloužit také na odstavení vagonů? Třeba v období sezoní nakládky.

http://tauvec.rajce.idnes.cz/Pictures2/#vyhybna.jpg
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod maayaa » úte 09 čer, 2009 3:43 pm

Takhle se to většinou staví.Ta kolej se používá jako odvrat,takže se na ní nic neodstavuje.Jako stavbu můžeš použít skoro všechno od Hradla po stavědlo(ale asi jen přízemní),nebo buňku s releovkou,pokud děláš 5,6 epochu
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 09 čer, 2009 4:02 pm

Výhybna je místo na jednokolejné trati, kde se můžou křižovat vlaky, rozdělení jednokolejky na dvoukolejku je odbočka.
Fakt je, že Tvé kolejiště může představovat obojí, záleží na tom co budeš chtít a jak "dlouhý" bude dvoukolejný úsek tunelu resp. jestli bude sloužit jako skryté nádraží nebo ne.
Mě napadl jediný případ odbočka(Dobřejovice), na trati Č. Budějovice - Veselí n/L. Jinak pokud vím končí (začíná) dvoukolejka vždy ve stanici
Další odbočky jsou provizorní při velkých stavbách na dvoukolejných tratích (koridory apod. třeba teď je jedna odbočka v Popovicích u Berouna na trati 170).
Myslím sí, že by měla být vybavena stejně jako odbočka na širé trati. Určitě by neměla chybět návěstidla, odvratná kolej být nemusí - viz Dobřejovice, pokud trať nevede k odbočce po spádu. Asi by se hodil strážní domek, který v současnosti může být nahrazen třeba jen kotejnerem, nebo reléovou skříní.
Používat odvratnou kolej k nakládce bych asi moc nedoporučoval, spíš bych udělal ještě jednu kusou kolej. I když v Rakovníku kdysi pokračovala odvratná kolej jako vlečka (do dnešní Rakony - dřív Ottovy mydlárny), ale dnes už je přestavěna. Zajímavá je taky odbočka Pasečnice na trati 180 a 184 na kterou přímo navazuje zastávka s nákladíštěm Havlovice, nicméně ani tady není použita odvratná kolej jako nakládková.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Tomáš » úte 09 čer, 2009 4:25 pm

tak mohlo by se to považovat v mém případě taky jako odbočka.Délka kolejí v tunelu je 170cm takže problém s odstavením soupravy tady není.
Takže předpokládám že ta odvratná kolej zarůstá křovím a je nevyužívaná.Asi tam teda postavím nějakou tu budku "Hradlo" jen najít nějakej vhodnej typ..neměl by být moc vysokej...Co se týče návěstidel..rád bych se jim vyhnul,ale mohl bych použít eventuelně jen jeden "semafor"směrem od dvojkolejky?
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod juroH0 » úte 09 čer, 2009 4:32 pm

No niekde na trati z Košíc do Zvolena je jeden tunel jednokoľajný ale keďže trať je dvojkoľajná tak pred a za tunelom sú odbočky. Čiže by mi prišlo reálnejšie ak by bola trať dvojkoľajná, no pred tunelom by sa obe koľaje spojili a prešli ním. Za ním by opäť pokračovala dvojkoľajka. Samozrejmosťou sú návestidlá.
Inak keď sme pri tuneloch, tak je možné, že z odbočnej stanice vchádzajú obe trate do jedného dvojkoľajného tunela, no vychádzajú každá zvlášť z jednokoľajného portálu?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod JanoH0e » úte 09 čer, 2009 7:22 pm

Ten tunel je pod Soroškou, medzi žst. Jablonov n . Turňou a Lipovník. Na trati 160 ŽSR Košice - Zvolen sa nachádza situácia, ktorú popisuje Tomáš. Končí tam dvojkoľajka a trať prechádza v jednokoľajku. Je to u nejakej zastávky, názov si už nepamätám. Tomáši, ak ťa zaujíma, skús osloviť na diskusii vlaky.net odborníkov na trať 160, kategória infraštruktúra, trate. Dosť veľa fotiek z tejto trate je aj v fotohádankach, skús osloviť aj tam.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 09 čer, 2009 7:24 pm

Tomášovi: Co se týká návěstidel, ty by rozhodně měly být u všech kolejí! I na dvoukolejkách, kde není banalizovaný provoz (provoz po každé koleji je možný oběma směry) jsou před stanicemi návěstidla. Přestože třeba na v Nymburce byla (a možná dosud jsou) vjezdy z nesprávné koleje pouze dvousvětelná (č+b) pro návěstění stůj a přivolávací návěsti.
Hlavně tam nestav nějaké věžové stavědlo stačí malý strážní domek.


JuroviH0: Sakra jak jsem mohl zapomenout, až Juro mě připomněl, že podobná odbočka "Tunel" je i v Praze na spojce mezi Krčí a Radotínem. Od Krče vede jedna kolej přes most Inteligence do tujnelu a u radotínského portálu je odbočka, kde se rozdělují trati. Odbočka je z části možná celá v tunelu, byl jsem tam pěšky už před lety, tak si to nepamatuju.

JanoviH0e: Trať 160 osobně neznám, ale někde jsem četl (tuším u jedné krásné fotky na želpage), že tam vlastně není dvojkolejka, ale několik hooodně dlouhých výhyben. Určitě někdo zanlý místních poměrů bude vědět víc.

PS: Ještě poznámka k odbočce v Praze. Slyšel jsem, že důvodem vzniku odbočky byla chyba projektanta tzv. "dělnického kádra s rychlovysokou školou", který při navrhování tunelu v oblouku požil průjezdný profil pro přímou, trať a teprve při stavbě se zjistilo, že se do tunelu dvě koleje prostě nevejdou.
Nicméně též jsem slyšel, že most přes Vltavu nemá dostatečnou únosnost, proto je v tam pouze jedna kolej. NIcméně informace jsou od zdroje JPP (jedna paní povídala - i když to byl pán :) )
Pokud tu šířím bludy, tak mě utněte!
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Yarda » stř 10 čer, 2009 10:02 am

Dobřejovice mají status výhybny, viz http://pvoltr.sweb.cz/mapy/2/dobrejovicevyh.gif
Jedná se o dvoukolejný úsek mezi touto výhybnou a Chotýčany http://pvoltr.sweb.cz/mapy/2/chotycany.gif , sloužící k vykřižování protijedoucích vlaků. Svého času jsem tudy denně jezdil vlakem do práce a mockrát jsme stáli před výhybkou na návěstidle 1S a čekali na průjezd vlaku od ČB. Na kolejovém schématu je sice nakreslená odvratná výhybka č.2, ale v reálu tam není. Stojí tam jakýsi opuštěný zděný domeček cca 3x3m, ze kterého kdysi signalista obsluhoval návěstidla a výhybku.
Na téhle trati je ještě výhybna Nemanice I. http://pvoltr.sweb.cz/mapy/2/nemanice1.gif . Zajímavá je tím, že je do ní zaústěná kolej trianglu mezi nákladištěm Nemanice II http://pvoltr.sweb.cz/mapy/2/nemanice2.gif (na trati Plzeň-ČB) a tratí ČB-Praha. Triangl používají nákladní vlaky mezi Plzní a Veselím n.L., aby nemusely zajíždět úvratí do ČB.
Odbočka slouží k odbočení jiné trati v mezistaničním úseku, např. Rožnov u ČB http://pvoltr.sweb.cz/mapy/2/roznovodb.gif nebo odbočka Velichov u Žatce, odb. Vrbka u Loun atd.
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod harmi » stř 10 čer, 2009 11:06 am

Ta trat okolo Sorosky je fakt zaujimava, da sa ciastocne odpozorovat aj cez maps.google.com alebo mapy.atlas.sk, viacmenej celkom dobre je vidiet vyhybky, samozrejme z vyhybkovych domcekov kdetam len strecha.... Vychodna strana tunelu 48°36'2.89"N 20°38'39.57"E ma vyhybku len asi 150-170m od tunela. O par km dalej 48°35'58.29"N 20°49'57.17"E sa trat znova zlucuje na jednokolajku, na 48°35'38.46"N 20°51'55.96"E sa pripaja vlecka z akehosi zavodu 48°35'33.15"N 20°50'38.07"E, potom chvilu pokracuje dvojkolajka cez Turnu az po Drienovec, 48°36'21.09"N 20°57'14.79"E, tam sa znova zluci do jednej kolaje atd.
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 10 čer, 2009 12:31 pm

Yardovi: Čerpal jsem z materiálů na:http://koleje.kx.cz/abc.htm, kde jsou neoficiálně zveřejněny oficiální plánky stanic ČD.
Aspoň si pamatuju dobu, kdy byly přístupné pouze zaměstnancům ČD.
V tomto přehledu jsou Dobřejovice uvedeny jako odbočka a odvratná kolej tam zakreslená není, možná kdysi byla a posléze byla snesena.
Plánky jak jsou zveřejněny ve Tvém odkazu jsou starší verzí, která se postupně předělávala a aktualizovala, přesto ani v odkazu výše není aktuální stav u všech stanic.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod milan ferdián » stř 10 čer, 2009 2:53 pm

Michal Šuhajda píše:Tomášovi: Co se týká návěstidel, ty by rozhodně měly být u všech kolejí! I na dvoukolejkách, kde není banalizovaný provoz (provoz po každé koleji je možný oběma směry) jsou před stanicemi návěstidla. Přestože třeba na v Nymburce byla (a možná dosud jsou) vjezdy z nesprávné koleje pouze dvousvětelná (č+b) pro návěstění stůj a přivolávací návěsti.
Hlavně tam nestav nějaké věžové stavědlo stačí malý strážní domek.


JuroviH0: Sakra jak jsem mohl zapomenout, až Juro mě připomněl, že podobná odbočka "Tunel" je i v Praze na spojce mezi Krčí a Radotínem. Od Krče vede jedna kolej přes most Inteligence do tujnelu a u radotínského portálu je odbočka, kde se rozdělují trati. Odbočka je z části možná celá v tunelu, byl jsem tam pěšky už před lety, tak si to nepamatuju.

JanoviH0e: Trať 160 osobně neznám, ale někde jsem četl (tuším u jedné krásné fotky na želpage), že tam vlastně není dvojkolejka, ale několik hooodně dlouhých výhyben. Určitě někdo zanlý místních poměrů bude vědět víc.

PS: Ještě poznámka k odbočce v Praze. Slyšel jsem, že důvodem vzniku odbočky byla chyba projektanta tzv. "dělnického kádra s rychlovysokou školou", který při navrhování tunelu v oblouku požil průjezdný profil pro přímou, trať a teprve při stavbě se zjistilo, že se do tunelu dvě koleje prostě nevejdou.
Nicméně též jsem slyšel, že most přes Vltavu nemá dostatečnou únosnost, proto je v tam pouze jedna kolej. NIcméně informace jsou od zdroje JPP (jedna paní povídala - i když to byl pán :) )
Pokud tu šířím bludy, tak mě utněte!


Je to pravda a hodně se to tutlalo v té době a nejvíce se mluvilo o tom mostě a mělo přezdívku most inteligence,samozřejmě v uvozovkách. :D
Existují i podklady ,komu se to zdařilo.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Tomáš » stř 10 čer, 2009 3:41 pm

Yarda píše:Stojí tam jakýsi opuštěný zděný domeček cca 3x3m, ze kterého kdysi signalista obsluhoval návěstidla a výhybku.
.


Tak tohle je přesně ono :idea: .Tohle je moje krevní skupina.Malej domeček s lucernou.Jedna max.dvě lampy co osvětlují vyhybky.U domečku zahrádka.
Jen takovej domeček někde sehnat,protože na samo domo se moc necítím.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod robot » stř 10 čer, 2009 6:18 pm

Jen pro zajímavost v Praze funguje jedno docela staré nádraží ,co by dnešní výhybna Praha Vyšehrad.Leží na trati Praha - Plzeň, Praha Běchovice - Praha Vršovice - Praha Vyšehrad a na trati Praha - Praha Smíchov severní nástupiště - Zličín - Hostivice - Kladno.Zde je pár fotek z provozu.
http://pindolino.rajce.idnes.cz/Praha-Vysehrad/
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod radekkrupka » stř 10 čer, 2009 6:51 pm

robot píše:Jen pro zajímavost v Praze funguje jedno docela staré nádraží ,co by dnešní výhybna Praha Vyšehrad.Leží na trati Praha - Plzeň, Praha Běchovice - Praha Vršovice - Praha Vyšehrad a na trati Praha - Praha Smíchov severní nástupiště - Zličín - Hostivice - Kladno.Zde je pár fotek z provozu.
http://pindolino.rajce.idnes.cz/Praha-Vysehrad/


mapy.cz přidaly ve fotomapě další stupeň "zoomu" a v Praze už je k mání, takža na zmíněné výhybně lze spočítat i pražce :)

http://www.mapy.cz/#x=133071936@y=135881412@z=18@mm=FP
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Jarda H. » stř 10 čer, 2009 6:51 pm

Tomáš píše: ..... Jen takovej domeček někde sehnat,protože na samo domo se moc necítím.


Tomáši, nesmíš to vidět tak černě :lol: ! Jen tak pro ilustraci jak na to jsem ti vytáhl příklad ze stránek KŽM Brno :

1) plánek (výkres) strážního domku - podklad pro stavbu
http://www.kmz-brno.cz/storage/Image/iv ... Resize.jpg
2) náčrt nařezaných dílů pro stavbu
http://www.kmz-brno.cz/storage/Image/iv ... age071.jpg
3) popis stavby : Z výkresu nebo našeho náčrtu si rozkreslíme jednotlivé díly budovy s ohledem na tloušťky materiálu, přeneseme na stavební materiál (např. lepenku) a díly vyřežeme skalpelem. (viz obr. dle bodu 2). Stěny slepíme disperzním lepidlem, vyrobíme opět z papíru, dřeva či plastu ozdobné prvky, jako např. nároží, římsy apod., nalepíme je na skelet budovy, začistíme a budovu natřeme latexovou nebo akrylovou barvou. Po té vyrobíme vyřezáním okna a dveře z tenčího tvrdého papíru (např. děrné štítky), nabarvíme, zasklíme průhlednou fólií a osadíme do skeletu budovy. Pak už zbývají jen střechy s trámovím, komíny a okapy, kde s výhodou na krovy použijeme modelářských dřevěných nosníků nabarvených hnědě, dřevěná prkna podesty střechy vyrobíme z narýhované dýhy či lepenky nabarvené mořidlem nahnědo. Polotovary střešní krytiny se dají dnes koupit v modelářských obchodech, takže stačí ji jen nařezat na potřebné rozměry podle výkresu a upravit přechody střech v rozích a na hřebenech. Komíny se opět vyrobí z běžně dostupných polotovarů, jako je lepenka, do které se vyryjí rýhy spár cihel a nabarví cihlovou barvou. Komínovou rouru stačí stočit z kancelářského papíru a zasadit do otvoru komínu. Dnes se dají i sehnat v modelářských klubech malosériově vyráběné typizované komíny, což je nejjednodušší řešení.

No a pokud si opravdu netroufneš na vlastní stavbu, pak ti asi zbyde jen tohle (nemám ponětí v TT o jiné stavebnici strážního domku ?!) :
http://www.modelyvlacku.cz/index.php?ma ... ts_id=1796
V každém případě tuhle stavebnici dost upravit - nepoužít základovou plastovou desku, zašlé tašky na střeše, podobně omítku zašlou, špinavou, částečně otlučenou, přípaně nějaké nápisy a znaky na omítce, možná i okno zatlučené prkny ?! ....
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků