Stránka 1 z 1

Bobina E499.0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2009 7:09 pm
od Tax
Zdravím. Mám otázku ohľadom bobiny E499.0 z III. výrobnej série - Stroj E499.016 mal ako prvý sériový kus použitý zelený náter, i keď skúšobne bol aplikovaný aj na 010-ke z II. série. Zaujíma ma však, či lokomotívy tejto III. série mali z výroby kruhové nárazníky a veľkú červenú hviezdu, alebo mali už oválne a menšiu hviezdu. Vedel by mi niekto - napr. niektorý šťastný majiteľ encyklopédie o bobinách odpovedať ? Ďakujem

Takto nejako som sa vysporiadal so 140.079-5 ZSSK - stav je podľa fotografií z 09/2004:
Obrázek

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2009 8:40 pm
od Michal Šuhajda
Tax píše:Zdravím. Mám otázku ohľadom bobiny E499.0 z III. výrobnej série - Stroj E499.016 mal ako prvý sériový kus použitý zelený náter, i keď skúšobne bol aplikovaný aj na 010-ke z II. série. Zaujíma ma však, či lokomotívy tejto III. série mali z výroby kruhové nárazníky a veľkú červenú hviezdu, alebo mali už oválne a menšiu hviezdu. Vedel by mi niekto - napr. niektorý šťastný majiteľ encyklopédie o bobinách odpovedať ? Ďakujem

Jelikož jsem šťastným majitelem tídílné knížky o bobinách a dokonce ji mám při ruce, zalovil jsem v knihovně a objevil jisté nesrovnalosti mezi knihou a dotazem.
Podle knihy byly série trochu jinak, cituji:
"12 E1 -001; 12 E2 - 002-017; série 12 E3 - 018-040; 12 E4 - 041-055; 12 E5 - 056-080; 12 E6 - 081-100" konec citace.
Podobně je to i s údaji o barvě....
Opět cituji: " První tovární provedení v kombinaci modré a šedé barvy bylo použito u typu 12E2 pro ČSD. Shodně byl natřen i prototoyp12E1 (odlišný stříbrný pruh ze dřeva) a podstatná část série 12E3 (inventární čísla 18 až 24, 26 a 27)
Druhé tovární provedení v kombinacidvou zelených barevbylo poprvé zkušebně použito na lokomotivu inventárního čísla 025 typu 12E3. Stroje typů 12 E4 až 12 E6 jím již byly opatřeny všechny." konec citace.

Myslím, že velkou hvězdu měly na začátku provozu výroby všechny bobiny. POkud se nepletu náhrada menšími hvězdami přišla až koncem šedesátých let po r. 1968, kdy na určitou dobu zmizely hvězdy z lokomotiv úplně (jako reakce na obsaní Československa vojsky Varšavské smlouvy)

V encyklopedii je nejstarší foto 018 z r. 1978, kde má malou hvězdu a kruhové nárazníky. 019 je vyfocena v r 1966 s velkou hvězdou a kruhovými nárazníky. Asi nemá cenu vypisovat všechny, tak jen namátkou jsou v podobném stavu (kruh. nárazníky a velká hvězda) ze série12E3 nafoceny loko 023 - druhá polovina 50-tých let Sp. N. Ves, 027, 035-1968 K.Hora, 038-Praha hl.n.
Nicméně jsou podobně na archivních fotkách i loko z dalších sérií 041, 043,066-r. 1967ba i 499.0100.
Ač jsou některé fotky bez data, většinou to odpovídá stavu do r.1968 velká hvězda, po r.1968 malá.
PS: Ta vizualizace je pěkná

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2009 8:51 pm
od Tax
Michal Šuhajda píše: ... S tou zelenou barvou nevím....
V encyklopedii stojí ...

Díky moc. Ja som vychádzal z informácie v článku o E499.004, ktorá vyšla pred časom na Parostroji ...
Ešte by mi pomohli dislokácie tých zelených bobín, aby som napr. olomouckému stroju nepridelil košické číslo a naopak - stačí po jednej z každého depa - nulkové bobiny boli tuším v Olomouci, Ostrave, Žiline, Košiciach - samozrejme časom sa to menilo

Parostroj píše:Uvedený původní nátěr z výroby byl v rámci I. a II. série uplatněn až do čísla E 499.014, vyjma lokomotivy E 499.010, u níž byl poprvé a zkušebně nahrazen modrý nátěr dolní části skříně tmavě zeleným odstínem (odstín ČSN 5700 - zeleň na vagóny), přičemž horní část zůstala v původním hráškově zeleném provedení. Od lokomotivy E 499.015 pak již vnější barevné řešení "bobin" je v kombinaci odstínů hráškově zelené a tmavě zelené, přičemž ozdobné prvky zůstávají v původním provedení, samozřejmě dva ozdobné proužky v okenní části jsou rovněž tmavě zelené.

Takže tento článok nešpecifikuje jednotlivé série presne, ale to nevadí, pre moje účely postačí info o farbe a o tých hviezdach a nárazníkoch. Takže nič nepokazím, keď použijem pre obdobie 1960 - 67 veľké hviezdy a od 1969 malé - nakoniec v sedemdesiatych rokoch začínajú nastupovať aj nové, tzv. zjednodušené nátery bez zelených prúžkov medzi okienkami a neskôr aj známy unifikovaný náter II. ktorý doslova zabil vzhľad viacerých lokomotív, nielen bobín ...

PříspěvekNapsal: čtv 21 kvě, 2009 9:30 am
od Michal Šuhajda
První "Bobiny" byly z výroby dodávány nejdřív do Prahy, kde jezdily na napětí 1500 V, posléze se stěhovali do Spišské N. Vsi, pak do Košic. S tou dislokací je to horší, protože se lokomotivy stěhovaly mezi depy. Spíš napiš (sz nebo e-mail) číslo a podívám se, kde kdy byla.

Re: Bobina E499.0

PříspěvekNapsal: pát 01 led, 2021 12:09 pm
od sion
Mohl bych požádat o zjištění historie Bobiny 12E2 E499.007 ? Stačí v kostce kde sloužila příp.foto.Díky moc

Re: Bobina E499.0

PříspěvekNapsal: pát 01 led, 2021 6:54 pm
od Michal Šuhajda
Stručně z 2. Dílu knihy Elektrické lokomotivy E499.0 od Iva Raaba:
E499.007(E499.0007/140.007) byla prozatímně převzata pro LD Spišská Nová Ves 31.3.1954, z Plzně odeslána 23.8.1954. Byla zařazena do zk. provozu v Praze (pod napětím 1500V) odkud odjela na Slovensko pro provádění pantografických zkoušek. TPZ absolvovala mezi Liptovským Hrádkem a Kráľovou Lehotou 5.5.1955 s max. rychl. 135km/h a jako první projela úsek LM- Štrba. 12.-19.5 se na tomto úseku zúčastnila zátěžových zkoušek. Od 20.6.1955 sloužila ve Spišské Nové Vsi většinou letmo, tedy na různých výkonech dle potřeby. Jako poslední z depa Sp.N.Ves dostala oranžový pruh až v r. 1985. 6.5.1989 měla při posunu nehodu a již nebyla opravena, sloužila jako zdroj ND. K adm. zrušení došlo 19.3.1990, 1.12.1991 byla odprodána do Kovošrotu Košice. Dle fotek proběhla likvidace v depu Spišká Nová Ves.
V knize je 8 fotek lokomotivy vč. vraku.
Další informace (např. termíny oprav, či krátkodobá dislokace v Ostravě v r. 1964) se dají dohledat v 1. dílu uvedené knihy.

Re: Bobina E499.0

PříspěvekNapsal: stř 06 led, 2021 6:21 pm
od sion
To Michal Šuhajda : Díky moc super info možná dám vědět v krátké SZ