Vojenské transporty/převozy - Podrobnosti

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Vojenské transporty/převozy - Podrobnosti

Příspěvekod Čouda » úte 19 kvě, 2009 3:43 pm

Ahoj!

Již dělší čas se zabývám myšlenkou vojenského transportu na modelovém kolejišti z období 80. let. Tato myšlenka je uskutečnitelná, ALE!

Většinou se přepravoval celý prapor, což bylo 31 tanků.
Prapor byl složen ze tří rot. každá rota měla 10 tanků, z toho 1 velitelský. Pokud počitáte se mnou, dobrali jsme se k 30 tankům. 31. tank velel celému praporu -> ve skutečnosti zřejmě komunikoval se třemi velitelskými tanky rot.

Tanky se přepravovali po dvou na vozech řad Px nebo Pxx. Jednalo se o 6ti nápravové vozy. Použivány byly také vozy řady Pao. Potom ovšem byl na takovém voze pochopitelně jenom jeden tank. Oboje řady vozů jsou popsány na parostroji.

V 80. letech měla AČSR k dispozici stroje T 55 a T72. Jeden bývalý tankysta mi povídal, že se přes tanky přehazovala tanková plachta, aby nepřítel nepoznal, co je na vozech naloženo a tanky se zajištovali na vozech řetězy. Podotýkal, že pásy přesahovali přes vůz na každé straně asi o 10cm (do strany).

Co se týče řazení tanků na vozech, probíhalo to stylem, kdo první přijel, ten se vagonoval. Kolová technika se nepřepravovala vždy s tanky, pokud ano, tak zásadně na konci nebo na začátku transportu.

Na závěr Vás žádám. Kdo by měl nějaké fotografie nebo upřesńující informace, nestyďte se a napište.
Nevyrábí někdo náhodou vozy Pxx?
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Příspěvekod JanoH0e » úte 19 kvě, 2009 5:06 pm

Čau Čoudo. Keď tak spomínam, aj keď som u tankánov neslúžil, nepresunovali sa iba celé prápory, ale aj iba roty či čaty, hlavne od rámcových útvarov. Kľudne môžeš modelovať transport napr. iba 3- 4 tanky + doprovodný vozeň alebo pridať napr. kolesovú techniku. Rozhodne to neprebiehalo štýlom " kdo první přijel, ten se vagónoval." Bol spracovaný harmonogram vagónovania a poradie čiat a rôt, aj keď presuny v rámci jednotiek boli možné. Inak by vznikali zápchy. Boli určený regulovčíci, ktorý púšťali jednotlivé kolóny. Myslím, že postup vagónovania sa od 80 rokov nejak výrazne nezmenil, tak že oslov nejakého aktívneho tankistu nech ti popíše celý proces.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 19 kvě, 2009 5:24 pm

Téma už se tady řešilo - jen doplním - sám jsem v osumdesátých letech viděl mj. navagonovaných "pár" tanků - nevím jestli 3 nebo 5, to už si nepamatuju, k tomu pár kousků kolové techniky a dva osobní vagony pro osádku, čekající na nádraží. Plachtu na sobě tanky určitě neměli. A jednalo se o T-55 nebo T-54 ve verzi "kladivo", jeden z nich byl opatřen vícebarevnou smytelnou kamufláží, dtto i V3s z doprovodu (skříňová, zřejmě pojízdná dílna). Jinak záběry z vagonování techniky ČSLA najdeš např. v seriálu Chlapci a chlapi či dokument. filmech na VHS ze cvičení ČSLA dostupných na military burzách. Sám mám Vltavu 66, Stít 72,76,84 :D
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Lubomír Dudek » úte 19 kvě, 2009 5:36 pm

Ty počty přepravované techniky se můžou určitě měnit podle tvé fantazie.Třeba na rotní cvičení se berou jen 4 vozidla(1velitelské a 3 do čety na každé družstvo) a čety se na nich střídaj.Navíc přeprava vozidel nemusí být jenom na cvičení,ale třeba na různé opravy,rekonstrukce,nebo na shromaždiště vojenské techniky,kam se odvážela vozidla nadpočetná-či vyřazená. A to může být klidně tvůj případ,kdy opravdu můžeš mít ve vlaku jen dva tanky a jedno BVP.
K tomu vagonování.Na jednom vagónu jeden tank,nebo dvě BVP(teď už většinou taky jen jedno).Dříve se klínovalo dřevěnejma klínama,které se přitloukly na dřevěnou ložnou plochu,dnes se to u tanku kombinuje s eurokurtama a BVP se pouze kurtují.Blatníky jsou buď na vozidle,nebo pod ním.Technika může být zaplachtovaná,ale nemusí.krytky kanonu,pkt a ejektoru musí být vždy. :wink:
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Příspěvekod alexander » úte 19 kvě, 2009 5:44 pm

Pár poznámok:
Málo kedy sa prepravoval celý prápor v jednom vlaku - jednoducho sa nevošiel...
Tanky sa nezaisťovali reťazami. Podkladal sa článok pásu, alebo nič. Maximálne sa vagón posypal pieskom.
Plachty? Iba raz som to videl, ale to bol ruský transport. Dokonca mali vyrobené drevené deformačné nadstavby, aby nikto nezistil, že vezú do NDR T-80ky...
A veru chaos sa nekonal, na všetko bola písomná príprava, plán, presne stanovené poradie a časy.
Nezabudni zaradiť do transportu minimálne vagón pre stráž, prípadne aj vagón pre osádky tankov a aj nejakú zetku na muníciu.

A nezabudni - laufom dozadu!
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Příspěvekod mlha » úte 19 kvě, 2009 6:11 pm

sám jsem vezl ze Štěpánova opravený radar i s autem,byly to dva vagony + jeden vůz osobní,bez jakýchkoli maskovacích plachet
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Příspěvekod Lubomír Dudek » úte 19 kvě, 2009 7:35 pm

To zajištění vozidel se určitě časem měnilo a jiné to bylo také útvar od útvaru. za deset let na mechanizované rotě jsem se něco z převozama najezdil a snad ani jednou nebyly dva převozy po sobě stejné.Furt se něco měnilo.Zaplachtovat,neplachtovat,blatníky dolu,nahoru,pásat,nepásat,prdelema k sobě,za sebou,zvlášť.To je ale hlavně práce našich úředníků a náčelníků.
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Příspěvekod Čouda » úte 19 kvě, 2009 9:05 pm

Tak to vidíte. Pokaždé jinak. Já jsem z větší části interpretoval svého známého, který sloužil u tankystů. Tahal jsem z něho "rozumy" a řekl jsem si, že se o to podělím s ostatníma. U nich se to dělalo tak, jak píšu.
Ještě se zeptám, osobní vozy pro vojáky -> jaké byli řady (80. léta)?

Pozn. k vagonování: Pokud vezmu vůz Pxx (6náprav, ložná hmotnost 81t, vlastní hmotnost 27,4t) a dva tanky (T55, bojová hmotnost 36t, někdy je uváděná 40t) což je tedy 2x36(40)tun + 28 = 72(80)+ 28 = 100(128)tun; 100(128)/6 = 16.6(21)t. Tady je vidět, že i dvě T55 na voze splňují podmínky pro jízdu na trati s traťovou třídou B, což je 18tun/nápr. Při hmotnosti 40t/tank už je problém, 21tun/nápr. Odpovídá traťové třídě D, která je prakticky jenom na koridorech.
Dva tanky se na vůz vejdou, protože ložná délka vozu 14m, T55 je dlouhá 6,5m. Ve vlákně o vagonování trolejbusů jsem vyčetl, že se tanky ložili kanonama k sobě, kde se jeden kanon zaaretoval a druhý k němu přivázal.

citace ze zmiňovaného vlákna, Beňa napsal:

No tata byl deset let tankista a něco se najezdil, a protože stavím vojenský transport, tak asi takto: tanky se vozily po dvou na Px( příp Pxx) tak, že najely hlavněmi k sobě, přičemž jedna byla rovně (tedy stabilizovaná) a druhá byla vytočená a protože kanón takto nebyl stabilizován tak byla přivázána k té stabilizované, tanky se nedrátovaly, pouze se podkládaly volnými články. BVP se taky jenom podkládaly, ale ty se vozily i na Pao. Ostatní( V3S, Tatry, Gazy, přívěsy) se vozily na Nas(Res) a Nsk(Kbkks) se sundanými klanicemi(sklopenými u Nas). Tato vozidla se prostě zabrzdila a podložila špalky... Neříkám že to tak bylo vždy, kamarád od záložáků vozil tanky po jednom na Pao, toto je pouze to co já vím od taty...

Jak to tak vidím, Počkáme ještě na příspěvky ostatních znalých a potom z toho vyčarujeme nějaký rozumný článek, který by mohl být solidním podkladem pro modelování vojenských transportů. jo málem bych zapoměl. Neméně důležitou věcí je kamufláž a označování tanků + jejich různé verze. mohl by mě někdo znalý nasměrovat na nějakou stránku, která se tomu věnuje?
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Příspěvekod Martin HO » stř 20 kvě, 2009 4:30 am

No já jsem v roce 1967-8 na vojně zažil transport divize České Budějovice na Slovensko, který představoval dlouhý vlak s kolovou technikou. Pro vojsko v něm byly tuším 3 nebo 4 osmidveřové Bai.
Martin HO
 

Příspěvekod Myšpulín » stř 20 kvě, 2009 5:59 am

Čouda píše:Pozn. k vagonování: Pokud vezmu vůz Pxx (6náprav, ložná hmotnost 81t, vlastní hmotnost 27,4t) a dva tanky (T55, bojová hmotnost 36t, někdy je uváděná 40t) což je tedy 2x36(40)tun + 28 = 72(80)+ 28 = 100(128)tun; 100(128)/6 = 16.6(21)t. Tady je vidět, že ...


Tady je vidět, že jsi se upsal (a upočítal). Správné výsledky jsou 16,66 a 18 t. Takže žádný problém. :lol:
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Lubomír Dudek » stř 20 kvě, 2009 6:54 am

Asi je těch možností ještě víc,jek na to koukám.Hlavně bude záležet,kolik těch vozidel chceš použít a co to vlastně bude za transport.
Já bych zvolil za lokomotivu dva osobní Y lůžkové(nevyznám se v označení) :oops: 13 BVP,z toho dvě velitelskéBVP-K(prakticky doplněn pouze o jednu radiostanici navíc),dvě T-815 a jeden uaz.
Všechny jednotně namaskovaný a z označení taktickym třímístnym číslem aby bylo vidět jen to poslední.Na každym vozidle vzadu svázanou maskovačku a nad dveře roje kládu na samovyproštění.
Tak nějak bych si představoval převoz mechanizované roty z Benešova na účelové vyvedení jednotek brigády na VVP Boletice,kde se v tomto složení vozidel zúčastní i Tábor a Havl.Brod obstará logistycké zabezpečení a spojení.
Dva vagóny,aby se vešly dvě komplet roty.13 BVP(9 cvičící rota,1 velitelské pro velitele roty,za ně 1 vel.pro velitele praporu a dvě zbývající jako záloha)T-815 na dopravu mužstva a jídla a uaz pro velitele roty.Velitel praporu a jeho potřební náčelníci skupin přijedou na místo vlastnim.

Byla to jen má představa a fantazírování,ale pokud se na kolejišti objeví vlak v tomto složení,bude to dávat smysl.
Dávat dva tanky na vagon sice šlo,ale vykládka určitě probíhala někde na hlavní trati(třeba Vojkovice u K.varů).(můj názor)
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Příspěvekod Yarda » stř 20 kvě, 2009 7:21 am

Armádní transporty nepřevážely ani zdaleka jen tanky nebo BVP. Na vagónech se vozilo vše, velitelské UAZy, skříňové i valníkové V3Sky, GRADy nebo pontony na Tatrách 815, kolové transportéry, radiovozy, sanity i kuchyně. Pokud se přesunoval prapor k výcviku do VVP, odjelo všechno a v kasárnách zůstala jen stráž a marodi. Takový transport 30 tanků bez doprovodné techniky by potom vypadal dost divně.
Pokud se vagónovalo přes čelní rampu, najíždělo se na soupravu od posledního vagónu směrem k prvnímu a to popředu, aby řidič viděl kam jede, takže vozidla byla seřazená stejným směrem. Pokud se najíždělo na vagóny přes boční rampu, už tohle pravidlo neplatilo a vozidla na vagónu mohla být orientovaná směrem vpřed i vzad podle situace.
K tomu plachtování: nešlo ani tak o to utajit techniku, která byla samozřejmě na obou stranách hranic všem známá, ale o utajení taktických záměrů přesunů techniky. Takže pokud se přepravoval jednotlivý tank do VOZ, nebo rota k pravidelnému výcviku do VVP, obvykle se neplachtovalo. Ale pokud se prováděla třeba redislokace techniky z útvaru do útvaru, to už byl důvod plachtovat.
Výjimkou byly přesuny techniky strategického významu, ta se plachtovala vždy. Například byly v MB a v RO dislokované 2 raketové brigády schopné nést jaderné zbraně (známé z Iráku jako SCUD), ty se nejenom zásadně vždycky plachtovaly, ale ještě se plachty podpíraly dřevěnou konstrukcí aby se rozbily kontury techniky pod plachtou. Tahle technika byla tak utajená, že se dokonce ani nevagónovala v místě posádky a k přesunům vyjížděla jen v noci.
Jako doprovod sloužily v 70. a 80.letech obvykle rybáky nebo Baiky (8mi ičtyřdveřové), vždycky vybavené kamny a na střeše tedy musí mít komín ;-). Perlička na závěr: na vojně jsem coby špagát jednou velel transportu 2ks OT-62 z Terezína na Mimoň, trasa vedla přes Lovosice, Litoměřice, Č.Lípu do VVP Mimoň, odhadem cca 70km. ČSD trvalo 3 dny než nás tam dostrkaly, pěšky bychom tam byli dřív...
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod Lubomír Dudek » stř 20 kvě, 2009 7:51 am

Pochopil jsem to tak,že když transport na modelové železnici,BVP a tanky budou jednoznačně nejpřitažlivější.To,že se na železnici přepravovaly i automobily a různá speciální technika jako grady, 813 pontony a třeba i nakladače KN je jasné.
Myslím,že se snažíme o nějaký kompromis,co by dával alespoň trochu smysl.
Před deseti lety když vyjel náš prapor převozem na brigádní cvičení,vypadalo to asi takhle.4xlůžkovej vagon.20xbojové BVP,Takom,2xbečva,2xVPV,AMBS,8x T815 s plachtou,2xAV15,3x CAP,2x CAS,4x t815PAD,6x PV3s POKA,4x mrazák,3x UAZ sanita,10x UAZ klasik,5x MTLB S-10,4x PV3s PLDVK,1xMPU,6x PV3s s minometem a 4x PV3s s plachtou. je to jenom to,na co jsem si vzpoměl a hodně aut jelo po vlastní ose.
No tohle bych pak chtěl vidět jako model.Asi nesmysl
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Příspěvekod Tax » stř 20 kvě, 2009 7:53 am

Yarda píše:Jako doprovod sloužily v 70. a 80.letech obvykle rybáky nebo Baiky (8mi ičtyřdveřové), vždycky vybavené kamny a na střeše tedy musí mít komín ;-).


Yardo, nemáš náhodou v osobnom archíve fotku takého doprovodného vagóna ? Je mi úplne jedno, či je to Bai alebo rybák, ide mi o správne rozmiestnenie nápisov. Dikes
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Yarda » stř 20 kvě, 2009 8:26 am

Tax píše:
Yarda píše:Jako doprovod sloužily v 70. a 80.letech obvykle rybáky nebo Baiky (8mi ičtyřdveřové), vždycky vybavené kamny a na střeše tedy musí mít komín ;-).


Yardo, nemáš náhodou v osobnom archíve fotku takého doprovodného vagóna ? Je mi úplne jedno, či je to Bai alebo rybák, ide mi o správne rozmiestnenie nápisov. Dikes


Taxi, něco málo je zde. Deponie v Bálkově Lhotě.
http://img41.imageshack.us/gal.php?g=222194.jpg
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků