Měnírna proudu

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Příspěvekod milan ferdián » ned 08 úno, 2009 7:35 am

No měl bych taktéž zájem.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11833
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod mawerick » ned 08 úno, 2009 12:54 pm

Nějaký slovenksý kolega ji dělal v HO. Tuším, že byla na vlaky.net.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod mawerick » ned 08 úno, 2009 12:56 pm

TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod VoVo » ned 08 úno, 2009 1:53 pm

Svůj příspěvek jsem se rozhodl odstranit jako nesouhlas s praktikami, které zde probíhají ze strany majitele diskuzního fóra, kdy jsou nezištně míněné diskuze a poskytnutné informace od modelářů zneužívány pro komerční aktivity, překrucovány, je zde na úkor komerčních aktivit omezováno svobodné vyjadřování, probíhá neustálé řízení diskuzí, zamykání vláken, odstraňování příspěvků a sám vlastník se zde chová mnohem méně vhodně a slušně, než co ostatním uživatelům vyčítá. Nashledanou v lepších časech :)
Naposledy upravil VoVo dne stř 27 srp, 2014 4:53 pm, celkově upraveno 1
Přátelé, tak s tímhle fórem, já jsem skončil.
Uživatelský avatar
VoVo
 
Příspěvky: 383
Registrován: pon 16 čer, 2008 11:58 am
Bydliště: kdekoliv, hlavně mimo toto fórum :)

Příspěvekod mawerick » ned 08 úno, 2009 2:53 pm

Tady jsou fotky napáječek ze západních čech:

(bývalá) Vranov u Stříbra, trať Plzeň - Cheb

Obrázek Obrázek

SpS Nezvěstice, trať Plzeň - České Budějovice

Obrázek

SpS Mýto, trať Plzeň - Praha

Obrázek

všechno to jsou buď napáječky nebo spínačky střídavé trakce. Pochybuju, že bude někde k dispozici výkres budovy. I když budova jako taková by možná šla oměřit po dohodě. Ovšem plochu nebo místo s vvn technologií asi velmi těžko. :(
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod mawerick » ned 08 úno, 2009 8:28 pm

Lukáši, tady kolem Plzně jsou technologické budovy měníren a spínaček stylu "co kus, to originál". Ale možná bych se to troufl nazvat "montované technologické objekty". :) Takže nějaký typák by mohl mít výrobce. Ale kdo to je ? To nevím. :( A co se týká rozmístění technologie vvn, tak na to jsou normy. Záleží i na to jestli je to spínačka nebo napáječka. Jinak většina napáječek a spínaček je u nás (na plzeňsku) na dálkové ovládání. Pokud se tam chce člověk dostat, musí si vyžádat "vstup" a ten se platí. Pochopitelně jen služebně :!: Až se dostanu k elektroispečerům, tak tě zkusím něco zjistit.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Hekttor » pon 16 úno, 2009 4:17 pm

Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Tomáš » pon 16 úno, 2009 11:02 pm

Když už se tady nakouslo toto téma zeptal bych se na něco trochu jinýho,jako lajk.Proč je půlka republiky na střídavej proud a půlka na stejnosměrnej?.Měl jsem za to že právě stejnosměrnej proud je z důvodů nákladné stavby měníren nevýhodný,ale přetrvává to pořád.Má to nějaké pro a proti?
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod milan ferdián » úte 17 úno, 2009 3:50 am



O té vím ,kdysi jsem denně chodil okolo ní do práce.Otázkou je ,jestli to je měnírna.Připadá mi to strašně malé a ještě přístupné ze všech stran,bez oplocení.Z Albrechtic má jen jeden výkres tohoto vozu a to ze starého čísla časopisu MODELÁŘE.Byl tam uveřejněny všechny výkresy těchto pojízdných měníren.Bohužel mě se podařilo zachytiti jen ten jeden výkres.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11833
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Pavel Dryml » úte 17 úno, 2009 12:45 pm

Tomáš píše:Když už se tady nakouslo toto téma zeptal bych se na něco trochu jinýho,jako lajk.Proč je půlka republiky na střídavej proud a půlka na stejnosměrnej?.Měl jsem za to že právě stejnosměrnej proud je z důvodů nákladné stavby měníren nevýhodný,ale přetrvává to pořád.Má to nějaké pro a proti?


Vše vychází z historie a technických možností
Stejnosměrné napětí a proud se nedá transformovat. Střídavé napětí a proud se pro přenos na velké vzdálenosti transformují na VVN a tím teče "malý" proud a ve vedení jsou menší ztráty. Dále ještě Trakční motory na střídavý proud s frekvencí 50 Hz se u nás nikdy nepoužívaly. i všechny naše střídavky mají stejnosměrné trakční motory.
A ještě jeden poznatek usmernění se ve středověku železnic a v pravěku elektroniky provádělo nejdříve pomocí rotačních měničů, pozděj pomocí ztuťových usměrňovačů - oba dva způsoby jsou docela velké a pro zastavění do lokomotivy nepoužitelné.

Proto se začalo elektrifikovat stejnosměrným napětím, to znamená usměrnění se provádělo už v měnítně. A v době neexistence polovodičů se regulece výkonu prováděla rozjezdovými odporníky. To znamená, že se přebytená elektrická energie měnila nateplo.

Pak došlo k objevení polovodičů a vyvinutí technologií na výrobu výkonových polovodičů a tedy nic nebránilo usměrnění už na vozidle.

Tím vznikla střídavá napájecí soustava a na střídavých lokomotivách se používal regulační autotransformátor - tedy transformátor, který přepíná odbočky což je regulace bezstrátová.
Dokonce se jednu dobu uvažovalo o postupném přepnutí tehdejší ČSSR na střídavý systém

a pak do přišly polovodiče a pulzní regulace - která je hospodárná se kterými v dnešní době není problém dělat usměrňuvoče a střídače,....
tak už se to neřeší
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod milan ferdián » ned 22 úno, 2009 1:56 pm

Jelikož nemám email Lukáše,tak zde máte jediný výkres pojízdné měnírny co jsem získal...

ObrázekObrázek
milan ferdián
 
Příspěvky: 11833
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod mawerick » ned 22 úno, 2009 1:58 pm

Není tahle měnírna náhodou v Benešově?
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Jarda » ned 22 úno, 2009 7:25 pm

V Pečkách (koridorová trať Praha – Kolín) lze zatím najít tuto měnírnu napětí 110KV AC na 3KV DC.

Technologická budova, a celá měnírna pochází z cca 50tých let minulého století a jedná se o betonový „monolit“.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Budova měnírny by měla být v dohledné době (1-2 roky) demolována a instalovaná s části původní technologie (rtuťové usměrňovače) má být nahrazena polovodiči, které se prý vejdou do budovy o rozměrech dvou stavebních buněk. :idea:

Přiložené snímky budovy jsem fotil dnes, počasí bylo příšerné, pršelo a sněžilo, na pole do bláta se mi nechtělo tak jsem použil kromě širokoúhlého i teleobjektiv, stativ jsem sebou neměl, proto omluvte kvalitu fotek. Až bude lepší počasí, tak se pokusím o zadokumentování stávající podoby měnírny. Předběžně jsem se bavil ze správcem tohoto objektu a snad se mi povede pořídit i snímky ze vnitř. :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
Jarda
 
Příspěvky: 83
Registrován: pát 20 dub, 2007 6:19 pm
Bydliště: Český Brod

Příspěvekod blekk1 » ned 22 úno, 2009 7:52 pm

pojazdná meniareň je aj pri meniarni v Púchove a skladá sa z troch vozňov. Druhá taká istá je v Spišskej Novej Vsi ale v horšom stave

ak chcete foto pošlem na mail[/img]
blekk1
 
Příspěvky: 156
Registrován: pon 07 led, 2008 12:07 pm
Bydliště: Púchov

Příspěvekod Jarda » pon 23 úno, 2009 8:40 am

Pečecká měnírna je oproti Roztoklatské větší jak jako stavba tak i počtem instalovaných venkovních transformátorů a tím i výkonem.
Trafa, odpojovače a jejich příslušenství na mých fotkách zatím vůbec nejsou vidět.
Včera jsem se nechtěl brodit blátem, tak jsem fotil jen ze silnice a železničního přejezdu.

Pokud vydržíš, tak až bude trochu obstojné počasí a světlo, tak plánuji pořídit pro sebe kompletní fotodokumentaci. V dětství a mládí jsem bydlel nedaleko a tato stavba patří k do mých vzpomínek. Doufám že se mi podaří i návštěva vnitřní části, i toto by mohlo být zajímavý námět na fotky. :roll: :roll: :roll:
Uživatelský avatar
Jarda
 
Příspěvky: 83
Registrován: pát 20 dub, 2007 6:19 pm
Bydliště: Český Brod

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků