od Michal Šuhajda » pon 01 pro, 2008 11:33 am
Jak to co nejvíc "ožulit"?
Zkusím to shruba hodně polopaticky, experti mě omluví, případně opraví a doplní.
1.Nejjednoduší je k vjezdovým kolejím postavit pouze lichoběžníkové tabulky a zavést provoz podle předpisů pro zjednodušenou dopravu. Ale to je asi až moc jednoduchý, že.
2.Další možnost je udělat pouze vjezdová návěstidla (případně i bez předvěstí) Tady je pěkný příklad ten Tachov. Návěstidla mají pouze červenou a zelenou, případně bílou. Návěsti jsou pouze "volno"- vlak může vjet do stanice, a "stůj" vlak stojí. Zde ale musí být na vjezdu trvale omezená rychlost (rychlostníkem) na 40km/h nebo míň.
3.Další možnost je udělat vjezdová návěstidla a ve stanici skupinová odjezdová (opět stačí světla zelená, červená, bílá). Na návěstidlech by měla být na stožáru pod štítem se světly malá bíla čtvercová destička s černou úhlopříčkou.
V provozu se pak vlaku postaví cesta správným směrem, na návěstidle svítí "volno", ale vlak musí vypravit ještě výpravčí, protože návěstidlo platí pro více kolejí, tak aby se nerozjel špatný vlak (jako např. nedávná nehoda v Brně).
4. Další možnost je vybavit stanici návěstidly, která umí návěstit rychlost. Hodí se pro oba případy "bez" i "s" odjezdovými návěstidly. Vjezdová návěstidla budou v provedení žlutá, červená, žlutá (a bílá) a návěstěný znak se bude lišit podle toho na kterou kolej vlak pojede. Pokud pojede přímo přes výhybky bude svítit pouze jedna žlutá (návěst "výstraha")
Pokud pojede do odbočky, budou svítit dvě žluté (40km/h a výstraha)
Odjezdová návěstidla´budou mít světle žlutá, červená, zelená (a bílá) budou též návěstit různé znaky podle toho, jestli vlak odjíždí přímo (zelená - "volno") , nebo přes odbočky (žlutá + zelená - "40km/h a volno").
V uvedených případech jsou návěstidla pouze pro jízdu vlaků (stožáry mají červenobílé pruhy o stejné délce) a posun se řeší ručními návěstmi.
Bílé světlo (v závorkách) je pouze pro návěstění "Přivolávací návěsti" TA se používá v případě nějaké mimořádnosti (vlak z trati - NE PŘI POSUNU ! - vjíždí na obsazenou kolej - to je na takovou na které už stojí jiný vlak nebo vagon), či poruchy. Myslím si, že na modelu bílá není nutná.
Ve skutečnosti se v podobných případech, kde není na návěstidle bílé světlo "přivolávačka" řeší "ruční přivolávací návěstí"
Vždy je řešeno pouze "levé" zhlaví, protože na pravém vlaky nejezdí, tam se pouze posunuje.
Proto by ve všech případech (1-4) měly mít námezníky výhybek u kolejí 1,2,3,4 na pravém zhlaví směrem do stanice (doleva) mezi černými pruhy červenou část (návěst "Konec vlakové cesty"). To nahrazuje návěstidlo s návěstí "stůj". a vlak který vjíždí do stanice nesmí přejet za námezník.
Možnosti 1-4 ještě tak odpovídají skutečnosti, osobně bych se přiklonil spíš k možnosti 2 a 3.
5. Další možnosti je že odjezdová návěstidla budou řídit i posun, ale to je spíš kosmetická záležitost. Odjezdová návěstidla jsou vybavena tou bílou co je v závorkách a v případě, že je požadován posun na tomhle zhlaví se rozsvítí bílá (posun dovolen) Osobně bych se na to vykašlal.
A když pominu nějaké kombinace uvedených možností zbývá případ, který je spíš sci-fi a to je stanice kompletně vybavená vjezdovými návěstidly s návěstěním rychlostí, případně včetně seřaďovacích návěstidel. Taková už je na obrázku od JBr. Doufám, že je to srozumitelné, pokud jsem někde napsal úplnou koninu, prosím o opravu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat