Navěstí SSSR a AŽD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Příspěvekod mawerick » pon 01 pro, 2008 6:16 am

Pavel Dryml píše:Já ... by to spíše dopadlo:
na levém zhlaví dvě skupinová návěstidla


Aby jsme to tady Tomášovi nezošklivili? :D
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Tomáš » pon 01 pro, 2008 10:46 am

No jak to tak tady čtu je to pěkně složitá věc.Zřejmě to bude tím že se to studuje ve škole a nedá se to pochopit za 2dny tady ze článků na fóru.Snažím se vše v plánech na nové kolejiště s koncovou stanicí,dělat co nejpřesněji podle předpisů ČSD.JENŽE některý věci sou fakt dost složitý a trochu mi dávaj zabrat na budku,musíte brát v potaz že jsem naprostý amatér a samouk v tomto odvětví železnice.Proto bych nerad "zaplácal" stanici různými typy návěstí a pak zjistil,že to neumím ani pojmenovat a už vůbec ne pozapojovat tak aby to ve výsledku dávalo logičnost provozu.Celkem jsem přemýšlel a už někde jsem napsal,že bych rád kolejiště co bude v mých silách dokončit.Takže...rád bych ještě viděl nějakej návrh jak by to šlo co nejvíc "ošulit" .Tzn. jen ty návěstí co jsou opravdu nezbytně nutná...přesto si však velmi vážím všech co to tu objasňují a komentují děkuji
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 01 pro, 2008 11:33 am

Jak to co nejvíc "ožulit"?
Zkusím to shruba hodně polopaticky, experti mě omluví, případně opraví a doplní.

1.Nejjednoduší je k vjezdovým kolejím postavit pouze lichoběžníkové tabulky a zavést provoz podle předpisů pro zjednodušenou dopravu. Ale to je asi až moc jednoduchý, že.

2.Další možnost je udělat pouze vjezdová návěstidla (případně i bez předvěstí) Tady je pěkný příklad ten Tachov. Návěstidla mají pouze červenou a zelenou, případně bílou. Návěsti jsou pouze "volno"- vlak může vjet do stanice, a "stůj" vlak stojí. Zde ale musí být na vjezdu trvale omezená rychlost (rychlostníkem) na 40km/h nebo míň.

3.Další možnost je udělat vjezdová návěstidla a ve stanici skupinová odjezdová (opět stačí světla zelená, červená, bílá). Na návěstidlech by měla být na stožáru pod štítem se světly malá bíla čtvercová destička s černou úhlopříčkou.
V provozu se pak vlaku postaví cesta správným směrem, na návěstidle svítí "volno", ale vlak musí vypravit ještě výpravčí, protože návěstidlo platí pro více kolejí, tak aby se nerozjel špatný vlak (jako např. nedávná nehoda v Brně).

4. Další možnost je vybavit stanici návěstidly, která umí návěstit rychlost. Hodí se pro oba případy "bez" i "s" odjezdovými návěstidly. Vjezdová návěstidla budou v provedení žlutá, červená, žlutá (a bílá) a návěstěný znak se bude lišit podle toho na kterou kolej vlak pojede. Pokud pojede přímo přes výhybky bude svítit pouze jedna žlutá (návěst "výstraha")
Pokud pojede do odbočky, budou svítit dvě žluté (40km/h a výstraha)
Odjezdová návěstidla´budou mít světle žlutá, červená, zelená (a bílá) budou též návěstit různé znaky podle toho, jestli vlak odjíždí přímo (zelená - "volno") , nebo přes odbočky (žlutá + zelená - "40km/h a volno").
V uvedených případech jsou návěstidla pouze pro jízdu vlaků (stožáry mají červenobílé pruhy o stejné délce) a posun se řeší ručními návěstmi.
Bílé světlo (v závorkách) je pouze pro návěstění "Přivolávací návěsti" TA se používá v případě nějaké mimořádnosti (vlak z trati - NE PŘI POSUNU ! - vjíždí na obsazenou kolej - to je na takovou na které už stojí jiný vlak nebo vagon), či poruchy. Myslím si, že na modelu bílá není nutná.
Ve skutečnosti se v podobných případech, kde není na návěstidle bílé světlo "přivolávačka" řeší "ruční přivolávací návěstí"

Vždy je řešeno pouze "levé" zhlaví, protože na pravém vlaky nejezdí, tam se pouze posunuje.
Proto by ve všech případech (1-4) měly mít námezníky výhybek u kolejí 1,2,3,4 na pravém zhlaví směrem do stanice (doleva) mezi černými pruhy červenou část (návěst "Konec vlakové cesty"). To nahrazuje návěstidlo s návěstí "stůj". a vlak který vjíždí do stanice nesmí přejet za námezník.

Možnosti 1-4 ještě tak odpovídají skutečnosti, osobně bych se přiklonil spíš k možnosti 2 a 3.

5. Další možnosti je že odjezdová návěstidla budou řídit i posun, ale to je spíš kosmetická záležitost. Odjezdová návěstidla jsou vybavena tou bílou co je v závorkách a v případě, že je požadován posun na tomhle zhlaví se rozsvítí bílá (posun dovolen) Osobně bych se na to vykašlal.

A když pominu nějaké kombinace uvedených možností zbývá případ, který je spíš sci-fi a to je stanice kompletně vybavená vjezdovými návěstidly s návěstěním rychlostí, případně včetně seřaďovacích návěstidel. Taková už je na obrázku od JBr. Doufám, že je to srozumitelné, pokud jsem někde napsal úplnou koninu, prosím o opravu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod JBr » pon 01 pro, 2008 12:24 pm

Pripoustim, ze ta moje moznost je hodne pretechnizovana a do epochy IV, kterou Tomas dela, se moc nehodi :)

Jako priklad k tomu co psal Michal Suhajda (konkretne bod 3) by se dala vzit treba byvala podoba stanice Lichkov na trati 021. Ta sice neni koncova, ale leve (sude) zhlavi je presne to co Tomas chce. Lichkov byl jeste nedavno zajimavy tim, ze vjezdova navestidla ze vsech smeru a odjezd na Těchonín byla navestidla mechanicka. Suda i licha skupina koleji zde mela smer Dolni Lipka/Mezilesi vlastni skupinove odjezdove navestidlo.

Obrázek

Co jsem mel ale moznost pozorovat napr. prave na vyse zminovane trati, tak se stava to moje puvodni "scifi" realitou i na nekoridorovych jednokolejkach (vetsinou diky dalkovemu rizeni provozu). Takze pro epochu V je to urcite pouzitelne reseni. Napriklad po letosni rekonstrukci je zminovany Lichkov plny seradovacich trpasliku a navestidel s rychlostni soustavou u kazde dopravni koleje.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Pavel Dryml » pon 01 pro, 2008 3:14 pm

Tomáš píše:No jak to tak tady čtu je to pěkně složitá věc.Zřejmě to bude tím že se to studuje ve škole a nedá se to pochopit za 2dny tady ze článků na fóru.Snažím se vše v plánech na nové kolejiště s koncovou stanicí,dělat co nejpřesněji podle předpisů ČSD.JENŽE některý věci sou fakt dost složitý a trochu mi dávaj zabrat na budku,musíte brát v potaz že jsem naprostý amatér a samouk v tomto odvětví železnice.Proto bych nerad "zaplácal" stanici různými typy návěstí a pak zjistil,že to neumím ani pojmenovat a už vůbec ne pozapojovat tak aby to ve výsledku dávalo logičnost provozu.Celkem jsem přemýšlel a už někde jsem napsal,že bych rád kolejiště co bude v mých silách dokončit.Takže...rád bych ještě viděl nějakej návrh jak by to šlo co nejvíc "ošulit" .Tzn. jen ty návěstí co jsou opravdu nezbytně nutná...přesto si však velmi vážím všech co to tu objasňují a komentují děkuji


Já ti to vysvětlím názorně, mám dojem, že děláš v dopravním podniku a tak předpokládám, že trochu něco víš a pochopíš na silnici

Představ si někde v polích křižovatku dvou málo frekventovaných silnic druhé třídy.
Máš možnost na ní postavit semafory, ale je to do daných podmínek drahé a zbytečné.
Nebo můžeš postavit doppravní značení pro hlavní a vedlejší silnici
Nebo tuhle křižovatkunemusíš označit vůbec a ponechat přednost z prava
Každé řešení je dle platných vyhlášek a norem.

To co jjsem tu začal řešit já je, že mě připadalo, že se na pomyslnou křižovatku v polích snažíš postavit světelnou křižovatku, která není v rozporu s předpisy, ale je značně nelogickým a nereálným řešením.
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 04 lis, 2009 12:08 pm

Je to sice pozdě to sem psát, ale pročítám si to až teď. Všichni kdo mluví o stanici Tachov, děláte jednoduchou chybu. Na vjezdech není zelená, protože samotná stanice je stanicí koncovou úvraťovou. Na vjezdech jsou barvy horní žlutá, červená a bílá. Návěstidla to jsou AŽD 70. Ohledně návěstidel je to složité, autor sám nedokáže napsat o jakou katagorii tratě se jedná, jaký bude rozsah provozu a jaké asi má být zabezpečovací zařízení. Ve IV. epoše byla mechanika, elektromechanika, elektrodynamika ale i releovky. Chtělo by to si uvědomit že každé zařízení má nějaké zapojení. Udělat vjezdy a mít je na obyčejný přpínač je jistě nejednodušší. Releovky nejsou už tak jednoduché. Věřím že autor dotazu našel řešení na svůj dotaz. A omluvte tímto moji kritiku.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků