Stránka 1 z 4
Mechanická návěstidla

Napsal:
čtv 30 říj, 2008 9:07 am
od greenery
dobrý den
Rád bych si ujasnil jednu věc, na kterou jsem zatím nenašel jednoznačnou odpověď: jedná se mi o odjezdová mechanická návěstidla. Nevím co bylo v historii častější - jestli 1 návěstidlo pro skupinu kolejí, nebo jestli bylo běžnější používat mechanickou návěst na odjezdu pro každou dopravní kolej.
A co vlastě rozhodovalo o tom, které řešení bylo ve stanici použito.
díky

Napsal:
čtv 30 říj, 2008 11:52 am
od Houmr
A stálo by taky zato vysvětlit, kam toto návěstidlo umístit v kolejišti.

Napsal:
čtv 30 říj, 2008 5:14 pm
od radeksindy
Ani bych jednoznačnou odpověď nehledal, protože není. Uvedu příklad z mé "rodné" buštěhradky, uvedeny jsou jen stanice s mechanikou buď dodnes existující nebo zrušenou v poslední době.
Praha Dejvice - mechanické skupinové návěstidlo (dnes už jen na jedné straně, ale to je jedno)
Praha Ruzyně - mechanické skupinové návěstidlo
Jeneč - každá dopravní kolej má mechaniku
Kladno - byly vždy skupinové, dnes skupinová světla
Krupá - každá dopravní kolej má mechaniku
Sádek - mechanické skupinové návěstidlo
I umístění je různé, skupinovka někdy stojí na úrovni poslední výhybky (Dejvice), někdy už před první výhybkou (Krupá). A klidně může mít nádraží dvě skupinová návěstidla, pro lichou a sudou skupinu zvlášť. To je prostě výsledek historického vývoje, místních podmínek, dostatku peněz atd. Pravidlo bych v tom nehledal.

Napsal:
čtv 30 říj, 2008 6:46 pm
od mawerick
Přesně tak, jen ještě doplním. Záleželo i na síle a složitosti provozu ale také na místní situaci možnosti vést drátovody k návěstidlům (tehdy nebyly k dispozici takové stroje a nástroje jako dnes).

Napsal:
čtv 30 říj, 2008 9:35 pm
od greenery
radeksindy píše:A klidně může mít nádraží dvě skupinová návěstidla, pro lichou a sudou skupinu zvlášť.
Aha...a na toto jsem se ani nezeptal, ale bývalo to kdysi dávno třeba v Rokycanech, na pražském zhlaví určitě. Nějak mi to utkvělo v hlavě, když jsem byl malej.
Podle seznamu z Buštěhradky se zdá, že ani logika v tom není, třeba podle významu a velikosti stanice.
Každopádně díky.

Napsal:
čtv 30 říj, 2008 9:40 pm
od maayaa
To byly odjezdy pro každou trať jeden.jeden na Holoubkov a jeden na Mirošov

Napsal:
čtv 30 říj, 2008 9:47 pm
od greenery
to se mi nějak nezdá. Je pravda, že tam odbočuje trať na Mirošov, ale že by odjezdová návěstidla příslušela trati - spíš mi to sedí na ty skupiny. Mám pocit, že ty mechaniky byly před zhlavím, ne za ním. A osobáky jezdily na Mirošov z první koleje a křižovaly pražskou trať, kdežto manipuláky naopak ze zadní skupiny, kde se posunovalo. Vida, další otázka.

Napsal:
pát 17 črc, 2009 2:53 pm
od Hekttor
Pánové, můžete mi prosím pomoci? Jedná se o mechanickou předvěst. Mám tři různé plánky,z nichž jeden uvádí výšku sloupku 3400 mm, druhý 4068 mm, třetí 4665 mm. Věděl by někdo, jaká je skutečná výška toho sloupu, nebo nemáte nějaký "zaručený" výkres předvěsti?

Napsal:
pát 17 črc, 2009 5:30 pm
od Petr Zatrepalek
Nemohl by pomoci někdo z Lužné a okolí? Jestli si dobře pamatuju, ta předvěst tam stojí v museu!

Napsal:
pát 17 črc, 2009 7:52 pm
od maayaa
zaručený výkres,který by přesně stanovil výšku asi nebude.Asi záleželo na místních poměrech a výrobcích.Jedině snad předvěsti na I profilu by mohly mít podobnou velikost,protože ty stupně žebříku se nýtovaly.

Napsal:
pát 17 črc, 2009 9:00 pm
od hank
V návěstních předpisech z r. 1928 je uvedeno: Střed návěstní desky předvěsti (tehdy ještě byla obdélníková) je 3918 mm nad temenem kolejnice, návěstní rameno hlavního návěstidla 7565 mm nad TK. U seřaďovacího návěstidla se výška desky stanovila podle místních poměrů, obvykle to bylo 5080 mm. Předválečná světelná návěstidla soustavy AEG měla spodní světlo ve výšce 3800 mm nad TK.
Myslím, že u hlavních návěstidel to platí dodnes, pokud jde o předvěsti, může mít hekttor pravdu ve všech hodnotách, které uvádí, zřejmě záleží na místních poměrech a viditelnosti. Za okupace jsme převzali německý návěstní systém a předvěsti dostaly kruhovou desku. Němečtí kolegové modeláři na jednom fóru uvádějí, že výška stožáru mechanického hlavního návěstidla může být 2 - 12(!!!) m. V mých podkladech se ve výkresech předvěstí s kruhovou návěstní deskou vyskytují hodnoty výšky stožáru 3,9 - 4,2 m
Pro srovnání: Dnes je předepsaná výška středu spodního světla světelného návěstidla 4650 mm nad TK. U návěstidel typu SSSR ze 60. let je tato hodnota 5000 mm u dvou- a třísvětlových, 5300 - 5400 mm u 4- a 5světlových, přičemž je-li u posledních dvou přivolávačka, tak je 4400 mm vysoko.
zdraví
hank

Napsal:
sob 18 črc, 2009 9:57 pm
od michal_n_cz
radeksindy píše: I umístění je různé, skupinovka někdy stojí na úrovni poslední výhybky (Dejvice), někdy už před první výhybkou (Krupá). A klidně může mít nádraží dvě skupinová návěstidla, pro lichou a sudou skupinu zvlášť. To je prostě výsledek historického vývoje, místních podmínek, dostatku peněz atd. Pravidlo bych v tom nehledal.
Ještě doplním další možnost - některé koleje mají svoje návěstidlo a pro zbytek je jedno skupinové. Např. ve Stanici Jindřichov ve Slezku top tak bylo. Přidávám pár fotografií, je zde patrné i rozmístění drátovodů:
http://picasaweb.google.com/hobby4you/J ... directlink
Michal N.

Napsal:
úte 21 črc, 2009 6:54 pm
od hank
Ještě mě napadlo něco k těm mechanickým návěstidlům a způsobu zabezpečení některých stanic.
Nejjednodušší zabezpečení mezilehlých stanic ČSD s provozem podle předpisu D-2 v epochách III a IV (jestli to tak je někde ještě dnes, o tom už nemám přehled) bylo toto:
- jednoramenné vjezdové návěstidlo s dvouznakovou předvěstí
- žádné odjezdové návěstidlo nebo jedno jednoramenné skupinové odjezdové návěstidlo pro všechny koleje - vždy umístěné až za poslední výhybkou směrem ven ze stanice (možná byla i kombinace obojího - na každém zhlaví jinak)
- ručně stavěné výhybky (a u zhlaví jednoduché dřevěné výhybkářské boudičky s telefonem, židlí, stolkem a kamny)
- žádná závislost návěstních znaků hlavních návěstidel na poloze výměn
- takže drátovody vedly z dopravní kanceláře nebo dokonce od stojanů s příslušnými pákami umístěných venku na peróně jen k návěstidlům, ne k výhybkám
- maximální rychlost na zhlavích 40 km/h bez ohledu na to, zda jde o směr přímý nebo do odbočky - proto je před vjezdovým návěstidlem vždy rychlostník snižující rychlost na 40 km/h
- tam, kde byla traťová rychlost max. 40 km/h, se předvěsti mohly nahradit pevným návěstidlem - 6úhelníkovou žlutou černě orámovanou tabulkou s černým ležatým křížem a 4 odrazky v rozích toho kříže - umístěným podobně jako předvěst, tj. na zábrzdnou vzdálenost 400 m před vjezdovým návěstidlem
Někde tak byly v 50. - 80. letech zabezpečeny i dost frekventované stanice s větším počtem dopravních kolejí - namátkou mě napadají třeba Mikulov a Valtice na trati Břeclav - Hrušovany n. J.
Existovaly i případy, kde tratě s provozem původně podle D-3 (tj. dirigované stanice bez výpravčích osazené lichoběžníkovými tabulkami, kde křižování zabezpečují vlakové čety) byly po obsazení výpravčími vybaveny světelnými vjezdovými návěstidly s předvěstmi, přičemž na hlavních návěstidlech byla jen dvě světla (červené - zelené), ostatní bylo, jak je popsáno shora. Třeba Svitavy - Žďárec u Skutče.
A zřejmě nejkurióznější byla tzv. vojenská návěstidla, což byla v podstatě osvětlená natrvalo umístěná pevná návěstidla (vjezd - červený obdélníkový terč se stálým červeným světlem a bílou přivolávačkou, předvěst - žlutý kulatý terč se stálým žlutý světlem, rychlost na zhlaví obvykle 30 km/h). Původně od 50. let byly tyto náležitosti uloženy v bedně u výpravčího jako součást mobilizačního vybavení každé stanice pro případ zničení návěstidel při válečném konfliktu, ale třeba na trati Kutná Hora - Zruč n. Sázavou toto bylo dosazeno napevno do všech stanic v 50. letech po obsazení výpravčími při přechodu z D-3 na D-2. Odjezdová návěstidla v takových stanicích pochopitelně nebyla.
Na kolejištích to možná nebude tak efektní jako "klacek" u každé koleje, ale věřte, ža takovéhle znázornění má blíže realitě menších stanic v uvedených epochách než všelijaké vymýšlení líbivých, avšak nepravdivých detailů.
zdraví
hank

Napsal:
úte 21 črc, 2009 9:53 pm
od alf
Přesně tak..někdy méně je více..Dle popisu byla ještě před rokem např.žst.Potštejn..dvě dopravní koleje,jedna manipulační.Vjezdy i skupinové odjezdy jednoramenné,na zhlaví budky a ovládání závor..samozřejmě mechanických..to zatím zůstalo..

Napsal:
stř 22 črc, 2009 6:25 am
od Yarda
hank píše: .... vojenská návěstidla, což byla v podstatě osvětlená natrvalo umístěná pevná návěstidla (vjezd - červený obdélníkový terč se stálým červeným světlem a bílou přivolávačkou, předvěst - žlutý kulatý terč se stálým žlutý světlem, rychlost na zhlaví obvykle 30 km/h). Původně od 50. let byly tyto náležitosti uloženy v bedně u výpravčího jako součást mobilizačního vybavení každé stanice pro případ zničení návěstidel při válečném konfliktu, ale třeba na trati Kutná Hora - Zruč n. Sázavou toto bylo dosazeno napevno do všech stanic v 50. letech po obsazení výpravčími při přechodu z D-3 na D-2. Odjezdová návěstidla v takových stanicích pochopitelně nebyla.
Hanku, ještě v 70.-80.letech bylo možno leckde vídat ten žlutý i červený terč (plechová kruhová deska o průměru cca 50cm na násadě dlouhé cca 2m) opřený o zeď staniční budovy. Z toho bych usuzoval, že byl používaný a proto musel být po ruce. Takže zřejmě měl ještě jiný účel, než jen "mobilizační" vybavení pro případ války - pokud tedy mluvíme o tomtéž terči (ten "můj" žádné světlo neměl). Možná se používal v případě nějakého výpadku mechanických návěstidel, nevíš o tom něco bližšího?