Osobní vozy Ce/Ci (Be/Bi) a jejich proměny v čase

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Osobní vozy Ce/Ci (Be/Bi) a jejich proměny v čase

Příspěvekod sandik » ned 17 srp, 2008 6:05 pm

Chystám se na stavbu zmíněných vozů ze stavebnice LPH ve velikosti TT. Předpokládám doplnění detailů z leptu Hettor. Osobně stále zvažuji možnost, že bych své budoucí kolejiště situoval víceméně do období před rokem 1950 (spíše poválečného kvůli možnosti použít kořistní lokomotivy) Řeším problém s těmi lávkami umožňujícími přecházet po střechách vozů (a příslušnými žebříky). Modely těchto vozů jsou v drtivé většině stavěny bez nich, protože v padesátých a šedesátých letech už asi nebyly používány. Prostudoval jsem si příslušnou dokumentaci na http://hekttor.biz i http://parostroj.net, ale problém jsem tím nevyřešil. Každopádně ještě výkres příbuzného služebního vozu Dd z Listopadu 1935 lávky a žebřík má, takže předpokládám, že se to vesele používalo minimálně do konce třicátých let. Neznáte někdo odpověď, nebo alespoň link na nějakou další dokumentaci? Mimochodem, k čemu ty lávky vlastně byly dobré?

Díky moc za případné reakce!
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod VoVo » ned 17 srp, 2008 6:24 pm

Svůj příspěvek jsem se rozhodl odstranit jako nesouhlas s praktikami, které zde probíhají ze strany majitele diskuzního fóra, kdy jsou nezištně míněné diskuze a poskytnutné informace od modelářů zneužívány pro komerční aktivity, překrucovány, je zde na úkor komerčních aktivit omezováno svobodné vyjadřování, probíhá neustálé řízení diskuzí, zamykání vláken, odstraňování příspěvků a sám vlastník se zde chová mnohem méně vhodně a slušně, než co ostatním uživatelům vyčítá. Nashledanou v lepších časech :)
Naposledy upravil VoVo dne stř 27 srp, 2014 5:18 pm, celkově upraveno 1
Přátelé, tak s tímhle fórem, já jsem skončil.
Uživatelský avatar
VoVo
 
Příspěvky: 383
Registrován: pon 16 čer, 2008 11:58 am
Bydliště: kdekoliv, hlavně mimo toto fórum :)

Příspěvekod Jarda H. » ned 17 srp, 2008 6:30 pm

Ještě přihodím tohle :

1) v sekci Osobní vozy najdeš výkres Ce a Ci :
http://www.mo-na-ko.net/plans/plany_z.htm#ParniLoko¨

2) článek o stavbě modelů 3 variant Be/Bi :
http://modely.firenet.cz/view.php?cislo ... 2007080031
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

díky oběma, bohužel nepomohlo

Příspěvekod sandik » ned 17 srp, 2008 7:08 pm

Díky za odkazy. Článek z http://modely.firenet.cz jsem čet. Dokumentaci na http://www.mo-na-ko.net jsem neznal, ale problém s plošinami mi vyřešit nepomohla. Web http://drevaky.wz.cz jsem taky neznal, ovšem totéž už je na http://hekttor.biz (kromě sekce "Historie a technický popis", které je ovšem zatím prázdná). Takže zatím stále nevyřešeno ;o(
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Hekttor » ned 17 srp, 2008 7:34 pm

U nás nejrozšířenější jsou lampy olejové a poslední dobou hojně užívané lampy plynové. Lampy umisťují se ve střeše vozu tak, že vnikají nejméně skleněným zvoncem do oddílů. Ve skleněném zvoně umístěn je hořák, k němuž u olejových lamp přívádí se rourkou olej z nádržky upravené v lampě samé. K hořáku plynovému přivádí se plyn rourkou od nádržky na plyn, umístěné pod vozem a chovající svítiplyn stlačený. Tlak plynu v přívodní rource upraví se redukčním ventilem. Zařízeni plynového osvětlováni upraveno je předpisy technických úmluv. V poslední době užívá se i plynového světla žárového, kde žárové tělískona rozdíl od obyčejných lamp-obráceno je dolů, tak že lampa nevrhá stín. Při osvětlování elektrickém používá se žárovek napájených elektrickým proudem, jejž vyrábí dynamoelektrický stroj, umístěný pod vozem a hnaný jen při pohybu vozu. Dynamo jest tedy ve spojení s batterií akkumulátorovou, aby osvětlování mohlo se díti, i když [Vůz] se nepohybuje.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Hekttor » ned 17 srp, 2008 7:39 pm

Co měl ten textík říci - žebříky a přechodové střešní lávky byly spojeny právě s plynovým osvětlením, konkrétně s jejich doplňováním a obsluhou. Tento nepraktický způsob byl už v první polovině 20. století nahrazován elektrickým osvětlením, zásobovaným u každého vozu z vlastního dynama. Pro modeláře tedy platí - pokud žebříky a lávky, tak také hlavy lamp na střeše vozu a toto platí, řekl bych, spíše pro kkStB a částečně první republiku. Jen na lokálkách se snad udržely střešní lávky a žebříky do 50. let, nicméně osvětlení bylo už v té době olejové. Také je pravděpodobné, že žebříčky se mohly udržet do 60 . let z důvodu návěstních svítilen, které se umísťovaly do konzol na střechu vozu, než byly vyměněny za svítilny umístěné na čele vozu nad nárazníky podle UIC.
Jediné další opodstatnění by mohlo být návěstní lanko, vedoucí ze služebního vozu nad střechami vozů k lokomotivě, ale tady nevím, kdy se toto přestalo používat.
Je pravda, že současné historizující vozy často mívají žebříčky a lávky, ale spíše ne za jiným účelem, než estetickým - vypadá to zajímavě.
Předpokládám, že tuto úvahu někdo znalejší doplní.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Díky za vysvětlení

Příspěvekod sandik » ned 17 srp, 2008 8:12 pm

Díky za vysvětlení i za tu krásnou češtinu v úryvku. Ze kdy to bylo?

PS: Taky mě to mohlo napadnou, ale zmátlo mě, že ještě tady http://www.parostroj.net/katalog/ov/ima ... _1935x.gif jsou lávky, ale pochopitelně žádný plyn...

PPS: Lávky viděny taky ve filmu Železný dědek z roku 1948.
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lubomír » čtv 21 srp, 2008 3:44 pm

Zdravím, jsem rád, že nejsem sám, kdo chce stavět tutu jistě přitažlivější dobu. Situaci nakonec řeším tak, že počítám již z elektrickým osvětlením, ale výstupní žebříky nechávám. Nejlepší by bylo postavit zachovalý muzejní vůz, musí se ale udělat nové nadokenní větrání.
kubickaparabola.wz.cz
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Příspěvekod sandik » čtv 21 srp, 2008 7:25 pm

Lubomír píše:Zdravím, jsem rád, že nejsem sám, kdo chce stavět tutu jistě přitažlivější dobu. Situaci nakonec řeším tak, že počítám již z elektrickým osvětlením, ale výstupní žebříky nechávám. Nejlepší by bylo postavit zachovalý muzejní vůz, musí se ale udělat nové nadokenní větrání.
kubickaparabola.wz.cz


Právě to větrání mě odrazuje. Plyn sám o sobě by byl efektní a asi by to zase nebyla tak hrozná úprava. (Kromě větrání by to znamenalo ještě dosadit vršky lamp a plynovou nádrž pod vůz.) Pokud jde o lávky, tak je zřejmě na menší části vozů budu dělat, protože je evidentní, že po roce 1945 i ještě docela často byly zachovány, plyn ovšem už asi ne.
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod sandik » čtv 21 srp, 2008 7:26 pm

Lubomír píše:Zdravím, jsem rád, že nejsem sám, kdo chce stavět tutu jistě přitažlivější dobu. Situaci nakonec řeším tak, že počítám již z elektrickým osvětlením, ale výstupní žebříky nechávám. Nejlepší by bylo postavit zachovalý muzejní vůz, musí se ale udělat nové nadokenní větrání.
kubickaparabola.wz.cz


Právě to větrání mě odrazuje. Plyn sám o sobě by byl efektní a asi by to zase nebyla tak hrozná úprava. (Kromě větrání by to znamenalo ještě dosadit vršky lamp a plynovou nádrž pod vůz.) Pokud jde o lávky, tak je zřejmě na menší části vozů budu dělat, protože je evidentní, že po roce 1945 byly ještě docela často na vozech zachovány, plyn ovšem už asi ne.
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod pan.martinek » pát 22 srp, 2008 7:54 am

Když už jsme u těchto vozů, já se chystám modelovat období od konce III. do konce IV. epochy- tedy něco kolem 1960 do 1990
Pára upadává, motorové vozy plně v provozu, nastupuje elektřina.
Jelikož jsme na lokálce, tak elektrika je silně mimo nás,
takže co by se tam mělo prohánět za vozy:
Tak samozřejmě Sergeje, Brejlovci, možná Zamračené. Předchůdce kufru- M152 myslím, MUVka atd. Možná bych vložil lehce i parní provoz, pořád váhám, jestli je tam také zapasovat, popř. jak moc.
Měli by tam jezdit soupravy se dřevem, kamením(nevím co přesně), a možná kotlové vozy, za osobní dopravu tedy motorové vozy a osobní- nejspíše II. třída a atdy taky právě nevím, je to tento zmiňovaný vůz, ale co čtu, v určité době vždy vypadal o něco jinak, jakou možnost tedy zvolit? popř. nemáte někdo nějaké fotky + lehký popis změň vůči jiným dobám?
H0, III./IV., Modul, Brejlovec, Zamračená, Hektor, Kufr, Hurvínek
pan.martinek
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 27 črc, 2008 10:47 am
Bydliště: Jihlava-Jihlavsko-Vysočina-Morava

Příspěvekod juroH0 » pát 22 srp, 2008 8:21 am

je to mimo ale sergej okuliarnik a nejak extra ani ta zamracena mi na tu lokalku nesedi skor by som tam videl karkulku, pilstyka, snad maleho hektora, kocura, rosnicku...inu- myslim ze ta mraca by sa dala zniest na nejakom spesnom vlaku no necham to na teba tot moj nazor... :wink:
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod "Beňa" » pát 22 srp, 2008 12:20 pm

OT
to pan.martinek: já to vidím jako juro, ale pokud tyto vozidla jako sergej, brejlovec, zamráča, pak by ta trať měla být spíš hlavní, ovšem jednokolejná, nejlépe horská. Něco jako je kolem Zvolena, nebo Olomouc-Jeseník, prostě něco kde se třeba mihne i rychlík, ale malé motoráčky jsou tam běžné, stejně jako dlouhé Pn a Vn vlaky. Jinak ta pára určitě ano, pokud třetí epocha, i ten konec...
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod sandik » pát 22 srp, 2008 12:33 pm

pan.martinek píše:Když už jsme u těchto vozů, já se chystám modelovat období od konce III. do konce IV. epochy- tedy něco kolem 1960 do 1990
Pára upadává, motorové vozy plně v provozu, nastupuje elektřina.
Jelikož jsme na lokálce, tak elektrika je silně mimo nás,
takže co by se tam mělo prohánět za vozy:
Tak samozřejmě Sergeje, Brejlovci, možná Zamračené. Předchůdce kufru- M152 myslím, MUVka atd. Možná bych vložil lehce i parní provoz, pořád váhám, jestli je tam také zapasovat, popř. jak moc.
Měli by tam jezdit soupravy se dřevem, kamením(nevím co přesně), a možná kotlové vozy, za osobní dopravu tedy motorové vozy a osobní- nejspíše II. třída a atdy taky právě nevím, je to tento zmiňovaný vůz, ale co čtu, v určité době vždy vypadal o něco jinak, jakou možnost tedy zvolit? popř. nemáte někdo nějaké fotky + lehký popis změň vůči jiným dobám?


Hele, ono to modelaření zase není nějaký vědecký experiment s maximálně přesnými daty. Každé kolejiště je tak jako tak kompromisem s realitou. Záleží i na tom, co tě baví a co se ti líbí ;o)

Mimochodem, jenom technická poznámka: Elektřina tu byla dřív než diesel, i když jenom na vybraných tratích...
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod VoVo » pát 22 srp, 2008 12:43 pm

Svůj příspěvek jsem se rozhodl odstranit jako nesouhlas s praktikami, které zde probíhají ze strany majitele diskuzního fóra, kdy jsou nezištně míněné diskuze a poskytnutné informace od modelářů zneužívány pro komerční aktivity, překrucovány, je zde na úkor komerčních aktivit omezováno svobodné vyjadřování, probíhá neustálé řízení diskuzí, zamykání vláken, odstraňování příspěvků a sám vlastník se zde chová mnohem méně vhodně a slušně, než co ostatním uživatelům vyčítá. Nashledanou v lepších časech :)
Naposledy upravil VoVo dne stř 27 srp, 2014 5:17 pm, celkově upraveno 1
Přátelé, tak s tímhle fórem, já jsem skončil.
Uživatelský avatar
VoVo
 
Příspěvky: 383
Registrován: pon 16 čer, 2008 11:58 am
Bydliště: kdekoliv, hlavně mimo toto fórum :)

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků