Stránka 1 z 1

Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: pát 13 čer, 2025 6:23 am
od Dovi
 
V 13dílném československém TV seriálu z roku 1978 "Zákony pohybu" je možné si všimnout funkční úzkorozchodné tovární železnice.

Tato trať je součásti vnitropodnikové dopravy ve fiktivním národním podniku RADIANA, k jehož ztvárnění pro potřeby natáčení posloužily železárny Králův Dvůr.
(dle ortofotografií je dnes v daném místě rozsáhlý normálněrozchodný vlečkový areál)


Část_úzkokolejky_Králodvorských_železáren.jpg
Část_úzkokolejky_Králodvorských_železáren.jpg (15.64 KiB) Zobrazeno 546 krát

V záběru je vidět modelářsky vděčná pasáž s křížením dvou kolejí a se souvisejícími dvěma výhybkami.
Křižující kolej je zaústěna do staré tovární haly s novějšími posuvnými dvoukřídlými vraty.


Úzkokolejka_továrny_RADIANA_(Králodvorské_železárny).jpg
Úzkokolejka_továrny_RADIANA_(Králodvorské_železárny).jpg (31.82 KiB) Zobrazeno 546 krát

Tu průmyslovou úzkokolejku (pravděpodobně o rozchodu 650 mm ?) najdete v 8. díle s názvem "Nápad".
V situaci, kdy Láďa Bidlo (hraje mladý budoucí plzeňský Moliér Antonín Procházka) shání svého nadcházejícího tchána Vaška Kalinu (Jiří Vala), aby se ho přeptal na zdraví jeho dcery Boženky Kalinové (Jana Leichtová), nechal ji pozdravovat a vzkázal jí, ať při angíně každou hodinu kloktá.


Filmové_záběry_funkční_úzkokolejky_v_Králodvorských_železárnách.jpg
Filmové_záběry_funkční_úzkokolejky_v_Králodvorských_železárnách.jpg (23.75 KiB) Zobrazeno 546 krát

Navíc ještě "zrovna náhodou" (díky, pane režisére) projíždí tudy přes celou scénu po křížené koleji ošuntělý, klasicky analogově ozvučený :-) žlutý lokotraktor sunoucí malý plošiňák.

Jiný záběr na další část úzkorozchodné trati (levostranná odbočka s výhybkou) je pak ještě i ve 12. díle nazvaném "Starosti se ženami".

__

S tímto vším souvisí můj (ne)smělý dotaz-prosba:

Neměl by tady někdo z modelářů nějaké podklady k té tovární úzkokolejce tehdejších Králodvorských železáren?
(Králův Dvůr, malý kousek jihozápadně od Berouna)

Cokoliv, třeba i jen část kolejového plánu - existoval-li vůbec a dochovalo-li se aspoň něco z toho do dnešní doby.
Případně i jakýkoliv materiál o tam provozovaných kolejových vozidlech...(?)

(jen pro jistotu, o databázi FilmováMísta.cz vím
- https://www.filmovamista.cz/5411-Zakony-pohybu )

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: pát 13 čer, 2025 10:20 am
od Střelec
Před pár lety bylo něco ve Světě železnice, ale článek se zaměřoval na vyvážení strusky ze železáren na kopec nad údolím. Do konce provozu tuhle práci dělaly parní lokomotivy (BS), po fabrice jezdil zmíněný lokotraktor. Pára i úzká tam skončily současně a pak se to ve fabrice přestavělo na normál.

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: pát 13 čer, 2025 4:46 pm
od palck
Nejaké zábery odtiaľ sú v knihe Pod značkou ČKD. Sú tam vozidlá aj vagoniky ako vyvážali strusku. A skús na googli pohľadať historicé ortofotomapy, myslím že som práve železiarne v Královom dvore tam videl. Ortofoto by ti dosť pomohlo so schémou koľajiska.

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: pát 13 čer, 2025 5:00 pm
od palck
Tak som našiel mám ten svet železnice doma je to konkrétne číslo 3. Srpen 2022. Je tam krásna reportáž pod názvom Vzpominka na haldu Kralovodvorskych zelezaren. Je tam aj plánik koľajiska v prílohe časopisu. Ak ten časopis nezoženieš daj mi mail, nafotím ti to.

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: sob 14 čer, 2025 1:52 pm
od Dovi
  Střelec >>
  palck >>

SVĚT_malé_i_velké_ŽELEZNICE_číslo_3_(83)_srpen_2022.jpg
SVĚT_malé_i_velké_ŽELEZNICE_číslo_3_(83)_srpen_2022.jpg (23.98 KiB) Zobrazeno 328 krát

Sakra, páni, *)
tak to jste mě opravdu potěšili a děkuji vám za tuto účinnou mezinárodní spolupráci.

Stejně jako v tom zmiňovaném seriále, kde na závěr vykoukl ze skříně kostlivec s extrémně nevýhodnou podvodně uzavřenou zahraniční smlouvou. Situaci pak společně zachraňovali ředitelé českých, moravských a slovenských strojírenských podniků :--)

__

*)
Takto tam opakovaně (mnohokrát) oslovoval kapelmajstr Lála Pešek členy svého amatérského hudebního kvarteta.

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: sob 14 čer, 2025 2:25 pm
od Dovi
Sice jsem doufal, že se možná časem najdou k té úzkokolejce nějaké dostupné informace, ale jist jsem si tím nebyl. Pro ten horší případ jsem si přede dvěma dny narychlo načrtl pár hrubých skic, aby bylo možné se pro začátek aspoň od něčeho odpíchnout, o něčem uvažovat, trochu to promyslet a rozpracovat.

V měřítku 1:87 jsem zvažoval úzkorozchodnou velikost H0e nebo H0f.

V H0f ("Zetkový" rozchod 6,5 mm) se přímo nabízí železnice firmy BUSCH, s žádoucí pomalou klidnou jízdou a provozně spolehlivá (je s přítlakem trakčních vozidel a zvládá tak skoro všechno).
Částečnou nevýhodou ale jsou (přesněji řečeno, pro některý způsob provozování mohou být) standardní proprietární spřáhla, kde s on-line spojováním a rozpojováním vozidel bohužel nelze počítat.

Velikost H0e s "eNkovým" rozchodem 9 mm se nechá s flexinami dost znásilnit, a to i pro tvorbu mikro-kolejiště. Krátké tendrovky i malé lokotraktory jsou osvědčené - a velmi malé poloměry oblouků jim nedělají problémy. No a kiplory i jiné menší dvounápravové vozy jakbysmet.

V této velikosti, kdyby člověk zůstal u standardně osazovaných třmenových (očkových) spřáhel, se vozidla dají snadno on-line spojovat/rozpojovat. Samozřejmě, pokud by se šlo do modelovějších talířových (aka bosenských) apod., už by to potom bylo podobně provozně omezující jako u té menší H0f velikosti.


prvotní_varianty_A,B,C_úzkorozchodné_miniatury.jpg
prvotní_varianty_A,B,C_úzkorozchodné_miniatury.jpg (11.84 KiB) Zobrazeno 316 krát


Varianta A by byla pro řadu modelářů asi takový eventuální první logický-přímočarý přechod od zmíněné filmové scény (křížení spolu se dvěma výhybkami) k uzavřenějšímu layoutu umožňujícímu vedle manipulace i jednoduché bezobslužné "kroužení".

Od toho je pak už jen krok k variantám B a C, které sice vyžadují malý zásah s izolovanými úseky, ale jejich zaintegrovaný princip vratné smyčky umožňuje změnu směru jízdy (po směru chodu ručiček hodinových i naopak proti směru) bez sundání soupravy z koleje.

Varianta C má naznačenu skrytou přesuvnu - buďto jako nedílnou součást tovární haly se zaústěnou křižující kolejí anebo spíš ve formě volitelně připojitelného malého segmentu.

Rozměry takovýchto nebo podobných kolejišť by i přes měřítko 1:87 mohly být v případě nutnosti velmi malé - podle zvolené modelové velikosti (H0e versus H0f) už od cca 0,125 m2 (osmina čtverečního metru je plocha formátu A3).

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: ned 15 čer, 2025 6:00 am
od milan ferdián
Drobná informace - zdroj "Neveřejné úzkorozchodné dráhy v Čechách"/Miroslav Kunt, Tomáš Kalina.
- Králův Dvůr, železárny - 650 mm -
-m-

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: ned 15 čer, 2025 8:09 am
od Petr Barchánek

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

PříspěvekNapsal: pon 16 čer, 2025 7:53 am
od Ivan
Dovi, hned tvoje první skica je skvělý námět na nějaké to Cameo. Díky za inspiraci :wink: