Stránka 1 z 1

Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: pát 11 dub, 2025 12:19 pm
od Zippich
Žlutočerné výstražné pruhy - známe je ze skladištních hran, patek nádražních lamp, vodních jeřábů, a podobně. Otázka je, od kdy se začaly používat, připadně kdy bylo jejich použití nařízeno. Nemáte někdo fotky, nebo odkaz na například vodní jeřáby u ČSD bez výstražných pruhů, které by bylo možno alespoň přibližně datovat? Hledal jsem fotky Spitznera bez pruhů, ale zatím jsem nic nenašel...

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: pát 11 dub, 2025 2:44 pm
od hank
Vodní jeřáby Spitzner se u ČSD začaly používat už za I. republiky. Tehdy na 100% ty pruhy neměly. Ještě upřesnění: Často se věc řešila tak, že se nevyměňoval celý vodní jeřáb, ale svislá část (přítoková trubka fungující zároveň jako stojan) se ponechala a nově se dosadil jenom spitznerovský chobot. Ve starém Železničáři k tomu byl v 80. letech seriál i s výkresy znázorňujícími, jak vypadaly původní vodní jeřáby některých soukromých společností s novými choboty.

Ale ty pruhy by mě zajímaly taky. Zatím se mi to nepodařilo zjistit. (Přiznávám, že jsem nehledal nějak soustavně a intenzivně...)

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: pát 11 dub, 2025 7:31 pm
od rawen
Ale o pruzích (kolem přejezdů a závor) se tu už psalo,
že byly původně snad černo-bílé, protože prvorepublikovým Čechům nevoněly CK barvy.

Jen to najít... Radek

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2025 7:15 am
od radeksindy
Výstražné pruhy (černožluté šrafování) se objevuje až v polovině 50. let, systematicky až spíše v 60. letech. Ještě na fotografiích z 60. let nejsou pravidelným doplňkem nádraží.

Pruhy na závorách a přejezdech jsou jiná věc, to je dopravní značka. Tam černobílá do roku 1949 (nerozumím poznámkce o c.k., tam to bylo stejné) , pak teoreticky přebarvování do roku 1952 na červeno bílé, ale fakticky ještě déle. V knize "Zelená, nasedat" z roku 1958 jsou doprovodné obrázky s oběma kombinacemi.

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2025 8:39 am
od Zippich
Ok. díky za potvrzení. Vyplývá z toho, že černožluté šrafy byly zaváděny postupně až od zhruba poloviny, spíše konce, 3.modelové epochy a bez pochybností patří tedy vlastně až do epochy 4.
radeksindy píše:...(nerozumím poznámkce o c.k., tam to bylo stejné)...
Poznámku o c.k. myslel Rawen tak, že první republika cíleně potírala všechno, co přípomínalo monarchii, tedy i zdejší černožlutý prapor Rakouského společenství/Předlitavska, nikoli jen dopravní značení.

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2025 9:10 am
od rawen
Díky za vysvětlení / upřesnění.

Radek

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2025 11:40 am
od BohousP
Off topic: S tím potíráním barev předešlých let (nebo režimů) se nic nezměnilo. Červeno-bílá zábradlí na zastávkách se změnila u SŽ(DC) na modré a v městě Praze na černé. Jen se tomu nově říká estetika.

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: čtv 25 zář, 2025 7:40 am
od jirka8
Zippich píše:Vyplývá z toho, že černožluté šrafy byly zaváděny postupně až od zhruba poloviny, spíše konce, 3.modelové epochy a bez pochybností patří tedy vlastně až do epochy 4.


Ne, takhle ne.

Takto: Ty šikmé žluto-černé pruhy byly standartem již v 60. letech (což je druhá polovina III. epochy). A jen sem tam se ještě na začátku 60. let někde dalo vidět i verze sloupu namalovaného tak jako v 50. letech.

Černá nad Tisou, rok 1962, vidíme na sloupech už šikmé pruhy, to začal být začátkem 60. let běžný standard:
Čierna nad Tisou, rok1962.jpg


Je dobré se dívat i na dobové Československé filmy. Vidíme to například i ve filmech:
Z filmu - Kto si bez viny - rok 1963:
Kto si bez viny, 1963.jpg

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: čtv 25 zář, 2025 7:55 am
od jirka8
------- Ale pojďme si to projít celé. -------

V 50. letech byly běžně pruhy vodorovné, jak vidíme zde - sloup na pravé straně fotky má žluto-černé pruhy, ale vodorovné:
Rok 1959:
Zeleznicar 1959.jpg


Nebo například zde, z instruktážně dokumentárního filmu - Řízení motorového vozu M131.1, rok 1955:
Z dok filmu - Řízení motorového vozu M131-1, rok 1955.jpg


Ale ne všude byly, v 50. letech byly i stanice, kde na sloupech nebylo nic, jak se zdá tady, je to ze stejného filmu, jen jsme už na jiné stanici:
Z dok filmu - Řízení motorového vozu M131-1, rok 1955, 004.jpg

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: čtv 25 zář, 2025 8:47 am
od jirka8
Z filmu Štěňata, rok 1957, zase tu na pravé straně vidíme na sloupech vodorovné pruhy:
Štěňata, 1957.jpg



A vodní jeřáby u ČSD, 50. léta:

Tady vidíme plnění vody a nejsou tu žádné pruhy, je to v depu:
Z dok. filmu - Zásady pětistovkaře, rok 1952:
Z dok filmu - Zásady pětistovkaře, rok 1952.jpg


Nebo tady také v depu, z filmu - Trať voľná. rok 1955:
Z dok filmu - Trať voľná. rok 1955,  002.jpg

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: čtv 25 zář, 2025 8:52 am
od jirka8
Zatímco zde na nádraží v Plzni vidíme vodorovné pruhy:
Z filmu - Severní přístav, rok 1954:
Severní přístav, 1954.jpg

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: čtv 25 zář, 2025 9:42 am
od jirka8
No a 60. léta, jak již bylo uvedeno, to už je na ČSD v principu období šikmých pruhů:

Z filmu: Deváté jméno, rok 1963:
Deváté jméno, 1963.jpg


Praha, nějaký rychlík, rok 1968:
Praha-rok1968.jpg


Čierna nad Tisou - mezinárodní rychlík/expres do Moskvy, rok 1964:
Čierna nad Tisou, rok1964.jpg

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: čtv 25 zář, 2025 12:29 pm
od jirka8
A vodní jeřáby mají v 60. letech pochopitelně také už běžně šikmé pruhy, jak to můžeme na fotce vidět tam vlevo:

Brno, 60. léta:
Brno 60te.jpg



A tady je rok 1962, vidíme tu sloupy s klasickým šikmými pruhy, ale tak se mi zdá, že ten vodní jeřáb tam asi ani nemá žádné pruhy, nebo je tak zašpiněný, že není vidět:

Duchcov, rok 1962:
Duchcov, rychlik do Chomutova s lokomotivou 365 (rok 1962), foto Emil Pešek.jpg

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: pát 26 zář, 2025 8:47 am
od Střelec
Co si tak pamatuju, tak hrany nástupišť dostávaly černobílé pruhování někdy od půlky sedmdesátek.