Stránka 1 z 1

Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: pát 11 dub, 2025 12:19 pm
od Zippich
Žlutočerné výstražné pruhy - známe je ze skladištních hran, patek nádražních lamp, vodních jeřábů, a podobně. Otázka je, od kdy se začaly používat, připadně kdy bylo jejich použití nařízeno. Nemáte někdo fotky, nebo odkaz na například vodní jeřáby u ČSD bez výstražných pruhů, které by bylo možno alespoň přibližně datovat? Hledal jsem fotky Spitznera bez pruhů, ale zatím jsem nic nenašel...

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: pát 11 dub, 2025 2:44 pm
od hank
Vodní jeřáby Spitzner se u ČSD začaly používat už za I. republiky. Tehdy na 100% ty pruhy neměly. Ještě upřesnění: Často se věc řešila tak, že se nevyměňoval celý vodní jeřáb, ale svislá část (přítoková trubka fungující zároveň jako stojan) se ponechala a nově se dosadil jenom spitznerovský chobot. Ve starém Železničáři k tomu byl v 80. letech seriál i s výkresy znázorňujícími, jak vypadaly původní vodní jeřáby některých soukromých společností s novými choboty.

Ale ty pruhy by mě zajímaly taky. Zatím se mi to nepodařilo zjistit. (Přiznávám, že jsem nehledal nějak soustavně a intenzivně...)

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: pát 11 dub, 2025 7:31 pm
od rawen
Ale o pruzích (kolem přejezdů a závor) se tu už psalo,
že byly původně snad černo-bílé, protože prvorepublikovým Čechům nevoněly CK barvy.

Jen to najít... Radek

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2025 7:15 am
od radeksindy
Výstražné pruhy (černožluté šrafování) se objevuje až v polovině 50. let, systematicky až spíše v 60. letech. Ještě na fotografiích z 60. let nejsou pravidelným doplňkem nádraží.

Pruhy na závorách a přejezdech jsou jiná věc, to je dopravní značka. Tam černobílá do roku 1949 (nerozumím poznámkce o c.k., tam to bylo stejné) , pak teoreticky přebarvování do roku 1952 na červeno bílé, ale fakticky ještě déle. V knize "Zelená, nasedat" z roku 1958 jsou doprovodné obrázky s oběma kombinacemi.

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2025 8:39 am
od Zippich
Ok. díky za potvrzení. Vyplývá z toho, že černožluté šrafy byly zaváděny postupně až od zhruba poloviny, spíše konce, 3.modelové epochy a bez pochybností patří tedy vlastně až do epochy 4.
radeksindy píše:...(nerozumím poznámkce o c.k., tam to bylo stejné)...
Poznámku o c.k. myslel Rawen tak, že první republika cíleně potírala všechno, co přípomínalo monarchii, tedy i zdejší černožlutý prapor Rakouského společenství/Předlitavska, nikoli jen dopravní značení.

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2025 9:10 am
od rawen
Díky za vysvětlení / upřesnění.

Radek

Re: Žlutočerné pruhy

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2025 11:40 am
od BohousP
Off topic: S tím potíráním barev předešlých let (nebo režimů) se nic nezměnilo. Červeno-bílá zábradlí na zastávkách se změnila u SŽ(DC) na modré a v městě Praze na černé. Jen se tomu nově říká estetika.