Stránka 1 z 1

Divné pražce

PříspěvekNapsal: úte 11 bře, 2025 7:11 pm
od fulda
Ahoj vespolek,

dnes v událostech (zhruba od padesáté minuty) ukazovali trať z Jablonce do Liberce, na které jsou divné pražce. Máte k nim někdo detaily? Co je to? k čemu je to?
Odkaz na události: https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... 000100311/
Screenshot 2025-03-11 200630.jpg

Screenshot 2025-03-11 201759.jpg

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: úte 11 bře, 2025 7:25 pm
od Milan.D.
Už jsem se s tím taky setkal na zastávce v Ratajích nad Sázavou. podrobnosti např. zde https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi/ ... konstrukce :D

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: úte 11 bře, 2025 7:59 pm
od Zlámalík

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: úte 11 bře, 2025 8:23 pm
od Zdenek Valter
Takže docela moderna - tedy nic pro staromilce ;-)

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: úte 11 bře, 2025 8:25 pm
od Radek Strnad
Pražce typu Y není nic nového a to ani u nás. Snad poprvé byly tyto pražce ve větší míře použity při rekonstrukci tratě Veselí n. L. - Jihlava tuším na konci 90-tých let. Dnes už tam nikde nejsou, ale zase jsou jinde. Výhodné jsou na obloukovitých tratích a zároveň šetří i celkový počet klasických pražců. U severních sousedů jsou např. hned za mostem přes Labe za Bad Schandau v Rathmansdorfu(pouze na manipulačních kolejích).

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: úte 11 bře, 2025 8:28 pm
od Zdenek Valter
Radek Strnad píše:Pražce typu Y není nic nového a to ani u nás. Snad poprvé byly tyto pražce ve větší míře použity při rekonstrukci tratě Veselí n. L. - Jihlava tuším na konci 90-tých let. Dnes už tam nikde nejsou, ale zase jsou jinde. Výhodné jsou na obloukovitých tratích a zároveň šetří i celkový počet klasických pražců. U severních sousedů jsou např. hned za mostem přes Labe za Bad Schandau v Rathmansdorfu(pouze na manipulačních kolejích).

No my co jsme zamrzli ve čtvrté epoše budem stále říkat moderna ;-)

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: stř 12 bře, 2025 6:51 pm
od Davca
Zdravím,
jestli se nepletu, prvně se kovové Y-pražce "položily" roku 2003 v traťovém úseku mezi žst. Popelín - Počátky-Žirovnice a fungují tam dodnes. O prázdninách 2004 jsem to tam jel kolmo skouknout z letního tábora v Počátkách ...

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalen ... 44960&z=14

David

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: čtv 13 bře, 2025 7:06 pm
od Ivan
Y pražce se dávají na tratě s ostrým oblouky, prý lépe drží geometrie koleje.

Ovšem asi se to bude hůře udržovat.

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: čtv 13 bře, 2025 8:16 pm
od jipol57
Napadlo mně, jak se asi podbíjejí, a jestli to potřebují. Ano, vygoooglil jsem si to.
Kdyby to někoho zajímalo https://www.gjw-praha.cz/wp-content/upl ... SP-400.pdf

A článek o Y-pražcích https://www.inprovia.cz/imgs/files/Y_pr ... zelmag.pdf

Re: Divné pražce

PříspěvekNapsal: ned 06 dub, 2025 11:27 pm
od vojtas
Ahoj,
Jsou to Y pražce. Používají se hlavně na tratích s prudkými oblouky, protože dobře odolávají posunu do stran - lépe, než klasické betonové s kotvami - a umožňují tak stavět bezstykovou kolej i v poloměrech 150 m. Typicky všude jsou hlavně ve Švýcarsku. Oproti běžným pražcům jsou dražší, ale používá se jich méně, což jejich cenu kompenzuje. Navíc je kolej s Y pražci užší, takže lze na stejném tělese dělat větší směrové posuny za účelem "rovnání" oblouků - prodlužování přechodnic a vzestupnic, atd., což umožňuje na lokálkách někdy i značná zvýšení traťové rychlosti.